Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
2581/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegehäitä suunnitteleville:

.

Jos teitä inhottaa tarjoilla jalostettua ja tehotuotettua lihaa, jota kaupan hyllyillä on, tarjotkaa sekasyöjille esimerkiksi riistaa. Hirvenlihaa saa myös pakasteena tai voi itse ostaa syksyllä ja pakastaa odottamaan esimerkiksi kevättä/kesää. Kannattaa kysyä metsästysseuroilta saatavuudesta.

Voitte myös vaihtoehtoisesti ostaa luomua (huomatkaa kuitenkin, että luomuteollisuudessa on myös ongelmia, esim luomukananmunat). Mutta tämänhän te varmasti tiedättekin. 

Hirviä metsästetään kannanhoidon vuoksi ja jotta kaikilla ihmisillä olisi turvallisempaa liikkua maanteillä. Riista on moninkerroin eettisempää kuin tehotuotettu liha.

Vierailija
2582/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi vegaaneille on niin vaikeaa ottaa muiden ruokavaliot huomioon. Lähipiirissäni on paljon vegaaneja mutta on myös paljon sekasyöjiä. Sekasyöjät kunnioittavat juhlissaan ja muissa tilaisuuksissaan kaikkien paikallaolevien ruokavalioita ja tarjolla on aina kaikille maistuvaa ja sopivaa syötävää. Vegaanit puolestaan ovat itsekkäin ihmisryhmä johon olen koskaan törmännyt. Eivät koskaan voi vastavuoroisesti ottaa sekasyöjiä ja heidän ruokailutottumuksiaan huomioon. Kukaanhan ei pakota heitä valmistamaan tai itse syömään lihaa. Voivat ostaa kaupasta valmiina. Eikä edes tarvitsisi olla lihaa vaan kahviin oikeaa maitoa ja edes oikeaa juustoa ja muita maitotuotteita käytettynä ruoanlaitossa. 

Eikä oikeasti kenellekään voi olla ylivoimaista ottaa edes sen vertaa muita huomioon, että ostaisi kahvipöytään maitoa eikä mitään kaurajuomakuraa. Tämä on aivan itsekkyyden huippu. Miksi sitä omaa ruokavaliota pitää aina tuputtaa muille? Kyllä aikuiset osaavat itse valita mitä ruokavaliota noudattavat. Ei muidenkaan ruokavalioiden noudattajat tuputa vaan laittavat kaikille jotain tarjottavaa esille eikä asiasta tehdä numeroa.

Voisitteko vegaanit kertoa miksi teidät pitää aina ottaa huomioon mutta vastavuoroisuus ja toisten huomioiminen ei koske teitä?

En ole vegaani, joten valitettavasti en voi vastata kysymykseesi. Mutta tässä ketjussa on kohta 130 sivua jauhettu asiasta, johon ei vieläkään ole mielestäni tullut kunnon vastausta, eli miksi sekasyöjä joutuu raivon valtaan ruoista, joita itse syö normaalisti muutenkin, jos pöydästä puuttuu liha ja tilalla on jotain kasviksista tehtyä versiota. Monet kokeilevat erilaisia ruokakulttuureja, syödään kiinalaista, intialaista ym. ruokaa, eivätkä nekään aina välttämättä sisällä lihaa. Mikä siitä lihasta tekee niin ylivertaisen, että yhtä ruokailua ilman ei pärjää. Tähän ei ole tullut vielä vastausta. On kyllä tullut lukuisia kommentteja siihen, että sekasyöjä syö paljon kasviksia. Miksi niitä ei sitten voi syödä juhlissa? Erilaiset kasvisgratiinit, punajuuripähkinäpihvit ja -kiusaukset, paahdetut uunijuurekset, täytetyt vihannekset ym. maistuvat oikeassa elämässä monille sekasyöjille. Myös moni sekasyöjä valitsee nykyisin kahvimaidoksi kauramaidon, eli ei sekään kovin harvinaista ole.

Ovatko vegaanit oikeasti noin tyhmiä etteivät ymmärrä vegaanien jättävän tarjoilusta pois lihan lisäksi kaikki kalat, kananmunat, juustot, kermat, rahkat ym. maitotuotteet? Vai mitä tämä jatkuva lässytys pelkästä lihanpuutteesta on?

Harvemmin juhlissa tarjotaan kananmunia, kermaa ja rahkaa muutenkaan? Tuossa ylhäällä ja tässä ketjussa aikaisemminkin on kertoiltu erilaisia vegaanisia juhlaruokavaihtoehtoja, jotka yleensä maistuvat sekasyöjillekin. Onko sinulla joka ruoassa noita mainitsemiasi juustoja, kermoja, rahkoja ja muita? Meillä oli tänään ruokapöydässä perunoita, kastiketta, kasvispihvejä ja salaattia. Vaikka emme ole vegaaneja, niin ruoka olisi silti sopinut vegaanillekin ihan hyvin. Se ei siis ollut vegaanista tarkoituksella. Eilen söimme risottoa, ei siinäkään lotrattu kermalla ja kananmunilla, sekin olisi sopinut vegaanille, vaikka sellaista ei ruokapöydässämme olekaan. Eihän joka ruoka tosiaan sisällä maitotuotteita.

Taas potaskaa puhuja. Kyllä pitoruuissa on maitotuotteita. Pelkästään makeapuolella runsaasti. Tämähän on ihan yksinkertaista porukkaa.

Minä olen tuo kyseinen kirjoittaja, enkä ymmärrä, mitä potaskaa väität minun puhuvan. Tottakai pitoruoissa on maitotuotteita, jos niin halutaan. Minähän kerroin tuossa vain omista ruoistani. Jos tilataan pitopalvelusta kermaperunat ja fetasalaatti, niin totta kai niissä on maitotuotteita. En siis ymmärrä, mitä haluat sanoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2583/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, runsaasti maidon ja lihan korvikkeita. Lisäksi vähän makiaa. Ainainen nälkä vissiin.

Vierailija
2584/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käydäänpä taas katsomassa sipsikaljavegaaneissa mitä "terveellistä" on tänään syöty😄

Se ei muuten ole mikään ruokaryhmä, vaan esittelee valmiita tuotteita ja mielipiteitä niistä. Ruoanlaittoryhmät ovat siellä erikseen. Minäkin olen joskus käynyt siellä katsomassa varsinkin ennen joulua, olisko vinkkejä vegaanisuklaista yms. kun oma lapseni on vegaani. Ei hän kuitenkaan suklaata koko ajan syö.

Vierailija
2585/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi vegaaneille on niin vaikeaa ottaa muiden ruokavaliot huomioon. Lähipiirissäni on paljon vegaaneja mutta on myös paljon sekasyöjiä. Sekasyöjät kunnioittavat juhlissaan ja muissa tilaisuuksissaan kaikkien paikallaolevien ruokavalioita ja tarjolla on aina kaikille maistuvaa ja sopivaa syötävää. Vegaanit puolestaan ovat itsekkäin ihmisryhmä johon olen koskaan törmännyt. Eivät koskaan voi vastavuoroisesti ottaa sekasyöjiä ja heidän ruokailutottumuksiaan huomioon. Kukaanhan ei pakota heitä valmistamaan tai itse syömään lihaa. Voivat ostaa kaupasta valmiina. Eikä edes tarvitsisi olla lihaa vaan kahviin oikeaa maitoa ja edes oikeaa juustoa ja muita maitotuotteita käytettynä ruoanlaitossa. 

Eikä oikeasti kenellekään voi olla ylivoimaista ottaa edes sen vertaa muita huomioon, että ostaisi kahvipöytään maitoa eikä mitään kaurajuomakuraa. Tämä on aivan itsekkyyden huippu. Miksi sitä omaa ruokavaliota pitää aina tuputtaa muille? Kyllä aikuiset osaavat itse valita mitä ruokavaliota noudattavat. Ei muidenkaan ruokavalioiden noudattajat tuputa vaan laittavat kaikille jotain tarjottavaa esille eikä asiasta tehdä numeroa.

Voisitteko vegaanit kertoa miksi teidät pitää aina ottaa huomioon mutta vastavuoroisuus ja toisten huomioiminen ei koske teitä?

En ole vegaani, joten valitettavasti en voi vastata kysymykseesi. Mutta tässä ketjussa on kohta 130 sivua jauhettu asiasta, johon ei vieläkään ole mielestäni tullut kunnon vastausta, eli miksi sekasyöjä joutuu raivon valtaan ruoista, joita itse syö normaalisti muutenkin, jos pöydästä puuttuu liha ja tilalla on jotain kasviksista tehtyä versiota. Monet kokeilevat erilaisia ruokakulttuureja, syödään kiinalaista, intialaista ym. ruokaa, eivätkä nekään aina välttämättä sisällä lihaa. Mikä siitä lihasta tekee niin ylivertaisen, että yhtä ruokailua ilman ei pärjää. Tähän ei ole tullut vielä vastausta. On kyllä tullut lukuisia kommentteja siihen, että sekasyöjä syö paljon kasviksia. Miksi niitä ei sitten voi syödä juhlissa? Erilaiset kasvisgratiinit, punajuuripähkinäpihvit ja -kiusaukset, paahdetut uunijuurekset, täytetyt vihannekset ym. maistuvat oikeassa elämässä monille sekasyöjille. Myös moni sekasyöjä valitsee nykyisin kahvimaidoksi kauramaidon, eli ei sekään kovin harvinaista ole.

Ovatko vegaanit oikeasti noin tyhmiä etteivät ymmärrä vegaanien jättävän tarjoilusta pois lihan lisäksi kaikki kalat, kananmunat, juustot, kermat, rahkat ym. maitotuotteet? Vai mitä tämä jatkuva lässytys pelkästä lihanpuutteesta on?

Harvemmin juhlissa tarjotaan kananmunia, kermaa ja rahkaa muutenkaan? Tuossa ylhäällä ja tässä ketjussa aikaisemminkin on kertoiltu erilaisia vegaanisia juhlaruokavaihtoehtoja, jotka yleensä maistuvat sekasyöjillekin. Onko sinulla joka ruoassa noita mainitsemiasi juustoja, kermoja, rahkoja ja muita? Meillä oli tänään ruokapöydässä perunoita, kastiketta, kasvispihvejä ja salaattia. Vaikka emme ole vegaaneja, niin ruoka olisi silti sopinut vegaanillekin ihan hyvin. Se ei siis ollut vegaanista tarkoituksella. Eilen söimme risottoa, ei siinäkään lotrattu kermalla ja kananmunilla, sekin olisi sopinut vegaanille, vaikka sellaista ei ruokapöydässämme olekaan. Eihän joka ruoka tosiaan sisällä maitotuotteita.

Taas potaskaa puhuja. Kyllä pitoruuissa on maitotuotteita. Pelkästään makeapuolella runsaasti. Tämähän on ihan yksinkertaista porukkaa.

Minä olen tuo kyseinen kirjoittaja, enkä ymmärrä, mitä potaskaa väität minun puhuvan. Tottakai pitoruoissa on maitotuotteita, jos niin halutaan. Minähän kerroin tuossa vain omista ruoistani. Jos tilataan pitopalvelusta kermaperunat ja fetasalaatti, niin totta kai niissä on maitotuotteita. En siis ymmärrä, mitä haluat sanoa. 

Väität ettei vegaanit käytä maitotuotteiden ja kananmunan korvikkeita? Ne aitona kuuluu pitokattaukseen hurjan monessa muodossa.

Vierailija
2586/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei ruokaryhmä? Sä olet ihan pihalla.

Vierailija
2587/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Jos teitä inhottaa tarjoilla jalostettua ja tehotuotettua lihaa, jota kaupan hyllyillä on, tarjotkaa sekasyöjille esimerkiksi riistaa. Hirvenlihaa saa myös pakasteena tai voi itse ostaa syksyllä ja pakastaa odottamaan esimerkiksi kevättä/kesää. Kannattaa kysyä metsästysseuroilta saatavuudesta.

Voitte myös vaihtoehtoisesti ostaa luomua (huomatkaa kuitenkin, että luomuteollisuudessa on myös ongelmia, esim luomukananmunat). Mutta tämänhän te varmasti tiedättekin. 

Hirviä metsästetään kannanhoidon vuoksi ja jotta kaikilla ihmisillä olisi turvallisempaa liikkua maanteillä. Riista on moninkerroin eettisempää kuin tehotuotettu liha.

Lässyn lässyn. Ihmisen ei tarvitse tappaa mitään eläimiä syödäkseen. Minun keittöön ei lihaa tule.

Vierailija
2588/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität ettei vegaanit käytä maitotuotteiden ja kananmunan korvikkeita? Ne aitona kuuluu pitokattaukseen hurjan monessa muodossa.

En väitä.

Vierailija
2589/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei ruokaryhmä? Sä olet ihan pihalla.

Ei tosiaan ole. Ryhmä keskittyy herkutteluun ja mättöruokiin, ei arkiruokien valmistamiseen.

Vierailija
2590/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Lässyn lässyn. Ihmisen ei tarvitse tappaa mitään eläimiä syödäkseen. Minun keittöön ei lihaa tule.

Toivottavasti et ole koskaan meinannut ajaa hirvikolaria. Tai ollut kyydissä. Sanon vain, jotta et pian lässytä siitä, että et aja autoa ja asut Helsingissä.

Vierailija
2591/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käydäänpä taas katsomassa sipsikaljavegaaneissa mitä "terveellistä" on tänään syöty😄

Eiköhän vegaanitkin saa herkutella.

Vierailija
2592/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viis ruuista, mutta miksi ihmeessä kutsuitte omiin ainutkertaisii häihinne nirppanokkia jotka eivät jaksa kahta tuntia kunnioittaa teidän vakaumustanne? Miksi tuollaiset ihmiset ansaitsisivat olla sadan kilometrin säteelläkään elämänne yhtenä tärkeimmistä päivistä?

Vierailija
2593/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion tarjota meidän häissä vegaaneille mukamas vegaaniruokia, mutta oikeasti laitan niihin eläinperäisiä tuotteita kuten liivatetta. Sitten naureskelen kun he kehuvat herkkuja.

Vierailija
2594/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä odotitte? Että kaikki taputtaa vai?

Vierailija
2595/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa vegaaneille nuudelisalaattia johon on käytetty ne lihanuudeleiden mausteet ja lihaliemet. 😄😄😄😄

Vierailija
2596/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se herättää näin voimakasta vihaa mitä ihmiset haluaa omissa häissään tarjota? Häät on hääparin päivä, ei mikään vieraiden ketsitsemiskoe. Jos ei osata kunnioittaa hääparin makua ja valintoja, kannattaa pysyä poissa juhlista. Tuo on sama ku menis ja haukkuis juhlapaikan koristelun koska värimaailma ei miellytä.

Vierailija
2597/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekonista saa kivaa aromia vegaaniruokiin. Sanoo vain että keinotekoinen aromi kyseessä niin läpi menee joka kerta vegaaneille.

Vierailija
2598/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanihäihin mukaan kylmälaukku jossa kahvimaidot ym. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
2599/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vegaaniruoka on tehty hyvin ja käytetty mausteita, niin se on hyvää. Usein vaan kun jostain ravintolasta / pitopalvelusta tilataan vegaaniruokaa, niin siellä ei ole mitään käryä siitä, mitä pitäisi tehdä. sitten keitetään jotain mautonta mössöä.

Vierailija
2600/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kunnon pihvi grillissä aina kanin ruuan voittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän