Miten saisin vähennettyä pyykin määrää?
Ongelma on se, että hikoilen koko vartalosta paljon ja vaatteita joutuu vaihtamaan usein sekä tietenkin peseytymisen jälkeen. Lakanoita pitää vaihtaa kerran viikossa ja pyyhkeen tykkään vaihtaa puhtaaseen kahden käytön jälkeen.Tulee kyllä aivan kamalasti pyykkiä. Kone laulaa 2x viikossa 2-3 konetta kerralla.
Kommentit (50)
Lakanat vaihdan ihan normaalisti kerran viikossa aina. Pyyhkeeseen kuivataan puhdas iho, niin turha on liian usein pestä.
Alusvaatteet ja sukat joka päivä myös aina. Eli ihan normipyykkiä pyyhkeitä lukuunottamatta.
Helteillä myös paidat vaihtuu usein.
Ei toi ole mikään aivan kamala määrä vaan ihan normaali määrä.
Et onneksi pese käsin pyykkejäsi, joten ei kuulosta kovin raskaalta. Itse inhoan sitä, että ihmisillä on likaiset ja tunkkaiset tekstiilit päällä tai kotona. Hyvältä kuulostaa pyykkitahtisi!
Vierailija kirjoitti:
Lakanat vaihdan ihan normaalisti kerran viikossa aina. Pyyhkeeseen kuivataan puhdas iho, niin turha on liian usein pestä.
Alusvaatteet ja sukat joka päivä myös aina. Eli ihan normipyykkiä pyyhkeitä lukuunottamatta.
Kuinka usein sinun täytyy pestä pyykkiä? Itse olen yksin asuva ja määrä on tuo minkä kerroin. Hui, jos olisi perhettä, niin pyykkikone olis päällä varmaan 24/7. Ap
Pyyhkeen pesu kerran viikossa riittää. Jos vaikka helteillä peseydyt useammin, pyyhkeen vaihto pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi ole mikään aivan kamala määrä vaan ihan normaali määrä.
Ai, no kiva kuulla, että on normaali määrä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Et onneksi pese käsin pyykkejäsi, joten ei kuulosta kovin raskaalta. Itse inhoan sitä, että ihmisillä on likaiset ja tunkkaiset tekstiilit päällä tai kotona. Hyvältä kuulostaa pyykkitahtisi!
Kiva, nämä kommentit helpotti ja ei tuo pyykkääminen raskaalta tunnukaan, mutta lähinnä miettinyt kun pesukoneen äänet kuuluu naapureille, ettei vain häiritse kun pyykkään niin usein. Tietenkin vain päivällä kyllä. Ap
Hanki isompi pesukone. Pese tarpeeksi kuumassa ja käytä reilusti vettä ainakin pyyhkeille, lakanoille ja alusvaatteille. Muuten ne vaikuttavat ikävän likaisilta hyvin vähällä käytöllä.
Meillä useampi teini ja kukaan ei ole erityisen hikoileva tai harrasta mitään sellaista lajia jonka treenikamppeet vaatisi jotenkin erityistä pesua ja silti kone melkein joka päivä päällä ja usein pyörii useampikin kone päivässä. Eli ap:lle lohduksi: ihan normaalilta kuullostaa ja tuntuu täälläkin et arki on yhtä pyykkäämistä. Vika ei ehkä ole pyykin määrässä vaan siinä, että koneiden ohjelmat on aika pitkiä nykyään. Mun lapsuudessa ysärillä täysi kone 60 asteessa kesti alle tunnin, silloin ehti muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki isompi pesukone. Pese tarpeeksi kuumassa ja käytä reilusti vettä ainakin pyyhkeille, lakanoille ja alusvaatteille. Muuten ne vaikuttavat ikävän likaisilta hyvin vähällä käytöllä.
Tämä ei varsinaisesti vähennä pyykin kokonaismäärää vaan pesukertoja. AP:n ongelma kai oli enemmän se, että jatkuvasti hurraava pesukone häiritsee.
Jos hikoilet koko vartalosta paljon, se voi johtua siitä, että olet lihava tai sinulla on jokin sairaus, kuten diabetes, tai sinulla on vaihdevuodet. Voitko vaikuttaa hikoilun juurisyihin?
Jos vaatteet ovat vain vähän aikaa käytössä ja niissä on lähinnä vain puhdasta hikeä, riittäisikö niille lyhyt 30 minuutin pikapesu? Se ei varsinaisesti vähennä pyykin määrää, mutta vähentää veden ja sähkön kulutusta.
Raikastava iltasuihku, tuuletin makuuhuoneeseen ja yöpuvun käyttö voi vähentää tarvetta pestä lakanoita niin usein. Saattaa riittää, että vaihtaa vain tyynyliinan kerran viikossa, lakanan joka toinen viikko ja pussilakanan 3-4 viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sinun täytyy pestä pyykkiä? Itse olen yksin asuva ja määrä on tuo minkä kerroin. Hui, jos olisi perhettä, niin pyykkikone olis päällä varmaan 24/7. Ap
Iso kone. Pari kolme koneellista viikossa. 3-4 hengen pyykit. Kun lapset oli pieniä, joita on siis monta, kone kävi päivittäin kerrasta kahteen.
Meitä on kaksi ja pestään vain pari koneellista viikossa. Pyyhkeet ja tyynyliinat vaihdetaan kerran viikossa, lakanat kahden viikon välein. Työvaatteet laitetaan kotiin tultua tuulettumaan, paitoja ja paitapuseroita vain pestään säännöllisesti ja alusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 6 kilon kone ja pesen 40 asteen vaatteitakin usein 60 asteessa koska ovat kestäneet sen. Hikoilen vaatteet märäksi joten pakkohan ne on vaihtaa kuiviin vaikka olisivat ennen käyttöä olleet täysin puhtaat. Koin vähän ärsyttävänä tuon kommentin, koska olen aikamoinen pyykkimuija ja tiedän pyykkäyksestä varmaan kaiken. 😂 Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitten lisäksi välillä takkien pesu, peittojen, tyynyn jne. Huhhuh. Jatkuvaa pyykkäämistä tämä elämä. Ap
Tyynyihin on saatavilla suojuksia. Suojus on helppo vaihtaa ja on huomattavasti helpompi pestä kuin koko tyyny. Jotain tämän tapaisia: https://www.ikea.com/fi/fi/p/luddros-tyynynsuojus-70461677/
Vierailija kirjoitti:
Onko hikoilun syytä selvitetty?
Mulla on kolkutteleva 2-tyypin diabetes ainakin. Pcos myös. Ap
Niin ja sitten lisäksi välillä takkien pesu, peittojen, tyynyn jne. Huhhuh. Jatkuvaa pyykkäämistä tämä elämä. Ap