Tiesitkö, ettei tyhjää tonnikalapurkkia saa laittaa sekajätteisiin?
Minä en ole tiennyt ja siksi olen aina laittanut. Miksi? No siksi, ettei taloyhtiössämme ole mitään jätteiden lajittelua, vaan kaikki jätteet ovat sekajätettä. Enkä oikein ymmärrä, että mihin ne purkit silloin pitäisi laittaa muualle kuin sekajätteisiin...
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä metalli- ja lasipurkkeja ei tule pestä, vaan ne heitetään likaisina sinne keräysastiaan. Älkää tuhlatko vettä, jos haluatte suojella luontoa. Ihme porukkaa, kun halutaan olla niin luonnonsuojelijaa, mutta kuitenkin surutta tuhlataan luonnonvaroja ja pestään vieläpä pesuaineen kanssakin niitä purkkeja.
Et ole lukenut aiempia kommentteja. Pointti kun oli se, että kun jätettä tulee vain vähän, on ne purkit pakko pestä kun niitä joutuu säilyttämään viikko- tai kuukausitolkulla kaapissa. Vaatimus siitä että jokainen purkki pitäisi kiikuttaa heti yksittäin kierrätykseen, taas on naurettava.
Meillä tulee (huuhtaisulla säilytyskuntoon sopivia) metallijätteitä noin 2 pussillista VUODESSA. Siihen pari tonnikalapurkkia kuussa päälle, niin säilytysaika lyhenisi ehkä 6 kuukaudesta 4-5 kuukauteen. Haluaisitko sinä säilyttää haisevaa, pesemätöntä tonnikalapurkkia kaapissasi jopa 5 kuukautta? Minä en.
Vaihtoehdot ovat siis joko: a) pesu ja kierrätys, b) haiseva purkki kaapissa kuukausitolkulla ja kierrätys, c) jokaisen purkin vienti yksitellen kierrätykseen (muovipussissa, koska en todellakaan ala kuljettaa vuotavaa purkkia ilman pussia), tai d) sen heitto poltettavaan jätteeseen. Käsi sydämellä: kuinka moni valitsisi tässä tapauksessa jonkun muun kuin d-vaihtoehdon?
Tai sitten teet kuin minä: otat vaikka sen yhden purkin kassin pohjalle ja kauppareissulla pudotat sen kierrätysastiaan. Ei niitä tarvitse vuotta säilyttää. Oletan että käyt kaupassa useammin kuin kerran vuodessa
Ja jokaisesta tällaisesta kerrasta syntyy yksi muovipussi jätteeksi. Koska kuten sanottu, ne tölkit vuotaa pesemättöminä ja on pakko kuljettaa pussissa. Onko tämä oikeasti sitten ekologisempaa kuin se, että tölkit erotellaan jätteenkäsittelylaitoksella muista jätteistä?
Nopea huuhtaisu kuumalla vedellä ja ravistus. Jos vielä hetken antaa olla tiskialtaan reunalla niin ei sieltä mitään valu. Eikä tarvitse pestä harjalla ja pesuaineella. Kuivuttuaan eivät juurikaan haise. Kauppareissulla keräyspisteeseen. Näin meillä.
Miten ravistat tölkkiä, jossa ei ole enää kantta? Ne vetorinkulasta avattavat tölkit on mahdoton ravistella, koska niitä ei saa mitenkään enää kiinni kun kansi on irti ja vääntynyt. Eli pakko ottaa tiskiharja sekä pesuainetta ja luonnollisesti tämän jälkeen huuhdella sekä tölkki että tiskiharja. Vettä siis menee melko paljon, ja sen pitää olla vielä kuumaa jotta rasva irtoaa. Pelkkä vedellä huljauttaminen ei saa (etenkään öljy)tonnikalapurkkeja hajuttomiksi, olen kyllä kokeillut mutta luovutin sen jälkeen kun roskakaappi haisi jatkuvasti mädälle kalalle.
Ihan vaan otan kouraani ja lasken hetken kuumaa vettä. Sitten ravistan kuivaksi.
Sillupurkkiin lasken kuumaa vettä, kansi kiinni ja hölskytystä. Kansi auki, vesi viemäriin ja ravistus kuivaksi. Loppukuivuminen altaan reunalla ja myöhemmin keräyspussiin. Eikä ne kuivina tosiaankaan niin haise että häiritsisivät työtason alla olevassa kaapissa.
Tuoreeltaan avauksen jälkeen kun huuhtelee, niin hyvin puhdistuu. Mutta jos puolet sisällöstä kuivuu purkin reunoille niin varmaan haisevat.
En kierrätä mitään muuta kuin lehdet.
En todellakaan ala ajamaan autolla jonnekin keräyspisteelle, hullun hommaa josta ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
En kierrätä mitään muuta kuin lehdet.
En todellakaan ala ajamaan autolla jonnekin keräyspisteelle, hullun hommaa josta ei ole mitään hyötyä.
Sama. Joskus kierrätin myös paristotkin, mutta kerran sain henkilökunnalta haukut, kun en ollut teipannut napoja. Päätin viedä nekin siitä lähtien sekajätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan kaikki samaan. Lasit, metallin yms. Meillä on vaan yks pönttö pihalla. Ja sitä paitsi oon nähnyt kun sama roska-auto kumminkin vie kaikki jätteet pois, turhaa om teidän lajittelut.
Mitä tarkoittaa, että teillä on ei ole kuin yksi pönttö ja sama auto vie kaikkia jätteet pois? Toki se yksi auto vie kaikki samanlaatuiset jätteet pois, mutta jos hankkisitte pihallenne vaikka biojäte- ja paperinkeräysastiat ja niille tyhjennykset, niin silloin pihallanne kävisi kolme eri autoa tyhjentämässä astioita.
Yksi roska-auton keikka maksaa n. 30€. Vähänkö rupeaisin maksamaan 90€. Enkä myöskään kuljeta pyörällä 8 km johonkin ylipursuavaan keräyspisteeseen.
ohis
Laitan kaikki samaan.
En todellakaan ala rahjaamaan jotain purkkia kilometrien päähän.
Maksan mieluusti hieman korkeampia maksuja ettei minun tarvitse itse kierrättää. Olen koko elämäni kipannut kaiken sekajätteeseen ja tulen niin tekemään jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon tiennyt viimeiset neljäkymmentä vuotta. Vieläkö löytyy niin tynnyrissä (missä ihmeessä?) kasvaneita joille ei jätteiden lajittelu ole itsestään selvää.
Minulle ei ole en omista autoa ja lähin kierrätyspiste on 5 km päässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä metalli- ja lasipurkkeja ei tule pestä, vaan ne heitetään likaisina sinne keräysastiaan. Älkää tuhlatko vettä, jos haluatte suojella luontoa. Ihme porukkaa, kun halutaan olla niin luonnonsuojelijaa, mutta kuitenkin surutta tuhlataan luonnonvaroja ja pestään vieläpä pesuaineen kanssakin niitä purkkeja.
Et ole lukenut aiempia kommentteja. Pointti kun oli se, että kun jätettä tulee vain vähän, on ne purkit pakko pestä kun niitä joutuu säilyttämään viikko- tai kuukausitolkulla kaapissa. Vaatimus siitä että jokainen purkki pitäisi kiikuttaa heti yksittäin kierrätykseen, taas on naurettava.
Meillä tulee (huuhtaisulla säilytyskuntoon sopivia) metallijätteitä noin 2 pussillista VUODESSA. Siihen pari tonnikalapurkkia kuussa päälle, niin säilytysaika lyhenisi ehkä 6 kuukaudesta 4-5 kuukauteen. Haluaisitko sinä säilyttää haisevaa, pesemätöntä tonnikalapurkkia kaapissasi jopa 5 kuukautta? Minä en.
Vaihtoehdot ovat siis joko: a) pesu ja kierrätys, b) haiseva purkki kaapissa kuukausitolkulla ja kierrätys, c) jokaisen purkin vienti yksitellen kierrätykseen (muovipussissa, koska en todellakaan ala kuljettaa vuotavaa purkkia ilman pussia), tai d) sen heitto poltettavaan jätteeseen. Käsi sydämellä: kuinka moni valitsisi tässä tapauksessa jonkun muun kuin d-vaihtoehdon?
Tai sitten teet kuin minä: otat vaikka sen yhden purkin kassin pohjalle ja kauppareissulla pudotat sen kierrätysastiaan. Ei niitä tarvitse vuotta säilyttää. Oletan että käyt kaupassa useammin kuin kerran vuodessa
Ja jokaisesta tällaisesta kerrasta syntyy yksi muovipussi jätteeksi. Koska kuten sanottu, ne tölkit vuotaa pesemättöminä ja on pakko kuljettaa pussissa. Onko tämä oikeasti sitten ekologisempaa kuin se, että tölkit erotellaan jätteenkäsittelylaitoksella muista jätteistä?
Nopea huuhtaisu kuumalla vedellä ja ravistus. Jos vielä hetken antaa olla tiskialtaan reunalla niin ei sieltä mitään valu. Eikä tarvitse pestä harjalla ja pesuaineella. Kuivuttuaan eivät juurikaan haise. Kauppareissulla keräyspisteeseen. Näin meillä.
Miten ravistat tölkkiä, jossa ei ole enää kantta? Ne vetorinkulasta avattavat tölkit on mahdoton ravistella, koska niitä ei saa mitenkään enää kiinni kun kansi on irti ja vääntynyt. Eli pakko ottaa tiskiharja sekä pesuainetta ja luonnollisesti tämän jälkeen huuhdella sekä tölkki että tiskiharja. Vettä siis menee melko paljon, ja sen pitää olla vielä kuumaa jotta rasva irtoaa. Pelkkä vedellä huljauttaminen ei saa (etenkään öljy)tonnikalapurkkeja hajuttomiksi, olen kyllä kokeillut mutta luovutin sen jälkeen kun roskakaappi haisi jatkuvasti mädälle kalalle.
Älä liioittele. Nopea huuhtaisu vesihanan alla riittää. Kummallisia kalapurkkeja sinulla, jos tonnikalapurkki saa kaapin haisemaan mädälle kalalle. Anna sen purkin kuivua kunnolla ennen kuin laitat kaappiin, niin ei haise.
Jätteiden keräys ja lajittelu on kotikuntasi hallinnassa. Taloyhtiö toimii vain välikätenä. Lajittele siis jätteesi ja vie ne kunnalliseen pisteeseen. Taloyhtiön roskiin voit laittaa vain ns. kuivajätteen.
Laitan ne sekajätteeseen. Maksan jo siitä että ne lajitellaan kaatopaikalle mennessä.
Tonnikalapurkkia ei kannata huuhdella. Pyyhkikää talous- tai vessapaperilla, siten lähtee kalajäämät ja rasvat. Paperi sitten biojätteeseen.
Tiesitkö hippi että. Se energia mikä menee sen purkin huuhteluun nollaa jo sen hyödyn mikä kierrättämisestä tulisi? Etpä tietenkään tiennyt. Siksi itse viskon kaikki sekajätteeseen. Turhaa puuhastelua ja vhäjärkistä moraaliposeeraamista.
Vierailija kirjoitti:
Tonnikalapurkkia ei kannata huuhdella. Pyyhkikää talous- tai vessapaperilla, siten lähtee kalajäämät ja rasvat. Paperi sitten biojätteeseen.
Niin ja sitten saakin pestä ne öljyiset kädet ja TAAAS meni hukkaan koko kierrätys. Uskokaa jo naiset ä että tuo on aivan turhaa puuhastelua.
Tostahan kannesta saiisi hyvän piitsaleikkurin kun porais reiän.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeestiko te kaikki lajittelette noin tunnollisesti?
Me asutaa pienessä kaksiossa kahdestaan, eikä meillä ole tilaa säilöä kaikkia eri jätelajeja. Lasia ja metallia tulee etenkin niin harvoin. Biojätteet lajitellaan sitten, jos kokkaillaan ja tulee enemmän. Mutta satunnaisten banaanin tai appelsiininkuorien takia ei kyllä edes biojätteitä laiteta erikseen. Pahvia ja paperia tulee sen verran enemmän, että ne viedään omiin astioihin.
Joo. Oon aina lajitellut jätteet, myös asuessani yksiössä. Ja aiemmin ei taloyhtiöissä ollut kierrätysastioita, joten ihan jalkapelillä vein ne kauppaan. Nyt asun omakotitalossa, ja kauppareissulla viedään kierrätysroskat.