Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Luulin muslimien olevan pahimpia uskontonsa tuputtajia, mutta taitaa vegaanit mennä muslimienkin ohi.
Kumpihan olisi shokki: lapsesta tulisi muslimi vai vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin muslimien olevan pahimpia uskontonsa tuputtajia, mutta taitaa vegaanit mennä muslimienkin ohi.
Kumpihan olisi shokki: lapsesta tulisi muslimi vai vegaani.
No mun lapseni on vegaani, enkä ole kokenut mitään shokkia.
Päinvastoin. Hän laittaa pyynnöstä ruokaa koko perheelle, ja odotamme sitä hetkeä aina innolla.
En ikinä osaisi laittaa kasviksista niin hyvää ruokaa, kuin hän tekee. En tiedä, mitä shokkia tässä pitäisi oikein odotella.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäisin häät niin ne olisivat kahden vegaanin juhlapäivä. Sitä ei pilattaisi k d utettujen eläinten ruumiilla tai eritteillä, eipä tulisi mieleenkään.
Lihaanit voivat painua vaikka kebabbilaan minun puolestani jos tämä ei käy. Minun ei tarvitse haistella mitään eläinten ruumishajuja mitä tulee kun ruumiinosia kärytetään.
Talo elää tavallaan jne. siinä ei auta lihaanin itku ja raivo.
Jos pitäisin häät niin ne olisivat kahden lihaanin juhlapäivä. Sitä ei pilattaisi seitanilla tai kauralitkulla, eipä tulisi mieleenkään.
Vegaanit voivat painua vaikka vegaaniravintolaan minun puolestani jos tämä ei käy. Minun ei tarvitse haistella mitään pierun hajuja mitä tulee kun papuja popsitaan.
Talo elää tavallaan jne. siinä ei auta vegaanin itku ja raivo.
Nautin aina kahvini kuohukerman kanssa. Koska sitä ei esim kahviloista saa, pidän mukana pientä muovipulloa, josta sitä lurautan sumppiin. Näin olisin toiminut noissakin häissä. Mitä ruokaan tulee, sekasyöjänä olen saanut hyvääkin vegaanisafkaa, mutta kaikki maistamani tofu on ollut mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AINA oletetaan, että sekasyöjän PITÄÄ järjestää eri ruokaa kasvissyöjille ja vegaaneille mutta sama ei pädekään toiseen suuntaan.
Olisiko nyt oikeasti ollut niin kamalaa järjestää normaalia maitoa kahvipöytään ja joku liharuoka, jota halutessa olisi voinut ottaa niiden vegaaniruokien lisäksi?Olisi. Vegaani ei käytä eläintuotteita, joten on kohtuutonta odottaa hänen tekevän sitä toisten puolesta etenkin, etenkin kun niille toisille ei ole mikään este syödä sitä vegaanista.
On aika ylemmyydentuntoista asettua vastamaan toisen puolesta mitä tämän tulee syödä.
Kyse on edelleen siitä mitä tarjoaa OMISSA kekkereissään. Ei siitä, että tullaan toisen reviirille omalla vapaa-ajalla. Eikö tuossa omassa asenteessasi sitten ole mitään ylemmyydentuntoista? Jännä että nirsoilijoita aina vihataan tällaisissa ketjuissa, mutta se unohtuukin kun on kyseessä kasvikset. Koska siitähän tässä on pohjimmiltaan kyse, nirsoilusta, kun tarjottu ruoka ei kelpaa.
Minua vaan ihmetyttää vaan se, miksi minä olen OMISSA kekkereissäni uskomattoman epäkohtelias, jos tarjoilen VAIN kalaa, kanaa ja lihaa sisältäviä ruokia, koska ne kaikki sopivat minun ruokavaliooni. Mutta toisin päin se ei päde
Niin jos minä vegaanina tarjoilen seitania ja riisiä ja soijaa, niin miksi se ei kelpaa sekasyöjille??? Ihmettelen vaan?
Minä en pysty syömään lihaa, koska olen vegaani. Tosin Japanissa matkustaessani joudun syömään kalaa / lihaa, koska siellä ei vegaaniruokaa tunneta, mutta Suomessa oletan, että saan joka paikassa, myös niissä juhlissa joihin olen kutsuttuna, vegaaniruokaa. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää!?!
Myös omissa juhlissani tarjoilen vain vegaaniruokaa ja ihmettelen ellei jollekin kelpaa maukas seitan tai soija ja riisi ja tofu.
Mä voisin syödä riisiä. Seitanista ja kaikista soija-johdannaista tulen kipeäksi. Ei kovin häävi ateria, jos on pelkkää riisiä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen usein juurespyöryköitä tai kasviskeittoa. Ihan tavallisia raska-aineita. Olen sekasyöjä, mutta pidän kasvisruuasta ja ei sen tarvitse mitään erikoista olla. Nyt on tarkoitus kokeilla vegaanista tinaattipiirakkaa. Jos onnistuu, menee jatkoon perhejuhliin. Vegaaninen makea on helppoa eikä osa edes tajua syövänsä esim. vegaanisia keksejä.
Kyllä tajuaa, eivät vain sulle kerro :)
No aika melkoiset makuaistit pitää olla, jos erottaa jonkun leivonnaisen seasta, onko se tehty margariinista, mikä sisältää maitotuotetta vai margariinista, missä sitä ei ole. Ihanko oikeasti maistat vaikka suklaapikkuleivästä tämän pienen ainesosan.
Vanha mutta pakko tohon sanoa
Älä nyt naurata!
Kyllä sen nyt todellakin erottaa onko leivonnainen tehty aitoon voihin vai margariiniin!
Se voin maku on nimenomaan se maku. Leivon työkseni,mutta silti luulisi että normaalilla makuaistilla varustettu ihminen huomaa eron
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen usein juurespyöryköitä tai kasviskeittoa. Ihan tavallisia raska-aineita. Olen sekasyöjä, mutta pidän kasvisruuasta ja ei sen tarvitse mitään erikoista olla. Nyt on tarkoitus kokeilla vegaanista tinaattipiirakkaa. Jos onnistuu, menee jatkoon perhejuhliin. Vegaaninen makea on helppoa eikä osa edes tajua syövänsä esim. vegaanisia keksejä.
No aika melkoiset makuaistit pitää olla, jos erottaa jonkun leivonnaisen seasta, onko se tehty margariinista, mikä sisältää maitotuotetta vai margariinista, missä sitä ei ole. Ihanko oikeasti maistat vaikka suklaapikkuleivästä tämän pienen ainesosan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha mutta pakko tohon sanoa
Älä nyt naurata!
Kyllä sen nyt todellakin erottaa onko leivonnainen tehty aitoon voihin vai margariiniin!
Se voin maku on nimenomaan se maku. Leivon työkseni,mutta silti luulisi että normaalilla makuaistilla varustettu ihminen huomaa eron
^ poistakaa toi tuli jostain syystä 3x
Aika itsekäs kommentti!
Hääjuhlissa juhlitaan hääparia! Miten paljon haluat mättää ilmaista ruokaa? Noilla eväillä pärjää kyllä jokainen normaalilla ruokavaliolla elävä normaalipainoinen ihminen. Syö riittävä aamiainen, ettei tartte mennä hääjuhliin vain ruuan takia, vaan seurustelemaan ja iloitsemaan
juhlan tunnelmasta ja iloisesta tapahtumasta.
Olennaist kirjoitti:
Aika itsekäs kommentti!
Hääjuhlissa juhlitaan hääparia! Miten paljon haluat mättää ilmaista ruokaa? Noilla eväillä pärjää kyllä jokainen normaalilla ruokavaliolla elävä normaalipainoinen ihminen. Syö riittävä aamiainen, ettei tartte mennä hääjuhliin vain ruuan takia, vaan seurustelemaan ja iloitsemaan
juhlan tunnelmasta ja iloisesta tapahtumasta.
On se hieman kohteliasta huomioida muutkin. Häät eivät ole hyvä tilaisuus testata, että ottavatko ihmiset tarjoilun positiivisena kokemuksena. Tuollaista kokeilua olisi kannattanut kokeilla jollain lyhyellä kahvikutsulla tai päivällisellä, mistä ei tarvitse lähteä nälkäkiukussa apsin kautta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olennaist kirjoitti:
Aika itsekäs kommentti!
juhlan tunnelmasta ja iloisesta tapahtumasta.On se hieman kohteliasta huomioida muutkin. Häät eivät ole hyvä tilaisuus testata, että ottavatko ihmiset tarjoilun positiivisena kokemuksena. Tuollaista kokeilua olisi kannattanut kokeilla jollain lyhyellä kahvikutsulla tai päivällisellä, mistä ei tarvitse lähteä nälkäkiukussa apsin kautta kotiin.
No kyllä se nyt on itsestään selvyys että jos kaksi vegaania menee naimisiin niin ei siellä kuolleita eläimiä juhlissa tarjoilla, mietipä nyt järjellä itsekin. Opettelepa kunnioittamaan toisen vakaumusta.
Jos vieras on niin nirso ettei tarjoiltu ruoka kelpaa niin omapa on häpeänsä.
Ette tehneet mitään väärää. Allergiset on toki hyvä huomioida. Kyllä nyt harmittaa, kun ilmaiseksi saadut ruoat ja juomat eivät olleetkaan omia suosikkeja, aikamoisia kermaperseitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaist kirjoitti:
Aika itsekäs kommentti!
juhlan tunnelmasta ja iloisesta tapahtumasta.On se hieman kohteliasta huomioida muutkin. Häät eivät ole hyvä tilaisuus testata, että ottavatko ihmiset tarjoilun positiivisena kokemuksena. Tuollaista kokeilua olisi kannattanut kokeilla jollain lyhyellä kahvikutsulla tai päivällisellä, mistä ei tarvitse lähteä nälkäkiukussa apsin kautta kotiin.
No kyllä se nyt on itsestään selvyys että jos kaksi vegaania menee naimisiin niin ei siellä kuolleita eläimiä juhlissa tarjoilla, mietipä nyt järjellä itsekin. Opettelepa kunnioittamaan toisen vakaumusta.
Olisivat edes laittaneet ruokaa tarjolle eikä mitään välipalaa. Salaatit, leivät, keitto ja lämpimät ruoat loistivat poissaolollaan. Otan osaa, jos jotkut vieraat joutuivat jonkun välipalan voimin selviämään yön yli hääjuhlista.
Vierailija kirjoitti:
Ette tehneet mitään väärää. Allergiset on toki hyvä huomioida. Kyllä nyt harmittaa, kun ilmaiseksi saadut ruoat ja juomat eivät olleetkaan omia suosikkeja, aikamoisia kermaperseitä.
Ok, muistan kutsua vegaaneitakin kermaperseiksi jos ei kelpaa tarjottu sekaruoka (mukaan lukien se lakto-ovoruoka). Allergiset toki huomioin jatkossa. Uskovaisia ja vegaaneja en niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaist kirjoitti:
Aika itsekäs kommentti!
Olisiko ok, jos mekin kaksi karppaajaa leivottaisiin ketoleivonnaisia häihimme. Ruoat voi toki olla vielä ok monille, mutta olisimme sen verran kohteliaita että laitettaisiin edes perunoita ja pastaa lisukevaihtoehdoiksi kasvisten lisäksi. Eri asia sitten esim. joku kala-allergikko ja hyvin ymmärrän, että miksi en saisi kala-allergisen häissä kalaruokia, jos jo kalan haju saa allergisen reaktion aikaan. Minulla tai miehellä ei ole mitään hengenhätää, jos keittäisimme pyynnöstä päivälliselle pastaakin lisukkeeksi kasvisten lisäksi. Emme kuitenkaan ole sellaisia ideologisia hihhuleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaist kirjoitti:
Aika itsekäs kommentti!
Olisiko ok, jos mekin kaksi karppaajaa leivottaisiin ketoleivonnaisia häihimme. Ruoat voi toki olla vielä ok monille, mutta olisimme sen verran kohteliaita että laitettaisiin edes perunoita ja pastaa lisukevaihtoehdoiksi kasvisten lisäksi. Eri asia sitten esim. joku kala-allergikko ja hyvin ymmärrän, että miksi en saisi kala-allergisen häissä kalaruokia, jos jo kalan haju saa allergisen reaktion aikaan. Minulla tai miehellä ei ole mitään hengenhätää, jos keittäisimme pyynnöstä päivälliselle pastaakin lisukkeeksi kasvisten lisäksi. Emme kuitenkaan ole sellaisia ideologisia hihhuleita.
No teillä on se ero että pystytte oleilemaan samassa tilassa perunoiden ja pastan kanssa. Minä en vegaanina halua oleskella ruokalassa jossa haisee liha ja jossa on ruumiinpalasia. Jos haluaisin niin järjestäisin häät ruumishuoneella. En halua mitään kuvottavuuksia häihini, minun hääni ovat ilon juhla, ei m u rhan.
Järjestäkää itse m u rhajaiset kuin haluatte jos se ruumiiden mässyttäminen on niin elintärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AINA oletetaan, että sekasyöjän PITÄÄ järjestää eri ruokaa kasvissyöjille ja vegaaneille mutta sama ei pädekään toiseen suuntaan.
Olisiko nyt oikeasti ollut niin kamalaa järjestää normaalia maitoa kahvipöytään ja joku liharuoka, jota halutessa olisi voinut ottaa niiden vegaaniruokien lisäksi?Olisi. Vegaani ei käytä eläintuotteita, joten on kohtuutonta odottaa hänen tekevän sitä toisten puolesta etenkin, etenkin kun niille toisille ei ole mikään este syödä sitä vegaanista.
On aika ylemmyydentuntoista asettua vastamaan toisen puolesta mitä tämän tulee syödä.
Kyse on edelleen siitä mitä tarjoaa OMISSA kekkereissään. Ei siitä, että tullaan toisen reviirille omalla vapaa-ajalla. Eikö tuossa omassa asenteessasi sitten ole mitään ylemmyydentuntoista? Jännä että nirsoilijoita aina vihataan tällaisissa ketjuissa, mutta se unohtuukin kun on kyseessä kasvikset. Koska siitähän tässä on pohjimmiltaan kyse, nirsoilusta, kun tarjottu ruoka ei kelpaa.
Minua vaan ihmetyttää vaan se, miksi minä olen OMISSA kekkereissäni uskomattoman epäkohtelias, jos tarjoilen VAIN kalaa, kanaa ja lihaa sisältäviä ruokia, koska ne kaikki sopivat minun ruokavaliooni. Mutta toisin päin se ei päde
Niin jos minä vegaanina tarjoilen seitania ja riisiä ja soijaa, niin miksi se ei kelpaa sekasyöjille??? Ihmettelen vaan?
Minä en pysty syömään lihaa, koska olen vegaani. Tosin Japanissa matkustaessani joudun syömään kalaa / lihaa, koska siellä ei vegaaniruokaa tunneta, mutta Suomessa oletan, että saan joka paikassa, myös niissä juhlissa joihin olen kutsuttuna, vegaaniruokaa. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää!?!
Myös omissa juhlissani tarjoilen vain vegaaniruokaa ja ihmettelen ellei jollekin kelpaa maukas seitan tai soija ja riisi ja tofu.
Seitan, soija ja tofu...tarjoa kunnon kasvisruokaa mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaist kirjoitti:
Aika itsekäs kommentti!
No teillä on se ero että pystytte oleilemaan samassa tilassa perunoiden ja pastan kanssa. Minä en vegaanina halua oleskella ruokalassa jossa haisee liha ja jossa on ruumiinpalasia. Jos haluaisin niin järjestäisin häät ruumishuoneella. En halua mitään kuvottavuuksia häihini, minun hääni ovat ilon juhla, ei m u rhan.
Järjestäkää itse m u rhajaiset kuin haluatte jos se ruumiiden mässyttäminen on niin elintärkeää.
Vegaaneissa ei ole mitään kaunista ja hyvää. Pelkkää vastenmielistä paasaamista.
Vegaanit vasta rauhallisuuden perikuvia ovat :D Kiva katsella videota, jossa vegaaniaktivistit kaatoivat maidot kaupan lattialle, tai Suomessa soittivat kaiuttimista eläinten teurastusääniä estäen ihmisiä lihaosastolle. Edellä mainitussa suretti siivoojien puolesta, jos joutuivat siivoamaan aktivistien sotkut. Toivottavasti tuli edes extrapalkat siitä hyvästä.