Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, ettei tyhjää tonnikalapurkkia saa laittaa sekajätteisiin?

Vierailija
08.06.2016 |

Minä en ole tiennyt ja siksi olen aina laittanut. Miksi? No siksi, ettei taloyhtiössämme ole mitään jätteiden lajittelua, vaan kaikki jätteet ovat sekajätettä. Enkä oikein ymmärrä, että mihin ne purkit silloin pitäisi laittaa muualle kuin sekajätteisiin...

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Sekajätteisiin menee kaiken muun ohella.

Juntteja riittää.

Vierailija
22/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, idiootti. Älä osta metallipurkkeja, jos et jaksa lajitella.

Et tainnut oikein tajuta tai sitten et malttanut lukea loppuun. Meillä ei ole mitään lajittelua!  En oikein viitsisi kerätä niitä talteen ja kuskata bussilla kaatopaikalle.

Vaikka taloyhtiössänne ei ole lajittelua niin metallin, lasin, paperin, kartongin ja ongelmajätteiden keräyspisteitä on siellä täällä potkin kuntaa. Elohopealamput ja paristot voi palauttaa yleensä kauppoihin, jotka niitä myy.

Mene asuinkuntasi kotisivulle ja etsi sieltä jätteiden käsittelystä kertovat sivut. Siellä nämä asiat on yleensä kerrottu.

Vai asutko kunnassa, jossa jätteiden kierrätystä ei ole kerrottu? Kerro, missä asut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan kaikki samaan. Lasit, metallin yms. Meillä on vaan yks pönttö pihalla. Ja sitä paitsi oon nähnyt kun sama roska-auto kumminkin vie kaikki jätteet pois, turhaa om teidän lajittelut.

Av-palstalla kun on aina paljon puhetta wt-väestä, niin tämän jätteiden lajittelemattomuuden olen muuten huomannut tyypilliseksi wt-väen piirteeksi. Kaikki samaan välittämättä yhtään, mitä sille jätteelle sen jälkeen tapahtuu kun se on omista silmistä pois.

Vierailija
24/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko kysyä teiltä ekoihmisiltä, mistä te sitten maksatte jätehuollolle roskisten tyhjentämisessä, jos itse kuskaatte pestyt maitotölkit pahvinkeräykseen, lasipurkit lasinkeräykseen, metallipurkit metallinkeräykseen jne. jne.? Eihän teillä synny sitten lainkaan jätettä kotiin roskalaatikon tyhjentäjälle!

Vierailija
25/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nähnyt kun se tyhjentää kaupan roskikset samaan autoon. Vaikka siellä on lajittelu pöntöt. Meidän pihalle ei tule toista pönttöä kun mahtuvst kerta samaankin meidän perheen jätteet.

Vierailija
26/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan kaikki samaan. Lasit, metallin yms. Meillä on vaan yks pönttö pihalla. Ja sitä paitsi oon nähnyt kun sama roska-auto kumminkin vie kaikki jätteet pois, turhaa om teidän lajittelut.

Mitä yläpeukuttamista tässä kommentissa on?

Vierailija
27/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa, että teillä on ei ole kuin yksi pönttö ja sama auto vie kaikkia jätteet pois? Toki se yksi auto vie kaikki samanlaatuiset jätteet pois, mutta jos hankkisitte pihallenne vaikka biojäte- ja paperinkeräysastiat ja niille tyhjennykset, niin silloin pihallanne kävisi kolme eri autoa tyhjentämässä astioita.

Meillä päin kulkee jäteautoja, joissa on oma osastonsa biojätteelle. Näennäisesti saattaa siis näyttää, että samaan paikkaan ne kaikki kipataan, mutta kun tarkemmin katsoo, niin biojäte kipataankin eri osastoon kuin sekajäte.

Vierailija
28/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nähnyt kun se tyhjentää kaupan roskikset samaan autoon. Vaikka siellä on lajittelu pöntöt. Meidän pihalle ei tule toista pönttöä kun mahtuvst kerta samaankin meidän perheen jätteet.

Tää on kyllä ihan totta...

Sekajäte ja polttokelpoinen jäte tyhjennetään meilläkin samaan autoon. Paperi ja muut laatikot niin niistä en ole varma, koska täyttyvät eri aikaan, saattaa olla että sinne menee nekin...

Vierailija
29/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeestiko te kaikki lajittelette noin tunnollisesti?

Me asutaa pienessä kaksiossa kahdestaan, eikä meillä ole tilaa säilöä kaikkia eri jätelajeja. Lasia ja metallia tulee etenkin niin harvoin. Biojätteet lajitellaan sitten, jos kokkaillaan ja tulee enemmän. Mutta satunnaisten banaanin tai appelsiininkuorien takia ei kyllä edes biojätteitä laiteta erikseen. Pahvia ja paperia tulee sen verran enemmän, että ne viedään omiin astioihin.

Vierailija
30/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon tiennyt viimeiset neljäkymmentä vuotta. Vieläkö löytyy niin tynnyrissä (missä ihmeessä?) kasvaneita joille ei jätteiden lajittelu ole itsestään selvää.

K i r j o i t a t a s i a a. Mutta syy voi olla siinä, että neljäänkymmeneen vuoteen mahtuu kaksi sukupolvea. Jossain ei ole vanhemmat opettaneet kotoamuuttaneita pilttejään lajittelemaan. Sekajäte on polttojätettä. Metalli pois, lasi pois,biologinen jäte pois sieltä sekapussista. Jos te ette niitä blokkaa sieltä, joku muu ne nappaa. Ja se maksaa jätemaksussa.

Vierailija
31/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko minun maksettava hunajaa pakollisesta jätehuollosta, ja silti kuljetettava kaikki jätteet jotain kymmenen kilometrin päähän? Ei käy.

Vierailija
32/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/pinttynyt_kasitys_elaa_yha__roskat_eivat_mene_jat…

Viisastapa itseäsi.

Vierailija
33/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä: ainoa lajitteluni koskee pahvia (isot pakkauslaatikot) ja lasia, joita vien toisinaan keräyspisteeseen. Sekin vaan usein tökkii, kun keräyspisteen pahvisäiliö pullistelee pahvia ja on siis tyhjentämättä. Mitäs te sitten teette? Tuotteko pahvit takaisin kotiin ja yritätte ensi viikolla päästä niistä uudestaan eroon?

Vierailija
34/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpoa porukkaa täällä :D

Vierailija
35/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä ihan totta...

Sekajäte ja polttokelpoinen jäte tyhjennetään meilläkin samaan autoon. Paperi ja muut laatikot niin niistä en ole varma, koska täyttyvät eri aikaan, saattaa olla että sinne menee nekin...

Sekajäte = polttokelpoinen jäte. Tai tarkemmin, nykyään ei puhuta sekajätteestä vaan polttokelpoisesta. Sekajäte olisi sitä "kaikki vaan sekaisin mikä irti lähtee" -jätettä.

Vierailija
36/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko kysyä teiltä ekoihmisiltä, mistä te sitten maksatte jätehuollolle roskisten tyhjentämisessä, jos itse kuskaatte pestyt maitotölkit pahvinkeräykseen, lasipurkit lasinkeräykseen, metallipurkit metallinkeräykseen jne. jne.? Eihän teillä synny sitten lainkaan jätettä kotiin roskalaatikon tyhjentäjälle!

Suurin osa ainakin meillä syntyvät jätteestä on silti edelleen sekajätettä. Valta osa kaupassa myytävistä asioista kun myydään muovisissa pakkauksissa.

Vierailija
37/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan siitä, että taloyhtiössä on er jätteille keräyslaatikot ja lajittelu. Teillä ilmeisesti on niin pihiä sakkia, että ette halua maksaa ylimääräistä.

Oikeasti sekajätteestä pitäis ottaa niin kova maksu, että kiinnostus lajitteluun herää. Kysy asiasta taloyhtiönne hallitukselta ja isännöitsijältä. Vaadi heitä järjestämään lajittelu.

Vierailija
38/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakoti talossa biojäte ja kaatopaikkajäte astiat. Lasi ja muu kierrätettävä materiaali viedään kauppareissulla kaupan pihassa oleviin keräyslaatikoihin

Vierailija
39/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien pelkästään lehdet ja pahvit talomme vieressä olevaan keräyslaatikkoon, muuten menee jätteet yhteen ja samaan roska-astiaan. 

Vierailija
40/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekajätteen tyhjennysväli on sen verran harva (maksamme myös vähemmän) että kyllä se astia ehtii täyttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan