Kävin kirjastossa. Kiljuvia lapsia vaikka kuinka paljon, eikä mammat tee mitään
Eipä ollut mistään kirjaston hiljaisuudesta ja rauhallisuudesta tietoakaan, kun siellä oli useilla mammoilla useita kiljuvia ja joka paikkaan juoksentelevia pikkulapsia. Eikä mammoilla tullut missään vaiheessa mieleenkään sanoa omille kullannupuilleen, että pitäisi ehkä vähän hiljempaa olla eikä joka paikkaan juoksennella. Pakko sanoa, että tätä nykyä omassa kotona TV tai radio päällä on paljon hiljaisempaa ja rauhallisempaa, kuin kirjastossa, jossa lapset kiljuvat.
Kommentit (62)
Jälleen kerran yksi esimerkki, missä lasten paapominen on mennyt liian pitkälle.
Nykyään lasten kuuluu näkyä ja kuulua.
Rakastan kirjastoja ja VIHAAN niitä kiljuvia lapsukaisia siellä!!
Omat lapseni olen kasvattanut kirjaston käyttäjiksi pienestä pitäen ja heille on aina ollut päivän selvä asia, että hiljaa pitää olla. Miten se voi olla muille vanhemmille niin hankalaa???
Nauratti, kun olimme jokin aika sitten 10 -vuotiaani kanssa kirjastossa. Hän totesi siellä kiljuvista kakaroista (melko kovaan ääneen), että "eivätkö nuo vanhemmat ymmärrä viedä huutavia lapsia ulos. Tämähän on kirjasto." Normaalitilanteessa olisin ojentanut lastani, että hys, ollaan kirjastossa tai ,että ei saa huomautella, tms., mutta tällä kertaa totesin vain, että "olen kanssasi täysin samaa mieltä".
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika on ollut ihanaa sen takia, että nyt ei ole tarvinnut ottaa sisään ympäriinsä juoksevia ja metelöiviä lapsi/teinilaumoja, vaan täällä käy asiakkaita ainoastaan rauhallisesti hakemassa lukemista. Kirjasto voi olla taas hetken ajan kirjasto eikä yhdistetty päiväkoti/iltapäiväkerho/nuorisotalo, jossa muutaman kirjahyllyä sisustuselementtinä.
T. Kirjastonhoitaja
Eikös kirjastonhoitajat voisi huomauttaa asiakkaille liiasta kovaäänisyydestä? Itselleni tulisi ainakin mieleen mennä "kantelemaan" henkilökunnalle jos ei muu auta. Ei kirjastossa tarvitse melua suvaita.
Meidän kirjastossa on leikkipaikka taaperoille ja vauvoille. Katson, ettei oma huuda siellä suoraa huutoa, mutta kyllä leikkiessä naurua ja jotain ääntä kuuluu. Jos sinne ei haluta lapsiperheitä leikkimään, niin ei varmaan olisi kannattanut laittaa sinne leikkipaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika on ollut ihanaa sen takia, että nyt ei ole tarvinnut ottaa sisään ympäriinsä juoksevia ja metelöiviä lapsi/teinilaumoja, vaan täällä käy asiakkaita ainoastaan rauhallisesti hakemassa lukemista. Kirjasto voi olla taas hetken ajan kirjasto eikä yhdistetty päiväkoti/iltapäiväkerho/nuorisotalo, jossa muutaman kirjahyllyä sisustuselementtinä.
T. Kirjastonhoitaja
Eikös kirjastonhoitajat voisi huomauttaa asiakkaille liiasta kovaäänisyydestä? Itselleni tulisi ainakin mieleen mennä "kantelemaan" henkilökunnalle jos ei muu auta. Ei kirjastossa tarvitse melua suvaita.
Eikö nykyään olla menty vähän siihen suuntaan, että kirjastot on "tapahtumakeskuksia"? Tämä on mielestäni jonkunlaisissa rajoissa ok, mutta sitten suuri lauma päättömästi kiljuvia kakaroita ei oo sopivaa.
Yhdenvertaisuuslain mukaan jos lapset saavat huutaa ja metelöidä kirjastossa, niin sitten muutkin saavat. Tästä lähtien jos kirjastossa on metelöiviä lapsia, kun käyn siellä, niin alan itsekin huutaa tai laulaa. Jatkan sitä niin kauan, kuin lapsetkin metelöivät. Eikös säännöt ole samat kaikille?
Mä oon kiitollinen jokaisesta lapsesta joka menee kirjastoon. Joku ehkä nappaa joskus vahingossa kirjan käteensä ja lukee sen.
Meille opetettiin jo pienestä pitäen että kirjastossa ei saa huutaa. Kirjastonhoitaja huomautti liian kovasta äänestä. Ei tullut yhtään traumoja tästä. Nykyään ei lapsia saa kieltää liikaa ettei tule traumoja.
Kannattaa osoittaa syyttävä sormi päättäjien suuntaan. Kirjastoille on asetettu kaikenlaisia vaatimuksia kotouttamisesta, osallistamisesta, demokratian edistämisestä ja koko kansan olohuoneena toimimisesta alkaen. Määrärahoihin vaikuttavat myös kävijämäärät ja lainausluvut, eikä tavoitteita saavuteta kirjavarastona toimimisella. On hankala yhtälö tarjota rauhallista tilaa ja toimia samaan aikaan puuhamaana.
Lukusali oli se paikka missä pitää olla hiljaa. On pelkästään kiva että myös nuoriso löytää kirjojen pariin.
En todellakaan tarvitse hiljaisuutta siihen että palautan kirjat ja haen uusia. Käyn usein Oodissa ja iloitsen siitä että se näyttää olevan täyskäytössä, ja että nuoret ovat löytäneet sen. Usein varaavat neukkareita ryhmätöihin ja askartelevat, käyvät kolmosessa lukemassa ja lainaamassa.
Haluatte varmaan että kirjasto olisi niinkuin kirkko, jossa käykin enää vain muutama harmaapää sanaa kuulemassa.?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa osoittaa syyttävä sormi päättäjien suuntaan. Kirjastoille on asetettu kaikenlaisia vaatimuksia kotouttamisesta, osallistamisesta, demokratian edistämisestä ja koko kansan olohuoneena toimimisesta alkaen. Määrärahoihin vaikuttavat myös kävijämäärät ja lainausluvut, eikä tavoitteita saavuteta kirjavarastona toimimisella. On hankala yhtälö tarjota rauhallista tilaa ja toimia samaan aikaan puuhamaana.
Näinhän se taitaa olla. Näin jonkun aikaa sitten asiakirjan eräälle kirjastolle asetetuista tavoitteista. Siinä oli mm. etteivät virkailijat saa olettaa kenenkään sukupuolta. Sitten seuraavaa vaatimus oli, että kirjaston pitää edistää miesten ja naisten välistä tasa-arvoa.
Äidit ja isät ei nykyään tunnu käsittävän, että joku haluaa olla kirjastossa rauhassa, lukea ja keskittyä lukemaansa. Lasten annetaan juosta, mekastaa ja kiskoa kirjoja hyllystä lattialle ihan vapaasti. Minua ihmetytti suuresti, kun pari alle koulikäistä heitteli kirjoja ja vei mihin sattuu juuri siitä hyllyköstä, jossa varatut kirjat ovat. Sitten niitä ei löydy mistään, kun kirjan varannut henkilö tulee noutamaan. Lasten äitiä tämä touhuilu ei kiinnostanut lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lukusali oli se paikka missä pitää olla hiljaa. On pelkästään kiva että myös nuoriso löytää kirjojen pariin.
En todellakaan tarvitse hiljaisuutta siihen että palautan kirjat ja haen uusia. Käyn usein Oodissa ja iloitsen siitä että se näyttää olevan täyskäytössä, ja että nuoret ovat löytäneet sen. Usein varaavat neukkareita ryhmätöihin ja askartelevat, käyvät kolmosessa lukemassa ja lainaamassa.
Haluatte varmaan että kirjasto olisi niinkuin kirkko, jossa käykin enää vain muutama harmaapää sanaa kuulemassa.?
Oliko kirjastoissa vähemmän nuoria silloin kun hiljaisuutta vaadittiin? Ei, oli nuorisoa, mutta ymmärsivät olla hiljaa.
Jonkin aika sitten kävin lasteni kanssa kirjastossa ja sain itsekin todeta sen villin lännen meiningin. Olisin halunnut lasteni kanssa katsella kirjoja ja lukea heille, mutta mitäänhän siitä ei tullut, koska vähän isommat lapset riehuivat ja metelöivät siinä ympärillä ja vieläpä yrittivät villiinnyttää minun lapseni huutelemalla heille ja yrittämällä ajaa takaa. Jouduin sitten koko ajan puuttumaan tuohon ja lopulta lähdinkin, kun joku kirjastonhoitaja tuli MULLE valittaa tuosta metelistä. Just, mä olin ainut, joka yritti saada jotain tolkkua tuohon tilanteeseen ja tuo tyyppi kehtaa valittaa, että mun pitäisi vahtia lapsia paremmin. Niin, toisten lapsia vai? Kannattaisiko kohdistaa nuo läpätykset niille sivussa istuville äideille, jotka eivät inahdakaan. Lähdin siltä seisomalta menemään, eikä todellakaan huvita mennä sinne toiste.
Vierailija kirjoitti:
Äidit ja isät ei nykyään tunnu käsittävän, että joku haluaa olla kirjastossa rauhassa, lukea ja keskittyä lukemaansa. Lasten annetaan juosta, mekastaa ja kiskoa kirjoja hyllystä lattialle ihan vapaasti. Minua ihmetytti suuresti, kun pari alle koulikäistä heitteli kirjoja ja vei mihin sattuu juuri siitä hyllyköstä, jossa varatut kirjat ovat. Sitten niitä ei löydy mistään, kun kirjan varannut henkilö tulee noutamaan. Lasten äitiä tämä touhuilu ei kiinnostanut lainkaan.
Oliko äiti pulska somali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä yritetty sanoa. Mutta ei meillä kukaan lapsista aina tottele, vaan usein juoksevat eri suuntiin hyllyjen välissä niin, että niitä on lähes mahdoton minun saada kiinni (hajauta ja hallitse -taktiikka?).
Jos sinulla on niin monta lasta, ettet pysty katsomaan heidän peräänsä, niin ei muiden kirjaston käyttäjien pitäisi joutua kärsimään siitä. Eivät sinun oikeutesi mene heidän oikeuksiensa ylitse.
Älä siis vie lapsiasi kirjastoon elleivät he osaa käyttäytyä siellä.
Tai ota lasten toinen vanhempi mukaan, jos kahdestaan pystyisitte valvomaan heitä paremmin.
Tai vie vain yksi lapsi kerrallaan ja jätä loput toisen vanhemman huolehdittavaksi siksi aikaa.
Miksi suomalainen nainen hankkii monenkirjavan äpärälauman?
Oon huomannu saman ilmiön. Oon ollu kirjaston himokäyttäjä heti ekasta luokasta lähtien. Silloin oli lapsillekin hyvin selvää, että kirjasto on hiljainen paikka ja siellä ei saa mölytä tai aiheuttaa häiriötä.
Nykyvanhemmat eivät kai sitten osaa sitä omille lapsilleen opettaa, eivätkä tajua itsekään olla hiljaa. Kailottavat kurittomille kakaroilleen tai hymyillen katsovat vierestä, kun Pirkko-Petteri paiskoo kirjat hyllystä lattialle. Käyn yämän takia kirjastossa enää ilta-aikaan, mutta ihmeen myöhään siellä ne uusavuttomat on ihan pienten lastenkin kanssa. Ei niillö varmaan ole siis nukkumaanmenoaikojakaan. Ihme menoa.
Eihän niillä edes ole yleensä mitään vanhempia mukana. Kouluikäisiä ovat tavallisesti.