Taisin juuri saada lintukammon
Olin äsken lenkillä, kun päähäni täysin yllättäen tömähti takaapäin jotakin painavaa. Varis!! Luulin ensin, että se olisi vahingossa pudonnut tai tuulen voimasta singahtanut minua päin, mutta pentelehän yritti hyökätä toistamiseen! Ilmeisesti otuksella oli poikanen lähellä ja sen vuoksi aggressiivinen.
Haavoja ei onneksi tullut, mutta sangen ikävästi tärähti. Eli olkaahan varovaisia luonnossa liikkuessanne!
Kommentit (22)
Pöllämystyin tilanteessa niin, etten edes tajunnut miettiä, miten tuossa nyt pitäisi puolustautua. Kipitin vaan nopeasti kotiin. -ap
Olen kokenut saman ja peräti kaksi kertaa samoilla seuduilla. Monta vuotta sitten ja näin keväällä pelkään variksia ihan älyttömästi ja muutenkin. Tuona vuonna oli varisongelma isokin alueella, oli kuulemma puutarhoissa istuvia ihmisiäkin tullut hätyyttelemään. Lenkillä minäkin olin silloin ja vuodenaika oli just tätä aikaa. Oliko sulla muuten minkä väriset vaatteet? Mulla oli keltainen takki. Olen myös vierestä nähnyt, kun tiira hyökkää jalankulkijan päälle. Tällä oli valkoinen huppari.
Kirkkaan oranssin värinen juoksutakki oli. -ap
Poikanen lähellä. Samoinhan ihmiset toimii jos ajattelevat jonkun uhkaavan omaa jäkikasvuaan.
Varikset ja harakat ovat muutenki iha kakka lintuja. Turhia. Niitte ääni on niin hemmetin rasittava.
Kerran yksi haukka teki minua kohti varoitushyökkäyksen, kun olin bongaamassa lintuja metsässä. Se oli kyllä vähän pelottavaa, koska helpostihan tuollainen lintu voisi vaikka puhkaista ihmiseltä silmän. Aika harvinaisia tapauksia nämä kuitenkin ja linnut ovat pysyneet minulla pidetyimpänä eläiminä.
Vierailija kirjoitti:
oisit potkinut sen hengiltä.
Väkivalta ja tappaminen on aina hyvä ratkaisu, kun jotain vähemmän mukavaa tapahtuu.
Ota ilmapistooli mukaan ensi kerralla.
Äiti tai isä ei saa puolustaa lastaan mammojen mielestä?
Mulle kävi lokkien kanssa sama. Oikein vaanivat mua.
Ja niin, saahan sitä toki poikasiaan puolustaa, mutta tuota kutsuisin ehkä hätävarjelun liioitteluksi… -ap
Samaa käynyt itselle lokkien ja variksen osalta. Varis sai jopa päästä nahkaa vähän rikki, mutta muut tehneet lähinnä näitä uhkailuja eikä koskeneet. Pelottaviahan ne silti on kun tosi likeltä lentää syöksyllä huutaen pelottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa käynyt itselle lokkien ja variksen osalta. Varis sai jopa päästä nahkaa vähän rikki, mutta muut tehneet lähinnä näitä uhkailuja eikä koskeneet. Pelottaviahan ne silti on kun tosi likeltä lentää syöksyllä huutaen pelottavasti.
Niin ja se unohtui mainita että suurin osa tapahtunut ihan kaupungin keskustaksi luokiteltavalla alueella... Mutta eipä noille kuulemma mitään voi kun pesimisrauha.
Minä en tosiaan nykyään uskalla lenkkeillä metsässä ilman hattuja ja en laita enää kirkkaita värejä. Mulla on ihan vain mutu, että se keltainen väri oli se ärsyttävä. 5
PS. Haukoista on kanssa pari kokemusta, mutta ne eivät ole tulleet lähelle, pitävät vain kamalaa meteliä. Liikun siis paljon luonnossa.
Mullekin tuo varishyökkäys sattuu alle kilometrin päässä kaupungin keskustasta ja niitä oli riesaksi asti kuulemma silloin ko. asuinalueella. En ollut siis ainoa "uhri". 5
Joo, voihan se olla, että tuo kirkasvärinen takkikin jotenkin ärsytti.
Enkä sitten tiedä, yrittikö jotenkin rääkyä varoitukseksi, kun kuuntelin musiikkia… -ap
Mun pähän hyökkäsi lokki kerran ilman mitään ennakkovaroitusta. Pelkään lintuja. Eikä ollut mikään pieni lokki vaan kunnon helsinkiläinen läskilokki.
Oho, kamalia ovat kun hyökkäilevät. Kannattaa ilmoittaa kaupungille jos oli yleinen lenkkipolku