Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

auttakaa, miten chilejä kasvatetaan? mullassa vai jossain erikoishiekassa?

Vierailija
09.06.2016 |

apua tarvitaan kun en tajua kasveista mitään enkä ole koskaan omistanut kukkaa, paitsi ruusupuskia vedessä.
mihin chilin siemenet laitetaan, joku perus multa, vai jotain ihme kasvatusturvejuttuja tai savea, hiekkaa? ruukkuun?
montako siementä per purkki vai kaadetaanko koko pussi yhteen ruukkuun?
mitkä ovat helppoja lajikkeita, eikä kovin tulisia?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin; tälle vuodelle on jo auttamatta liian myöhäistä laittaa chilit kasvamaan. Siementen idätys aloitetaan jo alkuvuodesta, helmikuun paikkeilla. Ensin idätetään (3pv - 3 viikkoa), sitten istutaan itäneet siemet taimimultaan (vähäravinteinen) ja kastellaan säännöllisesti, mutta ei liikaa. Chili tarvitsee paljon valoa, ja ilman keinovaloa taimet kasvaa aika heikosti, joskin kasvavat kyllä. Kun ilman sallii, niin parvekkeelle/pihalle ja sopivasti ravinteita ja kastelua+sumutusta.

Keittiön loistevalo riittää. Osa lajikkeista ei siedä suoraa valoa.

En ole kyllä ikinä törmännyt chiliin joka ei kestäisi suoraa valoa. Osa nuupahtaa auringossa helpommin, mutta tilkka vettä ja taas kukoistaa. Minulla on tälläkin hetkellä 26 erilaista chilia kasvamassa suorassa auringonpaisteessa, satoa on tulossa lähiviikkoina ropisten.

Oho! :)) Sinulla oikein kunnon farmi siellä.

Suosittele jotain helpompaa lajia kasvatettavaksi, mutta joka ei olisi kovin tulinen, jotain jalapeñoa miedompaa saisi olla.

http://fataliiseeds.net/all-chili-seeds

Suosittelen tilaamaan siemeniä tuolta. Sivustolla kerrotaan aina vaikeus- ja tulisuusaste, ja mukaan saa pienen chilioppaankin :)

Vierailija
22/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi aloittelijoille erittäin suositeltava chili on Champion. Suht mieto ja hyvänmakuinen, ja satoa tulee huonollakin hoidolla vähemmän ihanteellisissa olosuhteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikkunalaudalla Carolina Reaper joka satoaa kuin hullu. Yhtä raakiletta oon jo maistanut ja hyvää oli. :)

Vierailija
24/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilien kasvattamisen suhteen pitää ymmärtää sellainen asia, että Suomesta löytyy kymmeniä ellei satoja chilin kasvattajia joille homma on lähestulkoon uskonto, ja jotka nillittävät netissä vuodesta toiseen siitä kuinka kaupan chileistä ei tule satoa ja jupisevat F1 hybrideistä sun muista, mistä tavallisella tallaajalla ei ole hajuakaan.

Sitten on sellaisia kuin minä, jotka kasvattavat tyytyväisenä chilejä kaupan chileistä silloin kun niistä satoa tulee, Fataliin siemenistä, Thaimaasta itse tuoduista siemenistä jne.. Satoa tulee, ja kasvit viihtyy vaikken harrasta mitään erikoismeininkejä.

Istuttelen siemeniä mihin aikaan vuodesta tahansa, myöhäisimmät sadonkorjuut olen tehnyt joulukuussa. Jos on eteläikkuna ja 1-2 kappaletta 11watin energiansäästölamppua talvikuukausien tueksi pärjää oikein mainiosti.

Em. kaupan nimettömien lajikkeiden lisäksi kasvattelen mm. Bird's eyetä, Pink Habaneroa (maistuu muuten ihan karkille!), Cheiro Roxaa, Hot Lemonia jne. Mukava ja antoisa harrastus, ja satoa tulee melkeinpä liikaa. Siksi olen viime aikoina alkanut kasvattaa myös paprikoita (kaupan siemenistä, voi ei!!) kun en syö niin paljon tulista ruokaa että saisin kaikki nuo kymmenet tai sadat podit menemään, ja chilikastikettakin alkaa olla jo jääkaappi täynnä.

T. vastaaja nro 2.

Vierailija
25/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien AV palsta on muuttunut googleksi??

Vierailija
26/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apache on helppo ja satoisa muttei maukas. Toimii silti kuivattuna jauheena ruuassa tulisuuden antajana siinä missä kaupan bulkkichilitkin. Taimia on helppo löytää ja kasvi on kaunis, joten sopii myös koristekasviksi.

Vierailija
27/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
28/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilit tykkää kaktusmullasta ja tomaattilannoitteesta.

Vierailija
29/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin; tälle vuodelle on jo auttamatta liian myöhäistä laittaa chilit kasvamaan. Siementen idätys aloitetaan jo alkuvuodesta, helmikuun paikkeilla. Ensin idätetään (3pv - 3 viikkoa), sitten istutaan itäneet siemet taimimultaan (vähäravinteinen) ja kastellaan säännöllisesti, mutta ei liikaa. Chili tarvitsee paljon valoa, ja ilman keinovaloa taimet kasvaa aika heikosti, joskin kasvavat kyllä. Kun ilman sallii, niin parvekkeelle/pihalle ja sopivasti ravinteita ja kastelua+sumutusta.

Keittiön loistevalo riittää. Osa lajikkeista ei siedä suoraa valoa.

Tässä tuleekin vastaan koulutus. Minä olen saanut koulutuksen. Ei ne suoraa valoa kestä siksi Espanjassakin viljelykset varjostetaan. Liika valo ja kuumuus heikentää merkittävästi satoa.

En ole kyllä ikinä törmännyt chiliin joka ei kestäisi suoraa valoa. Osa nuupahtaa auringossa helpommin, mutta tilkka vettä ja taas kukoistaa. Minulla on tälläkin hetkellä 26 erilaista chilia kasvamassa suorassa auringonpaisteessa, satoa on tulossa lähiviikkoina ropisten.

Vierailija
30/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan luota viestiin 2. Kaupan chilit on yleensä hybridejä, joiden siemenistä kasvaa ihan mitä sattuu. Musta multa on chilin taimille liian ravinteikasta. Sen pidemmälle en lukenutkaan, koska kirjoittaja ei selvästi tiedä edes chilin kasvatuksen alkeita.

Älä höpötä. Meillä kasvoi hienosti ja tuotti hyviä chilejä tuolla kakkosen kuvaamalla tekniikalla. Niitä taimia annetiin kavereillekin, samoin kypsiä chilejä. Ei ole vaikea kasvattaa kunhan muistaa kastella eikä pidä suorassa auringonpaisteessa. Meillä yksi sato kuivahti kun olivat parvekkeella paisteessa.

Onnea chilin kasvatukseen!

Tuurilla voi toki onnistua. Moni muu on joutunut pettymään, kun monen kuukauden kasvatukset on mennyt hukkaan kun kaupan hybridichilin siemenistä ei kasvanutkaan elinkelpoisia yksiköitä.

Yleensä taidolla tai tuurilla.

Vierailija
31/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chilien kasvattamisen suhteen pitää ymmärtää sellainen asia, että Suomesta löytyy kymmeniä ellei satoja chilin kasvattajia joille homma on lähestulkoon uskonto, ja jotka nillittävät netissä vuodesta toiseen siitä kuinka kaupan chileistä ei tule satoa ja jupisevat F1 hybrideistä sun muista, mistä tavallisella tallaajalla ei ole hajuakaan.

Sitten on sellaisia kuin minä, jotka kasvattavat tyytyväisenä chilejä kaupan chileistä silloin kun niistä satoa tulee, Fataliin siemenistä, Thaimaasta itse tuoduista siemenistä jne.. Satoa tulee, ja kasvit viihtyy vaikken harrasta mitään erikoismeininkejä.

Istuttelen siemeniä mihin aikaan vuodesta tahansa, myöhäisimmät sadonkorjuut olen tehnyt joulukuussa. Jos on eteläikkuna ja 1-2 kappaletta 11watin energiansäästölamppua talvikuukausien tueksi pärjää oikein mainiosti.

Em. kaupan nimettömien lajikkeiden lisäksi kasvattelen mm. Bird's eyetä, Pink Habaneroa (maistuu muuten ihan karkille!), Cheiro Roxaa, Hot Lemonia jne. Mukava ja antoisa harrastus, ja satoa tulee melkeinpä liikaa. Siksi olen viime aikoina alkanut kasvattaa myös paprikoita (kaupan siemenistä, voi ei!!) kun en syö niin paljon tulista ruokaa että saisin kaikki nuo kymmenet tai sadat podit menemään, ja chilikastikettakin alkaa olla jo jääkaappi täynnä.

T. vastaaja nro 2.

F1 siemeniä käytetään kauppapuutarhoissa koska niiden kasvu on tasalaatuista. Parvekkeella sillä ei ole väliä koska harvoin kukaan viljelee pelkästään yhtä lajiketta rivissä. Monella on myös ihmeellisiä uskomuksia siitä mitä kaupan paprikoista syntyy. Jokainen kasvioppia lukenut tietää että hyviä yksilöitä tulee myös kaupan siemenistä. Ei pelkästään f2 vaan myös F1 siemeniä. Chilifoorumit ovat täynnä luulotautia ilman tiedettä.

Vierailija
32/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki nuo marketin irtochilit joita myydään vihannestiskeillä, on jotain tehotuotettuja ja itse kasvatetut on parempia kuten jalapenot ja ne punaiset joka paikan"perus"chilit jne?

Vierailija
33/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tälle vuodelle valmiit taimet esim. puutarhamyymälästä niin ehdit saada satoa vielä tänä kesänä. Ensi keväänä sitten osta ajoissa oikeat (ei kaupan) siemenet ja kasvata alusta asti itse.

Itsellä kukkivat parhaillaan helmikuussa kylvetyt chilit ja paprikat, kohta saa satoa :)

Vierailija
34/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki nuo marketin irtochilit joita myydään vihannestiskeillä, on jotain tehotuotettuja ja itse kasvatetut on parempia kuten jalapenot ja ne punaiset joka paikan"perus"chilit jne?

Suurin osa ulkomaalaisista chileistä on huonoa bulkkia. Suomalaiset chilit, joiden tarkka lajike on mainittu, on yleensä laatukamaa (ja hintakin on sen mukainen).

Vierailija
35/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittumaista kun ammattilainen tulee sanomaan harrastelijoille totuuksia. Ei auta ylpeydelle kuin alapeukuttaa.

Vierailija
36/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta tälle vuodelle valmiit taimet esim. puutarhamyymälästä niin ehdit saada satoa vielä tänä kesänä. Ensi keväänä sitten osta ajoissa oikeat (ei kaupan) siemenet ja kasvata alusta asti itse.

Itsellä kukkivat parhaillaan helmikuussa kylvetyt chilit ja paprikat, kohta saa satoa :)

Olen tehnyt testin 10 kaupan jallua ja 10 siemenpussista. Ei eroa.

Vierailija
37/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi tosi tulinen chili joka tuottaa aloittelijallakin hyvän sadon? Mulla on vain 1 ikkuna (länteen) eikä tilaa useammalle puskalle, joten tahdon ehdottomasti tulista siksi kun se on riittoisaa.

Vierailija
38/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt testin 10 kaupan jallua ja 10 siemenpussista. Ei eroa.

Sittenhän se on aina ja joka tapauksessa niin sitten oltava. Not.

Vierailija
39/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole liian myöhäistä kasvattaa siemenestä, jos valitsee nopean lajikkeen eikä tarvitse isoa satoa. Ja ainahan taimet voi kasvattaa valmiiksi seuraavaa vuotta varten, koska moni chili tuottaa paremman sadon vasta toisena vuotenaan. Itse kylvin viime juhannuksena Bolivian rainbow'n siemeniä ja ensimmäinen sato valmistui syksyllä. Sato jäi pieneksi mutta sainpahan maistiaisia ja ennen kaikkea iloa silmille (Bolle on koristechili, joka kerää katseita kauneudellaan ja väriä vaihtavilla marjoillaan). Bolle pysyi hengissä talven yli ja on nyt komea kasvi, joka on täynnä erivärisiä marjoja. Tuskin olisi yhtä komea, jos olisin kylvänyt siemenen vasta talvella. :)

Vierailija
40/66 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. vastaaja nro 2.

Kannattaa ymmärtää myös, että kunnolla hurahtaneiden chilipäiden ja hällä väliä -harrastelijoiden välillä on paljon välimuotoja. Esim. itseäni ei kiinnosta kauhea säätäminen, jolla sadon saisi maksimoitua, vaan kasvatan chilejäni ensin taimimullan ja sen jälkeen puutarhamullan ja Puutarhan kesän voimin (hyvä lannoitusohje löytyy Chiliyhdistyksen nettisivuilta). Musta olisi mielenkiintoista kokeilla mitä esim. kaupan punaisten habanerojen siemenistä kasvaa, mutta kun pienessä asunnossani on kovin rajallisesti tilaa, jätän väliin. Vaikken tarvitse maailman parhaita chilejä, haluan sellaisia jotka on varmasti hyviä: maukkaita, tarpeeksi erilaisia keskenään ja satoisia niissä olosuhteissa, joita pystyn kasveilleni tarjoamaan.