Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karate

Vierailija
09.06.2016 |

Onko nolo harrastus?
Poika harrastaa jo viidettä vuotta mutta kertoi koulussa kavereiden naureskelevan lajille. Kaverinsa pelaavat sählyä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jos poikasi menisi mukaan sählytreeneihin?

...miksi pitäisi? Jos poikaa ei sähly kiinnosta. Ehkä niiden sählynpelaajien pitäisi mennä karatetreeneihin? Vai pitäisikö sen yhden oman tien kulkijan vaan kiltisti tehdä sitä mitä "kaikki" muutkin?

Vierailija
22/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöntimon kohdatessa aamuyöllä saattaa karateharrastus osoittautua sählyä hyödyllisemmäksi harrastukseksi. Etenkin jos on tyttö.

No sillä karatella ei tee kyllä tuollaisessa tilanteessa yhtään mitään. Ei kannata tuudittautua tuollaiseen harhaluuloon!

Näin on. Nopea potku haaroihin on ihan yliarvostettu asia.

Mistä ihmeestä näitä "karatella ei tee mitään" laukojia tulee? Eihän se karatetreeni automaattisesti takaa katutappelun voittoa, mutta "ei tee mitään" on kyllä ihan puppua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se karate ole oikeaa urheilua. Ja ei kyllä sählykään. Hyviä harrastuksia silti. Aina nuo konsolipelit voittaa. 

Nohnoh. Karate on olympialaji!

http://www.karateliitto.fi/2015/09/29/karate-tokyo-2020-olympialaisiin/

Karate ei ole olympialaji.

Taekwondo on ja se syntyi ottelumaisesta karatesta sotien jälkeen. Pian sen suosio kasvoi niin paljon että ottelukin kehittyi paljon järkevämmäksi kuin karaten ottelu on. Mukaan tuli rintapanssari joka mahdollisti kovat potkut ja vähemmät vammat urheilijalle. Taekwondo kehittyi jo alusta asti urheilulajiksi mitä karate ei koskaan ollut. Karate perustuu kataan jonka sisältö on monissa tyyleissä pudotettu pois ja keskitytty otteluun. Ottelussa sallittuja tekniikoita on vain rajallinen määrä joita katoissa on lukemattomia ja niiden variaatioita.

On hassua että taekwondo joka keskittyi ottelulliseen urheilupuoleen säilytti karaten katojen alkuperäiset asennot ja perustekniikat mutta muodosti niistä palikoista omat "katansa" eli yujandat.

Taekwondo sellaisenaan muodossa harjoiteltuna on paljon lähempänä aitoa alkuperäistä okinawalaista karatea kuin nykyiset karaten tyylisuunnat (wado, shotokan...)  joissa muistona on vain katat ja muutetut asennot ja perustekniikat. Alkuperäistä karatea ei Suomesta taida löytyä mutta Latviasta saa hyvää treeniä ja saksa Puola väliltä. Voi toki olla että Suomessakin pieniä seuroja harrastaa alkuperäistä karatea.

Vierailija
24/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä (11 v) on musta vyö karatessa. Ei ole yhtään noloa ja kukaan ei uskalla ärsyttää koulussa ;)

Vierailija
25/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöntimon kohdatessa aamuyöllä saattaa karateharrastus osoittautua sählyä hyödyllisemmäksi harrastukseksi. Etenkin jos on tyttö.

No sillä karatella ei tee kyllä tuollaisessa tilanteessa yhtään mitään. Ei kannata tuudittautua tuollaiseen harhaluuloon!

Näin on. Nopea potku haaroihin on ihan yliarvostettu asia.

Mistä ihmeestä näitä "karatella ei tee mitään" laukojia tulee? Eihän se karatetreeni automaattisesti takaa katutappelun voittoa, mutta "ei tee mitään" on kyllä ihan puppua.

Nopea potku polveen, haaroihin, alavatsaan, palleaan, leukaan tai kurkkuun on ihan hyvä tekniikka jos sen osaa ja sen harjoittelulle antaa aikaa. Vain siten sen saa toimimaan joka kerta.

Potkun suuntaa voi muuttaa kääntämällä tukijalkaa tai lantiota sivuun jolloin etupotku muuttuu hieman kiertopotkumaiseksi. On hyvä myös käyttää erilaisia pintoja kengässä.

Kuten karaten kata opettaa niin ennen potkua ja potkun jälkeen on myös tilanne päällä. Käyttämällä katan opetusta oikein voi myös suojautua tai jatkaa epäonnistuneen potkun jälkeen tilannetta turvallisesti.

Vierailija
26/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sählyssä vain sählätään ja suditaan pallon perässä. Ei mitään erityistä. Sopii hyvin koululiikunnaksi mutta ei kyllä muuhun xD Jos sählytyypit laittaisi luistimet jalkaan niin siinäkin olisi jotain haastetta!

Vierailija
27/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sählyssä voi oppia kaatumaan ja oppimaan etäisyyksiä muihin pelaajiin nähden. Myös liikkuminen on ehkä jopa kamppailullisesti järkevämpää kuin ajatukseton katan hiihtäminen salin päästä päähän.

Luulen että sähly on oikeasti kamppailullisempaa ja sitähän pelattiin jo muinaisessa Jokulassa Seitsemän Veljestä novellissa.

Vierailija
28/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kung fu ja karate. Näiden yhdistelmällä on opit saatu. Kung fu antaa oikean katutappelufiiliksen sekä tekniikoita saada kaveri kanveesiin ennenkuin ehtii kissaa sanoa,ja karate kasvattaa kärsivällisyyttä, mielenhallintaa, mentaalista sitkeyttä, voimaa.

Vierailija
29/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähly ny on ihan homojen hommaa. Aivotonta oskukoirajuoksemista pallon perässä.

Vierailija
30/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytöllä (11 v) on musta vyö karatessa. Ei ole yhtään noloa ja kukaan ei uskalla ärsyttää koulussa ;)

Tähän viestiin sisältyy karaten syvin sanoma.

Vierailija
31/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt vaan niitä keskivartalolihavia karatesetiä. Vyö uppoaa kaljamahan alle.

Vierailija
32/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi harrastaa karatea. Laji valittiin juurikin mielenhallinnallisista syistä. Oli kova tressaamaan, huono keskittymään ja itsetunto heikohko. Muutos on ollut vain positiivinen, kaiken suhteen. Noin joka toinen treenikerta keskittyy kamppailuun, ei pelkästään kataan. Asumme Euroopan ulkopuolella, joten ehkä treenitapa on erilainen.

Vierailija
33/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt vaan niitä keskivartalolihavia karatesetiä. Vyö uppoaa kaljamahan alle.

Päättelitkö, että karate aiheuttaa keskivartalolihavuutta?

Vierailija
34/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sininää ja suhinaa kun takapihalla lapsesi tekee katan. Koivut kalpenee.

Vierailija
35/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt myös. Heidän mielestä karate ei ole urheilua eikä sekuntia pidempi kamppailu.

Olen nähnyt näitä lihavia setiä vetelemässä leukoja ylipainoisella kaljavatsallaan. Näytti menevän kolmekymmentä kolme leukaa vaikka ylipainoa oli reippaasti yli 10 kg.

Nämä sankarit myös tarvittaessa nappaavat kiertopotkulla kävyn kusen oksalta ja Jonneilta tippuu natsat suusta. Niiltä joilta ei putoa niin takakiertopotku sammuttaa tupakan nätisti jättämättä edes ääntä.

Vierailija
36/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nolo harrastus?

Poika harrastaa jo viidettä vuotta mutta kertoi koulussa kavereiden naureskelevan lajille. Kaverinsa pelaavat sählyä.

En paljoo naurais jos harrastaisin ite niin noloa ja feminiinistä lajia kuin sähly.

Vierailija
37/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättelitkö, että karate aiheuttaa keskivartalolihavuutta?

Sitten myös hokutoryu-jujutsu ja nyrkkeily

Vierailija
38/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ottanu näiltä sediltä sarjaa pistetyynyyn? Tulee nimittäin niin kovia lyöntejä, että siinä liikkuu taaksepäin vaikka olet ottanut tukevan asennon maasta. Ootko nähny mitä sellaset sarjat tekee paljaalle naamalle, kun joukko perussuomalaisia juntteja pakottaa tällasen karatekan puolustautumaan? Ne naamat menee verimuussiksi muutamassa sekunnissa.

Vierailija
39/46 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kung fu ja karate. Näiden yhdistelmällä on opit saatu. Kung fu antaa oikean katutappelufiiliksen sekä tekniikoita saada kaveri kanveesiin ennenkuin ehtii kissaa sanoa,ja karate kasvattaa kärsivällisyyttä, mielenhallintaa, mentaalista sitkeyttä, voimaa.

Käytännössä ei tarvita kuin kunfun keveys ja pehmeys ja karaten kovuus ja suoraviivaisuus.

Siinä on vapaaottelun maailmanmestaruuden salaisuus.

Vierailija
40/46 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karate on elämäntapa. Ei sitä voi verrata sählyyn!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän