Sinä jonka bmi 22 tai alle, miten syöt ja liikut
Kuvaile tyypillistä päivän ruokavaliotasi, mitä, kuinka paljon ja miten usein. Entä minkä verran harrastat liikuntaa?
Kommentit (58)
BMI 20
Aamupalalla kahvia, leipää, hedelmiä ja puuro, päivällä aina jokin erilainen salaatti,päivälliseksi lämmin itsetehty ateria, ei ikinä einesruokia ja illalla sitten mussutan leivän ja syön jonkun hedelmän. En karta juuri mitään ja voin hyvillä mielin syödä silloin tällöin herkkuja. Harrastan paljon hyötyliikuntaa ja pyrin aina kävelemään lyhyet matkat ja kerran viikossa käyn salilla.
BMI 18
en syö mitenkään erityisen terveellisesti. Ihan normaalia seka ruokaa, satunnaisesti roskaruokaakin, lähes päivittäin herkkuja. Annoskokoni ovat kuitenkin maltilliset. Lihon helposti, jos syön enemmän kuin kulutan.
Ulkoilen lasten kanssa ja kävelen lähes joka päivä rattaiden kanssa 2-3km. Varsinaista kuntoilua en kerkeä harrastamaan.
BMI 18.5. En käytä eläinperäisiä tuotteita eli olen vegaani. Ruokavalioni koostuu pitkälti hedelmistä, viljasta, riisistä, pastasta, palkokasveista ja kasviksista. Ehkä kerran tai pari kuussa syön prosessoituja ja valmiiksi tehtyjä ruokia (välipalapatukoita, muroja, jogurtteja jne). Hyötyliikuntaa kertyy jonkin verran. Lenkkeilen joskus juosten, joskus kävellen n. 3-6 kertaa viikossa 30-60 min kerrallaan. Salilla en ole käynyt puoleen vuoteen :D (ennen kävin 2 tai 3 krt viikossa). Arvioisin syöväni päivittäin n. 2000-2800 kaloria, vaihtelee nälän mukaan. Paino ei nouse tai jojoile vaikka välillä pidän taukoja (viikkojen pituisia) liikunnasta. Syön kuitenkin silti suunnilleen samat määrät ruokaa eli en kompensoi vaikka energiankulutus olisikin pientä. :)
BMI 17,5 syön aika paljon mutta liikun senkin edestä
Bmi on siinä 21-22 kieppeillä.
Oon lakto-ovo-vegetaristi, eli en syö lihaa, mutta ruokavalioon kuuluvat kananmunat ja maitotuotteet. Pyrin syömään herkkuja max. kerran viikossa, mutta välillä lipsuu ja syön niitä useamminkin. Liikun jalan tai pyörällä joka paikkaan ja harrastan juoksulenkkejä säännöllisen epäsäännöllisesti.
Tyypillinen päivä voisi olla tällainen:
Aamulla puuro (kaura, ruis, tai neljän viljan), jossa pellavansiemenrouhetta + sinistä keijua tai marjoja.
Lisäksi kahvia mustana.
Lounaaksi/välipalaksi esim. salaatti (kurkku, paprika, salaatinlehti) tai ruisleipää jonka päällä hummusta + hedelmä tai jotain eiliseltä tähteeksi jäänyttä lämmintä ruokaa tai maitorahkaa + pilttiä/marjoja
päivälliseksi kasvisruokaa, yleensä itse tehtyä ja siinä kasvisperäisiä proteiininlähteitä. Napostelen myös välillä pähkinöitä.
Illalla jos on nälkä, saatan ottaa leipää ja hedelmän. Aina ei kuitenkaan ole nälkä illalla.
Bmi hieman alle 22. Säännöstelen hiilihydraatteja enkä koskaan pidä "mässypäiviä". En ole ollenkaan perso makealle tai muille herkuille. 2lämmintä ateriaa, vihanneksia ja marjoja menee joka päivä. Liikun päivittäin koiran kanssa, mutta en aina hiki päässä. Työmatkat menen pyörällä kesät ja talvet. Voin syödä aika paljon kunnon ruokaa, mutta pitsat yms. näkyy nopeasti pöhötyksenä ja paino nousee. Limuja tai mehuja en juo. Katson, että joka aterialla on rasvaa, kunnolla proteiinia, ja hieman hiilihydraattia että jaksaa liikkua. Aamuni alkaa aina voileivällä ja kananmunalla, enkä skippaa aterioita koskaan.
BMI 30 ja jotain, liikapainoa se 15-20kg
(Jos tänne haluttiin vertailua...)
- aamulla kahvia, paprikaa, kananmunan valkuaista, pieni pala leipää kevyttuorejuustolla
- lounaaksi salaatti (ei ui öljyissä vaan paljon vihanneksia ja noin 150g proteiinia)
- puolikas proteiinipatukka JOS tulee nälkä
- kotiruokaa päivälliseksi (pieni annos ja en koskaan santsaa)
- iltapalaksi jos tarvii niin maustamatonta jugurttia marjoilla
Lenkillä (juoksu) kolmesti viikossa ja kotijumppa kerran (kokovartalon omapainotreenit)
Läski olen, vaikka mielestäni syön terveelliseti. Vesi juomana, maitoa vain kahvissa.
BMI 18.
Olen kasvissyöjä, joka syö kalaa, maitotuotteita ja kananmunia. Tyypillisesti syön aamulla puuron marjoilla, lounaaksi ison ja ruokaisan salaatin (jossa kasvisten lisäksi tofua, mereneläviä tai juustoa), välipalaksi rahkan ja hedelmän, päivälliseksi lämpimän ruoan (esim. pastaa, wokkia, pataruokaa, kastiketta ja riisiä tms.), illalla leipää ja jogurttia. Ulkona käymme perheen kanssa syömässä ainakin kerran viikossa, jolloin syömme jotain vähän raskaampaa kuten burgeria, pizzaa, intialaista tms. Karkkia ja suklaata menee useampana päivänä viikossa, ei kuitenkaan joka päivä. Kuntoliikuntaa en juurikaan harrasta, hyötyliikuntaa kyllä, pyöräilen töihin päivittäin 4 km / suunta ja kävelen, autolla en liiku ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
(Jos tänne haluttiin vertailua...)- aamulla kahvia, paprikaa, kananmunan valkuaista, pieni pala leipää kevyttuorejuustolla
- lounaaksi salaatti (ei ui öljyissä vaan paljon vihanneksia ja noin 150g proteiinia)
- iltapalaksi jos tarvii niin maustamatonta jugurttia marjoillaLenkillä (juoksu) kolmesti viikossa ja kotijumppa kerran (kokovartalon omapainotreenit)
Läski olen, vaikka mielestäni syön terveelliseti. Vesi juomana, maitoa vain kahvissa.
Syöt liian vähän ja aineenvaihdunta on säästöliekillä.
Kylläpä nyt on "melkein vegaaneja" jotka syö lihaa silloin tällöin yms. ?! Eikö voi rehellisesti sanoa että syö kasvispainotteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Jos tänne haluttiin vertailua...)- aamulla kahvia, paprikaa, kananmunan valkuaista, pieni pala leipää kevyttuorejuustolla
- iltapalaksi jos tarvii niin maustamatonta jugurttia marjoillaLenkillä (juoksu) kolmesti viikossa ja kotijumppa kerran (kokovartalon omapainotreenit)
Syöt liian vähän ja aineenvaihdunta on säästöliekillä.
Mutta jos syön enemmän, paino alkaa heti nousta. Laskua ei tapahdu. Mitä teen väärin?
Bmi n. 20, syön aamupalan vasta 12 maissa (pari leipää ja jotain hedelmää/marjoja), seuraavan kerran viiden maissa mitälie kunnon ruokaa tekee mieli, sitten 21 iltapalana yleensä samaa kuin aamuisin :) juon myös paljon vettä pitkin päivää. Tällä hetkellä en urheile paljon yhtään, muuta kuin koiralenkit 3krt päivässä.
Jos syön roskaruokaa tai herkkuja, korvaan tuon päivällisen sitten sillä. Ei ehkä terveellisin ruokavalio, mutta pärjään tällä hyvin. Nukun yleensä 11 asti, koska kouluni alkaa vasta myöhään. Siksi en tarvitse erikseen lounasta
Lievästi katkerana luen näitä. En tiedä, onko kilpirauhasen vajaatoiminnallani jotain osuutta asiaan, mutta jos minä söisin jugurttia, leipää, perunaa, kastiketta jms. joka päivä, olisin melkoinen valas, kun nyt varsin "oikealla" ruokavaliolla olen jo ylipainoinen.
BMI 22, kaksi pientä lasta ja ikä n. 40v.
syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä, tavallista kotiruokaa esim. yksi kanafile, kauhallinen perunamuusia, salaattia tai pari kauhallista spagettia ja kastiketta. aamulla syön aamupalaksi yleensä pari leipää juustolla ja jugurtin, kahvia. Lisäksi syön välipalan (kulho muroja ja jugurttia tms) ja iltapalan joka on useimmiten pari leipää.
En juo maitoa tai mehuja vaan lähinnä vettä enkä käytä sokeria. Karkkia syön kerran pari viikossa yhteensä ehkä pussillisen viikossa. Liikun pari-kolme kertaa viikossa jumppaa ja ryhmäliikuntaa.
Kohtuulliset annoskoot ja kalorittomat juomat sekä lyhyet ateriavälit jolloin näläntunne toimii oikein (eli ei tule supernälkä.
puluparka kirjoitti:
Lievästi katkerana luen näitä. En tiedä, onko kilpirauhasen vajaatoiminnallani jotain osuutta asiaan, mutta jos minä söisin jugurttia, leipää, perunaa, kastiketta jms. joka päivä, olisin melkoinen valas, kun nyt varsin "oikealla" ruokavaliolla olen jo ylipainoinen.
Sama juttu. Lihon jo katsoessani ruokaan. Ikää 39v. Hypotyreoosi. Bmi 26. Ja vaan siten näin vähän koska pakko kattoo mitä syön😑Muuten oisin 100 kiloinen.
puluparka kirjoitti:
Mulla itelläni auttoi pyöreyteen eläinperäisten tuotteiden raju pudottaminen tai poistaminen ruokavaliosta kokonaan ja kasvisten sekä hedelmien selkeä lisääminen. Pastaa ja perunaa vedän myös varmaan hieman enemmän kuin ennen. Vettä juon toki paljon.
Eipä siitä takeita ole että kaikilla toimisi, en minä tiedä. Paino putosi vuoden-parin sisään tasaista tahtia noin 10-15 kg, ja olo on paljon energisempi joten tekee oikeasti mieli liikkuakin, ei ole mistään tahdonvoimasta kiinni. Tällaisena on olotila pysynyt nyt muutaman vuoden. Eikä oo takaspaluuta.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö koko viikko samalla kaavalla vai otatko kalorivajeen takaisin viikonloppuisin? Olisi joskus mielenkiintoista nähdä kuvina näitä ateroita, koska itselläni kurnii vatsa jo siitä, että kuvittelen syöväni noin vähän. Ehkä syöt oman aineenvaihduntasi näkökulmasta väärin.
Ennen bmi 18. Söin vähän ja liikuin paljon. Nyt bmi ties mitä..en liiku ja syön kuin sika.
Bmi 19,5. Syön ihan tavallista kotiruokaa, yhden lämpimän aterian päivässä. Eniten pidän kanasta ja kalasta. En ole mikään herkuttelija, en syö esim. juustoja ja sipsejä enkä juo olutta. En osaa laskea kaloreita, en ole koskaan laihduttanut.
Rakastan ryhmäliikuntatunteja, käyn niillä noin 5-6 x viikossa. Minulla on myös kaksi koiraa, niiden kanssa lenkkeilen pari tuntia päivässä.
Bmi 18,55. Ollut aina melko tarkkaan noissa lukemissa.
Syön aina ison aamiaisen, rakastan aamiaisia! Tosi tukevan siis, muuten päivä ei ala tarpeeksi vankasti :) Omeletti tai puuroa, marjarahka, hedelmä, sekapähkinöitä, maitokahvia tai -teetä ja hedelmä. Yleensä yksi lämmin annos päivässä (iso annos), ja sitten väliaikoina pari välipalaa tyyliin kerrosleipä runsain päällisin +rahka tms. Kerrosleipä korvaa siis pääsääntöisesti ilta-aterian, ei tosin aina. Joskus pykään vaikka jonkun keiton, oon laiska kokki. Hedelmiä narskutan päivän aikana vähintään pari kolme, pähkinöitä menee samoin keksimäärin pari kourallista.
Sokeria koitan välttää, koska muuten sen käyttö menee ihan holtittomaks. Irtsarit on mun pahe. Koitan syödä terveellisesti ravintosisällön takia, en kaloreita välttääkseni, mut välillä, jos herkkuja oon erehtynyt kotiin ostamaan, niin illalla ne pois mussutan. Mehuja en juo, koska en enää niistä tykkää. Join niillä jo kiilteen pilalle :/
Syön siis paljon, aina mahan ihan täyteen. Illalla teeveetä katsoessa pitää vielä saada syödä jotain, vähintään porkkananpaloja tai, jos suklaata oon sortunut ostamaan, sitä. Maitokahvia tai -teetä menee päivän aikana monta saavia. Enkä oo enää parikymppinen, joka vaan kuvittelee pysyvänsä hoikkana, teki mitä tahansa, näin tää homma vaan mulla menee. Ikää 47, lapset isoja. Liikuntaa harrastan 1-2 kertaa viikossa tunnin pari kerrallaan, mut se onkin sit rankkaa lajia. Vihaan kävelyä, meen aina autolla kun vaan voin.