Siljan hyttivessat pestään edellisen asiakkaan likaisella pyyhkeellä
Kommentit (63)
Noin tehdään myös hotelleissa. T:kesäsiivooja
Eli suihkutetaan vessasta liat pois ja pyyhtään kuivaksi niillä pyyhkeillä. Pönttö harjataan.
Olen ollut Englannissa töissä hotellissa, jossa huoneet siivottiin ihan miten sattuu. Kauheassa kiireessä samalla rätillä pyyhkäistiin lavuaarit, mukit ja varmaan pöntönkannetkin. Aseptisesta siivousjärjestyksestä ei ollut tietoakaan, koska mitään ohjeita ei annettu. Kiireessä moni sitten oikoi mutkia suoriksi: pääasia oli, että huone näytti siivotulta.
Ei ihme, että vatsataudit leviää, kun juomalasitkin pestään jollain ripulirätillä.
Jos olet itse tehnyt noin siivoojana, se ei tarkoita, että muutkin tekisivät.
Itse olen ollut hotellisiivoojana ja jokaista lavuaaria kohtaan oli oma pyyhkeensä, joka laitettiin yhden huoneen jälkeen likapyykkiin, samoin pölyliinat, wc-istuinliinat, muiden pintojen liinat. Neljä puhdasta liinaa huonetta kohti ja jokainen laitettiin sen yhden käytön jälkeen pyykkipussiin ja pestiin 60 asteessa.
Ihan ekana huoneesta kerättiin käytetyt vuodevaatteet ja pyyhkeet, eikä yhtäkään käytetty huoneen siivoukseen!!
Vikatikillä ja Sillillä monet teki noin. Ehkä nyt ei - ehkä on rätit saatu ihan tähän hommaan.
Sina oma pyyhe mukaan hotelliin ja laivalle
Kokemusta on. Samoilla räteillä pestään kaikki. Mutkat suoriksi vaan, kun ei ole aikaa nyhvätä yhdessä huoneessa liikaa. Tämä oli pomon perehdytys töihin tullessani, eräässä pohjoisen hotellissa.
Minuutti on aikaa per vessa. Joten niillä teidän jättämällä pyyhkeillä sutaistaan.
Siivotkaspa se kotivessa minuutissa. Tuliko puhdasta?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut hotellisiivoojana ja jokaista lavuaaria kohtaan oli oma pyyhkeensä, joka laitettiin yhden huoneen jälkeen likapyykkiin, samoin pölyliinat, wc-istuinliinat, muiden pintojen liinat. Neljä puhdasta liinaa huonetta kohti ja jokainen laitettiin sen yhden käytön jälkeen pyykkipussiin ja pestiin 60 asteessa.
Ihan ekana huoneesta kerättiin käytetyt vuodevaatteet ja pyyhkeet, eikä yhtäkään käytetty huoneen siivoukseen!!
Tietyissä paikoissa siivojat eivät voi tehdä muuta, koska liinoja voi saada max. sen 1/huone. Joskus huonona aamuna jäi sekin alle, eli joutui siistimään useampia yhdellä liinalla.
Oman työjakson jälkeen (en siljalla ole ollut töissä, muualla) olen aina desinfioinut/siivonnut pinnat, koska kokemuksesta tiedän millainen se meininki on. Ja se ei ole siivoojien vika, vaan firmojen. Aikapaineet ovat kovat ja tarvittavia välineitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä paikoissa siivojat eivät voi tehdä muuta, koska liinoja voi saada max. sen 1/huone. Joskus huonona aamuna jäi sekin alle, eli joutui siistimään useampia yhdellä liinalla.
Oman työjakson jälkeen (en siljalla ole ollut töissä, muualla) olen aina desinfioinut/siivonnut pinnat*, koska kokemuksesta tiedän millainen se meininki on. Ja se ei ole siivoojien vika, vaan firmojen. Aikapaineet ovat kovat ja tarvittavia välineitä ei saa.
*kun olen ollut asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Siivotkaspa se kotivessa minuutissa. Tuliko puhdasta?
Ei tartte, se pysyy siistinä ja norovirusvapaana kun en oksentele sinne enkä pyyhi persettäni käsipyyhkeisiin.
Huh mitä touhua.
Nuorena olin kesätöissä hotellisiivoojana, ja silloin oli todella tarkkaa millä rätillä mikäkin paikka siivottiin. Eikä samaa rättiä käytetty koko päivää.
Pyyhkeet kerättiin suoraan pyykkiin. Ei niillä mitään pyyhitty.
Meillä oli tynnyreiden tapaisissa neljää eri väriä liinoja, josta aamulla otettiin iso kasa mukaan. Jokaiselle pinnalle oma väri. Ja neljä ämpäriä tuli siivouskärryyn, jokaseen oma pesuliuoksensa. Ämpärit samaa väriä kuin liinat. Ja iso jätesäkki käytetyille liinoille. Ei siinä hirveästi aikaa mennyt, että nappasi mukaan jokaiselle pinnalle oman liinansa. Sieltä ämpäreistä otti ja meni huonetta siivoamaan. Ja heitti sitten käytön jälkeen sinne jätesäkkiin. Ne lajiteltiin kertishanskat kädessä työpäivän päätteeksi ja pestiin eri koneissa. Tämä ei ollut Suomessa kylläkään.
Kirjastossa oon siivonnut, sanat rätit kaikkialle
Olen ollut Siljalla rantasiivouksessa kun olin nuori. Voin kertoa että kahdella siivoojalla on kärryllinen sinisiä siivouspyyhkeitä mukana ja käytettiin 1-2 pyyhettä per huone. Hyttärit keräävät lakanat ja asiakkaiden pyyhkeet ihan eri pyykkihäkkeihin ja ne pesetetään jossain Virossa tai jotain. Siivouksen pyyhkeet pestään ihan erikseen.
Jos on pesty valkoisilla Siljan omilla pyyhkeillä eikä rantasiivouksen niin se on varmasti ollut jokin poikkeus kuten esim. siivouksen pyyhkeitä ei oltu toimitettu pesusta ajoissa laivalle ja oli siis liian vähän sinisiä siivouspyyhkeitä, eikä silti ole käytetty kenenkään käyttämiä likaisia pyyhkeitä vaan puhtaita.
Saa siinä muutaman siivoojan palkan säästää, että noiden laivojen seisotus on maksettu takaisin.
Tätähän se on nykyään. Tallinnan laivoilla hytin siivous sujuu yhtä tehokkaasti.
Miksei noroviruskatastrofin suursiivouksen apuna käytetty sitä samaa sinistä valoa jota käytettiin "Hotellit kuntoon Gordon Ramsay"-sarjassa, missä Gordon valaisi hotellitiloja tutkiakseen niiden hygienia- ja siivoustasoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit väittää tuollaista?
Tämä on yleisesti tiedossa. Jopa ne juomalasit huuhdellaan hanan alla ja kuivataan edellisen asukkaan pyyhkeillä.
Miten voit väittää tuollaista?