Mitä tehdä kun töihin perehdytettävä ei noudata neuvoja?
Käytännön kysymys työelämästä. Minä yritän perehdyttää tulevaa äitiysloman sijaistani hoitamaan työtehtäviäni mutta hän tuhahtelee, ei tee kuten neuvon ja viisastelee? Hänen kuvitelmansa on ilmeisesti, että työssä pärjää kun osaa juoda kahvia, lukea lehtiä ja viilata ja lakata kynsiä.
Pidänkö hänen kanssaan vakavahenkisen keskustelun vaiko kerronko esimiehellemme?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi teistä on kuuro ja kumpi sokea.
Meillä molemmilla ovat aistit kunnossa. Ainakin uskoisin niin.
No siinä tapauksessa olisi jotenkin osattava kaivella ne sosiaalistentaitojen rippeet esille ja jutella perehdytettävän kanssa.
Hän ei ole yhteistyöhaluinen. Normaali keskustelusävy ei tehoa häneen. En tiedä kummassa vika sitten lieneekään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä tapauksessa olisi jotenkin osattava kaivella ne sosiaalistentaitojen rippeet esille ja jutella perehdytettävän kanssa.
Hän ei ole yhteistyöhaluinen. Normaali keskustelusävy ei tehoa häneen. En tiedä kummassa vika sitten lieneekään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että henkilö jota yrität perehdyttää on jo valmiiksi sinua pätevämpi?
Hänellä ei ole päivääkään alan työkokemusta. Ei edes minkään läheltäkään liippaavan alan.
Miksi ihmeessä hänet on sitten palkattu tehtävään? Luulisi, että näinä aikoina pätevää väkeä löytyisi.
Joka tapauksessa ota asia esille esimiehesi kanssa. Kerro, että olet huolissasi sijaisen kyvystä hoitaa tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
MInä olen vastaavassa tilanteessa kysynyt, että oliko sulla se 4 kk koeaika. Sen jälkeen totesin, että kai ymmärrät, että jos et tee töitä kunnolla, on työsuhde katkolla. Ja se kunnolla tekeminen tarkoittaa sitä, että noudatat ohjeitani, koska työssä on monia määräaikoja, joista ei voi joustaa.
Työsuhteeseen liittyviin asioihin saa puuttua ainoastaan se esimies, joka käyttää työnantajan direktio-oikeutta. Tasavertaiset suorittavan tason kollegat, vaikka toinen olisikin perehdyttäjä, eivät saa sellaisiin asioihin puuttua. Jos aloittaja menee sanomaan noin, perehdytettävä voi täydellä syyllä tehdä virallisen reklamaation aloittajasta ja sen jälkeen onkin ihan sama, mitä mieltä aloittaja on mistään....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh, palsta mamma ruikuttaa kun joku ei tottele työpaikalla
:=DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että henkilö jota yrität perehdyttää on jo valmiiksi sinua pätevämpi?
Hänellä ei ole päivääkään alan työkokemusta. Ei edes minkään läheltäkään liippaavan alan.
Miksi ihmeessä hänet on sitten palkattu tehtävään? Luulisi, että näinä aikoina pätevää väkeä löytyisi.
Joka tapauksessa ota asia esille esimiehesi kanssa. Kerro, että olet huolissasi sijaisen kyvystä hoitaa tehtävää.
Tämä henkilö on omistajan kaverin tytär.
Menet esimiehen juttusille ja toivot että ottaa huolesi todesta. Kerrot selkeitä esimerkkejä perehdytettävästä, esim. väittää vastaa kun neuvon tekemään työn X, tuhahtelee kun kerron työtehtävässä Z deadlinen olevan klo sejase, ei pidä tärkeänä asiaa Y jne... Kerro myös esimiehelle että sinulla on pelko myös siinä että kun jäät äitoiyslomalle, sijainen tekee työt miten haluaa ja sinä saat moitteet huonosta perehdytyksestä. Kysy miten voit luotettavasti todistaa että olet antanut oikeat neuvot. Olisiko jonkun ehdottama sähköpostiviesti hyvä? Tämän jälkeen perehdytettävä ei voi ainakaan väittää että kukaan ei ole kertonut asiaa X, kun se seisoo selvällä suomen kielellä sähköpostissa.
Meillä on samanlainen sijainen. Ensimmäiset 4kk tsemppasi koeajan loppuun asti. En ole ainoa joka häntä perehdyttää, vaan koko 20-henkinen työyhteisö. Sijaisella ei ole minkäänlaista kiinnostusta tehdä mitään muuta kuin kaikista helpoin asia X, muut työt jää häneltä aina tekemättä. Lopulta asia meni niin pitkälle että työpaikalla on pitänyt kirjoittaa yksityiskohtaiset ohjeet joka työtehtävään. Tiettyjen tehtävien deadlinetkin on pitänyt kirjoittaa ylös. Siitä huolimatta väittää ja inttää vastaan, esimiehelle tosin on niin mielin kielin. Selän takana kuitenkin jättää tekemättä vaikka esimies antaa selkeän ohjeen. Toivottavasti ei enää ikinä tule taloon töihin.
Anna sille vastuullinen homma äläkä hyysää. Kun tekee virheitä niin oppii ja kysyy neuvoja. Jos ei tee virheitä niin homma hoidossa.
Mikä paikkakunta? Mulla loppuu työt 13.6. joten olisin vapaa aloittamaan nopeasti, jos pääset siitä tumpelosta eroon. Asun Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä olen vastaavassa tilanteessa kysynyt, että oliko sulla se 4 kk koeaika. Sen jälkeen totesin, että kai ymmärrät, että jos et tee töitä kunnolla, on työsuhde katkolla. Ja se kunnolla tekeminen tarkoittaa sitä, että noudatat ohjeitani, koska työssä on monia määräaikoja, joista ei voi joustaa.
Työsuhteeseen liittyviin asioihin saa puuttua ainoastaan se esimies, joka käyttää työnantajan direktio-oikeutta. Tasavertaiset suorittavan tason kollegat, vaikka toinen olisikin perehdyttäjä, eivät saa sellaisiin asioihin puuttua. Jos aloittaja menee sanomaan noin, perehdytettävä voi täydellä syyllä tehdä virallisen reklamaation aloittajasta ja sen jälkeen onkin ihan sama, mitä mieltä aloittaja on mistään....
Vai niin. Vielä "virallisia reklamaatioita" tässä joutuisi pyörittelemään, jos joku sijainen ei ala tehdä hommiaan... Ei se työnteko oikeasti niin vaikeaa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Anna sille vastuullinen homma äläkä hyysää. Kun tekee virheitä niin oppii ja kysyy neuvoja. Jos ei tee virheitä niin homma hoidossa.
Kuule, tämä täydellisyys pitää antamia työtehtäviä liian vähäisinä arvon maailmanvaltijattaruudelleen :( . Antaa selkein sanoin ymmärtää, että minä en tiedä mistään mitään vaikka olen koulutettu ja pitkän työkokemuksen omaava ihminen. Selittää kuinka hän tekisi asiat muttei sitten tee mitään vaikka saisi oikein luvan kanssa kokeilla. En puhu nyt kahvinkeitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, tämä täydellisyys pitää antamia työtehtäviä liian vähäisinä arvon maailmanvaltijattaruudelleen :( . Antaa selkein sanoin ymmärtää, että minä en tiedä mistään mitään vaikka olen koulutettu ja pitkän työkokemuksen omaava ihminen. Selittää kuinka hän tekisi asiat muttei sitten tee mitään vaikka saisi oikein luvan kanssa kokeilla. En puhu nyt kahvinkeitosta.
Puhu esimiehen kanssa tilanteesta. Esimies voi tiedustella sijaiselta, uskooko sijainen pärjäävänsä työtehtävissä, ja antaa sitten jonkin haastavan tehtävän. Sinä teet sillä aikaa jotain muuta.
Käy läpi työtehtäviin kuuluvat asiat, tee niistä lista ja merkintä perään, kun sijainen on perehdytetty tehtäviin. Pomolle asia tiedoksi, että nyt sijaisen pitäisi kaikki osata. Jos hän sen jälkeen tekee asiat omalla tavallaan, itse hän siitä vastaa. Ehkä jotkut hänen tapansa ovat oikeasti ihan hyviä.
Itse kun olen antanut suoraan koulunpenkiltä tulleille kesätyöntekijöille hommia, useimmiten he tekevät ne eri tavoin kuin minä, osaavat käyttää uusien ohjelmien sellaisia ominaisuuksia mitä vanha porukka ei käytä tms. Siinä oppii itsekin. Tosin usein pitää myös ohjeistaa, että käytetään vanhempia versioita, esim. koska tiedostoja pitää pystyä käsittelemään muillakin ohjelmilla.
Unohda nyt se pomon kaverin tyttäryys, saattaa oikeasti olla ihan hyväkin työntekijä. Joka tapauksessa ei hänen palkkaamisensa ole sinun asiasi, etkä sinä saa alkaa kampittamaan häntä, vaikkei hän kaikkea teekään niin kuin sinä.
Kirjaa tosiaan ohjeet paperille ja laita ne sekä tälle henkilölle ja esimiehelle saatteella 'tässä nämä ohjeet vielä jos jonkun tarvitsee auttaa uutta tulijaa'. Tällä tavalla ainakin petaat oman selustasi perehdytyksen suhteen.
Tämä se on ongelma. Kun taloon tulee nuori ja nätti nainen, hän on sitä mieltä, että kaikki on kateutta, jos opastaa. Eli olen vähitellen tullut siihen käsitykseen, että jos on nuori ja nätti, ei tarvitsekaan tehdä mitään. No ei oikeesti, kun on niitä nuoria ja nättejä, jotka ovat myös osaavia ja ahkeria. Uusia tuulia saa kyllä tuoda, mutta älyttömyyksiin ei voi mennä, koska huomioon joutuu ottamaan sellaisenkin yksityiskohdan kuin asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Käy läpi työtehtäviin kuuluvat asiat, tee niistä lista ja merkintä perään, kun sijainen on perehdytetty tehtäviin. Pomolle asia tiedoksi, että nyt sijaisen pitäisi kaikki osata. Jos hän sen jälkeen tekee asiat omalla tavallaan, itse hän siitä vastaa. Ehkä jotkut hänen tapansa ovat oikeasti ihan hyviä.
Itse kun olen antanut suoraan koulunpenkiltä tulleille kesätyöntekijöille hommia, useimmiten he tekevät ne eri tavoin kuin minä, osaavat käyttää uusien ohjelmien sellaisia ominaisuuksia mitä vanha porukka ei käytä tms. Siinä oppii itsekin. Tosin usein pitää myös ohjeistaa, että käytetään vanhempia versioita, esim. koska tiedostoja pitää pystyä käsittelemään muillakin ohjelmilla.
Unohda nyt se pomon kaverin tyttäryys, saattaa oikeasti olla ihan hyväkin työntekijä. Joka tapauksessa ei hänen palkkaamisensa ole sinun asiasi, etkä sinä saa alkaa kampittamaan häntä, vaikkei hän kaikkea teekään niin kuin sinä.
Tämä tapaus ei ole todellakaan suoraan ammattiin valmentavalta koulunpenkiltä tullut. Ongelma on se, ettei ihmisparka ymmärrä alan käytäntöjä ja vaatimuksia. Jos olisi kuranttia tavaraa niin antaisin toki näyttää taitonsa. Olen jäämässä äitiyslomalle enkä häntä kampittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on ongelma. Kun taloon tulee nuori ja nätti nainen, hän on sitä mieltä, että kaikki on kateutta, jos opastaa. Eli olen vähitellen tullut siihen käsitykseen, että jos on nuori ja nätti, ei tarvitsekaan tehdä mitään. No ei oikeesti, kun on niitä nuoria ja nättejä, jotka ovat myös osaavia ja ahkeria. Uusia tuulia saa kyllä tuoda, mutta älyttömyyksiin ei voi mennä, koska huomioon joutuu ottamaan sellaisenkin yksityiskohdan kuin asiakkaat.
Ilman asiakkaita ei olisi tätä firmaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu esimiehen kanssa tilanteesta. Esimies voi tiedustella sijaiselta, uskooko sijainen pärjäävänsä työtehtävissä, ja antaa sitten jonkin haastavan tehtävän. Sinä teet sillä aikaa jotain muuta.
Onko työ pakko tehdä samalla tavalla kuin sinä sen teet? Ehkä yrittäisin vielä kertoa mitä työltä odotetaan milloin joku työtehtävä on oltava valmiina, mitä lopputulokselta vaaditaan jne.
Jos se ei onnistu kertoisin esimiehelle että yhteistyömme ei perehdytettävän kanssa oikein luonnistu ja minusta tuntuu että en saa häntä perehdytettyä riittävästi niin että voisin luottaa hänen osaavat tulevat tehtävänsä.