Vinkkejä miten saada vauva juomaan pullosta? Vauva myös todella itkuinen...
Meillä on nyt 3,5kk ikäinen vauva, joka juo vain tissistä ja nukkuu todella huonosti ja on itkuinen. Mitään syytä ei ainakaan vielä ole tuolle itkuisuudelle löytynyt eikä se myöskään ole vähentynyt. Vauva nukkuu huonosti, usein liikkeessä rauhottuu ja nukkuukin vaan liikkeessä sillon harvoin kun sattuu nukahtamaan. Jos liike pysähtyy niin herää lähes heti. Ollaan kokeiltu mm. vauvakeinua, mutta siinä ei viihdy eikä siihen ole nukahtanut. Ainoastaan sylissä liikkeessä on itkuton ja joskus jopa nukahtaa. Kantoliina on käytössä, koska pakko saada tehtyäkin jotain, kun on kaksi isompaakin lasta hoidettavana. Itkuisuuteen on kokeiltu mm. vyöhyketerapiaa ja kapalointia, mutta ei ole auttanut.
Mies auttaa sen minkä nyt tässä tilanteessa pystyy, kun pulloa vauva ei huoli eli syötöt on minun hoidettava, vaikka mies hoitaisi muuten yön vauvaa niin syötöt on mun vastuulla. Ollaan kokeiltu erilaisia pulloja, nokkamukia (myös ilman nokkaa), lusikkaa. Oisko jollain vielä jotain uusia vinkkejä, joita ei oltais kokeiltu?
Alan vaan olla todella väsynyt ja ois kiva edes joskus saada nukkua edes yksi yö ilman jatkuvaa heräilyä. Mulle on aina ollut vaikeaa nukahtaa uudestaan, jos herään yöllä kesken unien ja se nukahtaminen saattaa kestää jopa tunninkin. Vauva syö yöllä 2-3tunnin välein, niin ei tuossa hirveän pitkiä pätkiä saa nukuttua. Ilmeisesti tän huonon nukkumisen takia mulla on lähes päivittäin päänsärkyä ja melkeen kerran viikossa migreenikohtaus. Lisäks tuntuu, etten nykyään muista mitään ja vähän semmonen "tokkurainen" olo koko ajan.
Erittäin kiitollinen olisin, jos jollain olisi jotain uusia vinkkejä, joita voisi ainakin kokeilla.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin lastenlääkärille. Mun nuorimmaisella oli refluksi ja yhdellä käynnillä sai lääkkeen, joka auttoi.
Täytyy varmaan varata aika lastenlääkärille. Neuvolasta ei tähän mennessä ole hirveästi neuvoja saanut tai edes sitä tietoa, että voisiko saada lähetteen jatkotutkimuksiin. Luultavasti helpommalla ja varmaan nopeamminkin pääsee, kun menee yksityiselle. Alkaa päivä päivältä oma jaksaminen olla entistä enemmän kortilla ja kamala katsoa vierestä, kun pienellä mitä ilmeisimmin on jotain kipuja, mutta ei pysty auttamaan, kun ne miten on koitettu auttaa niin ei ole auttanut.
ap
Sen kun annat vaan pulloa, kyllä se lapsi siitä juo, kun on oikeasti nälkä!
Veisin lääkäriin, mieluiten suoraan yksityiselle lastenlääkärille, niin saat heti kunnon kohtelua. Meinaa kuulostaa refluksilta tai sitten joltain muulta, mutta ei ole normaalia, jos vauva ei yhtään pysty nukkumaan pötköllään ja on noin itkuinen. Hanki lapselle apua, hänellä on varmasti tuskainen olo. Sulle toivotan kovasti jaksuja!
Sekin, että olet itse noin allerginen, kertoo mahdollisuudesta, että lapsikin on kovin allerginen. Mars lääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
Sen kun annat vaan pulloa, kyllä se lapsi siitä juo, kun on oikeasti nälkä!
Ei kaikki juo pullosta koskaan!
Entä jos vauva imee rintaa ja siitä vaihtaa pulloon kun imurefleksi on jo olemassa? Näin voisi tottua pulloon.
3 kk vanhalle voisi jo kokeilla kipulääkettä, ihan kokeeksi ensin.
Kuinka pystyssä nukutatte?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vauva imee rintaa ja siitä vaihtaa pulloon kun imurefleksi on jo olemassa? Näin voisi tottua pulloon.
3 kk vanhalle voisi jo kokeilla kipulääkettä, ihan kokeeksi ensin.
Kuinka pystyssä nukutatte?
Kiitos, täytyy kokeilla tuota, josko sitten pullo kelpais.
No ei nyt ihan istuvassa asennossa oo nukutettu, mutta selkeästi pystymmässä, koska makuuasennossa vauva ei pysty olemaan itkemättä.
ap
Lastenlääkärille mars, ei kuulosta normaalilta
Lue refluksista. Meillä on refluksia suvussa myös aikuisilla. Minulle tuli myöskin mieleen refluksi-mahavaivat ja mahan turvotus paikoillaan ollessa. Esikoinen on tuollainen tapaus. Puklua tuli paljon ja itkeskeli. Itkeskely helpotti oikeastaan kiinteisiin, mutta yökkäilyt jatkui pitkälle 10 kk ikään.
Kulkeeko kakka miten ja entäs ilmavaivat? Jääkö ilma mahaan kiertämään? Me tehtiin paljon iltajumppaa, eli "kyykittiin ja poljetin polkupyörää". Eli vauva sitterissä jumppasin hellästi jalkoja ylös massun päälle ja alas ja välillä "polkupyörän polkemista". Lauleksin siinä samalla.
Refluksiin on lääkitys. Hakisin sinuna sellaiselle yksityiselle lastenlääkärille, joka tietää refluksista. Neuvolassa ne ei tiedä mitään.
miksi tehdä lapsia jos on itse noin kovin allerginen? hyvin suuri mahdollisuus että lapsikin on allerginen, mikä rajoittaa elämää todella paljon vanhempana.
Ensiapuun voi kokeilla apteekista reseptivapaata Gavisconea. Sitä lääkärikin määräävät ensialkuun. En muista annostella, mutta googlaa. Liity myös fb:n refluksivauvat tms. ryhmään (en muista tarkkaa nimeä).
Reflunsia voi olla myös ilman pulauttelua ,ns silent refluksi.
Vauvalla refluksin oireita voi olla mm. ei viihdy makuultaan/vatsallaan, äänen käheys, yskä, korvien harominen, kirkas "polttava" kuola (siis jos itse maistaa, polttaa suuta) ym. Ym.
Käske miehen tuoda korvatulpat ja ala levätä.
Vierailija kirjoitti:
Lue refluksista. Meillä on refluksia suvussa myös aikuisilla. Minulle tuli myöskin mieleen refluksi-mahavaivat ja mahan turvotus paikoillaan ollessa. Esikoinen on tuollainen tapaus. Puklua tuli paljon ja itkeskeli. Itkeskely helpotti oikeastaan kiinteisiin, mutta yökkäilyt jatkui pitkälle 10 kk ikään.
Kulkeeko kakka miten ja entäs ilmavaivat? Jääkö ilma mahaan kiertämään? Me tehtiin paljon iltajumppaa, eli "kyykittiin ja poljetin polkupyörää". Eli vauva sitterissä jumppasin hellästi jalkoja ylös massun päälle ja alas ja välillä "polkupyörän polkemista". Lauleksin siinä samalla.
Jonkin verran ehdin tuosta refluksista jo lukeakin ja se jossain määrin täsmäisi, paitsi ettei vauva pulauttele juurikaan.
Kakkaa tulee, mutta voi kyllä olla useamman päivän taukoja. Välillä vaikuttaa siltä, että ilmaa jäisi mahaan, joka varmaan osittain aiheuttaisi tuota itkuisuutta.
Kiitos noista jumppavinkeistä, täytyy kokeilla. Jumppaa on kyllä jonkun verran tehty, muttei ihan tuollaista.
ap
Vierailija kirjoitti:
miksi tehdä lapsia jos on itse noin kovin allerginen? hyvin suuri mahdollisuus että lapsikin on allerginen, mikä rajoittaa elämää todella paljon vanhempana.
No minä en oo kokenu elämääni todella rajoittuneeksi, vaikka monen monta ruoka-aineallergiaa löytyykin. Tämä on ehkä myös asennekysymys, tiedän lähipiirissä ihmisiä, joilla on paljon vähemmän allergioita kun minulla, mutta silti se elämä on niin vaikeaa ja juurikin allergioiden takia heidän mielestään.
ap
Miks niitä lapsia täytyy tehdä, jos niitten kanssa ei jaksa? Ei ymmärrä!
Perustelisitko tuon turvattomuuden? Eiköhän sillä vauvalla ole parempi olla vanhemman lähellä, jos ja kun on jotain kipuja eikä se liity mitenkään turvattomuuteen.