Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
3781/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä häävieraille: Jos sinulla ei ole mitään muuta syytä mennä häihin kuin ruoka, älä mene ollenkaan. Jos menet, syöt mitä tarjotaan. Jos ei tarjottavat miellytä, älä syö. Joka tapauksessa, älä valita. Yksinkertaista.

Häät ovat pitkään kestävä juhla, ihan aamuyöhön saakka. Kyllä silloin pitäisi olla lämmintä ruokaa montaa eri sorttia, salaattipöytä, erilaisia leipälajeja, keittolounas, erilaisia kakkuja ja makeita herkkuja sekä kahvia/teetä.

Kuvittele nyt, jos sekasyöjäpari ilmoittaisi häistä ja paikalle tullessa huomaatkin pöydällä suolaisen lihapiirakan, kermaan tehdyn suklaakakun, riisipiirakoita, joille löytyy vain munavoita, sekä maissikeksejä, hedelmiä, tomaatteja ja marjoja. Luulisin vastaanoton olevan ihan samanlainen sukulaisilta ja palstalaisilta.

Olin viisi vuotta sitten vieraana siskonpojan hääkahvituksessa, jonne kutsuttiin yhteensä 30 henkilöä. Tapahtuman luonne kävi kaikille selväksi, jotta jokainen kutsuttu osasi syödä vatsansa täyteen ennen tuloa. Lahjoja ei odotettu, mutta hääkakun teimme lahjaksi vadelmista ja suklaasta. Tarjolla oli salaatteja, piirakoita, suolaista ja muuta pikkumakeaa. Juotavana oli kuoharia ja tietysti kahvia ja teetä. Perheen pienemmille oli mehua. Valinnanvaraa oli sentään sukulaispojan kahvituksessa kuin ap:n kahvituksessa, joka on kaukana siitä.

Vierailija
3782/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viettänyt useammat vegaaniset juhlat. Teen perinteisiä ruokia mutta ilman eläinkunnan tuotteita. Kahvimaito on tosiaan ainoa asia, josta täytyy ilmoittaa, mitä se on (ettei allergiset luule lehmänmaidoksi). Meillä oli edellisissä juhlissa juuri pähkinäallergikkojen vuoksi riisimaitoa, mikä sopii myös gluteenittomille ja pähkinäallergikoille. Todella hyviä voileipäkakkuja saa tehtyä, runsaita salaatteja ja viimeksi meillä oli pääruokana grillattavia. Meillä juhlat menee parhaiten niin, ettei turhaan mainosta vegaanisuutta. Esimerkiksi "jauhelihamoussakka"  valmistujaisissani sisälsi soijarouhetta ja pilkottua sientä grillimausteessa marinoituna, kukaan ei tajunnut jauhelihan puutetta.. ystäväni luuli että soijarouhe oli jonkun riistan lihaa :D

Kivasti hoidettu soija-allergisen kannalta.

Tai sieni-allergisen...

Mun pitää tarkistaa vegaanien "liharuuat" (=korvikemössöt) ennen kuin uskaltaa syödä. Näköjään yleistäkin vegaanien keskuudessa tollaset "pikku" huijaukset? Hihii,ei se huomannu mitään eroa... olkaa kilttejä ja lopettakaa toisten terveydellä leikkiminen. Siinä ei ole mitään hauskaa tai nokkelaa. Oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3783/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viettänyt useammat vegaaniset juhlat. Teen perinteisiä ruokia mutta ilman eläinkunnan tuotteita. Kahvimaito on tosiaan ainoa asia, josta täytyy ilmoittaa, mitä se on (ettei allergiset luule lehmänmaidoksi). Meillä oli edellisissä juhlissa juuri pähkinäallergikkojen vuoksi riisimaitoa, mikä sopii myös gluteenittomille ja pähkinäallergikoille. Todella hyviä voileipäkakkuja saa tehtyä, runsaita salaatteja ja viimeksi meillä oli pääruokana grillattavia. Meillä juhlat menee parhaiten niin, ettei turhaan mainosta vegaanisuutta. Esimerkiksi "jauhelihamoussakka"  valmistujaisissani sisälsi soijarouhetta ja pilkottua sientä grillimausteessa marinoituna, kukaan ei tajunnut jauhelihan puutetta.. ystäväni luuli että soijarouhe oli jonkun riistan lihaa :D

Kivasti hoidettu soija-allergisen kannalta.

Tai sieni-allergisen...

Mun pitää tarkistaa vegaanien "liharuuat" (=korvikemössöt) ennen kuin uskaltaa syödä. Näköjään yleistäkin vegaanien keskuudessa tollaset "pikku" huijaukset? Hihii,ei se huomannu mitään eroa... olkaa kilttejä ja lopettakaa toisten terveydellä leikkiminen. Siinä ei ole mitään hauskaa tai nokkelaa. Oikeasti.

Kokkaa vegaaneille ruokaa kaurajauhiksesta tai soijarouheesta ja laita sekaan vielä jauhelihaa. Kerrot, että teit vegaanista ruokaa. Tuskin vegaani huomaa eroa, jos ei sekasyöjäkään eroa huomaa jauhelihan ja kaurajauhiksen välillä.

Vierailija
3784/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden pippaloiden jälkeen pierettäisi aivan kamalasti.

Vierailija
3785/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä häävieraille: Jos sinulla ei ole mitään muuta syytä mennä häihin kuin ruoka, älä mene ollenkaan. Jos menet, syöt mitä tarjotaan. Jos ei tarjottavat miellytä, älä syö. Joka tapauksessa, älä valita. Yksinkertaista.

Häät ovat pitkään kestävä juhla, ihan aamuyöhön saakka. Kyllä silloin pitäisi olla lämmintä ruokaa montaa eri sorttia, salaattipöytä, erilaisia leipälajeja, keittolounas, erilaisia kakkuja ja makeita herkkuja sekä kahvia/teetä.

Kuvittele nyt, jos sekasyöjäpari ilmoittaisi häistä ja paikalle tullessa huomaatkin pöydällä suolaisen lihapiirakan, kermaan tehdyn suklaakakun, riisipiirakoita, joille löytyy vain munavoita, sekä maissikeksejä, hedelmiä, tomaatteja ja marjoja. Luulisin vastaanoton olevan ihan samanlainen sukulaisilta ja palstalaisilta.

Olin viisi vuotta sitten vieraana siskonpojan hääkahvituksessa, jonne kutsuttiin yhteensä 30 henkilöä. Tapahtuman luonne kävi kaikille selväksi, jotta jokainen kutsuttu osasi syödä vatsansa täyteen ennen tuloa. Lahjoja ei odotettu, mutta hääkakun teimme lahjaksi vadelmista ja suklaasta. Tarjolla oli salaatteja, piirakoita, suolaista ja muuta pikkumakeaa. Juotavana oli kuoharia ja tietysti kahvia ja teetä. Perheen pienemmille oli mehua. Valinnanvaraa oli sentään sukulaispojan kahvituksessa kuin ap:n kahvituksessa, joka on kaukana siitä.

Monissa pitkään kestävissä häissä on varsinaisen ruokatarjoilun lisäksi iltaruoka. Tällaista syötävää oli kerran tarjolla: grilliherkkuja kasviksista ja lihasta ja halloumista, paistinperunoita, juuri loimutettua lohta, fetasalaattia, vihersalaattia, tuoretta patonkia ja saaristolaisleipää, vuohenjuustoa, brietä ja kahta erilaista jäädykekakkua. Ja tämä siis päivällä olleen ruokatarjoilun lisäksi.

Vieläkin tulee vesi kielellä kun muistelee näitä häitä ja olivat ikimuistoiset häät muutenkin,  muun muassa koskettavien ja taitavien muusikoiden (ystävät, joiden häälahja oli musisoida koko häiden ajan) vuoksi. Kaikki tunsivat olonsa todella odotetuiksi ja tervetulleiksi ja tunnelma oli lämmin ja ihana. Olivat hääparin näköiset häät, lämpimät, anteliaat, rakastettavat ja kauniit.

Vierailija
3786/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki hääparille: Jos teillä ei ole mitään muuta syytä järjestää häitä, kuin saada  vierailta häälahjat mahdollisimman pienellä tarjoilulla, älkää järjestäkö häitä ollenkaan. Jos ei ole varaa järjestää häitä, mutta haluatte juhlia tärkeää päivää yhdessä läheistenne kanssa, pyytäkää häälahjaksi vieraiden osallistuvan nyyttäriperiaatteella häihin. Yksinkertaista.

Vierailija
3787/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Sivistystäkään ei rahalla saa. Eikä älykkyyttä.

Kun siinä noin kiillottelet sädekehääsi, niin kerropa huviksesi mitä syöt päivittäin?

Jees.

Aamiainen: kaurapuuro, marjasmoothie jossa tujaus hamppuproteiinia, kauralatte

Lounas: peruna, salaattia, naurista  ja/tai muita kasviksia kuten kaalia, porkkanaa, lisäkkeenä jauhiskastike jossa esim. hernistä tai vöneriä tai nyhtökauraa

Välipaloja hedelmä, ruisleipää

Päivällinen esim. papupata tai vaikkapa makaronilaatikko

Enkä kiillotellut sädekehää, kerron vaan aidon onnellisuuden tunteen mikä tulee kun syö väkivallatonta ruokaa. Olen itsekin ollut ennen lihaani niin en edes voi kiillotella sädekehää.

Kaikki ovat olleet jo ennen syntymäänsä "lihaaneja" nauttien ravintonsa äidin istukan kautta. Ja heti syntymän jälkeen äidinmaitoa. Kukaan ei tänne maailmaan ole vielä syntynyt vegaanina. 

Tänne on jo ilmoittautunut kaksi alapeukuttajaa, jotka eivät ole syntyneet ihmisestä 🙄

🤣🤣🤣

Vierailija
3788/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vegaaniystäväni kärsivät ravintoaineiden puutteesta, vatsavaivoista, väsymyksestä ja sairastumisherkkyydestä.

Lounasruokana riisi tai muu valkoinen mössö, prosessoidut lihankorvikkeet, yleisimmin soija. Ei mitään kasviksia, juureksia tai marjoja. Mutta proteiinia pitää olla, se on tärkein.

Itse en syö lihana muuta kuin luomulihaa, mieluiten riistaa, paljon kalaa, juureksia ja vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja kaikki vain lähituotantona. En syö mitään prosessoituja valmisteita, vaan puhdasta lähiruokaa.

Tämä on sitä terveellistä vegaaniruokaa :D Itsekin tunnen vegaanin, jonka aamupala koostuu puurosta, smoothiesta ja lounaskin on varmaan joku lihankorvike tomaattikastikkeessa tms. ja lisukkeeksi pastaa tai salaatti tofulla tai vegaanisella "fetalla". Eipä hirveämmin näy niitä kikherneitä, papuja ja linssejä ruoanlaitossa.

Vierailija
3789/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vegaaniystäväni kärsivät ravintoaineiden puutteesta, vatsavaivoista, väsymyksestä ja sairastumisherkkyydestä.

Lounasruokana riisi tai muu valkoinen mössö, prosessoidut lihankorvikkeet, yleisimmin soija. Ei mitään kasviksia, juureksia tai marjoja. Mutta proteiinia pitää olla, se on tärkein.

Itse en syö lihana muuta kuin luomulihaa, mieluiten riistaa, paljon kalaa, juureksia ja vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja kaikki vain lähituotantona. En syö mitään prosessoituja valmisteita, vaan puhdasta lähiruokaa.

Tämä on sitä terveellistä vegaaniruokaa :D Itsekin tunnen vegaanin, jonka aamupala koostuu puurosta, smoothiesta ja lounaskin on varmaan joku lihankorvike tomaattikastikkeessa tms. ja lisukkeeksi pastaa tai salaatti tofulla tai vegaanisella "fetalla". Eipä hirveämmin näy niitä kikherneitä, papuja ja linssejä ruoanlaitossa.

Tai kotimaisia juureksia, vihanneksia, marjoja. Ei, kauralatte ja kiivi ja mantelimaito ja muut ilmastonpilaajat on käytössä.

Vierailija
3790/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo sienet voi olla vegaania muuten kuin ääliöiden mielestä, hunajakin kielletty ja sitten eläinkuntaan kuuluvia sieniä,jotenkin epäloogista on vegaani olioiden logiikka.

Vierailija
3791/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisiko karjalaisista juuristani, mutta mikään ei ole niin epäkohteliasta, kun pitää vieraita nälässä! Ja vielä juhlista suurimmissa eli häissä! Tähän päälle hääjuhlissa pitää myös alkoholitarjoilun olla sellainen, että niiden joiden menojalkaa vipattaa, niin sitä juomista myös on tarjolla katkeamatta.

Mihin on hävinnyt pieninkin vierainvaraisuus nykyihmisiltä?

Tämä kuuluu siihen samaan sarjaan, kun sekasyöjä ja kasvissyöjä tarjoavat ison illallisen toisilleen. Sekasyöjä on omissa tarjoiluissaan ollut vierainvarainen ja huomioinut kasvissyöjän ruokavalion, mutta vastavuoroisesti kasvissyöjää ei kiinnosta tarjota sekasyöjälle häntä tyydyttävää ruokaa. Kasvissyöjä tarjoaa kotonansa sekasyöjälle oma pupuruokaansa ja sekasyöjän pitää lähteä tyytymättömänä kotiinsa.

Vierailija
3792/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietynlainen vegaaniporukka yrittää käännyttää myös lemmikkikissojaan vegaaneiksi, vaikka ne kuolevat tauriininpuutteeseen ennemmin tai myöhemmin, koska kissat saavat tauriinia vain liharuoasta. Samantyyppinen juttu kuin siinä, että ihminen saa C-vitamiininsa ainoastaan ravinnosta. Jos ei saa, niin tulee keripukki.

Onhan niitäkin vegaaneja, jotka pakottavat lapsensa vegaaneiksi. Lapsi ei kuitenkaan kasva ilman proteiinipitoista ja täysipainoista ruokaa, johon kuuluu kotimaiset liha, kasvikset, juurekset, marjat ja hedelmät. Nämä lapset sitten ovatkin kasvaneet muualla, jos vanhemmat eivät ymmärrä tätä. 

Vihervasemmistolaiset naiset ovat pahimpia miesten ja poikien pahoinpitelijöitä. Eivät anna heille vapauksia ja päättävät, syövätkö sekaruokaa jopa kodin ulkopuolella. Yksikin vegaaninainen kielsi poikaansa koskemasta kaupassa oleviin kalastustarvikkeisiin ja joku vanha mieshenkilö sanoi, että pojastahan voi tulla kalamies. Nainen tiuski että he ovat vegaaneja. Todella sääli, että tällaiset hihhulit harjoittavat henkistä väkivaltaa.

Kun kristinusko on jäänyt pois, tarvitaan tilalle joku uusi uskonto, esimerkiksi juuri veganismi.

Ja tuo mitä sanot poikien ja miesten kohtelusta, pitää niin paikkansa.

Miehet vain kasvattakoot kivekset ja sanovat napakasti, että heitä ei vegaaneiksi käännytetä.

Toi on vastenmielinen ilmiö. Varsinkin kun nää vegaanit oikein ylpeilee "kuinka sain käännytettyä peran, kehui paremmaksi kuin lihaa!!1!"

Tosin ei koske vain miehiä, mä saan kuulla jatkuvasti kuittailua lihansyönnistä - oon nuori nainen, ja kun oon vielä hoikka niin jostain syystä oletetaan että mä oon joku kasvissyöjä/vegaani!

Toi on aivan sairaan rasittavaa, kuulla kommentteja "ai,syötsä lihaakin???"

Joo. Kyllä syön. Tää oli nyt 4 kerta kun kysyt tässä parin viikon sisällä...

Se on se harha, joka saa kuvittelemaan, että kasvikset pitäisi hoikkana ja terveenä, vaikka se on oikeestaan niin, että se on liha, joka antaa terveyden ja sopivan painon.

Rasvan laadulla on myös väliä. Ei mitään rypsiöljyä tai palmuöljyä, joista edellä mainittu tuo matala-asteista tulehdustilaa johtuen O6-rasvahapoista. Ihanteellinen O3- ja O6-rasvahappojen suhde on 1:1. Monet valmisleivonnaiset sisältävät kovetettuja kasvirasvoja. Rasvattomiin jogurtteihin lisätään sokeria, jotta se maistuisi joltakin. Kun ihmisiä kehoitettiin vaihtamaan voi margariiniin, täysmaito rasvattomaan maitoon ja rasvainen jogurtti 2 % jogurttiin, niin samalla ihmisistä tuli ylipainoisia ja sairaita. Miksi myös lapsillakin on erilaisia käytöshäiriöitä, keskittymisen ja oppimisen vaikeutta?

Vierailija
3793/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klo

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Sivistystäkään ei rahalla saa. Eikä älykkyyttä.

Etkö pidä hyönteisiä tai lintuja eläiminä? Mietitkö ollenkaan kuinka paljon olet edistämässä eläinlajien häviämistä sukupuuttoon syömällä kaukaa rahdattua soijaa, riisiä, hedelmiä, vihanneksia ja muuta vastaavaa, kuten manteleita, pähkinöitä, papuja, suklaata?

Onko se niin, että vegaanit ainoastaan syö kaikki ulkomaalaiset kasvikset ja pähkinät kaupasta? Ja sekasyöjä automaattisesti ei syö riisiä tai vaikka sillä ulkomailta rahdatulla soijalla kasvatettua lihaa? Niin tosiaan, suurin osa siitä soijasta menee rehuiksi. Ihmisen ravinnoksi siitä menee yksi pieni pieraisu. Suomessa kasvaa hyvin erilaisia palkokasveja mutta niistäkin pitää kierrättää 70-80 prosenttia eläimen kautta, koska sehän se kaikkein ekologisinta ja loogisinta on.

Kuten kirjoitin, valitsen mieluiten lähituotteet monenkin eri syyn takia (puhtaita, kuljetukset jäävät pois, yrittäjien tukeminen, omavaraisuus Suomessa). En osta talvikaudella ulkomailta tuotettuja kasviksia, vaan syö kellaristani/pakkasesta/kuivattuja itse kasvattamiakin, mutta pääosin lähitilojen vihanneksia, juureksia ja hedelmiä sekä metsistä itsekerättyjä marjoja. 

En syö ollenkaan riisiä enkä pastaa (paitsi itse tekemääni tuorepastaa), vaan perunaa ja muita juureksia. En syö ollenkaan pähkinöitä, manteleita tai tänne tuotuja vastaavia tuotteita, vaan käytän niiden tilalla kotimaisia palkokasveja ja siemeniä.

Soijaa en syö ollenkaan ja syön vain lähikanala kanoja, jotka on ruokittu luonnonmukaisesti tuotetulla vilja- ja valkuaisrehulla (herne), joka on peräisin pääasiassa kotitilalta tai lähialueen luomuviljelijöiltä sekä  juureksia ja virikeheinää ja kesäisin tuoretta ruohoa.  Syön myös riistaa tai esimerkiksi ylämaankarjaa, jota on ruokittu omilta viljellyiltä peltonurmilta ja luonnonlaitumilta ja talvella nuoresta nurmesta tehdyllä säilörehulla ja kuivaheinällä. 

En syö myöskään mitään Suomeen rahdattuja kaloja, pangasusta tai seitiä, vaan ainoastaan kotimaisia kaloja, kuten ahventa, silakkaa, siikaa, muikkua, haukea, kirjolohta, kuhaa ja jos jostain saa niin toki taimentakin. Syön myös roskakalanakin pidettyä kuoretta, joka oikeasti on todellinen herkku. 

Aikamoista sädekehän kiillottamista. Mutta miksi moitit vegaania kun käyttää ulkomaisia tuotteita? Mikset moiti muita lihaaneja? 

Tämä ketju muutenkin käsitteli vegaanisuutta, ei kotimaisuutta. Vegaanit eivät pyri kotimaisuuteen tuotteissa sen enempää kuin lihaanitkaan. Sitten on fennovegaanit erikseen. Itse olen ihan tyytyväinen näin, ei minulla ole tarvetta vältellä esim. kahvia tai ulkomaisia hedelmiä. Kauralatte on herkullista.

Vierailija
3794/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli? 

Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?

Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa. 

Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.

Syön vain lähellä tuotettua eettisesti ja lähiruualla ruokittua luomukanaa, naapuri kalastajan kalastamaa kalaa. En kannata ollenkaan tänne kaukaa rahdattuja tuotteita, ovat ne sitten ruokaa tai muita hyödykkeitä. Syön joskus myös Ylämaan karjaa, jota toinen naapurini kasvattaa. Soijaa en syö eettisistä syistä ollenkaan. Enkä täten myöskään eläimiä, joita ruokitaan soijalla. En kannata tehotuotantoa, joten syömieni kanojen vuoksi ei ole tarvinnut tappaa yhtäkään kukkopoikaa. En syö mitään Suomeen lentokoneilla rahdattua, kuten suklaata, kahvia tai ulkomaisia hedelmiä tai vihanneksia. Eettisistä syistä.

Mitkä ovat nämä eettiset syyt miksi et syö ulkomaisia hedelmiä? Avokadon ymmärrän mutta esim. eurooppalaiset hedelmät? Tiedoksesi, niitä ei tuoda lentokoneella vaan laivarahdilla joka on ekologisempaa kuin eläintuotanto Suomessa. Suklaata ja kahvia saa reiluna nykyisin tosi helposti. Ihmisten syötävä soija kasvaa Euroopassa joten en ymmärrä soijan demonisointia.

Etkö syö ollenkaan kananmunia? Ne kukonpojat tapetaan kananmunien tuotannossa sillä kukonpojat eivät muni joten ne tuhotaan hyödyttöminä.

Itselläni on pieni kanala, josta saan riittävästi munia. Yhtäkään kukonpoikaa ei niiden munien takia ole tapettu. Tervetuloa maaseudulle!

Sepäs hienoa! Kanat ovat kivoja eläimiä! Mitä kukonpojille sitten tapahtuu teidän munantuotannossa?

Minä haluaisin tuollaisia munia perheenjäsenelleni joka on lihaani, hän pitää kananmunista. Ostan hänelle luomua kun ei parempaakaan ole tarjolla.

Vierailija
3795/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Sekasyönti tarkoittaa sitä, että ihminen syö sekä kasvi- että eläinkunnan tuotteita. 

No just tämä. Eli ihminen syö molempia. Silloin kasvisruoka sopii sekasyöjällekin oikein mainiosti.

Toki, mutta ei ne vegaanien korvikesotkut.

Miten kasvikset, vihannekset, viljat ja hedelmät muuttuvat korvikesotkuiksi, jos vegaani niitä käsittelee?

Sallikaa mun nauraa. Onko vegaanit oikeasti tyhmentyneitä? Minä sekasyöjä nautin hedelmiä marjoja puuron kanssa tai teen niistä erilaisia jälkkäreitä. Kasviksia on ruoassa ja salaatissa. Korvikesotkulla tarkoitetaan niitä tehtaassa tehtyjä jauhelihaa imitoivia pihvejä ja vegaanisia versioita tonnikalasta, joiden valmistukseen käytetään selluloosaa, herneproteiini-isolaattia, maltodekstriinia, hiivauutetta, muunnettua tärkkelys ja kovetettu kookosöljyä.

Vierailija
3796/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli? 

Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?

Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa. 

Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.

Syön vain lähellä tuotettua eettisesti ja lähiruualla ruokittua luomukanaa, naapuri kalastajan kalastamaa kalaa. En kannata ollenkaan tänne kaukaa rahdattuja tuotteita, ovat ne sitten ruokaa tai muita hyödykkeitä. Syön joskus myös Ylämaan karjaa, jota toinen naapurini kasvattaa. Soijaa en syö eettisistä syistä ollenkaan. Enkä täten myöskään eläimiä, joita ruokitaan soijalla. En kannata tehotuotantoa, joten syömieni kanojen vuoksi ei ole tarvinnut tappaa yhtäkään kukkopoikaa. En syö mitään Suomeen lentokoneilla rahdattua, kuten suklaata, kahvia tai ulkomaisia hedelmiä tai vihanneksia. Eettisistä syistä.

Mitkä ovat nämä eettiset syyt miksi et syö ulkomaisia hedelmiä? Avokadon ymmärrän mutta esim. eurooppalaiset hedelmät? Tiedoksesi, niitä ei tuoda lentokoneella vaan laivarahdilla joka on ekologisempaa kuin eläintuotanto Suomessa. Suklaata ja kahvia saa reiluna nykyisin tosi helposti. Ihmisten syötävä soija kasvaa Euroopassa joten en ymmärrä soijan demonisointia.

Etkö syö ollenkaan kananmunia? Ne kukonpojat tapetaan kananmunien tuotannossa sillä kukonpojat eivät muni joten ne tuhotaan hyödyttöminä.

Vegaani ei tiedä, että 15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä? https://www.theguardian.com/uk-news/2017/may/18/dirty-diesel-ships-wors…

Kansainvälisen lento- ja laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat kasvaneet reilusti viimeisten 30 vuoden aikana.  

Lento- ja laivaliikenne aiheuttavat kumpikin vain noin 4 % EU:n kokonaiskasvihuonekaasupäästöistä, mutta ne ovat nopeimmin kasvava ilmastonmuutosta vauhdittavien päästöjen lähde.

Pääsyy muutokseen on kasvava matkustajien ja kaupankäynnin määrä. https://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/society/20191129STO677…

Kuljetus on pieni osa ruoan kasvihuonepäästöistä.  Suurempi osuus on ruoan tuotannolla. Kasvisruoan kuljettaminen kauempaakin on ekologisempaa kuin eläintuotanto Suomessa. 

Teen jo niin ison osan ilmaston hyväksi olemalla vegaani että en todellakaan aio jättää hedelmiä ja muita tuotteita ruokavaliostani. Eikä muutenkaan ilmastoasiat kiinnosta paljoa, minulla ei esim. ole lapsia joten ei tarvitse heidän puolestaan pelätä ilmastonmuutosta ja tulevaisuutta. Olen vegaani eettisistä syistä eli eläinten vuoksi, en ekologisista syistä. Mutta se on hyvä plussa että ruokavalioni on ekologinen.

"Pelkästään kuljetusmatkan pituus ei tee ruoasta epäekologista, vaan tärkeämpää on tarkastella sitä mitä syö. Kuljetuksen päästöjen osuus ruoan kokonaishiilijalanjäljestä on vähäinen, ja suurimmat päästöt syntyvät tuotannossa. Eläinperäisten tuotteiden tuotannon päästöt ovat moninkertaiset verrattuna kasviperäisten tuotteiden tuotannon päästöihin. Tämän takia jopa toiselta puolelta maapalloa tuotu kasviperäinen ruoka on keskimäärin vähäpäästöisempää verrattuna eläinperäisen, erityisesti naudanlihan ja maitotuotteiden hiilijalanjälkeen."

https://hiilivapaasuomi.fi/2019/10/04/10-myyttia-ilmastoystavallisesta-…

Vierailija
3797/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sinällään ymmärrä aloittajan ideaa jostakin mantelijuomasta, esimerkiksi. Sen hiilijalanjälki on niin suuri, että en kehtaisi maidon korvikkeena kyseistä ainetta häissä tarjoilla, vaikka olisin kuinka periaatteellinen vegaani. 

Jos henkilö on vegaani ja hauaa menun sen merkeissä järjestää, kannattaa kutsua juhliinsa pelkkiä vegaaneja vieraiksi.  

Lehmänmaidon hiilijalanjälki on vielä suurempi.

Vierailija
3798/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurpitsa ei maistu yhtään millekään.  En tajua miksi siitä pitää tehdä ruokaa.  

Vaan sitten, kun sitä on avustettu rasvalla, mausteilla, kermoilla tai niiden korvikkeilla. Tai säilötty etikan ja sokerin ja mausteitten kanssa. Sitten on makua, ja ihmiset ihastelevat, että kyllä on kurpitsa hyvää :D. Kuituahan siinä toki on. Mutta muuten maistuu lähinnä pahvilta ja nuhjuiselta.

Kuidun lisäksi kurpitsat sisältävät A-, C- ja E-vitamiinia sekä mm. kaliumia. Ovat myös vähäenergisiä kasviksia. Voi tehdä myös kurpitsaranskalaisia, oikein lähiruokaa verrattuna bataattiranskalaisiin.

Vierailija
3799/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko karjalaisista juuristani, mutta mikään ei ole niin epäkohteliasta, kun pitää vieraita nälässä! Ja vielä juhlista suurimmissa eli häissä! Tähän päälle hääjuhlissa pitää myös alkoholitarjoilun olla sellainen, että niiden joiden menojalkaa vipattaa, niin sitä juomista myös on tarjolla katkeamatta.

Mihin on hävinnyt pieninkin vierainvaraisuus nykyihmisiltä?

Tämä kuuluu siihen samaan sarjaan, kun sekasyöjä ja kasvissyöjä tarjoavat ison illallisen toisilleen. Sekasyöjä on omissa tarjoiluissaan ollut vierainvarainen ja huomioinut kasvissyöjän ruokavalion, mutta vastavuoroisesti kasvissyöjää ei kiinnosta tarjota sekasyöjälle häntä tyydyttävää ruokaa. Kasvissyöjä tarjoaa kotonansa sekasyöjälle oma pupuruokaansa ja sekasyöjän pitää lähteä tyytymättömänä kotiinsa.

Olen miettinyt samaa, vaikka ei ole karjalaisia juuria, on minut esimerkin voimin kasvatettu vieraanvaraisuuteen. Jos esimerkiksi joku tuttava asuu ulkomailla ja tulee Suomeen, tarjoan hänelle yösijan ja ruuat. Sama juhlien kanssa, kukaan ei saa lähteä nälkäisenä ja ruuan pitää olla kaikille maukasta ja syötävää.

Olen ihmetellyt tätä, miksi vegaanit tarjoavat vain vegaaniruokaa sekasyöjille, mutta sekasyöjät tarjoavat aina myös vegaaniruokaa vegaaneille. Täälläkin on jo tullut monen monta viestiä, joissa ollaan sitä mieltä, että häissä on sopivaa tarjota vain oman maun mukaista ja ideologista syötävää sekä tarjota sitä syötävää vieläpä mitättömän vähän. Vähentääkö veganismi vieraanvaraisuutta?

Vierailija
3800/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sinällään ymmärrä aloittajan ideaa jostakin mantelijuomasta, esimerkiksi. Sen hiilijalanjälki on niin suuri, että en kehtaisi maidon korvikkeena kyseistä ainetta häissä tarjoilla, vaikka olisin kuinka periaatteellinen vegaani. 

Jos henkilö on vegaani ja hauaa menun sen merkeissä järjestää, kannattaa kutsua juhliinsa pelkkiä vegaaneja vieraiksi.  

Ap kertoo, että heidän häissään tarjottiin Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja.

Tarjoilun ongelmallisuus ei jää pelkkiin manteleihin. Kasvismaailman pahis on veden käytön puolesta suklaa. Sen tuotannossa vettä tuhlaantuu peräti 24 000 litraa kiloa kohti. Lisäksi suklaan tuotannossa käytetään lapsityövoimaa. Työtä tehdään myös epäinhimillisissä oloissa; työntekijät altistuvat muun muassa torjunta-aineille. 

Hedelmät taitavat olla tuohon vuodenaikaan kaikki ulkomailta rahdatttuja. Onko maissileivän maissi kotimaista vai ulkomaista? Sama kysymys koskee kirsikkatomaatteja ja marjoja. Missä hummus on tehty?

Tuskin häävieraita on kiinnostanut yhtään ovatko tuotteet ulkomailta rahdattuja tai riistosuklaata. En ole ikinä kuullut että lihaania kiinnostaisi lapsityövoiman käyttö suklaantuotannossa, hyvillä mielin kaikki vetelevät suklaata.

Onko sinulla tapana moittia lihaanin ruokatarjoilua juhlissa, siellähän on aina kahvia ja paljon muitakin ulkomaalaisia tuotteita? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän