Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
5421/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pari järjestäköön sellaiset häät kuin haluaa ja tarjotkoon juhlissaan, mitä haluaa. Jos olitte itse tyytyväisiä, älkää turhaan miettikö muiden puheita. Se ei ole teidän ongelmanne vaan niiden puhujien.

Vierailija
5422/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi AINA oletetaan, että sekasyöjän PITÄÄ järjestää eri ruokaa kasvissyöjille ja vegaaneille mutta sama ei pädekään toiseen suuntaan.

Olisiko nyt oikeasti ollut niin kamalaa järjestää normaalia maitoa kahvipöytään ja joku liharuoka, jota halutessa olisi voinut ottaa niiden vegaaniruokien lisäksi?

Olisi. Vegaani ei käytä eläintuotteita, joten on kohtuutonta odottaa hänen tekevän sitä toisten puolesta etenkin, etenkin kun niille toisille ei ole mikään este syödä sitä vegaanista.

On aika ylemmyydentuntoista asettua vastamaan toisen puolesta mitä tämän tulee syödä. 

Kyse on edelleen siitä mitä tarjoaa OMISSA kekkereissään. Ei siitä, että tullaan toisen reviirille omalla vapaa-ajalla. Eikö tuossa omassa asenteessasi sitten ole mitään ylemmyydentuntoista? Jännä että nirsoilijoita aina vihataan tällaisissa ketjuissa, mutta se unohtuukin kun on kyseessä kasvikset. Koska siitähän tässä on pohjimmiltaan kyse, nirsoilusta, kun tarjottu ruoka ei kelpaa.

Minua vaan ihmetyttää vaan se, miksi minä olen OMISSA kekkereissäni uskomattoman epäkohtelias, jos tarjoilen VAIN kalaa, kanaa ja lihaa sisältäviä ruokia, koska ne kaikki sopivat minun ruokavaliooni. Mutta toisin päin se ei päde

Koska sinä tiedät ettei toinen voi niitä syödä. Toki se on oma asiasi, jos noin haluat homman kuitenkin hoitaa. Juttu on vain se että sinä VOIT syödä vegaanista ruokaa. Onko asiat siis suoraan verrannollisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5423/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisin häät niin ne olisivat kahden vegaanin juhlapäivä. Sitä ei pilattaisi k d utettujen eläinten ruumiilla tai eritteillä, eipä tulisi mieleenkään.

Lihaanit voivat painua vaikka kebabbilaan minun puolestani jos tämä ei käy. Minun ei tarvitse haistella mitään eläinten ruumishajuja mitä tulee kun ruumiinosia kärytetään.

Talo elää tavallaan jne. siinä ei auta lihaanin itku ja raivo.

Vierailija
5424/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi AINA oletetaan, että sekasyöjän PITÄÄ järjestää eri ruokaa kasvissyöjille ja vegaaneille mutta sama ei pädekään toiseen suuntaan.

Olisiko nyt oikeasti ollut niin kamalaa järjestää normaalia maitoa kahvipöytään ja joku liharuoka, jota halutessa olisi voinut ottaa niiden vegaaniruokien lisäksi?

Olisi. Vegaani ei käytä eläintuotteita, joten on kohtuutonta odottaa hänen tekevän sitä toisten puolesta etenkin, etenkin kun niille toisille ei ole mikään este syödä sitä vegaanista.

Enhän minä tietenkään odota vegaanin käyttävän eläintuotteita. Mutta voisin olettaa hänen ottavan erilaiset vieraansa huomioon tarjoilua miettiessä ja tarjoavan jotain myös niille, jotka eivät ole vegaaneja. Ihan kuten minä otan, kun kutsun hänet omiin juhliini.

On totta, että minua ei mikään estä syömästä vegaania ruokaa, mutta siihen tottumattomana en välttämättä ole kovin tyytyväinen tarjoiluihin, jos tarjolla ei ole mitään muuta.

Itse olen kylläkin sen verran hyväkäytöksinen, että en siitä valittaisi. Mutta en nyt välttämättä hirveän tyytyväinenkään olisi. Varsinkin kun todennäköisesti minun voisi olla vaikea löytää siitä vegaaniruoasta itselleni sopivaa kun olen allerginen kaikille juureksille, kaikille palkokasveille, useille hedelmille ja marjoille jne.

Olen samaa mieltä tuosta, että mahdollisimman hyvä huomioon ottaminen on järkevää puolin ja toisin. Silti olen sitä mieltä, että vegaaneilla sen huomioon oton voi tehdä vegaaniruualla. Allergiathan yleensä muutenkin ilmoitetaan erikseen ja tuollaisessa tilanteessa että niitä on paljon voisi jo alkaa harkita sitä mukavinta/helpointa vaihtoehtoa sellaiselle ihmiselle.

Vierailija
5425/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö te ketjussa parkuvat mitä sekasyöjä tarkoittaa? Kyllä sekasyöjätkin voivat syödä tuotteita, jotka eivät ole eläinperäisiä. Lapsellista touhua.

Niin minäkin olen luullut oman ystäväpiirin perusteella. Kaikille kelpaavat kasvissruoatkin, ja niitä syödään kouluissa, työpaikoilla ja kotonakin välillä. Ja jokainen syö liharuoan kanssakin yleensä vähintään salaattia, tai perunoita ja vihanneksia, mitä milloinkin. Mutta täällä palstalla on henkilöitä, joille kaikki hedelmät, vihannekset, juurekset, viljat ym. ovat nimeltään korvikkeita, ja he eivät voi niitä syödä, kun yököttelee ja tulee vatsa kipeäksi.

Niin kuin moni on täälläkin todennut, sekasyöjät syövät huomattavasti enemmän vihanneksia ja juureksai kuin vegaanit, joiden ruoka koostuu pääasiassa "tuotteista" kuten tofu, seitan jne.  lisukkeena valkoinen riisi eikä mitään värikästä.

Laihoiksi kävisivät vegaaniraukat noilla perustein, kun ruokavalio on kokonaan kasvisruokavalio, ja väitetään, että he eivät syö kasviksia. Just joo.

Vierailija
5426/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä tietenkään odota vegaanin käyttävän eläintuotteita. Mutta voisin olettaa hänen ottavan erilaiset vieraansa huomioon tarjoilua miettiessä ja tarjoavan jotain myös niille, jotka eivät ole vegaaneja. Ihan kuten minä otan, kun kutsun hänet omiin juhliini.

On totta, että minua ei mikään estä syömästä vegaania ruokaa, mutta siihen tottumattomana en välttämättä ole kovin tyytyväinen tarjoiluihin, jos tarjolla ei ole mitään muuta.

Itse olen kylläkin sen verran hyväkäytöksinen, että en siitä valittaisi. Mutta en nyt välttämättä hirveän tyytyväinenkään olisi. Varsinkin kun todennäköisesti minun voisi olla vaikea löytää siitä vegaaniruoasta itselleni sopivaa kun olen allerginen kaikille juureksille, kaikille palkokasveille, useille hedelmille ja marjoille jne.

Onhan sun valitettavasti aika vaikeaa löytää sopivaa ruokaa liharuoankin parista. Itse olen tällä viikolla syönyt työpaikkaruokailussa kalakeittoa, kinkkukiusausta ja lihaperunalaatikkoa, eikä sulle olisi käynyt noistakaan mikään.

Vierailija
5427/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän porkkanan purijatkin ruikuttaja jos vaan liharuokaa tarjolla. Joten kärsi vaan nahoissasi äläkä tule itkemään.

Vierailija
5428/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesbofeministiveganistit vois keskenään lättätussuilla häissään ja unohtaa rehelliset lihahäät. 

Vierailija
5429/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö te ketjussa parkuvat mitä sekasyöjä tarkoittaa? Kyllä sekasyöjätkin voivat syödä tuotteita, jotka eivät ole eläinperäisiä. Lapsellista touhua.

Niin minäkin olen luullut oman ystäväpiirin perusteella. Kaikille kelpaavat kasvissruoatkin, ja niitä syödään kouluissa, työpaikoilla ja kotonakin välillä. Ja jokainen syö liharuoan kanssakin yleensä vähintään salaattia, tai perunoita ja vihanneksia, mitä milloinkin. Mutta täällä palstalla on henkilöitä, joille kaikki hedelmät, vihannekset, juurekset, viljat ym. ovat nimeltään korvikkeita, ja he eivät voi niitä syödä, kun yököttelee ja tulee vatsa kipeäksi.

Eli sekasyöjät ovat suvaitsevaisempia sillä he syövät myös vegaanien haluamia ruokia mutta vegaanit eivät syö kaikkia samoja ruokia mitä sekasyöjät syövät.

Kuka on sanonut, että vegaaniudessa tai ruokavalioissa ylipäätään on kyse suvaitsevaisuudesta? En minä noudata ruokavalioita siksi, että olisin jotenkin "suvaitsevainen". Sehän on nimenomaan eksklusiivistä. 

Vierailija
5430/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v naimisissa kirjoitti:

Jokainen pari järjestäköön sellaiset häät kuin haluaa ja tarjotkoon juhlissaan, mitä haluaa. Jos olitte itse tyytyväisiä, älkää turhaan miettikö muiden puheita. Se ei ole teidän ongelmanne vaan niiden puhujien.

Tiedät, että ihan höpöä tuollainen puhe. Juhlat järjestetään juurikin ystävien ja läheisten tapaamiseksi ja normaali ihminen kykenee sen verran kaivamaan kuvettaan, että tarjoilut ovat kaikkia miellyttäviä. 

Vierailija
5431/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisin häät niin ne olisivat kahden vegaanin juhlapäivä. Sitä ei pilattaisi k d utettujen eläinten ruumiilla tai eritteillä, eipä tulisi mieleenkään.

Lihaanit voivat painua vaikka kebabbilaan minun puolestani jos tämä ei käy. Minun ei tarvitse haistella mitään eläinten ruumishajuja mitä tulee kun ruumiinosia kärytetään.

Mukavia häitä sinulle ja toiselle vegaanille. Tuolla asenteella et pitkälle pötki.

Vierailija
5432/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on tosin ikivanha, mutta:

Ettehän Te Tarjonneet Mitään Ruokaa!!

Vierailija
5433/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika ylemmyydentuntoista asettua vastamaan toisen puolesta mitä tämän tulee syödä. 

Kyse on edelleen siitä mitä tarjoaa OMISSA kekkereissään. Ei siitä, että tullaan toisen reviirille omalla vapaa-ajalla. Eikö tuossa omassa asenteessasi sitten ole mitään ylemmyydentuntoista? Jännä että nirsoilijoita aina vihataan tällaisissa ketjuissa, mutta se unohtuukin kun on kyseessä kasvikset. Koska siitähän tässä on pohjimmiltaan kyse, nirsoilusta, kun tarjottu ruoka ei kelpaa.

Minua vaan ihmetyttää vaan se, miksi minä olen OMISSA kekkereissäni uskomattoman epäkohtelias, jos tarjoilen VAIN kalaa, kanaa ja lihaa sisältäviä ruokia, koska ne kaikki sopivat minun ruokavaliooni. Mutta toisin päin se ei päde

Niin jos minä vegaanina tarjoilen seitania ja riisiä ja soijaa, niin miksi se ei kelpaa sekasyöjille??? Ihmettelen vaan?

Minä en pysty syömään lihaa, koska olen vegaani. Tosin Japanissa matkustaessani joudun syömään kalaa / lihaa, koska siellä ei vegaaniruokaa tunneta, mutta Suomessa oletan, että saan joka paikassa, myös niissä juhlissa joihin olen kutsuttuna, vegaaniruokaa. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää!?!

Myös omissa juhlissani tarjoilen vain vegaaniruokaa ja ihmettelen ellei jollekin kelpaa maukas seitan tai soija ja riisi ja tofu.

Vierailija
5434/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös omissa juhlissani tarjoilen vain vegaaniruokaa ja ihmettelen ellei jollekin kelpaa maukas seitan tai soija ja riisi ja tofu.

Ainakaan meikäläiselle se maku ei ole se pointti, vegaaniruoka voi tosiaan olla oikein maukasta. Mutta ylläolevat eivät kelpaa koska:

Seitan - lähes puhdasta gluteenia, joten ei sovi gluteenittomaan ruokavalioon

Soija - soijanviljelyn vuoksi ei pelkästään kaadu sademetsää, vaan niitä sademetsien hakkuita vastustavia aktivisteja (enimmäkseen uhanalaisten alkuperäiskansojen jäseniä) tapetaan esim. Brasiliassa pauttiarallaa 50 vuodessa. Sekasyöjänä ruokani vuoksi kyllä kuolee eläimiä, mutta ainakaan minun syömisteni vuoksi ei sentään tapeta ihmisiä. 

Tofu - ainoa turvallinen tofu on perinteinen todella pitkään hapatettu. Mikään teollinen tofu ei ole sellaista, vaan niiden hapatusaika on niin lyhyt, että papumyrkkyjä jää tuotteeseen. Ne ovat erityisen vahingollisia kilpiarauhaselle

Riisi  - rikastaa itseensä arseenia maaperästä. Tämän vuoksi Ruotsissa onkin jo suositus, että alle 5 vuotiaalle saa antaa korkeintaan yhden riisikakun päivässä.

Vierailija
5435/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte vuodesta toiseen tätä samaa jankkausta? Olennaisesti samat viestit ensimmäisellä sivulla ja 272 sivua myöhemmin. :D

Vierailija
5436/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15v naimisissa kirjoitti:

Tiedät, että ihan höpöä tuollainen puhe. Juhlat järjestetään juurikin ystävien ja läheisten tapaamiseksi ja normaali ihminen kykenee sen verran kaivamaan kuvettaan, että tarjoilut ovat kaikkia miellyttäviä. 

Kyllä, ja se onnistuu myös kasvisruualla.

Vierailija
5437/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpiirakka ja mantelimaito ovat kasviksia???? Tämä vahvistaa vegaanien järjenjuoksun. Sitä ei vaan ole :D

Vierailija
5438/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpiirakka ja mantelimaito ovat kasviksia???? Tämä vahvistaa vegaanien järjenjuoksun. Sitä ei vaan ole :D

Mainitsinko karjalanpiirakkaa ja mantelimaitoa? Ei tuo oma järjenjuoksusi kovin kaksista ole.

P.S En ole vegaani

Vierailija
5439/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olette eronnert vai onko 7-vuotishääpäivää jo vietetty, vaiko vasta suunnitelmissa, kenties kaukomatka, jonnekin vego-vego-maahan?

Vierailija
5440/6229 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavia häitä sinulle ja toiselle vegaanille. Tuolla asenteella et pitkälle pötki.

Ihan hyvin on pötkinyt ilman väkivaltaa. Mikä siinä väkivallassa on että on niin hyvä asenne. Aiheuttaisitko sinä väkivaltaa vaikkapa lapselle jos teidän vieraat pitäisi sitä kohteliaana eleenä? Ilmeisesti, sellaisia te väkivallan kannattajat olette.