Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

auttakaa, miten chilejä kasvatetaan? mullassa vai jossain erikoishiekassa?

Vierailija
09.06.2016 |

apua tarvitaan kun en tajua kasveista mitään enkä ole koskaan omistanut kukkaa, paitsi ruusupuskia vedessä.
mihin chilin siemenet laitetaan, joku perus multa, vai jotain ihme kasvatusturvejuttuja tai savea, hiekkaa? ruukkuun?
montako siementä per purkki vai kaadetaanko koko pussi yhteen ruukkuun?
mitkä ovat helppoja lajikkeita, eikä kovin tulisia?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi tosi tulinen chili joka tuottaa aloittelijallakin hyvän sadon? Mulla on vain 1 ikkuna (länteen) eikä tilaa useammalle puskalle, joten tahdon ehdottomasti tulista siksi kun se on riittoisaa.

Noilla kriteereillä Naga Morich on varmasti yksi parhaista, ellei jopa paras vaihtoehto.

Vierailija
42/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta tälle vuodelle valmiit taimet esim. puutarhamyymälästä niin ehdit saada satoa vielä tänä kesänä. Ensi keväänä sitten osta ajoissa oikeat (ei kaupan) siemenet ja kasvata alusta asti itse.

Itsellä kukkivat parhaillaan helmikuussa kylvetyt chilit ja paprikat, kohta saa satoa :)

Olen tehnyt testin 10 kaupan jallua ja 10 siemenpussista. Ei eroa.

Sittenhän se on aina ja joka tapauksessa niin sitten oltava. Not.

Jos sen oikea puutarhuri sanoo niin näin se vain on. En minäkään tele teille kertomaan miten töissä tehdään. Olen ammattilainen uskoisit peliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu. Kaupan chileistä voit ottaa siemenet ja ehkä saat yhden kasvamaan, kun niitä vuoden kylvät ruukkuun. Siemenpusseissa on pari hassua siementä pussissa. 

Kilhinta kovempi kuin kullassa! 

Vierailija
44/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin; tälle vuodelle on jo auttamatta liian myöhäistä laittaa chilit kasvamaan. Siementen idätys aloitetaan jo alkuvuodesta, helmikuun paikkeilla. Ensin idätetään (3pv - 3 viikkoa), sitten istutaan itäneet siemet taimimultaan (vähäravinteinen) ja kastellaan säännöllisesti, mutta ei liikaa. Chili tarvitsee paljon valoa, ja ilman keinovaloa taimet kasvaa aika heikosti, joskin kasvavat kyllä. Kun ilman sallii, niin parvekkeelle/pihalle ja sopivasti ravinteita ja kastelua+sumutusta.

Keittiön loistevalo riittää. Osa lajikkeista ei siedä suoraa valoa.

Tässä tuleekin vastaan koulutus. Minä olen saanut koulutuksen. Ei ne suoraa valoa kestä siksi Espanjassakin viljelykset varjostetaan. Liika valo ja kuumuus heikentää merkittävästi satoa.

En ole kyllä ikinä törmännyt chiliin joka ei kestäisi suoraa valoa. Osa nuupahtaa auringossa helpommin, mutta tilkka vettä ja taas kukoistaa. Minulla on tälläkin hetkellä 26 erilaista chilia kasvamassa suorassa auringonpaisteessa, satoa on tulossa lähiviikkoina ropisten.

Mitä sitten? Eurolla saa pussillisen chilejä thaikaupasta. Kuka sitä satoa kerkeää edes syömään. Ymmärtäisin jos tulisi jotain mitä pystyisi käyttämäänkin rutkasti kerralla/saman viikon aikana.

Vierailija
45/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun panostat 200 lamput ja järjestelmät, sekä sähkölaskut ja hellit niitä ympäri vuorokauden, niin kuukausien päästä saat pari chiliä, kuka hitto tuommoisen takia jaksaa ..

Vierailija
46/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun panostat 200 lamput ja järjestelmät, sekä sähkölaskut ja hellit niitä ympäri vuorokauden, niin kuukausien päästä saat pari chiliä, kuka hitto tuommoisen takia jaksaa ..

On niitä paljon turhempiakin harrastuksia. Ja kalliimpia. Huvinsa kullakin.

Vierailija
47/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ikkunalaudalla Carolina Reaper joka satoaa kuin hullu. Yhtä raakiletta oon jo maistanut ja hyvää oli. :)

Seuraavasta haukkaat kunnolla tai pistät kokonaisena suuhun.

:)

Vierailija
48/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta tälle vuodelle valmiit taimet esim. puutarhamyymälästä niin ehdit saada satoa vielä tänä kesänä. Ensi keväänä sitten osta ajoissa oikeat (ei kaupan) siemenet ja kasvata alusta asti itse.

Itsellä kukkivat parhaillaan helmikuussa kylvetyt chilit ja paprikat, kohta saa satoa :)

Juuri näin olin tulossa kirjoittamaan. Tälle kaudelle valmiit taimet ja ensi kaudelle olet siementen kanssa valmiina tammi-helmikuussa.

Chilien kasvatus on ihan huippua, ja chileihin addiktoituu!

Itselläni on kasvihuoneessa noin 15 taimea ja sato hyvää vauhtia kypsymässä.

Lajeista Champion on hyvä ja miedommasta päästä. Myös erilaiset Ajit ovat helppoja kasvattaa ja tuottavat yleensä hyvän sadon.

Vierailija
49/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni käyttää enemmän aikaa ja rahaa pelkkiin viherkasveihin, esim. orkideoihin ja bonsaihin, eikä saa grammaakaan syötävää vaivanpalkaksi! Mitäs siitä ajattelet? Onko se mielestäsi hullun hommaa?

Vierailija
50/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
51/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chilien kasvattamisen suhteen pitää ymmärtää sellainen asia, että Suomesta löytyy kymmeniä ellei satoja chilin kasvattajia joille homma on lähestulkoon uskonto, ja jotka nillittävät netissä vuodesta toiseen siitä kuinka kaupan chileistä ei tule satoa ja jupisevat F1 hybrideistä sun muista, mistä tavallisella tallaajalla ei ole hajuakaan.

Sitten on sellaisia kuin minä, jotka kasvattavat tyytyväisenä chilejä kaupan chileistä silloin kun niistä satoa tulee, Fataliin siemenistä, Thaimaasta itse tuoduista siemenistä jne.. Satoa tulee, ja kasvit viihtyy vaikken harrasta mitään erikoismeininkejä.

Istuttelen siemeniä mihin aikaan vuodesta tahansa, myöhäisimmät sadonkorjuut olen tehnyt joulukuussa. Jos on eteläikkuna ja 1-2 kappaletta 11watin energiansäästölamppua talvikuukausien tueksi pärjää oikein mainiosti.

Em. kaupan nimettömien lajikkeiden lisäksi kasvattelen mm. Bird's eyetä, Pink Habaneroa (maistuu muuten ihan karkille!), Cheiro Roxaa, Hot Lemonia jne. Mukava ja antoisa harrastus, ja satoa tulee melkeinpä liikaa. Siksi olen viime aikoina alkanut kasvattaa myös paprikoita (kaupan siemenistä, voi ei!!) kun en syö niin paljon tulista ruokaa että saisin kaikki nuo kymmenet tai sadat podit menemään, ja chilikastikettakin alkaa olla jo jääkaappi täynnä.

T. vastaaja nro 2.

F1 siemeniä käytetään kauppapuutarhoissa koska niiden kasvu on tasalaatuista. Parvekkeella sillä ei ole väliä koska harvoin kukaan viljelee pelkästään yhtä lajiketta rivissä. Monella on myös ihmeellisiä uskomuksia siitä mitä kaupan paprikoista syntyy. Jokainen kasvioppia lukenut tietää että hyviä yksilöitä tulee myös kaupan siemenistä. Ei pelkästään f2 vaan myös F1 siemeniä. Chilifoorumit ovat täynnä luulotautia ilman tiedettä.

Täysin totta. F1 siemenillä saadaan mahdollisimman tasa-aikainen kasvu ja sadonmuodostus suurissa kasvatustiloissa kuten kaupallisilla viljelyksillä. Harrastelijan on turha ostaa chilin siemeniä jos niitä on marketissa saatavilla. Moni perinteinen lajike Etelä-Amerikasta on homogeeninen. Mm lemondrop jolla on monta eri nimeä on hyvin pitkään jalostettu homogeeninen lajike eli ei ole mitään järkevää syytä harrastelijalle ostaa kalliita f1-siemeniä ellei kasvata kymmeniä riveissä.

Heterogeeniset ovat sitten ihan erijuttu. Silloin voi miettiä haluaako kasvattaa jotain tiettyä ominaisuutta.

Itse olen tyäskennellyt isoilla puutarhoilla vuosikymmeniä tiedän aiheesta kaiken. Ylipäätään kukaan ei tässä asiassa tiedä sitä mitä minä tiedän.

T: Ammattilainen

Vierailija
52/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme selityksiä täällä. Itsekin olen puutarha-alalla ja oma heikkouteni on erilaiset chilit. Hauska miten täällä pätee joku "puutarhuri" koulutuksellaan, kun ainakaan oman työpaikkani (koulutukseltaan) puutarhurit eivät itse asiassa tiedä chileistä yhtään mitään. Kiinnostuksesta ja harrastuneisuudesta tuokin on enemmän kiinni kuin koulutuksesta.

Hyviä ohjeitahan täällä on. Tosiaankaan ei kannata enää siemenestä laittaa vaan ostaa puutarhamyymälästä jo "valmis" taimi (mikäli vielä saat). Istutus puutarhaturpeeseen/raakaturpeeseen tai hiekkaiseen puutarha- tai kaktusmultaan, lannoitus esim. Puutarhan Kesällä tai tomaattilannoksella. Chilit ovat kylmänarkoja, joten jos tarkoitus on pitää taimia ulkona, niin en jättäisi alle viiden asteen lämpötiloihin missään nimessä. Antaa mullan kuivahtaa vähän kasteluiden välillä. Liian märkä kasvualusta on aina huono juttu.

Hyviä mietoja lajikkeita ovat esimerkiksi jo mainittu Champion sekä Pepperoncini ja vähän vahvemmista erilaiset Ajit sekä Lemon Drop, jotka ovat satoisia ja helppohoitoisia.

Vierailija
53/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme selityksiä täällä. Itsekin olen puutarha-alalla ja oma heikkouteni on erilaiset chilit. Hauska miten täällä pätee joku "puutarhuri" koulutuksellaan, kun ainakaan oman työpaikkani (koulutukseltaan) puutarhurit eivät itse asiassa tiedä chileistä yhtään mitään. Kiinnostuksesta ja harrastuneisuudesta tuokin on enemmän kiinni kuin koulutuksesta.

Hyviä ohjeitahan täällä on. Tosiaankaan ei kannata enää siemenestä laittaa vaan ostaa puutarhamyymälästä jo "valmis" taimi (mikäli vielä saat). Istutus puutarhaturpeeseen/raakaturpeeseen tai hiekkaiseen puutarha- tai kaktusmultaan, lannoitus esim. Puutarhan Kesällä tai tomaattilannoksella. Chilit ovat kylmänarkoja, joten jos tarkoitus on pitää taimia ulkona, niin en jättäisi alle viiden asteen lämpötiloihin missään nimessä. Antaa mullan kuivahtaa vähän kasteluiden välillä. Liian märkä kasvualusta on aina huono juttu.

Hyviä mietoja lajikkeita ovat esimerkiksi jo mainittu Champion sekä Pepperoncini ja vähän vahvemmista erilaiset Ajit sekä Lemon Drop, jotka ovat satoisia ja helppohoitoisia.

Lemondrop ei ole kylmänarka. Se selviää hyvin hallasta.

Jos olisit puutarhuri niin tietäsit sen että puutarhuri osaa kasvattaa ihan mitä tahansa ja hankkii nopeasti tiedot ihan mihin tahansa ja käyttää monipuolisesti tietoja soveltaen.

Puutarhuri osaa siis kasvattaa ihan mitä vain koska kasvit eivät eroa toisistaan periaatteellisesti mitenkään. Niillä on sama toimintamalli. Lemondrop tunnetaan juuri siitä että se kestää nollan asteen ja muutaman tunninkin pakkasasteita.

Vierailija
54/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä minulle kasvitieteellisesti kasvitieteellisin termein miksi liian märkä kasvualusta on huono juttu...

Kerro myös mitä kasvisolukolle tapahtuu liian kylmissä olosuhteissa. Kerro ne yksityiskohtaisesti. Sitten voit todeta että kyllä ne vihannekset säilyvät ihan hyvin viidessä asteessa sielä jääkaapissa...

Vierailija
55/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin voi miettiä haluaako kasvattaa jotain tiettyä ominaisuutta.

Itse olen tyäskennellyt isoilla puutarhoilla vuosikymmeniä tiedän aiheesta kaiken. Ylipäätään kukaan ei tässä asiassa tiedä sitä mitä minä tiedän.

T: Ammattilainen

Hienoa saada asiantuntija aihe vapaalle.

Vierailija
56/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan joku lajike, jonka nyt vasta siemenestä kasvattamalla ehtisi saada satoa?

Vierailija
57/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maassa tässä hetkellä yksi chili, joka pukkaa nuppua, vaikka yölämpötilat ovat olleet kolmen tietämillä. En ole aiemmin maahan kylvänyt, katsotaan miten tuon käy. Muut ovat kasvihuoneessa.

Vierailija
58/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan joku lajike, jonka nyt vasta siemenestä kasvattamalla ehtisi saada satoa?

Kaikki paitsi annuumit.

Eli kasvata runko joka tuottaa aina parhaiten satoa toisena vuotena. Annuumit tuottavat sadon ensimmäiselle vuodelle ja kuolevat usein tauteihin tai tuholaisiin samana vuonna. Joskus nekin säilyvät toiseenvuoteen, mutta joudut luultavasti käyttämään sienimyrkkyjä ja tuholaismyrkkyjä.

Vierailija
59/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Kylvin viime juhannuksena Bolivian rainbown siemeniä ja sain syksyllä satoa, vaikka kesä oli kylmä ja sateinen.

Vierailija
60/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhuri kirjoitti:

Selitä minulle kasvitieteellisesti kasvitieteellisin termein miksi liian märkä kasvualusta on huono juttu...

Kerro myös mitä kasvisolukolle tapahtuu liian kylmissä olosuhteissa. Kerro ne yksityiskohtaisesti. Sitten voit todeta että kyllä ne vihannekset säilyvät ihan hyvin viidessä asteessa sielä jääkaapissa...

alapeukuttaa nämä kyllä osaavat mutta eivät Antero Pankakosken juhlallista puutarhurin kasvioppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme