Mitä tehdä kun töihin perehdytettävä ei noudata neuvoja?
Käytännön kysymys työelämästä. Minä yritän perehdyttää tulevaa äitiysloman sijaistani hoitamaan työtehtäviäni mutta hän tuhahtelee, ei tee kuten neuvon ja viisastelee? Hänen kuvitelmansa on ilmeisesti, että työssä pärjää kun osaa juoda kahvia, lukea lehtiä ja viilata ja lakata kynsiä.
Pidänkö hänen kanssaan vakavahenkisen keskustelun vaiko kerronko esimiehellemme?
Kommentit (59)
Miten etäinen pomo sulla oikein on, kun et uskalla hänelle asioista mainita? Minä ainakin voin omalle esimiehelleni puhua tällaisistakin asioista. Pomo saattaa jopa kysyä, että mites se perehdytys on sujunut? Siinä viimeistään nostaisin kissan pöydälle ja ihan sivistyneessä hengessä voisin avautua kaikesta mikä on mennyt pieleen ja myös sitten yritän löytää jotain positiivistakin sanottavaa.
Voi, olen nähnyt nuo "perehdytykset" niin monet kerrat kun itse on käytetty 20 vuotta työuraa johonkin irrelevanttiin mikä ei edes tuota mitään, mutta mistä pidetään kynsin hampain kiinni vaikkei se enää omaan työnkuvaan edes millään tavalla kuulu. Tai opetetaan kädestä pitäen miten vaikka wordia tai mitä muuta ohjelmaa tahansa käytetään vaikka osaan itse paremmin kun kerrotaan mikä on lopputulos mitä odotetaan. Itse en tuhahtele, mutta joku muu voisi vastaavassa tilanteessa tehdäkin samoin.
Sympatiani on tässä kyllä ihan perehdytettävän kohdalla, hänhän omasta työstään vastaa, et sinä!
Oletko laatinut edes yksinkertaista perehdytyslistaa, johon molempien puumerkit kun asia on opetettu? Tällä pelastat oman selkänahkasi jos hänen tapansa osoittautuukin jotenkin vääräksi.
Elämän kova koulu kyllä nöyryttää jossain vaiheessa jos luulee itsestään liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten etäinen pomo sulla oikein on, kun et uskalla hänelle asioista mainita? Minä ainakin voin omalle esimiehelleni puhua tällaisistakin asioista. Pomo saattaa jopa kysyä, että mites se perehdytys on sujunut? Siinä viimeistään nostaisin kissan pöydälle ja ihan sivistyneessä hengessä voisin avautua kaikesta mikä on mennyt pieleen ja myös sitten yritän löytää jotain positiivistakin sanottavaa.
Onnea sinulle. Kaikilla ei ole yhtä hyvää esimiestä. Minun esimieheni suosii sijaisten valinnassa omaa tuttavapiiriään. Aina on joku vaimon siskon tyttö kesätöissä tai oman serkkunsa puoliso äitiysloman sijaisena. Väkisinkin suureen joukkoon mahtuu joku evvk-tyyppi jonka asenne työhön on pakkasen puolella. Yritimme muutaman kerran kollegan kanssa kertoa ongelmasta (esimiehen sukulainen) esimiehelle. Lopulta asia kääntyi niin että meidän väitettiin olevan paskoja perehdyttäjiä. Mitäpä siitä että kaikki muut kesätyöntekijät tai työkaverit olivat kiitelleet että meiltä saa aina selväsanaiset ytimekkäät ohjeet, autamme aina, emmekä jätä hädässä pulaan. Ja olivat osanneet työnsä. Mutta kun tämä armoitettu esimiehen sukulainen sanoi että ei hänelle tätäkään ole kerrottu, niin häntähän sitten sokeasti uskottiin.
Enpä tee samaa virhettä enää.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi teistä on kuuro ja kumpi sokea.
Ööö...
Jjjjust.
Vierailija kirjoitti:
Voi, olen nähnyt nuo "perehdytykset" niin monet kerrat kun itse on käytetty 20 vuotta työuraa johonkin irrelevanttiin mikä ei edes tuota mitään, mutta mistä pidetään kynsin hampain kiinni vaikkei se enää omaan työnkuvaan edes millään tavalla kuulu. Tai opetetaan kädestä pitäen miten vaikka wordia tai mitä muuta ohjelmaa tahansa käytetään vaikka osaan itse paremmin kun kerrotaan mikä on lopputulos mitä odotetaan. Itse en tuhahtele, mutta joku muu voisi vastaavassa tilanteessa tehdäkin samoin.
Sympatiani on tässä kyllä ihan perehdytettävän kohdalla, hänhän omasta työstään vastaa, et sinä!
Oletko laatinut edes yksinkertaista perehdytyslistaa, johon molempien puumerkit kun asia on opetettu? Tällä pelastat oman selkänahkasi jos hänen tapansa osoittautuukin jotenkin vääräksi.
Missä työpaikalla on nykyään aikaa opettaa wordin käyttöä perehdytyksessä? Jos ei yksinkertainen tekstinkäsittely suju, niin eiköhän se ole jonkun kurssin paikka. Ap:hän on jo kertonut että on kehoittanut tyyppiä tekemään omalla tavallaan, mutta sekään ei kiinnosta. Kuulostaa esimiehen painajaiselta kaikin puolin. Vaikka olisi kuinka ystävän tytär. Se on kiva, sitten kun ap on pois ja tyyppi ei osaa mitään eikä tee mitään, ihmetellä että mitä on tapahtunut, kun kaikki sujui niin hyvin. Jos ap ei siis ole kertonut esimiehelle. Ei ap:n tarvitse millään kiihkolla mollata, vaan ihan asiallisesti konkreettisin esimerkein kertoa tilanne. Ja ne kirjalliset ohjeet ja niihin kuittaus. Niin ei päästä sanomaan että vika on perehdyttäjässsä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännön kysymys työelämästä. Minä yritän perehdyttää tulevaa äitiysloman sijaistani hoitamaan työtehtäviäni mutta hän tuhahtelee, ei tee kuten neuvon ja viisastelee? Hänen kuvitelmansa on ilmeisesti, että työssä pärjää kun osaa juoda kahvia, lukea lehtiä ja viilata ja lakata kynsiä.
Pidänkö hänen kanssaan vakavahenkisen keskustelun vaiko kerronko esimiehellemme?
Kerro esimiehelle niin se antaa sille potkut
Mun työkaverilla oli sama ongelma, yritti perehdyttää sijaistaan, mutta nakkeli niskojaan ja me muut seurasimme sivusta, kuinka hän yritti vain päteä, ilman ammattiosaamista.
Tässäkin tapauksessa sijainen oli osakkeenomistajan sukulainen, joka kuvitteli olevansa työntekijöiden yläpuolella, eikä neuvoja kaivannut.
Lopputulos oli, kun työntekijä jäi lomalle, sijainen väitti pokkana, ettei häntä laikkaan ollut perehdytty tehtävään ja siksi hommat eivät suju, josta työhön peräyttänyt työntekijä sai johdolta haukut. Onneksi vanhemmalle työntekijällä oli lopulta rohkeutta kertoa tosi asiat ja sijainen vaihtui melko pian.
Varo ap. ettei sinulle käy samoin ja käänny sinua vastaan. Sinuna kertoisin esimiehelle ja pyytäisin apua.
En kyllä yhtään ymmärrä, miten ap voi pitää työpaikastaan, jos esimies on tuollainen. Ja tosiaan sijainen voi väittää, ettei ole perehdytetty, esimies voi haukkua, mutta entäs sitten? Varsinkin kun näyttöä onnistuneistain perehdytyksistä on.
Mutta ensisijaisesti kehottaisin ap:tä etsimään loman aikana uuden työpaikan.
Juttele esimiehelle. Tee lista mitkä asiat minäkin päivänä on opetettu/käyty läpi ja ota kuittaus.
Voisiko hänelle laittaa sähköpostia, tyyliin olemme tällä viikolla/tänään käyneet läpi asiat x,t ja z. Miltä tuntuu, onko asiat käyty riittävän perusteellisesti läpi? Tarvitseeko jotakin vielä kerrata vai siirrymmekö huomenna/ensi viikolla seuraavaan/asiaan å?
Vierailija kirjoitti:
En halua sitäkään, että esimies arvelee heikon omaksumisen johtuvan minun raskaudestani, hormoneistani tai persoonastani. Ongelmana on se, että pidän pomostani.
Vierailija kirjoitti:
Elämän kova koulu kyllä nöyryttää jossain vaiheessa jos luulee itsestään liikoja.
Niin, jokaisen pitäisikin huomata ettei olekaan täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua sitäkään, että esimies arvelee heikon omaksumisen johtuvan minun raskaudestani, hormoneistani tai persoonastani. Ongelmana on se, että pidän pomostani.
Minusta hyvä esimies ei mieti sitä kenestä joku asia johtuu vaan sitä miten ongelma ratkaistaan. Voi olla että ongelma ratkeaa vaihtamalla perehdyttäjää tai sen voi ratkaista esimiehen kertoma näkökulma tai neuvo. Sen voi ratkaista myös se että esimies keskustelee perehdytettävän kanssa perehdytyksen ongelmista.
Täysin ohis, mutta on hienoa, että sijainen on saatu oppiin vielä äitiyslomalle jäävän töissä ollessa, liian usein kun on joutunut näkemään näitä tapauksia, että vasta tulevan äidin jo jäätyä sairauslomalle on ryhdytty paniikissa haalimaan sijaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että henkilö jota yrität perehdyttää on jo valmiiksi sinua pätevämpi?
Hänellä ei ole päivääkään alan työkokemusta. Ei edes minkään läheltäkään liippaavan alan.
Miksi ihmeessä hänet on sitten palkattu tehtävään? Luulisi, että näinä aikoina pätevää väkeä löytyisi.
Joka tapauksessa ota asia esille esimiehesi kanssa. Kerro, että olet huolissasi sijaisen kyvystä hoitaa tehtävää.
Tämä henkilö on omistajan kaverin tytär.
Miksi sinä saat haukut jos kyseinen henkilö mokaa äitiyslomallasi? Onhan se hienoa kun suhteilla palkataan ihmisiä töihin ja vieläpä sellaisia ihmisiä joita kyseinen työ ei kiinnosta eivätkä ole edes päteviä työhön.
Jos ei perehdytettävä omaksu toimintatapoja ja siitä sanoo esimiehelle, niin silloin se on siitä eteen päin esimiehen ongelma. Jos esimies on niin paska, että suosii jotain sukulaistaan eikä kuuntele pätevän ihmisen arviota kyseisestä perehdytettävästä, niin se on sitten voi voi. Kyllä se jossain vaiheessa esimiehelle valkenee, että perehdyttäjä oli oikeassa.
Varmista oma selustasi tekemällä kirjalliset perehdytysohjeet ja laittamalla ne sekä sijaiselle että esimiehelle saatesanoille, joissa ilmaiset, että nämä asiat on myös käyty sijaisen kanssa suullisesti läpi. Ja lisäksi keskustelu esimiehen kanssa. Jos keskustelu ei tuota tulosta, niin sinulla on tuo kirjallinen todiste olemassa, että olet oman osuutesi yrittänyt hoitaa ja vika on sijaisessa.
Aloittaja vaikuttaa ilkeältä kusipäältä ja työpaikan hengen pilaajalta.
Olet siis osaava työntekijä. Etköhän siis osaa eritellä työtehtäväsikin niin, että suoraan kesken jääneestä lukiosta tullut tyttökin listan osaa lukea. Sitten käyt listan hänen kanssaan läpi, ja tietotat pomolle, millaisen opastuksen olet antanut. Ja lähdet lomalle, ja pidät puhelimen kiinni.
Tuskin firma yhteen työntekijään kaatuu.