Onko kenelläkään muulla n. 4-vuotiaalla todettu migreeniä? Onko tehty magneettikuvaus?
Meillä on 4-vuotias tyttö saanut päänsärkykohtauksia jotka tuntuvat ja näyttävät aivan migreeniltä. Itselläni on ollut jo pienenä päänsärkyä ja aikuisena migreeni ja samoin on kummallakin mummolla. Miten teillä on kuvaus onnistunut ja oletteko saaneet estolääkityksen vai mitä?
Kommentit (5)
entäs kuinka usein tulevat yms???? Olen joskus itse kysellyt tälläpalstalla tätä samaa asiaa mutta kellään muulla ei ainakaan silloin ollut vastaavaa.
Ensimmäinen kohtaus tuli viime vuonna marraskuun alussa. Tyttäremme, Milla, heräsi siihen että alkoi oksettaa ja huimata, pää oli kipeä ja kakatti. Parin viikon kuluttua tuli toinen kohtaus, myös yöllä. Ja joulukuussa oli kaksi kohtausta aikaisin aamulla. Tammikuussa meillä oli nuoremman lapsen lääkärineuvola ja varasin ajan myös Millalle. Lääkäri oli migreenin kannalla mutta näin pienet kuvataan varalta aina ja nyt me jonotetaan sinne magneettikuvaukseen.
Tämän vuoden puolella on tullut kohtauksia jo 7. Viimeiset kaksi olivat aika pahoja, alkoivat aamulla ennen kuutta ja olo koheni 11 maissa jolloin nukahti ja nukkuikin neljä tuntia. Me on kokeiltu lääkkeistä vasta PamolF ja panadolia, eivätkä tehonneet.
Oletteko te huomanneet että mikään ruoka-aine laukaisisi kohtauksen??
Meidän lapsilla ei ole ainakaan vielä migreeniä mutta itselläni on ja ollut aika lapsesta mutta vanhempana oikein pahentunut..
Oma neurologini sanoi hoitaneensa nuorinta 2,5v migreenin takia ja että hyvin yleistäkin tuo migreeni saattaa lapsilla olla mutta sitä ei suinkaan aina osata ajatella että se sitä olisi!
Jos Panadol ei auta niin Burana on kyllä paljon parempi kohtauksen tullessa ja suppona jos saisit laitettua niin ei haittaa vaikutusta jos oksentaa. Samoin kylmä otsalla tai lämmin " kaurapussi" . Pimeä, viileä huone rauhoittaa..toki jokaisella joku auttaa enemmän jne. mutta jos migreeniä niin myös suihku auttaa kipuun siis istuskella suihkun alla.
Itse olen siis aikuinen mutta myös mun kohtaukset alkavat yöllä ja ovat aamulla ja vain tosi harvoin kesken päivän alkaa joten syömisellä vois olla siihen jotain osuutta, etenkin verensokeriarvot heittävät minulla kun niitä mittaa kohtauksen aikana (joskus sairaalassa mitattu kun mennyt kovan kohtauksen takia). Ruoista suklaa ja mausteiset aiheuttavat, samoin kuin voimakkaat tuoksut..
Tuttavani lapsella 5v on migreenikohtauksia ja niihin lääkäri kehoitti ottamaan buranaa tai panadolia ja lepäilemään vain..
kuulostaa kovasti samanlaisilta noi kohtaukset kun meillä. En ole huomannut että millään ruoka aineella olisi yhteydessä näihin kohtauksiin. Yksi kesä oli hirveä, ainakin kerran viikossa. Silloin mielestäni olisi voinut liittyä siihen että oltiin merellä paljon ja aurinko paistoi. Nykyään aurinkolasiehin pistetty rahaa.. Voisko teillä lumi&aurinko liittyä niihin. Joskus kun meillä ollut paljon menoja tai muuta tapahtumia niin silloin olen varautunut siihen että yöllä rupee tapahtumaan.. Pronaxenista vielä sen verran että ei se 100%ole auttanut, enkä anna sitä jatkuvasti kun silloin tällöin vaan. Niin ja meillä ei voida kohtauksen aikana mitään lääkkeitä suun kautta koska oksentaa jatkuvasti. Buranaa ja panadolia voi muuten antaa saman aikaisestikosa eri vaikutus mekanismi. Pronaxenin kanssa ei buranaa mutta panadolia kylläkin. Burana supparit vaan kirvelee ja ainakin meillä" tulevat melko nopeasti ulos" .
pokani sai jo todella aikaisin alle 1v kohtauksia jolloin rupesi yjs kaks oksentamaan ja oli valo/asento herkkä. Emme pystyneet silloin edes kuvittelemaan että olisi migreenistä kyse. Neurologien luona käyty toinen sanoi että olisko välikorvaperäinen mutta toinen kylläpuhui migreenistä. Suvussa on, itselläni ei ole. Tällä hetkellä kohtaukse harventuneet n 1 j.t. kuukausi. Alkavat usein yöaikaan.Sanoo ite että huimaa ja päätä särkee ja oksentaa jatkuvasti. Saimme kokeeksi ennaltaehkäisevästi pronaxeniax2vrk, ollaan vaan annnettu jos joku meno. Migreeniin tarkoitettuja lääkkeitä ei ole olemassa alle 12vuotialle. Kohtauksen aikana burana,panadol supparit (ehkä pikkasen lyhentää kohtausta?) ja primperan pahoinvointi lääkettä peräsuoleen (pieni apu?) Poika nyt 4v, magneettikuvat ja tietokone kuvaukset tehty nukutuksessa, hyvin mennyt.