YT:t. Kannattaako vapaaehtoinen tukipaketti ottaa ?
Netissä on paljon puolesta ja vastaan juttuja...
mikäs teidän kokemus/mielipide on ?
Itsellä ei ole rahasta pulaa siinä mielessä, että omaisuutta on.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
miten niin korotettu päiväraha menetetään ?
Onko sama kuin ansiosidonnainen ? sitä ainakin saa
Kuka on oikeutettu ansiopäivärahaan
Ansiopäivärahaan on oikeus kaikkien edellytysten täyttyessä työttömyyskassan jäsenellä, joka on vakuutettuna ollessaan täyttänyt työttömyysturvalain edellyttämän työssäoloehdon.
Lisäksi hakijan tulee olla työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa, työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä.
Ei sitä korotettua aina välttämättä menetetä.
Henkilö menettää oikeuden korotettuun ansio-osaan (100 päivää) pitkän työuran perusteella, jos tukipaketin maksaminen on edellyttänyt sopimusta työnantajan kanssa.
http://www.prokassa.fi/fi/tiedotteet/tukipaketin-vaikutus-tyottomyysetu…
korotettu ja ansiosidonnainen ei ole sama asia
Itse otin kun tajusin että se oli viimeinen kerta tukipakettien kanssa ko firmassa.
Mulla kävi niin hyvä tuuri että samana päivänä kun kuittasin paketin kuittasin myös uuden työsopimuksen toiseen firmaan. Olihan se vuoden extratulot ihan kivat vaikka verottaja veikin osansa.
Haluaisko ap kertoa, että minkätyyppisessä firmassa on (vielä) töissä?
Ainakin omassa entisessä firmassa kävi yt:n aikana ja sen jälkeen henkilöstölle kaikkia mahdollisia asioita kertomassa porukkaa lukuisissa eri infotilaisuuksissa mm. TE-toimistosta, eri kassoista, verohallinnosta, oppilaitoksista, yrittäjiä yms yms.
Lisäksi tuli prujuja ja paperinippuja ja esitteitä varmaan kilokaupalla. Koin että ei ainakaan tiedonpuutteeseen voi vedota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaan paikkaan en halua enää, 20 vuotta riittää. Olen jo pitemmän aikaa haaveillut kaiken jättämisestä. Tosiaan- talo, autot , mökit on melkein omia ja säästössäkin rahaa jonkin verran.
Jos jäisin irtisanomisajaksi niin ei varmaan olisi silti uusia töitä tai sitten olisi. Vaikea sanoa. Jos ei ole niin vituttaa kovastikin sitten puolen vuoden kuluttua.... ja pitäisi sitkua vieläkin täällä.
Miten se tulontasaus hoidetaan verottajan kanssa ?
Koska alkaa saada mahdollista korotettua päivärahaa ? (15 kk paketti)
Joo joo, olen lomalla ja en voi töistä kysyä- vielä. parempi selvittää kaikki etukäteen ennen kuin menee sinne takaisin
Irtisanomisen jälkeen olet seuraavat kuukaudet paketin varassa (tässä tapauksessa 15kk), sitten 6 viikkoa karenssia ilman mitään ja sitten vasta alkaa se 500 päivää ansiosidonnaista päivärahaa juoksemaan.
Riittääkö 6vkon karenssi, vaikka on itse irtisanoutunut? Ennenhän se oli muistaakseni 3kk.
Karenssin pituus vaihtelee 15 päivästä 90 päivään sen perusteesta riippuen.
Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää.
Eli jos firma aloittaa yt:t, niin ei se silloin ole itse aiheutettua, joten 90 päivän karenssi ei silloin päde.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyot…
--
Paketin saa vain jos irtisanoutuu itse. Silloin on työttömyysviranomaisten näkökulmasta, noh, irtisanoutunut itse eli suomeksi aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Sehän nimenomaan on irtisanoutumispakettien idea, että työnantaja ei joudu irtisanomaan (josta on työnantajalle tiettyjä etuja, esim. itse irtisanoutunutta ei koske takaisinottovelvoite).
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa ottaa. Itse otin sellaisen 15kk:n palkkaa vastaavan potkupaketin aikoinaan loppuvuodesta (jolloin olin siis jo nostanut palkkaa sen alkuvuoden ajan) ja sen sai ihan hyvin jaettua kahdelle seuraavalle vuodelle, joten ei se verotukseenkaan vaikuttanut.
Kunhan muistaa, ettei saa työttömyyskorvauksia ennenkuin katsotaan rahojen loppuneen ja ne loppuvat paljon nopeammin kuin luulisi.
t.kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
miten niin korotettu päiväraha menetetään ?
Onko sama kuin ansiosidonnainen ? sitä ainakin saa
Kuka on oikeutettu ansiopäivärahaan
Ansiopäivärahaan on oikeus kaikkien edellytysten täyttyessä työttömyyskassan jäsenellä, joka on vakuutettuna ollessaan täyttänyt työttömyysturvalain edellyttämän työssäoloehdon.
Lisäksi hakijan tulee olla työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa, työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä.
Ottakkaapa tarkkaan selvää: Miehelläni kävi niin, että ei mennyt enää töihin eli olisi jäänyt ansiosidonnaiselle, mutta tukipaketti(vuoden palkka) laskettiin suraan vuoden palkaksi, ja päiväraha alkoi vasta, kun se vuosi oli kulunut. Normaalit verot sittten siitä. eli ei ole mitään ilmaista rahaa ellei ovella ole just se uusi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaan paikkaan en halua enää, 20 vuotta riittää. Olen jo pitemmän aikaa haaveillut kaiken jättämisestä. Tosiaan- talo, autot , mökit on melkein omia ja säästössäkin rahaa jonkin verran.
Jos jäisin irtisanomisajaksi niin ei varmaan olisi silti uusia töitä tai sitten olisi. Vaikea sanoa. Jos ei ole niin vituttaa kovastikin sitten puolen vuoden kuluttua.... ja pitäisi sitkua vieläkin täällä.
Joo joo, olen lomalla ja en voi töistä kysyä- vielä. parempi selvittää kaikki etukäteen ennen kuin menee sinne takaisin
Irtisanomisen jälkeen olet seuraavat kuukaudet paketin varassa (tässä tapauksessa 15kk), sitten 6 viikkoa karenssia ilman mitään ja sitten vasta alkaa se 500 päivää ansiosidonnaista päivärahaa juoksemaan.
Riittääkö 6vkon karenssi, vaikka on itse irtisanoutunut? Ennenhän se oli muistaakseni 3kk.
Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää.
Eli jos firma aloittaa yt:t, niin ei se silloin ole itse aiheutettua, joten 90 päivän karenssi ei silloin päde.
--
Paketin saa vain jos irtisanoutuu itse. Silloin on työttömyysviranomaisten näkökulmasta, noh, irtisanoutunut itse eli suomeksi aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Sehän nimenomaan on irtisanoutumispakettien idea, että työnantaja ei joudu irtisanomaan (josta on työnantajalle tiettyjä etuja, esim. itse irtisanoutunutta ei koske takaisinottovelvoite).
Ei työkkärissä noin yksioikoisesti ajatella. Jos ryyppää tai muuten tyhmäilee eikä huvita työnteko ja sitten lähtee lampsimaan, niin ihan varmasti saa 3kk karenssin.
Jos taas firma painostaa eroamaan ja kertoo vähentävänsä väkeä jokatapauksessa joko irtisanomisilla tai "vapaaehtoisilla" lähtijöillä, niin kyllä se työkkärissä ymmärretään, eikä ne silloin lätkäise sitä 3kk karenssia, vaan lyhyemmän esim 6 viikon karenssin.
Nim. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se oma syy te-keskuksen mukaan koska jos et tukipakettia ota, työsuhteesi jatkuu.
Ei jatku. Meillä tarjotaan pakettia irtisanomisajan=työvelvoite vaihtoehdoksi uhan alla oleville. Joko tai, mutta lähtö tulee.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tulontasaus hoidetaan verottajan kanssa ? TULONTASAUSTA VARTEN TARVITSET TODISTUKSEN TYÖNANTAJALTA, VEROTTAJA TEKEE SITTEN PÄÄTÖKSEN
Koska alkaa saada mahdollista korotettua päivärahaa ? (15 kk paketti) 15KK PÄÄSTÄ VIIMEISESTÄ TYÖPÄIVÄSTÄ
VASTAUKSET YLLÄ
Paketti kannattaa ehdottomasti ottaa jos saat uuden työpaikan 15kk:n sisällä. Muuten homma menee nollille eli ihan sama.
Itse sain 13kk:n paketin mukaan kun minut irtisanottiin, en siis irtisanoutunut itse. Kun pomo alkoi paperista lukea miten minun on mahdollista hakea saman firman sisällä muuta paikkaa sanoin, että ei kiinnosta tää firma ja tänne tuntuu jäävän vaan luuserit.
Olin saanut juuri tietää, että minut oli hyväksytty seuraavaan paikkaan et silleen. Pidin vielä isyyslomatkin vanhan firman piikkiin ennen kuin vaihdoin uusiin hommiin.
..no täällä ei ihan faktaa ainakaan tuossa alussa ollut, tosin voihan olla myöskin alakohtaista. Jos otttaa paketin, ja saa irtisanomisajan palkan ja joissakin tapauksissa siihen vielä muita etuuksia päälle , ideana on että esim 6kk (jos se olisi irtisanomisaika) tullaan toimeen sillä etukäteen maksetulla "palkalla" ilman töissäolo velvoitetta. Siinä kuuden kuukauden aikana se karenssi kuluu alla pois, kun henkilö on uilmoittautunut työkkäriin heti ensimmäisenä päivänä kun on possa töistä. Ei sen rahan päätyttyä enää ole edessä karenssia, vaan liiton rahat alkavat juosta heti. Ja tämä on siis ihan faktsa, olen luottarina isossa firmassa, jossa juurkin paketin otti kevään yt:ssä melkoinen määrä porukkaa. Kertonee jotakin firmasta ja sen työoloista.
..anteeksi virheet, kännykällä näpyttelin nopeasti :)
Paketin ottaminen on hyvin kaksipiippuinen asia.
Jos olet varma, että saat uuden työn nopeasti tai olet lähellä eläkeikää, niin paketin ottaminen saattaa olla kannattavaa varsinkin, jos palkkasi on hyvä (mieluusti yli 3500 euroa/kk).
Jos sinulla ei ole varmuutta uudesta työpaikasta ja palkkasi on alle 2500 euroa/kk, niin paketin ottaminen ei yleensä kannata.
Vaihtoehtojen vertailu on varsin hankalaa, kun niissä on paljon liikkuvia osia (mm. oikeus korotettuun työttömyyspäivärahaan ja muihin työllistämistoimiin sekä eläkekertymään (irtisanomisajan palkka kerryttää eläkettä, samoin työttömyyspäiväraha, mutta irtisanomisajan ylittävä paketin osuus ei), mutta edellä kuvattuun yleistykseen päädyin, kun luottamusmiehenä aikanaan näitä vaihtoehdoja selvittelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssi kuluu sen 15 kk aikana. Näin oli ainakin pari vuotta sitten, eli ansiosidonnainen alkaisi heti 15 kk jälkeen.
Väh. 12kk paketin ottaisin kiljuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korotetun päivärahan menettää jos ottaa paketin.
Tässä tarkoitetaan varmaan ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korotetun päivärahan menettää jos ottaa paketin.
Tässä tarkoitetaan varmaan ansiosidonnaista.
No ei tarkoita vaan ansiosidonnaisen korotettua osaa.
Jos tukipaketin ottaa vuoden toisen puoliskon aikana/loppuvuodesta, pääsee maksamaan paketista veroja marginaalin mukaan. Eli paljon. Tutulla on juuri tilanne, että verottaja katsoi paketin vuoden 2014 tuloksi toisaalta ja verotti sen mukaan. Ja sitten toisessa tapauksessa, jossa tulot vaikuttivat katsottiinkin, että tulot on jaksotettu ja ne ovat myös vuoden 2015 tuloja. Tästä on nyt selvitykset menossa.