Saako lapsesi asua kotona niin kauan kuin haluaa?
Siis esim opiskelujen jälkeenkin? Joko työttömänä tai töissäkäyvänä säästäen omaan asuntoon rahaa.
Kommentit (39)
Saa asua niin kauan kuin haluaa.
Esikoinen muutti opiskeluaikana 22-vuotiaana, kun löytyi sopiva kämppä kivalta alueelta. Hän tunsi olevansa valmis ja halukas itsenäistymään. Keskimmäinen muutti 20-vuotiaana. Oli pakko koska pääsi opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Tätä toiveammattia ei ollut mahdollista opiskella kotipaikkakunnalla vaikka yliopistokaupungissa asummekin. Kuopus asuu vielä kotona. Saa asua vielä armeijan jälkeenkin jos jää kotipaikkakunnalle opiskelemaan.
Periaatteessa ei. Kun lapset ovat päässeet ylioppilaiksi ja opiskelu- tai työpaikat on selvillä, päästämme heidät omilleen. Yritämme opettaa heille neuvokkuutta, arjen taitoja ja vahvistaa heidän itsetuntoaan. Luotamme siihen, että he selviävät. Vanhin on kohta 17, katsotaan sitten tarkemmin, kun lukio on takanapäin.
Mieheni muutti pikkupaikkakunnalta kaupunkiin opiskelemaan ja minä, stadilainen, muutin yo-kevään jälkeisenä syksynä lapsuudenkodista pois, vaikka jäin stadiin opiskelemaan. Toki, yli 20 v. sitten sekä opiskelijoiden asuntotilanne Helsingissä että heidän toimeentulonsa ei ollut niin hankalaa kuin nykyään.
Mielestäni yhteiskunnan elätettäväksi ei kyllä pitäisi nuorten lähteä itsenäistymään vai oletteko sitä mieltä poispotkijat?
Ei kai toiselle paikkakunnalla opiskelu vielä tarkoita pois muuttoa? Kotikunnassa kuitenkin ollaan vielä kirjoilla ja moni tulee viikonlopuiksi ja lomiksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Saa asua niin kauan kuin haluaa koska meillä on tilaa. Haluan kuitenkin että opiskelee, käy töissä, etsii töitä tai tekee vaikka vapaaehtoistyötä, kunhan ei jää kotiin makaamaan.
Lisään vielä sen verran että itse piti muuttaa pois kotoa kun olin 16, vanhemmat olivat eronneet, isä juoppo, asuin äidin kanssa lapsuuden ja äiti muutti miesystävänsä kanssa yhteen tuossa kohtaa. Hyvin oon pärjännyt mutta on jäänyt tietty turvattomuuden tunne jota en omalle lapselle tahdo. Onneksi tuo oma on ahkera opiskelija ja sai nyt kesätöitäkin eli en usko etkotiin jäisi makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni yhteiskunnan elätettäväksi ei kyllä pitäisi nuorten lähteä itsenäistymään vai oletteko sitä mieltä poispotkijat?
Varmaan myös kotona asuvat nostavat työttömyyskorvausta tai opintotukea..
Oletko sitä mieltä, ettei kotona asuville tarvitse maksaa mitään tukia?
Saisi asua, mutta ainakin kolme vanhinta asuu mieluummin isänsä tai minun omistamassa yksiössä/kaksiossa kuin muuttaa takaisin kotiin. Tuosta kuopuksesta en vielä tiedä, haluaako se kämpän jostain Punavuoresta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai toiselle paikkakunnalla opiskelu vielä tarkoita pois muuttoa? Kotikunnassa kuitenkin ollaan vielä kirjoilla ja moni tulee viikonlopuiksi ja lomiksi kotiin.
Jos opiskelupaikkakunnalle on kotoa kahden tunnin matka ja siellä oma asunto niin kyllä se on pois muutto. Tulee kyllä joskus viikonloppuisin käymään mutta harvoin. Ja jouluna sekä pääsiäisenä kävi. Mutta nyt kesällä on kesätöissä sillä opiskelupaikkakunnalla. Käy kotona kesällä ehkä kerran tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ainakin jää pois. Ja toimeentulotuki, kun ei paljoa ole omia laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelupaikkakunnalle on kotoa kahden tunnin matka ja siellä oma asunto niin kyllä se on pois muutto. Tulee kyllä joskus viikonloppuisin käymään mutta harvoin. Ja jouluna sekä pääsiäisenä kävi. Mutta nyt kesällä on kesätöissä sillä opiskelupaikkakunnalla. Käy kotona kesällä ehkä kerran tai pari.
Itse asuin opiskeluajan soluasunnossa ja töihin tulin kotipaikkakunnalle, joten kotona koti.
Ei saa. Tai no, jos tilaa siinä vaiheessa on, ja haluaa vielä meillä asia, niin kyllä kai se käy. Työssäkäyvä saa kuitenkin elättää itsensä, eli maksaa asumisesta ja ruuasta.
Meillä päin ei ole kunnollisia opiskelupaikkoja lukion jälkeen, joten toivon todellakin, että muuttaa pois opiskelemaan eikä jää takahuoneen taaviksi. Minä pystyn kyllä rahallisesti tukemaan häntä opiskelujen ajan. Itse asiassa olen koko lapsen elämän ajan säästänyt rahaa siihen, että voin ostaa hänelle kaksion opiskelukaupungista (no ei nyt mistään Helsingistä, mutta onneksi Suomessa voi muuallakin opiskella).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin opiskeluajan soluasunnossa ja töihin tulin kotipaikkakunnalle, joten kotona koti.
Meidän nuori asuu opiskelupaikkakunnalla, on siellä kirjoilla ja siellä kesätöissä. Joten siellä nyt koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ainakin jää pois. Ja toimeentulotuki, kun ei paljoa ole omia laskuja.
Jos saa sekä asumistukea että toimeentulotukea, ei ole vielä itsenäistynyt eli on vain siirtynyt vanhempien holhouksesta yhteiskunnan holhoukseen.
Voi olla, että meille vanhemmille tulee lähtö. 5 v poika tuossa taannoin ilmoitti, että aikuisena hän hankkii vaimon ja asettuu tähän taloksi. :) Mutta oli miten oli, itsenäistymiseen kannustetaan ja siinä tuetaan tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, kunhan osallistuu kotihommiin.
Myös mieheni asuu edelleen lapsuudenkodissaan, ikää 60+. Miksi hänen lapsensakin ei saisi asua kotonaan?
eli teillä on nyt jo 3 sukupolvea samassa taloudessa, mitäs sitten jos poika tuo miniän ja tekee vielä lapsiakin, niin voi olla neljä sukupolvea samassa taloudessa?
Mistä sinä tähän sen kolmannen ja neljännen sukupolven tempaisit?
Mieheni vanhemmat ovat jo hautausmaalla, ja lapseni ovat kyllä kotoa heti peruskoulun jälkeen. Opiskelupaikat olivat silloin muualla, Jokaisella on kuitenkin täällä vielä oma huone, johon voi palata.
Entä mistä sinä tempaisit pojan, joka meille miniän ja lapsia toisi? No, saattaa nykyään tytärkin miniän tuoda.
Poika nyt 23 vee on asunut omillaan liki 2 ja puoli vuotta, asuu vajaan puolen kilometrin päässä, tytär nyt 22 asuu vielä kotona. Saa asua nii kauan kuin haluaa ja tarvitsee. Osallistuu kuitenkin hyvin asumiskuluihin😊
eli teillä on nyt jo 3 sukupolvea samassa taloudessa, mitäs sitten jos poika tuo miniän ja tekee vielä lapsiakin, niin voi olla neljä sukupolvea samassa taloudessa?