Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4vkoa vahha vastustaayhäkkiä imetystä, APUA!

25.02.2006 |

Meidän neliviikkoinen typy on ollut tähän saakka täysimetyksellä ja kasvu on ollut hyvää eli ruokaa on saanut. Illat on ollu tiheämpää imemistä, noin tinninkin välein ja välillä rinnalla vierähtää melkein tunti mutta harvemmin nykyään. Nyt pari päivää on aluksi iltaisin alkanut itkeä kun yritän syöttää, aluksi syö hetken mutta vetää sitten itsensä kaarelle ja huutaa eikä suostu imemään. Ajattelin ettei maitoa tule ja annoin pullomaitoa puol desiä kokeeks minkä söikin, tämän jälkeen alkoi huutaa jo kun " näki tissin" . Ei kuitenkaan rauhoitu yöunille helposti ilman rintaa joten pari iltaa on ollut huutoa ja taistelua. Eilisillasta tissikielteisyys on jatkunut tähän saakka, ainoastaan yöllä söi rauhassa kun oli unelias. Eilen tarkkailemalla tilannetta huomasin huudon ja rimpuilun alkavan sen jälkeen kun tunsin maidon lähtevän liikkeelle vauvan imettyä hetken. -se kiristävä ja täyttyvä tunne rinnoissa. Nyt aamulla on kieltäytynyt jo ennenkuin edes yrittää imeä. Mutta kun on tätä aamua lukuunottamatta ollut illan ongelma, voiko olla kyse siitä että maitoa tulis liian kovalla vauhdilla, aamusin kun on aiemmin syönyt hyvällä ruokahalulla? Eli onko kyse siitä että maidontuotanto on nyt riittämätöntä? Rintaa painaessa maito kyllä tulee usein ohuena suihkuna, mutta en mä mikään kovan tuotannon meijeri ole. mitä tehdä että sais imetyksen taas kohdalleen? Mulla myös 1v10 kk poika eli en pysty jatkamaan tallä tuntien taistelulinjalla kun isukki palaa töihin! Auta pian!! kohta mä avaan nannitetran ja työnnän imetysliivit roskiin!!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa ja meillä meni ohi sillä kun menin vauvan kanssa peiton alle rauhassa köllimään ja olin ihan rintsikoilla ja pikkareilla ja vauvalla vain vaippa. oltiin ihan ihot vastakkain ja pikku hiljaa vauva alkoi ihan rauhassa syömään ja sen jälkeen ei sit enää rimpuillut tai taistellut! Mun mielestä tää on ihan imetystuen kautta kuultu apu jota sitten testasin ja se auttoi:)

toivottavasti saatte pian apua taisteluun!!

rölli-peikko ja esikoistyttö 2v5kk ja kaksostytöt 10vko3pv

Vierailija
2/6 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt tosi paljon mistä voisi johtua. Tällä hetkellä luulen, että kyse on siitä, että rinnoista ilmeisesti tulee sen verran tehokkaasti maitoa ettei vauvan enää tarvi imeä niin usein ja niin kauaa kerralla kuin ennen. Musta tuntuu, että tarjoan rintaa liian herkästi, kun vauva haluaisi vain imutella, muttei syödä. Eli rinnan imuttelu on hetken kivaa, mutta kun maitoa alkaa tulla, niin suuttuu, koska ei halua syödä (on siis vielä " täynnä" edellisen syötön jäljiltä). Itse olen sitten vaan antanut tytön olla rauhassa hetken vaikka lattialla katselemassa leluja tai kanniskellut mukanani ja yrittänyt esim. puolen tunnin kuluttua uudelleen. Joskus myös uusi imetysasento (vaikka vauvalla jalat minun kyljen puolella) tai imetys eri paikassa kuin aiemmin voi auttaa.

Välillä kyllä pelottaa, että tästä kehittyy vielä kunnon rintaraivarit ja rinnasta kieltäytyminen, mutta niin kauan jatketaan, kun toivoa rauhallisista syötöistä vielä on. Tsemppiä teillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ollut molemmilla tytöillä, nuoremmalla alkoi samassa iässä. vaivasi pahiten iltaisin. Suostui syömään parhaiten puoliunisena, vasta nukahdettuaan. Joskus piti kanniskella ja imettää samalla. Eri asentoja, paikkoja ym voi koittaa.

Joskus syynä on liian runsas heruminen, mikä tikahduttaa. Joskus vauvoja alkaa keljuttaa, kun alun välitön suihkutissisyys vaihtuu mekanismiin, jossa pitää vähän aikaa imeä, ennen kuin maitoa tulee vuolaammin.

Ota näistä selvä - syitä on niin monia ja kullakin omansa. Pitää vain ahkeraan ja hartaasti kekswiä niitä omia konsteja jotka auttaa. Meillä vauva piti rauhoittaa tutilla ja sitten puolipökkyräisenä imettää. Ilmiö menee ohi aikanaan.

Pulloon tarttumista en suosittele - todennäköisesti vain pahentaa ilmiötä. Jos vauva syö hyvin öisin ja päivisin, ei illan raivoamiset haittaa. Jatka rauhassa täysimetyksellä, nämä rintaraivarit on ihan yleisiä ja tyypillisiä vauvoilla.

Imetystukilistalla on myös tietoa asiasta:

http://www.imetystukilista.net/faq/faq.php#raivarit

Vierailija
4/6 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

I)tse pohdin tuosta alkamisajankohdasta, että sitähän edeltää se kolmiviikkoisen tiheän imun kausi. Vauva on siis tankkaillut ja tilaillut tiheään iltaisin, mutta nyt " duuni" on tehty eikä niin suurta ja tiheää tarvetta enää olekaan, mutta äiti ei tätä tiedä, vaan tarjoaa huolissaan rintaa, kun ärtymyksen syy voi olla ihan väsymyskin.

Yksi Luulisin, että meillä nimenomaan yksi suuttumisen syy oli, että vauva tahtoi sillä hetkellä ennen kaikkea nukkua, ei syödä. Uneen vaipumiseen tahtoi imeä lussuttaa, mutta ärtyi kun rinnasta tulikin maitoa. Tähän siis oli pakko tarjota sitä tuttia, vaikka ei ollut alunperin aikeena (NUk luonnonkumi-anatominen).

Todennäköisesti sinulla tulee maitoa ihan hienosti. Pullosta maito tulee niin " helposti" ja eri tavalla, että vauvat ahmaisevat usein yli tarpeensa eivätkä samoin säätele syömistään kuin rinnasta.

Toinen vauvoille yleinen juttu on, että iltaa kohti kärsivällisyys hiutuu aina vain ohuemmaksi kohti nollatroleranssia - ja sitten päre palaakin aivan vähimmästä. Siksi väsyneen vauvan imetys voi olla etenkin illalla hankalaa.

Tsemppiä - kyllä se siitä ;o)

Vierailija
5/6 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on se rintaraivari,meidän poika sai ekan rintaraivarin 3 viikkoa sitten ja siitä asti oon imettämättä ollut,oli osittaisimetyksellä alusta asti.Ei vaan huoli enää...pullosta syö hyvin kuten aina.

mä joudun nyt lypsämään,joillakin rintaraivarit menee ohi,meillä ei vielä ainakaan kun välillä kokeilen niin suuttuu kun tissin näkee=(

jaksuja!

toivottavasti teillä vielä huolisi.

äityliini ja Juho 3kk

Vierailija
6/6 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli allekirjoitan hänen kirjoittamansa täysin. Mitä sitä turhaan toistamaan :) Ja vinkkinä tosiaan, että yritä välttää pulloa, se yleensä pahentaa ongelmia (jos haluat täysimettää). Meillä tuo on ainakin todettu moneen otteeseen... Ja nyt ei ollut tarkoitus syyllistää ketään, joka pullosta lapsensa ruokkii!!!!

Jos rinta tuntuu täydeltä (ja jos se on raivoamisen syy), yritä lypsää maitoa hieman ennen kuin tarjoat rintaa vauvalle. Tällöin maitoa ei suihkua liikaa ja raivoaminen ehkä vähenee.

-Niiga