Miksi Tampereella Elisa ja Vattenfall hakevat jatkuvasti työntekijöitä?
Onko tietoa, miksi tarvitsevat koko ajan uusia asiakasneuvojia?
Onko kurjat työolosuhteet, karmea työilmapiiri, surkea palkka vai työnantajalla ylimitoitetut vaatimukset?
Kommentit (15)
Yhden Vattenfallilla työskennelleen kanssa jutelleena en itse hakisi sinne töihin koskaan. Vessatauotkin kytätään mikä on sinänsä ymmärrettävää koska silloin ei voi ottaa vastaan asiakaspuheluja mutta menee vähän yksityisasioiden puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Yhden Vattenfallilla työskennelleen kanssa jutelleena en itse hakisi sinne töihin koskaan. Vessatauotkin kytätään mikä on sinänsä ymmärrettävää koska silloin ei voi ottaa vastaan asiakaspuheluja mutta menee vähän yksityisasioiden puolelle.
Sama kokemus Elisalta. Siellä ollaan vain osa jotain suurta, huonosti toimivaa konetta, ihmisyydellä ei ole siinä sijaa. Jos on niskat kipeät, on järkevämpää ottaa muutaman päivän sairasloma, kuin anoa esimieheltä että saisi pitää kerran tunnissa 5min venyttelytauon. Naurettavinta oli, että tauot oli niin tarkasti merkattu työvuorolistaan että jos myöhästyit omaltasi (joko puhelun tai inhimillisen unohduksen takia), sait valitusta kun menet liian myöhään tauolle. Joka aamu piti ensin tarkistaa miten tauot on merkattu (joka päivä ne siis muuttuivat) ja pitää itse huoli, että olet tasan juuri sillä minuutilla syömässä kuin on merkattu. Harva viihtyy noissa hommissa kauaa, kyllä sinne mennään kun ei muuta löydy ja lähdetään heti, kun sattuu tuleen muuta työtä vastaan. Koulutus oli puutteellista ja hitaat oppijat vain tyhmiä, laiskoja ja huonoja työntekijöitä. Tiedän monen palaneen loppuun noissa töissä, eikä se saatu palkka tehdystä työstä ole sen arvoinen, ettet koskaan ole riittävän nopea, tehokas, tuloksellinen.
Oman kokemuksen mukaan kielii ongelmista. Olen aikanaan ollut Tapiolassa vastaavissa puhelinhommissa, kokoajan haettiin uuttaa porukkaa. Syynä se, että jengi paloi täysin loppuun lyhyessäkin ajassa, työolot olivat epäinhimilliset (samaa mitä muutkin tässä ketjussa todenneet: kytätään monitoreilla puhelimessa puhumisaikaa, jonoa eli montako puhelua odottamassa, kuka puhuu kuinka pitkään, 30 sekuntia aikaa edellisen puhelun loputtua "klousata" hoitamasi tapaus ja sitten uusi puhelu alkaa soida, vessakäynneistä tulee valitusta jne...). Tota kun tekee jonkun aikaa 8 tuntia päivässä niin sekä fyysinen että psyykkinen terveys joutuu koetukselle. Työilmapiiri on todella huono ja ihmiset tyytymättömiä, pakko kuitenkin yrittää sinnitellä kun työantaja uhkailee ties millä. Sairaslomalle ei talon oman lääkärit päästä sillä tietävät, että osastolla on homma saatava pyörimään hinnalla millä hyvänsä. Homma kaatuu täysin jos liikaa porukkaa saikulla ja pomot menettävät tulospalkkionsa = ei voi antaa tapahtua joten työntekijät vedetään aivan loppuun.
Eli en suosittele hakeutumaan tuollaisiin paikkoihin ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden Vattenfallilla työskennelleen kanssa jutelleena en itse hakisi sinne töihin koskaan. Vessatauotkin kytätään mikä on sinänsä ymmärrettävää koska silloin ei voi ottaa vastaan asiakaspuheluja mutta menee vähän yksityisasioiden puolelle.
Sama kokemus Elisalta. Siellä ollaan vain osa jotain suurta, huonosti toimivaa konetta, ihmisyydellä ei ole siinä sijaa. Jos on niskat kipeät, on järkevämpää ottaa muutaman päivän sairasloma, kuin anoa esimieheltä että saisi pitää kerran tunnissa 5min venyttelytauon. Naurettavinta oli, että tauot oli niin tarkasti merkattu työvuorolistaan että jos myöhästyit omaltasi (joko puhelun tai inhimillisen unohduksen takia), sait valitusta kun menet liian myöhään tauolle. Joka aamu piti ensin tarkistaa miten tauot on merkattu (joka päivä ne siis muuttuivat) ja pitää itse huoli, että olet tasan juuri sillä minuutilla syömässä kuin on merkattu. Harva viihtyy noissa hommissa kauaa, kyllä sinne mennään kun ei muuta löydy ja lähdetään heti, kun sattuu tuleen muuta työtä vastaan. Koulutus oli puutteellista ja hitaat oppijat vain tyhmiä, laiskoja ja huonoja työntekijöitä. Tiedän monen palaneen loppuun noissa töissä, eikä se saatu palkka tehdystä työstä ole sen arvoinen, ettet koskaan ole riittävän nopea, tehokas, tuloksellinen.
Eihän tuo työ toki kaikille sovi ja monelle se tosiaan on vain hetki etsiessä parempaa. En tiedä Tampereesta, mutta toisella paikkakunnalla ollessani ei taukoja kyllä ihan tuossa määrin vahdittu (ja sille aikataulutukselle on ihan perusteensa). Operaattorimaailmassa asiat muuttuvat hyvinkin nopeasti joten alana se ei suosi kyllä hitaita oppijoita; asiat muuttuvat miltei päivittäin ja siinä on vain pysyttävä mukana jos haluaa pärjätä.
Tampere on myös opiskelijakaupunki, joten työntekijöiden vaihtuvuus on ymmärrettävää senkin puolesta; monellehan nuo työt ovat vain opiskelun ohella.
Kerrottakoon että Tampereen Elisa ei hoida Elisan omaa asiakaspalvelua, ettei nyt mene huonoa kaikua siihen suuntaan. Kyseessä siis ulkoistetut aspat ja vaihdepalvelut.
Yksikön vetäjä ei osaa, tarvitaan eri neuvoja eri asioihin. On havaittu muuallakin. Ei ole kouluettu vastaamaan eri kysymyksiin.
Itsellä Elisasta vain hyviä kokemuksia. Työ ei sovi kaikille, mutta esim nyt on kesätöihin hakuja, kun ihmisiä jää lomalle. Taukoja ja niiden ajoitusta korostetaan, jotta jonot eivät kasva. Itsellä ne eivät koskaan osu silti minuutilleen oikeaan, eikä tästä ole kyllä kukaan valittanut. Täällä on tärkeä olla kiinnostunut alasta ja pysyä mukana muutoksissa. Myös työilmapirii on kyllä kaukana huonosta, sillä tiimien kanssa on monia aktivitetteja ja kaikissa eri ryhmissäni on kyllä aina ollut ihan huippu fiilis ja meno päällä. :) Eli itse kyllä voin suositella! Tulen siirtymään muualle siinä vaiheessa, kun työ ei enää haasta. Nyt siitä ei vielä ole pelkoa!
Oisko nuo haut Elisa-Elisalle vai sinne puhelinmyyntiin Enialle? Ne on muutes ihan kaks eri asiaa, koska molemmista kokemusta. Puhelinmyynnissä ei kauaaa kestä ja siellä vaihtelu suurempaa varmana.
Ovatko Elisan ja Tapiolan työt puhelinmyyntiä hienomnassa paketissa?
Tää on myös niiden omaa kulissin kiillotusta. Pidetään paikkoja auki koko ajan->positiivinen mielikuva työllistävästä yrityksestä, mutta palkkaako ne oikeasti ketään sinne töihin? Palkka on jotain 8e tunnissa, joten porukkaa varmaan siirtyy helposti muihinkin hommiin.
ICT alan tessillä palkka on itseasiassa yli 11e/tunnissa + provikka (jota asiakaspalvelussa saa jonkinverran) + lisät. Tämä siis ei puhelinmyynnissä vaan juuri siellä asiakaspalvelussa..
Kyseessä puhelinmyyntityö, jossa luonnollisesti suuri vaihtuvuus työntekijöissä. Cc-puolelle Elisa palkkaa vuokrafirmojen kautta, työ on hektistä ja vaatii paljon osaamista sekä kykyä työskennellä isossa paineessa, kun puheluja tulee koko ajan ja työnantaja kyttää ja kellottaa kaikkea mitä työntekijä tekee.