Miksi ei-akateemiset eivät tajua Fok_it-sarjakuvaa?
Tässä linkki tämänpäiväiseen strippiin, otsikolla en nyt viittaa mitenkään juuri tähän.
Yleisesti ottaen on kuitenkin huomattavissa, että akateemiset henkilöt pitävät tästä sarjakuvasta ja ei-akateemiset eivät pidä. Osaatteko arvioida syitä tähän? Esimerkiksi onko liian syvällinen tai vaatii laajaa yhteiskunnan asioiden seuraamista, että pääsee kiinni tähän ei-pintapuoliseen sarjakuvaan?
Kommentit (84)
Puuttuu verbaalinen nokkeluus.
Sarkasmia? Hmm en vielä löytänyt tuosta stripistä.
Todella rumasti piirretty, vastenmieliset värit.
Miksi ihmeessä yleistät? Tuskin tunnet kaikkia ei-akateemisia ja kaikkia akateemisia. Ihme hyypiö
Ihme jankuttava ote tuossa sarjiksessa.
Minä kyllä useimmiten tykkään tuosta sarjakuvasta, mutta tämä viimeisin strippi ei kyllä ole parhaimmistoa. Enkä ole kyllä ajatellut olevani erityisen älykäs, kun tykkään tuosta. Noh, opiskelen yliopistossa, eli ehkä minä sitten kuulun kohderyhmään.
Mun pikkuveljellä oli tuollaiset jutut silloin kun oli jotain 15-20-v. Onneksi ei enää. *puistatus*
Muka-hauskaa ja muka-nokkelaa muka-huumoria, joka saa jotkut keskinkertaisuudet tuntemaan itsensä fiksuksi. Kaipa sellaisellekin paikkansa maailmassa tietysti on.
t: akateeminen intellektuelli
Ei kyllä iske minunkaan nauruhermoon. Tylsähköjä ja rumia . T.Akateeminen täälläkin
Vierailija kirjoitti:
Sarjis vaatii sarkasmin ymmärtämistä, kaikki ihmiset taas eivät tunnista tai osaa tulkita sarkastista huumoria. Toisinaan sarjakuvat vaativat myös kielen eri rekisterien tuntemusta, mikä akateemisilla tai muuten keskivertoa älykkäämmillä on yleensä laajempaa kuin muilla.
No oikeesti, tuo oli täyttä paskaa ja älyän kyllä sarkasmin, mut ei tuo osunu eikä uponnu.
Toi on kyllä niin huonosti piirretty sajakuva, että jo ihan rumuuden takia jää lukematta. Fingebori on sata kertaa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä niin huonosti piirretty sajakuva, että jo ihan rumuuden takia jää lukematta. Fingebori on sata kertaa parempi.
Fingerpori on puujalkavitsien ystäville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä naurattanut.
Kertokaa te jutun hauska osuus, joko mua ei vaan naurata tai sitten en tajunnut.
Molemmat. Sinua ei naurata, etkä tajunnut. Valitan, ei vitsejä tai niitten aihepiirien syvimpiä olemuksia voi selittää.
"Haves" vs. "have nots"
Kyllä muuten yleensä parhaat vitsit yleensä suht hyvin selitettävissä mihin ne perustuu. Eri asia on se, ettei se selittävä osuus ole hauska. Mutta oikeat vitsit pystyy selittämään auki.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään, olen töissä kaupan kassalla. Mutta veikkaanpa, että suurin osa työkavereistani ei tätä sarjakuvaa tajuaisi. En usko, että tarvitsee olla akateeminen ymmärtääkseen Fokittia, mutta noin keskimäärin varmasti pitää paikkansa, että akateemiset ovat älykkäämpiä ja siten omaavat paremmat EDELLYTYKSET esim. ymmärtää Rinta-Kannon sarjakuvaa, mutta ei se akateemisuuskaan silti takaa sitä, että on hyvä tilanne, sarkasmin-, ironian ym. taju.
m28
Ihan kun tuo sarjis kertois mitään sarkasmin tajusta...
Monet eivät ymmärrä Fok_it strippiä, kun eivät ymmärrä sarjakuvista muutenkaan mitään.
En tosiaan tiedä tajusinko... Onko kyse ovelasta lippiksestä (tai mistä tahansa), joka tarkoittaa jotain, vaikka ei "tarkoittaisikaan"?
Voisiko joku älykäs akateeminen tai muuten vain älykäs käyttää älykkyyttään tuon selittämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Tässä linkki tämänpäiväiseen strippiin, otsikolla en nyt viittaa mitenkään juuri tähän.
Yleisesti ottaen on kuitenkin huomattavissa, että akateemiset henkilöt pitävät tästä sarjakuvasta ja ei-akateemiset eivät pidä. Osaatteko arvioida syitä tähän? Esimerkiksi onko liian syvällinen tai vaatii laajaa yhteiskunnan asioiden seuraamista, että pääsee kiinni tähän ei-pintapuoliseen sarjakuvaan?
Älykäs ihminen nyt ei edes katso mitään sarjakuvia. Hänellä on muutakin tekemistä kuin katsella jotain keksittyö mielikuvitusroskaa.
No kyllä mä nuo ymmärrän, kuten myös koko kaveriporukka ja niille nauretaan yhdessä. Porukassa niin akateemisia ihmisiä kuin duunareita. Enemmänkin kyse on siitä ymmärtääkö sarkasmia vai ei :D Että ei nyt akateemisuudesta ole kyse. T. ei akateemikko
Minä en ole muuten koskaan ajatellut, että tuossa olisi erityisemmin sarkasmia. Se on pikemminkin sellaista kuivaa ja pimeää läppää, joka joko naurattaa tai ei. Esim perjantaipingviini, salaliittosammakko ja säihkyturpa ovat niin järjettömiä hahmoja, että se huumori tulee siitä, että kukaan ylipäätään on keksinyt tuollaiset hahmot.
Akateemisuus ja älykkyys eivät tosiaankaan ole sama asia, eikä huumorintajukaan ole itsestäänselvyys.
Luin muutaman viimeisimmän stripin tuon linkin sivulla. Minusta tekstissä jankataan asiaa, joka tuli selväksi ensimmäisillä repliikeillä. Pilaa sen vähänkin vitsin/sarkasmin poikasen.
Ja tosiaan: visuaalisesti vastenmielinen.
En ala lukijaksi.