Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

•••••• Opiskelijat 90-luvulla: Tulot 12 000 mk/kk, säästöjä 70 000 mk ••••••

Tekniikan alan osaaja
09.06.2016 |

Minua säälittää nämä euroajan opiskelijat, koska he joutuvat höyläämään opintolainaa ja kitumaan huonolla ruoalla eivätkä saa edes työtä!

Toisin oli vielä markka-aikana: muistan kuinka tekniikan alan opiskelijoina peruspalkkamme oli n. 12 000 mk/kk eli kesässä tuli 36 000 mk + lisät ja opintojen aikanakin ehti tehdä jonkin verran työtä. Minullakin oli säästössä yli 70 000 mk ja mietin mitä ihmettä sillä edes teen! Markka-aikana se oli valtavan paljon, koska kaikki oli vielä niin halpaa ja verotus kevyttä. Säästöön jäi - ei ehtinyt tuhlaamaan.

Kaiken lisäksi valmistumisen jälkeen palkka nousi vielä mukavasti. Potentiaaliset työnantajat saunottivat (ja aivopesivät) opiskelijoita ympäri vuoden - eikä juomasta totta vie ollut pulaa! Bileet olivat hirmuisia. Yritykset yrittivät kilvan saada meitä juuri heille töihin. Oltiin niin kaveria ja avokätisiä. Limusiinit sahasivat Hietalahdessa ja Mannerheimintiellä. Ylityötunneilla ei ollut rajaa ja kaikki maksettiin viimeistä penniä myöten! Lisiä tuli mitä hulluimmista syistä! Silloin oli ehdottomasti työntekijän markkinat!

Meidän piti matkustaa valmistumisen jälkeen "luokkaretkelle" maailman ympäri (markka-aikana olisi onnistunut rahan puolesta), mutta eipä kenelläkään ollut aikaa ja urat veivät jokaisen mukanaan omalle matkalle. :) Optio-ohjelmat tekivät meistä markkamiljonäärejä ja toimeentulomme olisi turvattu ilman työtäkin. Itse ajattelin hiljentää tahtia 50-vuotiaana, koska euro-ajan työelämä on melkoisen hektistä verrattuna markka-ajan rentoon ilmapiiriin.

Olenkin ollut onnekas, että sain astua työelämään juuri parhaalla hetkellä, valitsin juuri oikean alan ja sain vielä kuorittua kermat päältä hyvään talteen. Olen saanut nähdä markka-ajan opiskelijoiden vaurauden ja seurannut sivusta euroajan niukkuutta. Uskallan sanoa, että ennen päästiin helpommalla.

Opiskelijoille hyvää kesälomaa ja onnea työnhakuun toivottaen:
N.N.
Espoo

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eipä tuota huumaa kovin montaa vuotta kestänyt, ehkä 1989-1992.

Itse aloitin TKK:llä 1992 syksyllä eikä minään kesänä ollut kesätöitä muulla kuin työllistämistuella. Dippatyön palkkasuoditus TEK:ltä oli vuonna -96 tsi -97 10 000mk/ kk, työhönotossa todettiin "ei me mitään suosituksia noudateta"

Ainoat kaverit, joille tuli rahaa ja kylkiäisiä ja Lapinreissuja ilmaiseksi oli lääkisläiset, lääkefirmat maksoi ihan uskomattomia juttuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla