Vinkkejä miten saada vauva juomaan pullosta? Vauva myös todella itkuinen...
Meillä on nyt 3,5kk ikäinen vauva, joka juo vain tissistä ja nukkuu todella huonosti ja on itkuinen. Mitään syytä ei ainakaan vielä ole tuolle itkuisuudelle löytynyt eikä se myöskään ole vähentynyt. Vauva nukkuu huonosti, usein liikkeessä rauhottuu ja nukkuukin vaan liikkeessä sillon harvoin kun sattuu nukahtamaan. Jos liike pysähtyy niin herää lähes heti. Ollaan kokeiltu mm. vauvakeinua, mutta siinä ei viihdy eikä siihen ole nukahtanut. Ainoastaan sylissä liikkeessä on itkuton ja joskus jopa nukahtaa. Kantoliina on käytössä, koska pakko saada tehtyäkin jotain, kun on kaksi isompaakin lasta hoidettavana. Itkuisuuteen on kokeiltu mm. vyöhyketerapiaa ja kapalointia, mutta ei ole auttanut.
Mies auttaa sen minkä nyt tässä tilanteessa pystyy, kun pulloa vauva ei huoli eli syötöt on minun hoidettava, vaikka mies hoitaisi muuten yön vauvaa niin syötöt on mun vastuulla. Ollaan kokeiltu erilaisia pulloja, nokkamukia (myös ilman nokkaa), lusikkaa. Oisko jollain vielä jotain uusia vinkkejä, joita ei oltais kokeiltu?
Alan vaan olla todella väsynyt ja ois kiva edes joskus saada nukkua edes yksi yö ilman jatkuvaa heräilyä. Mulle on aina ollut vaikeaa nukahtaa uudestaan, jos herään yöllä kesken unien ja se nukahtaminen saattaa kestää jopa tunninkin. Vauva syö yöllä 2-3tunnin välein, niin ei tuossa hirveän pitkiä pätkiä saa nukuttua. Ilmeisesti tän huonon nukkumisen takia mulla on lähes päivittäin päänsärkyä ja melkeen kerran viikossa migreenikohtaus. Lisäks tuntuu, etten nykyään muista mitään ja vähän semmonen "tokkurainen" olo koko ajan.
Erittäin kiitollinen olisin, jos jollain olisi jotain uusia vinkkejä, joita voisi ainakin kokeilla.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli vauvalla refluksis. Vauvan sängyn päätyä korotettiin, niin että pää oli ylempänä. Ja vaihdoimme refluksi-korvikkeeseen, joka auttoi ihmeen hyvin. Vauva on 4 kk, ja nukkuu jopa 6 h putkeen öisin! Ihan kuin eri vauva, pieni päivänsäde nykyään.
Lääkettä refluksiin lähdetään tosi nuivasti antamaan. Kokeile ensin neuvolaa, ja jos eivät auta, vie yksityiselle.
Tsemppiä!
Sängyn pään korotusta on kokeiltu, mutta vauva ei ole itkemättä ellei ole liikkeessä. Kokeiltu myös sitä, että nukutetaan liikkeessä ja sitten laitetaan esim. sänkyyn, jossa korotettu pääosa, mutta useimmiten herää hetken päästä, kun liike on loppunut eikä enää nukahda.
Tuo korvikkeeseen vaihto on hiukan hankalaa niin kauan kun vauva ei pullosta tmv. suostu maitoa juomaan.
ap
Totta, niin tosiaan sanoitkin.
Oletteko kokeilleet sitä, että sinä lähdet kokonaan pois kotoa, ja joku muu tarjoaa vauvalle pulloa? Osa vauvoista suostuu juomaan pullosta vain jos "maitobaari" on kokonaan poissa paikalta.
Eikä kannata sulkea pois allergiaa tai muita vatsavaivoja tai allergiaa. Veisin kyllä ihan yksityislääkärille, et sinäkään ikuisesti jaksa kantaa ja valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi voi kärsiä allergiasta. Jokin mitä sinä syöt ja vauva ei kestä. Tai siitepöly yms...joo. Lääkäriin kiireellä. Jos toiset lapset ei ole kovin allergisia, se ei tarkoita että vauva ei olisi.
Tiedän tämän. Omaa ruokavaliotani on hankala enää hirveästi pienemmäksi tehdä ja vauva saattaa reagoida mille tahansa. Ja kuten sanottu pullo ei kelpaa, että voisi siirtyä korvikkeelle ja helpottaisi siinä mielessä selvittely mikä mahdollisesti allergisoi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli vauvalla refluksis. Vauvan sängyn päätyä korotettiin, niin että pää oli ylempänä. Ja vaihdoimme refluksi-korvikkeeseen, joka auttoi ihmeen hyvin. Vauva on 4 kk, ja nukkuu jopa 6 h putkeen öisin! Ihan kuin eri vauva, pieni päivänsäde nykyään.
Lääkettä refluksiin lähdetään tosi nuivasti antamaan. Kokeile ensin neuvolaa, ja jos eivät auta, vie yksityiselle.
Tsemppiä!
Sängyn pään korotusta on kokeiltu, mutta vauva ei ole itkemättä ellei ole liikkeessä. Kokeiltu myös sitä, että nukutetaan liikkeessä ja sitten laitetaan esim. sänkyyn, jossa korotettu pääosa, mutta useimmiten herää hetken päästä, kun liike on loppunut eikä enää nukahda.
Tuo korvikkeeseen vaihto on hiukan hankalaa niin kauan kun vauva ei pullosta tmv. suostu maitoa juomaan.
ap
Totta, niin tosiaan sanoitkin.
Oletteko kokeilleet sitä, että sinä lähdet kokonaan pois kotoa, ja joku muu tarjoaa vauvalle pulloa? Osa vauvoista suostuu juomaan pullosta vain jos "maitobaari" on kokonaan poissa paikalta.
Eikä kannata sulkea pois allergiaa tai muita vatsavaivoja tai allergiaa. Veisin kyllä ihan yksityislääkärille, et sinäkään ikuisesti jaksa kantaa ja valvoa.
Taisin jo johonkin kommenttiini kirjottaa, että on kokeiltu myös sitä, että mies antaisi pullosta, kelpaa ihan yhtä huonosti. Myöskään tuo ei ole auttanut, että olen lähtenyt kokonaan pois kotoa, sillonkaan pullo tmv. ei ole sen paremmin kelvannut.
Tiedän, että allergia on mahdollinen, mutta omaa ruokavaliotani mun on hankala enää karsia kun saan syödä reilu 10eri ruoka-ainetta allergian takia ja vauva saattaa olla allerginen mille tahansa noista. Jos vauva huolisi pullon ja sitä kautta voisi antaa korviketta niin olisi aavistuksen helpompaa yrittää selvittää mikä mahdollisesti allergisoi.
ap
Millaisia pulloja olet sitten kokeillut? Meilläkään ei huolinut sitä normaalia "standardipulloa", mutta rinnanpäätä jäljittelevä TommeeTippeen tuttipullo upposi kuin väärä raha.
Yritä syöttää, röyhtäytä. Käy vauvojen vyöhyketerapiassa( jalkapohjat).
Meillä ei myöskään vauva 6 kk ole syönyt koskaan kotona pullosta. Ei minulta eikä isältään. Mutta muualla kun on ollut lyhyitä aikoja hoidossa, on pullomaitokin kelvannut. Siis mummulassa tai mun siskolla kun minä tai isänsä ei ole ollut paikalla. Jotenkin kai meidän kummankin läsnäollessa olettaa että tissiäkin on tarjolla, mutta kun me ollaan poissa on pakko luovuttaa. Meidän vauva on myös ollut tosi huonosti nukkuva tapaus, mutta kyllä nyt on jo helpottanut. Jaksamista ap, olin itsekin ihan loppuun väsynyt vielä pari kk sitten!
Joku aiemmin vastauksessaan viittasi, että muutaman viikon päästä kiinteää ruokaa ja ap ei vastineessaan tyrmännyt asiaa. Muistutin vain, että jos ruokaa antaakin jo muutaman viikon päästä, se ei ole ongelman ratkaisu, sillä kyse on tuon ikäisellä vauvalla ruuan maistelusta.
En ota kantaa siihen, minkä ikäisenä kukin aloittaa vauvallaan kiinteän maistelun.
Mutta nuo MAM venttiilituttipullot ovat nopea ratkaisu. Ilmaa menee vähemmän vatsaan, ja niistä on helppo vauvan juoda. Kannattaa aloittaa niillä keinoilla, mitkä ovat helposti toteutettavissa. Refluksilähetettä ei varmasti seuraavana arkiaamuna saa. Sen saaminen voi viedä aikaa.
Varmasti olet oikeaoppisesti tuttipullon tarjonnut joten turhaan varmaan muistuttelen että ensin tuttipullolla vain vähän kiusoitellaan vauvan huulilla. Vauva melko pystyssä asennossa kainalossa. Ensin kannattaa pitää tuttipulloa niin pystyssä että vauva imee tyhjää tuttiosaa ei siis saa maitoa tämä laukaisee imemisrefleksin. Sitten vasta kallistaa pulloa niin että vauvan suuhun alkaakin tulla maitoa. Tarvittaessa toistetaan jos imeminen loppuu. Sitten kun imeminen on käynnistynyt voi vauvaakin laittaa enemmän vaaka-asentoon.
29 jatkaa että harjoittelisin yksin vauvan kanssa hiljaisessa huoneessa rauhallisesti jutellen. Ja tosiaan antaa vauvan ensin "heruttaa" tyhjää tuttia hetken.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia pulloja olet sitten kokeillut? Meilläkään ei huolinut sitä normaalia "standardipulloa", mutta rinnanpäätä jäljittelevä TommeeTippeen tuttipullo upposi kuin väärä raha.
Ollaan kokeiltu Ainu Mam, Nuk, Avent ja myös tuo TommeeTippee.
ap
Ja vielä 29 täällä :) Oletko kokeillut antaa välillä vähän viileämpänä tai lämpimämpänä maitoa? Ja kun siirrät sänkyyn nukkuvan lapsen onhan sänky lämmin ettei herää viileisiin lakanoihin? Jotkut kämmittävät kaurapusseilla minä laitoin aluslakanaksi pehmeän puhtaan huovan.
Vierailija kirjoitti:
Yritä syöttää, röyhtäytä. Käy vauvojen vyöhyketerapiassa( jalkapohjat).
On kokeiltu vyöhyketerapia, josta ei ollut apua. Aina on syönnin jälkeen röyhtäytetty, mutta pullosta ei maito kelpaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olet oikeaoppisesti tuttipullon tarjonnut joten turhaan varmaan muistuttelen että ensin tuttipullolla vain vähän kiusoitellaan vauvan huulilla. Vauva melko pystyssä asennossa kainalossa. Ensin kannattaa pitää tuttipulloa niin pystyssä että vauva imee tyhjää tuttiosaa ei siis saa maitoa tämä laukaisee imemisrefleksin. Sitten vasta kallistaa pulloa niin että vauvan suuhun alkaakin tulla maitoa. Tarvittaessa toistetaan jos imeminen loppuu. Sitten kun imeminen on käynnistynyt voi vauvaakin laittaa enemmän vaaka-asentoon.
Juuri näin on tehty, mutta ei kelpaa siltikään.
ap
Vierailija kirjoitti:
29 jatkaa että harjoittelisin yksin vauvan kanssa hiljaisessa huoneessa rauhallisesti jutellen. Ja tosiaan antaa vauvan ensin "heruttaa" tyhjää tuttia hetken.
Tämäkin on kokeiltu yhtä huonolla menestyksellä
ap
Jos olet noin huippu allerginen (kuten minäkin) voi lapsellasi olla aivan hyvin allergia. Ryhdy pitämään ruoka ja oirepäiväkirjaa. Siitä selviää mikä ruoka itkettää eniten. Allergia voi aiheuttaa refluksia.
Muistathan, ettei teidän todennäköisesti kannata aloittaa tavallisesta lehmänmaitopohjaisesta korvikkeesta vaan niistä kalliimmista apteekin tuotteista. Paitsi jos et itse käytä lainkaan maitotuotteita, jolloin maitoallergian voi sulkea pois.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä 29 täällä :) Oletko kokeillut antaa välillä vähän viileämpänä tai lämpimämpänä maitoa? Ja kun siirrät sänkyyn nukkuvan lapsen onhan sänky lämmin ettei herää viileisiin lakanoihin? Jotkut kämmittävät kaurapusseilla minä laitoin aluslakanaksi pehmeän puhtaan huovan.
Juu on tämäkin kokeiltu. Esikoinen kun joi vaan huoneenlämpöistä maitoa, lämmitetty ei kelvannut. Sänky on ollut lämmin, silti on herännyt hetken päästä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet noin huippu allerginen (kuten minäkin) voi lapsellasi olla aivan hyvin allergia. Ryhdy pitämään ruoka ja oirepäiväkirjaa. Siitä selviää mikä ruoka itkettää eniten. Allergia voi aiheuttaa refluksia.
Muistathan, ettei teidän todennäköisesti kannata aloittaa tavallisesta lehmänmaitopohjaisesta korvikkeesta vaan niistä kalliimmista apteekin tuotteista. Paitsi jos et itse käytä lainkaan maitotuotteita, jolloin maitoallergian voi sulkea pois.
Jonkinlaista ruoka ja oirepäiväkirjaa olen pitänytkin, mutta en ole huomannut selkeää suurempaa itkuisuutta minkään syömisen jälkeen, on hyvin "tasaista" tuo itkeminen, jos näin voi sanoa.
Maito on tosiaan kokonaan pois omasta ruokavaliostani, myös naudanliha, koska saan siitäkin maitoallergian takia oireita.
ap
Mä menisin lastenlääkärille. Mun nuorimmaisella oli refluksi ja yhdellä käynnillä sai lääkkeen, joka auttoi.
Mulle edelleenkin tulee mieleen turvattomuus. Jos kerran kaikki on kokeiltu ja sylissä nukkuu, niin väistämättä vaikuttaa sille ettei halua olla yksin.
Itse kokeilisin löytää nukkumisasennon vaikka sohvassa istuen että saisi nukuttua enemmän.
T: 2
Elinolot super allerginen ja noin naivisti suhtaudut lapsen huonovointisuuteen. Voi olla että äidinmaito ei käy lapsellesi