Neuvoja tarvitaan- muutto Haminaan (tai Kotkaan)?
Olemme muuttamassa viimeistään loppuvuodesta miehen työn perässä Espoosta Kymenlaaksoon. Sen verran olemme paikan päällä käyneet katsomassa että Hamina tuntui jotenkin Kotkaa kodikkaammalta paikalta. Olemme nyt hetken katsoneet paikallisia asuntomarkkinoita ja todenneet, että tontit (kaupungin) ovat niin edullisia, että olemme kallistumassa talon rakentamiseen.
Haluaisinkin Haminassa asuvilta vinkkejä eri asuinalueista lapsiperheen elämän kannalta. Vaihtoehtoina on nyt ainakin Vilniemi, Summa, Neuvoton, Ruukki? (Näissä kaikissa kaupungin tontteja tarjolla) Mihin itse muuttaisit, missä on hyvät päiväkodit, leikkipaikat jne? Entä onko joku alueista ehdottomasti sellainen, mihin et muuttaisi? Onko jossain paljon järjestyshäiriöitä tms?
Entä miten luulette, että saan Haminassa tuttuja? Olen jäämässä kotiin ainakin vuodeksi (lapset 2,5 ja 4) ja mietin kovasti, että miten Haminassa tutustuu ihmisiin. Onko esim MLL:n perhekahviloita tai muuta vastaavaa toimintaa?
Suurkiitokset jo etukäteen vastanneille!
Kommentit (7)
Minä asun Kotkassa. Muuttakaa mielummin tänne. Hamina on ihan pikkukylä, ja Kotkassa Haminaa sanotaan " ihmiskaatopaikaksi" .
Kotkassa kannattaa muuttaa Mussaloon, keskustaan (Kotkansaari), Karhulaan/Helilään, Koivulaan tai Aittakorpeen.
Mutta, jos haette pikkukylän tuntua, muuttakaa vain Haminaan. Kyllä siellä kaikki tarvittavat palvelut löytyy, ja Kotka on vartin ajomatkan päässä.
Neuvottomasta osaan kertoilla, koska täällä olen nyt melkein vuoden asunut.
Alue on rauhallinen ja paljon siis todella paljon lapsiperheitä ja kotiäitejä myös. Itse kun muutettiin, niin ajattelin, että mitenkähän pärjään muksujen kanssa kotiäitinä keskellä " ei mitään" . Aina ihmettelin, että miten kukaan voi asua Neuvottomassa??? Itseasiassa täällä olen saanut ihan hirmuisesti uusia kavereita ja lapset myös. Alueella on avoin pk, jossa kerhoja 0-3 vuotiaille ja 4-5 vuotiaille (2 kertaa/vk) ja muuten siis tuota avointa toimintaa. Ja perjantaisin hoitopäivä.
Leikkipaikkojakin löytyy (keskeltä kylää leikkipuisto, jossa käy väkeä ainakin kesäisin paljon) ja ihanan vireää kylätoimintaa ainakin urheiluseuran puolelta. Nyt esim. lapsille on järkätty 5 perjantaina hiihtokisat, keväällä maastojuoksua, ulkoilupäivää yms.
Kaukanahan tämä on keskustoista (tai kaikki on suhteellista), mutta 10km sekä Haminaan, että Karhulaan ja bussit kulkee tuosta vanhan Haminan tie varresta kerta tuntiin. Vähän erimalliin kuin sielläpäin. =) Mutta onhan tässä omalla kylällä päiväkoti, koulu (alakoulu), kauppa ja urheiluhalli ja kirjastoautokin käy eli palvelujakin löytyy.
Kylläpä nyt tuli oikeen roppakaupalla positiivista asiaa " Neuskista" , mutta kun olen vaan tässä vuoden aikana ihastunut tähän pieneen kylään ja sen mukaviin ihmisiin. =)
Noista muista en osaa sanoa, kun tämä on ainut paikka missä Haminassa olen asunut. Kysele vaan jos haluat tietää vielä jotain juttuja!
Totuus olikin toinen. =)
Noista Kotkan asuinpaikoista oon kyllä aika eri mieltä, että en kaikkia suosittelisi.
Mutta hamina tosiaan on pienempi paikka, että jos pikkukylästä tykkää, niin suosittelen. :)
5
Vierailija:
Minä asun Kotkassa. Muuttakaa mielummin tänne. Hamina on ihan pikkukylä, ja Kotkassa Haminaa sanotaan " ihmiskaatopaikaksi" .
Kotkassa kannattaa muuttaa Mussaloon, keskustaan (Kotkansaari), Karhulaan/Helilään, Koivulaan tai Aittakorpeen.
On levotonta seura ja huumeet pyöriin. Sillä asuu pedofiili joka on ollu linnassa.
Täältä käsin on ihan mahdotonta arvioida eri asuinalueita kunnolla, kiitos siis näistä vinkeistä! Olemme itse kyllästyneet pk-seudun ruuhkiin ja ahtaaseen asumiseen, joten pikkukylä ei sinällään pelota. Itse olen ihan maalta kotoisin, joten olen jo pitkään kaivannut vähän hiljaisempaan paikkaan.
Neuvoton kuulostaa hyvältä, taidetaankin lähteä huomenna taas ajelulle Haminaan!
jätti miehensä ja palasi vanhempiensa luo, koska siellä oli niin kamalaa.