Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat, miksi itse mekkaloitte teinin nukkuessa, kun kuitenkin vaaditte teiniltä hiljaisuutta teidän nukkuessanne?

Vierailija
09.06.2016 |

Tästä videosta voi vähän katsoa tilannetta, joka piti ainakin omassa lapsuudenkodissani täydellisesti paikkansa:

Mun mielestä on yksinkertaisesti vittumaista vaikkapa imuroida heti aamusta kun nuori vielä nukkuu, jos imurointi olisi aivan yhtä mahdollista iltapäivällä. Muistan omasta nuoruudestani, miten helvetti oli irti jos sattui olemaan telkkari liian kovalla illalla, mutta viikonloppu- tai loma-aamuisin yhdeksältä olikin ihan ok huudella, että "AAAAAPEEEEE, päivä on koittanut, nyt hereille ja aamupuurolle. AAAAAAPEEEEEE!"

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vanhemmat määräävät kodin rytmit, kotona asuvat teinit sopeutuvat niihin ja piste.

Vierailija
2/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän toinen teini saattaa helposti nukkua neljään asti päivällä, niin ei sitä siihen asti viitsi koko perhe hiipiä hiljaa ympäri taloa ja kirjotella lappuja toisilleen, kun ei viitsitä puhua. :D Meillä yleisesti niin arkena kuin viikonloppuisin väännetään volyymit hiljemmalle klo 22-10 ja imuroinnit ja rumpujen soittamiset hoidetaan sitten klo 12-20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhemmat määräävät kodin rytmit, kotona asuvat teinit sopeutuvat niihin ja piste.

Ja samalla vanhemmat opettavat, ettei heidän tarvitse huomioida ketään.

Vierailija
4/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja piste" kertoo kyvyttömyydestä perustella mielipiteitään. En arvosta.

Vierailija
5/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu itsellänikin kokemusta tästä. Olin teininä kesätöissä marjanpoimijana. Työt alkoivat kuudelta aamulla, mikä tarkoitti nousua jo ennen viittää. Työpäivää edeltävänä iltana tuli TV:stä elämääkin tärkeämpää urheilua, mikä tarkoitti vanhempien valvomista, TV:n huudattamista ja kova äänistä kannustamista yö myöhään saakka.

Muutaman kerran kävin vanhemmille siinä illalla pyytämässä olemaan hiljempaa, mutta eihän se tehonnut. Aamulla sitten kypsän 15v:n tavoin herätin muut suorittamalla aamutoimeni mahdollisimman kova äänisesti.

Vierailija
6/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noudatetaan ns. kerrostalosääntöjä, joten aamulla klo 7 saa imuroida ja meteli loppuu klo 22. Asutaan omakotitalossa, mutta nuorelle on ihan tervettä huomata, että maailma ei pyöri hänen unensa ympärillä. Jos nuori ei käy töissä, ei herätys klo 7.00 ole ollenkaan epäterveellistä.

Ja ainahan voi jättää imuroimatta aamulla ja ilmoittaa nuorelle tämän herätessä klo 13.00 aikoihin, että talon imurointi on sitten tekemättä, joten hopihopi syömään ja sen jälkeen siivoamaan.

Vierailija
7/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meidän toinen teini saattaa helposti nukkua neljään asti päivällä, niin ei sitä siihen asti viitsi koko perhe hiipiä hiljaa ympäri taloa ja kirjotella lappuja toisilleen, kun ei viitsitä puhua. :D Meillä yleisesti niin arkena kuin viikonloppuisin väännetään volyymit hiljemmalle klo 22-10 ja imuroinnit ja rumpujen soittamiset hoidetaan sitten klo 12-20.

Tuohan on ihan fiksu systeemi. 

Vierailija
8/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin iso talo että teinit voivat nukkua yläkerrassa aivan rauhassa vaikka alakerrassa imuroisinkin.

MUTTA yleensä arkisin puolenpäivän aikaan herättelen ne jos eivät siihen mennessä ole heränneet koska en halua että päivärytmi kääntyy ihan päälaelleen.

Vierailija
9/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en imuroi ennen kymmentä ellei oo pakko, mutta en mä kyllä ala mitenkään hiljentään elämää, koska teini on kukkunut kolmeen tai neljään. Puolen yön jäljeen käyn pyytämässä hiljentämään tv:n/musiikin kuulokkeisiin jos häiritsee ja itse sitten alan 10 maissa kyllä jo elää ihan normaalisti eli imuroida tai leikata nurmikkoa. Siinä välissä on sillä teinilläkin se 10 tuntia aikaa nukkua, oma valinta nukkuuko vai ei.

Vierailija
10/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä se 7 aikaan imuroinnin ja tiskauksen aloitus lauanti-aamuna on tosi perseestä. Jos jotain, niin voiko sitä lykätä vaikka 2 tunnilla? Mitenkään mahollist alottaa ysiltä? Varsinkin, että mutsi räjähtää ovesta sisään 6.45 ja karjasee "IMUROINKO MINÄ VAI IMUROITKO ITSE??!!" Enpä oo ees kerinny ajatella asiaa. Ois niiku semmone pien juttu, niiku herääminen ja pukeminen tehtävä ensin :D (tosin voihan sitä yökkärissäkin imuroida, ei siinä. Ja ennen kun joku tulee kitisemään, niin ihan mielelläni teen kotitöitä)

Vierailija
11/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä noudatetaan ns. kerrostalosääntöjä, joten aamulla klo 7 saa imuroida ja meteli loppuu klo 22. Asutaan omakotitalossa, mutta nuorelle on ihan tervettä huomata, että maailma ei pyöri hänen unensa ympärillä. Jos nuori ei käy töissä, ei herätys klo 7.00 ole ollenkaan epäterveellistä.

Ja ainahan voi jättää imuroimatta aamulla ja ilmoittaa nuorelle tämän herätessä klo 13.00 aikoihin, että talon imurointi on sitten tekemättä, joten hopihopi syömään ja sen jälkeen siivoamaan.

Kai teillä noudatetaan kerrostalosääntöjä myös silloin, kun vanhemmilla on mennyt myöhään ja aamulla tekisi mieli nukkua?

Vierailija
12/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä noudatetaan kerrostalosääntöjä myös silloin, kun vanhemmilla on mennyt myöhään ja aamulla tekisi mieli nukkua?

Kyllä, kuka tahansa perheenjäsenistä saa ryhtyä imuroimaan, tiskaamaan tai vaikka nurmikonleikkuuseen. Minun uneni ei siitä häiriinny, jos joku siivoaa.

Vierailija
13/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä se 7 aikaan imuroinnin ja tiskauksen aloitus lauanti-aamuna on tosi perseestä. Jos jotain, niin voiko sitä lykätä vaikka 2 tunnilla? Mitenkään mahollist alottaa ysiltä? Varsinkin, että mutsi räjähtää ovesta sisään 6.45 ja karjasee "IMUROINKO MINÄ VAI IMUROITKO ITSE??!!" Enpä oo ees kerinny ajatella asiaa. Ois niiku semmone pien juttu, niiku herääminen ja pukeminen tehtävä ensin :D (tosin voihan sitä yökkärissäkin imuroida, ei siinä. Ja ennen kun joku tulee kitisemään, niin ihan mielelläni teen kotitöitä)

Tuosta ongelmasta pääsee sillä, että imuroi jo perjantaina.

Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi nukkumiseen, haudassa ennättää tekemään sitä vuositolkulla.

Vierailija
14/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kuka tahansa perheenjäsenistä saa ryhtyä imuroimaan, tiskaamaan tai vaikka nurmikonleikkuuseen. Minun uneni ei siitä häiriinny, jos joku siivoaa.

Voihan sitä muutenkin möykätä...

Vierailija
15/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä alotti imuroimisen lauantaiaamuna seitsemän aikaan.

Siihenkin ehdollistui muutamassa viikossa eikä herännyt enää kokonaan. Ja seuraavaksi isä tuli jo koputtelemaan ja availemaan huoneen ovia. Olihan kello jo yhdeksän.

Mä herätän luultavasti alakerran naapurin lauantaisinkin klo kuudelta aamulla viimeistään, kun käyn suihkussa ennen töihin menoa. Voi kun kaikki muutkin heräisivät yhtä aikaisin!

Vierailija
16/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun minä maksan laskut ja maksan elämisen lapset tekevät niinkuin minä tahdon. Arki pyörii sen mukaan miten minä sen jaksotan. Kun nuori muuttaa omilleen saa tehdä ihan miten sitten haluaa

Vierailija
17/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin hyvin illanvirkku teini ja tykkäsin nukkua tosi pitkälle päivään, niinkuin teineillä on tapana. Omille vanhemmilleni tämä oli kauhistus, ylös huudettiin viimeistään 9.00 ja  kuulin kyllä olevani laiska kun en jaksanut nousta. "Sitä kukutaan yöllä mitääntekemättömänä ja aamulla ei saa laiskaa ylös millään".

Muistan sen ainaisen häpeän tunteen, kun kapusin makkarista alas "liian myöhään"; äiti vilkaisi kelloa, isä vilkaisi kelloa ja aina tuo sama saarna.

Oma teinini saa valvoa, vaikka itse saatankin mennä nykyisin jopa klo 22 nukkumaan. Laitan korvatulpat korviin, vaikka sopimus onkin, että turha älämölö pois (mutta aina sitä tulee kun kavereiden kanssa netissä juttelee).

Aamulla teini saa nukkua niin pitkään kun nukuttaa ja silloin minä yritän olla hiljaa (ja hyssyttelen muitakin), mutta sekään ei tietenkään ihan aina onnistu.

Jotenkin kai elän omaa, menetettyä yövalvomisnuoruuttani antamalla teinilleni sen mahdollisuuden mitä itse en saanut; oman vuorokausirytmin, mitä muu perhe kunnioittaa.

Hyvin on toiminut.

Vierailija
18/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä niin vithusti!

Meillä jos äitillä aamuvuoro nii se tietenki vaatii täydellistä hiljaisuutta klo 22 illalla. Ei saa ees ovi käydä. Ja sitte ku itsellä aikanen herätys/lauantai koepäivä/muu rytmistä poikkeava juttu ja tarvis oikeesti nukkumaan mennä aikasemmin nii ei tuu kuuloonkaan :) vanhemmilla on oikeus valvottaa lapsia, niinkai se menee, mut ei sitte toistepäi voi kunnioittaa yhtään. Vaikka ois ihan relevantti syykin..

Vierailija
19/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En imuroi ikinä aamulla vaan vasta iltapvllä. Teen itselle puuron ja lapseni syö sitten kun herää. 

Vierailija
20/63 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse kun teininä vituttaa kun vanhemmat alkoivat siivoamaan ja mekkaloimaan aikaisin aamusta. En voinut tajuta miksei minulle ollut samoja sääntöjä kun vanhemmille. Nyt kun olen itse aikuinen ymmärrän.

Aikuisen nyt vaan on pakko tehdä tietyt asiat ja ne tehdään silloin kun on aikaa ja jaksamista ja helpoin saada ne pois päiväjärjestyksestä. Ja juuri aikuisen vastuun takia en niitä ala lykkäämään teinin mukavuudenhalun takia.

Jos teineille ei kelpaa se että minä imuroin jne silloin kun tahdon niin voivat kyllä sen sitten itse tehdä sen päivän aikana. Ei ole kyllä tälle järjestelylle ollut ottajia.