Miksi sossun/yhteiskunnan pitäisi kustantaa rippileiri? HS:n juttu
Miksei eivät kysy alennusta seurakunnasta koska sinne asia kuuluu?
Pitäisikö sada sossusta vielä rippilahjakin?
---------------------------------------------
http://www.hs.fi/mielipide/a1465610993834
Myös vähäosaisen nuoren pitäisi päästä rippileirille
Sosiaalitoimisto ei maksanut rippileiriä, sillä sen mukaan kyseessä ei ollut välttämätön meno, kirjoittaa nimimerkki Se köyhempi perhe keskuudessanne.
MIELIPIDE 12.6.2016 2:00 Päivitetty: 12.6.2016 7:00
VIISITOISTAVUOTIAS nuoreni ilmoittautui seurakuntamme rippikouluun, valitsi leirin, ja lopulta tuli lasku: 140 euroa. Vein laskun helsinkiläiseen sosiaalitoimistoon, koska perheemme saa yleensä toimeentulotukea, ja sieltä on ennenkin tuettu kesäleirejä lapsilleni.
Hämmästyksekseni hakemus hylättiin. Perustelut ovat lyhyet: ”Kyseessä ei voida katsoa olevan toimeentulon tai itsenäisen selviytymisen kannalta välttämättömäksi harkittava meno.”
Mielestäni rippikoulun käymisen pitäisi olla jokaisen tuon ikäisen tai miksei vanhemmankin perusoikeus. Jokaisella nuorella tulisi myös olla tasavertainen mahdollisuus valita, käykö rippikoulun leirinä, päiväleirinä vai ei ollenkaan. Kielteinen päätös rikkoo nähdäkseni uskonnonvapautta.
Rippikoulu on hieno kerran elämässä -kokemus, ja sen käyminen vaikuttaa koko loppuelämään. Se avaa mahdollisuuksia toimia seurakunnassa ja elämässä, esimerkiksi isosen, kummin tai aviopuolison roolissa. Haluaako sosiaalitoimisto kieltää nämä mahdollisuudet vähempiosaiselta nuorelta? Vastustan.
Se köyhempi perhe keskuudessanne
Kommentit (43)
Härskeyden huippu!oikeasti vituttaa maksaa veroja satoja euroja tällaisten taliaivojen takia. Toisilla huono-osaisilla ei ole varaa ruokaan ja lääkkeisiin ja yhdet viitsivät itkeä rippileirimaksun takia. Ei kun minä ja mun pitää saada ILMAISEKSI. EIvätpä ole yhteiskunnalle kuin taakaksi tällaiset vähäjärkiset.
Minusta rippileiri on jokaisen nuoren oikeus, joka on pieni apu meiltä veronmaksajilta. Johan tässä kustannetaan muidenkin uskontojen haluamisia niin kyllä pitää omaansakin tukea. Mieluummin minä tuohon hoitsun palkastani verot kohdennan kuin moneen muuhun oikeasti täysin turhaan asiaan.
Todennäköisesti protuleiriin ei näiden rippileirivinkujien mielestä ei kuitenkaan pitäisi saada yhteiskunnan avustuksia.
Oho, meillä rippileiri on ilmainen!
SAATANA! Seuraavaksi varmaan vaativat yhteiskuntaa kustantamaan tälle lapsellle mopokortin ja mopon, sitten mopoauton ja lopuksi vielä ajokortin ja auton.
Ymmärrän tuon perheen näkökulman siltä osin, että rippileiri voi merkitä todella paljon nuorelle. Varsinkin jos kaikki kaverit menee leirille ja itse jää ulkopuoliseksi siitä kokemuksesta. Nuoren kannalta tosi harmillinen juttu.
Ymmärrän kyllä sen, että eihän tuo maksu mitenkään kuulu toimeentulotuen piirin. Leiri oli kuitenkin jo tiedossa, joten säästämisen olisi voinut aloittaa ajoissa. Esim. vuoden aikana joka kuukausi kymppi säästöön niin leirimaksu olisi melkein kasassa.
Toivottavasti kysyvät seurakunnalta alennusta maksuun ja nuori pääsee leirille...
Vierailija kirjoitti:
Minusta rippileiri on jokaisen nuoren oikeus, joka on pieni apu meiltä veronmaksajilta. Johan tässä kustannetaan muidenkin uskontojen haluamisia niin kyllä pitää omaansakin tukea. Mieluummin minä tuohon hoitsun palkastani verot kohdennan kuin moneen muuhun oikeasti täysin turhaan asiaan.
Minä taas en todellakaan halua maksaa mokomille vinkujille. Tällainen maksu kuluu maksaa kirkollisveroista.
Miksimäiti ei ole säästänyt ja hoitanut asioita niin että rippileirille pääsee? 10 e per kk vuoden ajan kerää vaikka pulloja.
No mamman oli valittava laittaako ripset vai meneekö lapsi riparille, syntyi kuningasidea että sossuhan maksaa riparin.
Vierailija kirjoitti:
Miksimäiti ei ole säästänyt ja hoitanut asioita niin että rippileirille pääsee? 10 e per kk vuoden ajan kerää vaikka pulloja.
Selkeästihän tuossa kirjoituksessa kerrottiin että vievät kaikki muutkin laskut sossun maksettavaksi. Ei siinä säästää tarvitse, kun piikki on auki.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan myös asu, ehkä rippiristi tai muu vastaava, kukat ja rippijuhlat/tjtn kahvittelua. Ja kukas nämä sitten makselee? Mutta kun ottaa huomioon, miten kaikenlaisille "eri uskontoon kuuluville" kaikki maksellaan, niin hävytöntä sinänsä.
Rippijuhlat/konfirmaatio pidetään kirkossa ja kaikki tarvittava tulee kirkon puolesta. Kahvittelut yms. sellaiset ovat vapaaehtoiset, eivätkä liity konfirmaatioon.
Seurakunnat myöntävät vapautuksen leirimaksut vähävaraisille.
Tuo Hs kirjoitus on pelkkää huomion hakuisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en todellakaan halua maksaa mokomille vinkujille. Tällainen maksu kuluu maksaa kirkollisveroista.
Lapsi/nuori on täysin syytön siihen, ettei vanhemmilla ole talouden hallinta hanskassa. Joo, eihän se ole kiva, kun vanhemmat eivät itse huolehdi, mutta ei siitä pidä nuorta rangaista. Tuosta olen täysin samaa mieltä, että leirin pitäisi olla ilmainen ja kustannetaan kirkollisveroista. Mutta jos se ei ole niin silloin yhteiskunta avittaa halvimmassa leirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi/nuori on täysin syytön siihen, ettei vanhemmilla ole talouden hallinta hanskassa. Joo, eihän se ole kiva, kun vanhemmat eivät itse huolehdi, mutta ei siitä pidä nuorta rangaista. Tuosta olen täysin samaa mieltä, että leirin pitäisi olla ilmainen ja kustannetaan kirkollisveroista. Mutta jos se ei ole niin silloin yhteiskunta avittaa halvimmassa leirissä.
Ei, vaan seurakunta avittaa halvimmassa leirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Noin opetetaan vain se ja sama holtiton taloudenpito nuorellekin. Kyllä tuonikäisen pitää jo tajuta ettei rahaa sada taivaasta.
Ei kyllä sada sympatiaa ainakaan täältä.
Mutta tekstissähän kerrottiin, mistä pettymys johtui: ovat hakeneet jo pitkään ja kaikenlaista on maksetultu ennenkin. Nyt hämmensi, kun yhtäkkiä ei enää maksettukaan. Byhyy.
Mitään ylimääräistä ei olisi pitänyt maksaa alunperinkään.
Siksi kun ripari tuli yhtä yllättäin kuin joulu joka vuosi.
No kerrankin olen sitä mieltä, että sossun pitäisi maksaa. Ihan sen lapsen takia. Kyse on kuitenkin pienestä summasta.
Ja mihinköhän tossa sitten pitäisi vetää raja?
Minäkin katsoin jäähallin seinältä jääurheiluripareja, lapseni kun harrastaa taitoluistelua.
Leirin hinta oli n. 1000 € eikä ole moiseen rahaa, mutta olishan se kerran elämässä -kokemus, kaipa sossu maksaa jos vaan ilmoitan lapsen?
Tai noita lasketteluripareita sun muita, kaipa sossu maksaa kun lapsen kaverikin menee. Ei vähävaraista saa asettaa huonompaan asemaan.