Pääsykokeiden haastattelu/Sote-ala
Jännittää hieman tulevat kokeet. Kirjallisista uskoisin selviäväni, mutta tuo haastattelu-osuus mietityttää.
Minkälaisia asioita omasta itsestään kannattaa muistaa mainita, ja mitkä asiat kannattaa jättää kertomatta? Onko teillä omia kokemuksia; miten meni?
Kommentit (10)
Mulla oli pääsykokeet viime viikolla ja haastatteluosuus meni ihan ok. Haastattelija taisi vain olla todella huonolla tuulella sillä mulkoili minua vain ja örähteli kysymyksensä. :D Kyseli nämä perus "miksi haluaisit juuri tälle alalle?" ja yritin olla mahdollisimman rento ja hymyilevä vaikka jännitti, saa nähdä miten käy.
Pyri osoittamaan motivaatio, sitoutuminen opiskeluun (kukaan ei halua keskeyttäjää), kehu vuorovaikutus ja yhteistyötaitojasi. Kuuntele tarkkaan mitä kysytään ja kysy jos et ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pääsykokeet viime viikolla ja haastatteluosuus meni ihan ok. Haastattelija taisi vain olla todella huonolla tuulella sillä mulkoili minua vain ja örähteli kysymyksensä. :D Kyseli nämä perus "miksi haluaisit juuri tälle alalle?" ja yritin olla mahdollisimman rento ja hymyilevä vaikka jännitti, saa nähdä miten käy.
Apua :D mutta toivotaan että pääset sisälle!
Mun mielestä ei kannata suunnitella mitään etukäteen. Siinä sitten vaan h-hetkellä vastailee miten parhaaksi näkee, se on sitä aitoa omaa itseä jonka haastattelijakin huomaa, ei haittaa jos jännitys näkyy ulospäin tai sanat menee sekasin, ei se oo niin vakavaa. Tänään mun kanssa samassa ryhmässä oli tyttö joka puhua pälpätti kokoajan ja käytti kaikenmaailman sivistyssanoja eikä antanut kunnolla muille puheenvuoroa, en usko että tommonen pääsee sisään.
Minä kävin pari päivää sitten. Sattui mukava haastattelija. Perusjuttuja kyseli, mutta yksi kysymys yllätti minut. Haastattelija kysyi urasuunnitelmissa ihan konkreettisia työpaikkoja. Onneksi olin noita miettinyt, mutta en tuota kysymystä osannut odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei kannata suunnitella mitään etukäteen. Siinä sitten vaan h-hetkellä vastailee miten parhaaksi näkee, se on sitä aitoa omaa itseä jonka haastattelijakin huomaa, ei haittaa jos jännitys näkyy ulospäin tai sanat menee sekasin, ei se oo niin vakavaa. Tänään mun kanssa samassa ryhmässä oli tyttö joka puhua pälpätti kokoajan ja käytti kaikenmaailman sivistyssanoja eikä antanut kunnolla muille puheenvuoroa, en usko että tommonen pääsee sisään.
Törmäsin itsekin tuollaiseen tyyppiin kokeissa! Turha päteminen ja muiden päälle puhuminen ym. ei varmastikaan tuo opiskelupaikkaa.
Varmaankin ihan siisti ulkonäkö, ystävällisyys ja kiinnostus alaa kohtaan vie jo pitkälle!
Teet selväksi että hoidat potilaan asiallisesti, ilman että lähdet tunteisiin mukaan. Tietynlaista kylmyyttä vaatii ko. Alalla toimiminen. Mitkään asiat ei myös saa inhottaa, mm. Abortti yms.
No olen opettajana sote alalla ja olen haastatellut useita. Haastateltavasta kyllä näkee aika paljon kun häntä haastattelee esim. onko miten hermostunut, osaako vastata yllättäviin kysymyksiin, miten motivoitunut, tietääkö alasta miten paljon (työllistyminen, mikä kiinnostaa itse jne.). Tärkeää on myös olla rehellinen kun kysytään miten terveydentila, rikosrekisteriin liittyvät kysymykset jne. Onko aikaisempia opiskeluita ollut ja jos on lopettanut, niin miksi näin on käynyt. Hyvän kuvan antaa, jos on itsellä jotain kysymyksiä opiskeluun liittyen kun niitä kysytään.
Jos haet useempaan paikkaan ja haastattelija kysyy mihin kaikkialle haet jätä mainitsematta järjestys jos se koulu ei ole ensimmäisenä. Kerro vaikka että tärkeintä on että pääset opiskelemaan sitä alaa (jos kaikki on samaa tai samantyyppistä).