Alex Stubbin yo-todistus: lyhyt matikka A, reaali I!
http://is.mediadelivery.io/img/978/8009b24fd6a24fd090389335b5308216.jpg
Huhhuh...! Reputtanut ja hädin tuskin päässyt läpi kaikkein tärkeimmistä logiikkaa ja soveltavaa älyä mittaavista kokeista.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Stubb ole vain hyvä osoitus, että yo-kirjoitusten arvosanoilla voi pyyhkiä hanurin sen jälkeen kun jatko-opiskelupaikka on hankittu - oikeastaan voi pyyhkäistä jo ennen, jos jatko-opinnoissa valinta suoritetaan pääsykokeiden perusteella.
Niin no, Stubbihan ei suomalaiseen yliopistoon tietääkseni ole päässyt...
Heikki Lampela sen sijaan pääsi ja valmistui ennätysajassa kurssinsa parhaimpana! Kollega Tarja Halonenkin oli valmistujaisissa:))
Heikki Lampela on nyt kunnostautunut venäläisen Wagnerin palkkamurhaaja Petrovskin asianajajana.
The court ordered Petrovskys immediate release in a decision his lawyer Heikki Lampela described as a victory.
Naisystävänsä Hanna Kärpäsen pahoinpitelystä tuomittu kohujuristi Heikki Lampela erotettiin Asianajajaliitosta. Päätös asiasta tehtiin joulukuussa 2017
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1f91a075-1d92-4700-bff3-b25f47…
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kuulla uhriensa mielipide hänestä pressana - ja muutenkin.
Kuten Jussistakin.
Jussi Halla-ahoa kiusattiin, mutta hänen rehtorinsa mukaan Halla-aho oli myös koulukiusaaja.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/42bff9d4-79bf-4ec4-b74e-705e49ef9…
Halla-aho oli niin surkea matematiikassa ettei edes kirjoittanut sitä yo-kirjoituksissa. Kieliä osasi mutte reaaliakaan kovin kummoisesti eli ei juuri sanottavaa.
Jussi Halla-aho (ps)
Tampereen iltalukio, 1991
Äidinkieli L
Ruotsi C
Englanti L
Reaali C
Venäjä L (myöhempi täydennys tutkintoon)
Yleisarvosana M
Yläasteella Halla-ahon opiskeluinto lopahti. Keskiarvo oli 7,2, kun Halla-aho päätti peruskoulun vuonna 1987. Hän kuitenkin tähtäsi lukioon ja meni kymppiluokalle korottamaan numeroitaan.
Keskiarvo nousikin 7,8:aan. Todistuksessa komeili useita ysejä: kirjallinen ja suullinen ilmaisu, englanti, maantieto, kuvaamataito. Ainoa kymppi tuli konekirjoituksesta ja ainoa vitonen matematiikasta.
Vierailija kirjoitti:
So? Mitä väliä papereilla on?
t. Ope
Tulevaisuudentutkimus povaa, että tulevaisuudessa formaalilla koulutuksella ei olekaan niin väliä. Osaaminen ratkaisee.
Toinen, mistä tulokset kertovat on se, että Sellainen, joka pärjää työelämässä pitkälle, ei ole tunnollinen pänttääjä. Mannerheimkin potkittiin ulos kadettikoulusta kurittomuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Ope
Tulevaisuudentutkimus povaa, että tulevaisuudessa formaalilla koulutuksella ei olekaan niin väliä. Osaaminen ratkaisee.Toinen, mistä tulokset kertovat on se, että Sellainen, joka pärjää työelämässä pitkälle, ei ole tunnollinen pänttääjä. Mannerheimkin potkittiin ulos kadettikoulusta kurittomuuden vuoksi.
Matematiikka on nimenomaan muuta kuin pänttäämistä, se vaatii loogisia kykyjä. On likipitäen mahdotonta saada pitkästä matematiikasta hyvä arvosana ilman riittävää älykkyyttä.
Yläasteella ja lukiossa tuntemastani matemaattisesti superosaavasta henkilöstä tuli muuten kahdellakin uralla menestynyt miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
No, vaikka en Stubbista yhtään välitäkään, niin aika naurettavaa ruotia jotain 30 vuotta vanhaa yo-todistusta. Eiköhän tuo ole osoittanut vain teini-Stubbin laiskuutta eikä mitään muuta - siellä on kuitenkin KAKSI LAUDATURIA ja yleisarvosana on magna. Ei nuo ällät ilmaiseksi tule, niissä on kiintiö ja kilpailu on kovaa.
Höpö höpö!! Mulla on neljä ällää yo-papereissa ja lyhyt matikka sentään B!! Eikä se vaatinut mitään ihmeellistä suoritusta 1980-luvulla!
Oho, en olisi uskonut. Itse sain E:n. Olen siis parempi matikassa kuin mahdollisesti tuleva presidentti.
Vierailija kirjoitti:
Halla-aho oli niin surkea matematiikassa ettei edes kirjoittanut sitä yo-kirjoituksissa. Kieliä osasi mutte reaaliakaan kovin kummoisesti eli ei juuri sanottavaa.
Jussi Halla-aho (ps)
Tampereen iltalukio, 1991
Äidinkieli L
Ruotsi C
Englanti L
Reaali C
Venäjä L (myöhempi täydennys tutkintoon)
Yleisarvosana M
Yläasteella Halla-ahon opiskeluinto lopahti. Keskiarvo oli 7,2, kun Halla-aho päätti peruskoulun vuonna 1987. Hän kuitenkin tähtäsi lukioon ja meni kymppiluokalle korottamaan numeroitaan.
Keskiarvo nousikin 7,8:aan. Todistuksessa komeili useita ysejä: kirjallinen ja suullinen ilmaisu, englanti, maantieto, kuvaamataito. Ainoa kymppi tuli konekirjoituksesta ja ainoa vitonen matematiikasta.
Marinin seiska puolen yläasteen keskiarvolle naureskeltiin, mutta Mestarin pääsee kuin koira veräjästä? Matematiikkakin ihan paska.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että edes av-palstalta ei löydy vastaavaan suoritukseen kyennyttä.
Katsoin joskus mitä ne lyhyen matematiikan tehtävät tuolloin olivat, ja johan peruskouluopeilla olisi saavuttanut saman tason.
Stubb sanoi reputtaneensa reaalin, koska keskittyi matematiikan kokeeseen valmistautumiseen. Tuloksena rimaa hipoen hyväksytty suoritus.
Mutta häntä ei vielä tuossa vaiheessa historia ja yhteiskuntaoppi kiinnostanut ollenkaan.
Nämä ansiothan ne valtiovarainministeriksi pätevöittikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aivan helvetin tyhmä matikassa, mutta silti kirjoitin lyhyestä matikasta B:n. Siis oikeasti olen siinä huono, en meinannut millään päästä kursseja läpi ja monta kurssia kävin etenemisesteen takia uusimassa pariinkin kertaan ennen kuin sain edes pakolliset suoritettua. Lukion todistuksessa matikka on mulla vitonen (asteikolla 4-10). Reaalista vedin lukematta M:n. Pitäisköhän hakeutua eduskuntaan, olis mussa ainakin ainesta valtiovarainministeriksi?
Kyllä sitä saa ehdolle asettua vaikka kokonaan ilman yo-todistustakin. Jos saat tarpeeksi kannatusta, sinut valitaan. On siellä nytkin (esim. persuissa) pelkkiä peruskoulupohjaisia liukuhihnatyöntekijöitä kansanedustajina, en ole varma onko ministereinä, enkä jaksa tarkistaa.
Täysin typerä keskustelu. Siitäkin huolimatta, että Stubb on mielestäni huonoimpia poliitikkojamme, jonkun ikivanhan yo-todistuksen ihme
Tämä. Suomessa on rasittava ilmiö tämä, että yhdestä teini-iässä tehdystä kokeesta jauhetaan koko loppuelämä. T. Hyvät paperit itse kirjoittanut. Mutta en halua, että aina vaan niitä tuijotetaan hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Oho, en olisi uskonut. Itse sain E:n. Olen siis parempi matikassa kuin mahdollisesti tuleva presidentti.
Teet siis yhden kokeen perusteella arvion, että olisit varmasti parempi matikassa kuin huonomman arvosanan saanut? Hanki vähän elämänkokemusta lisää niin opit ymmärtämään sen, että yhteen koetilanteeseen voi vaikuttaa paljon ihan sen hetkinen elämäntilannekin ja toisessa tilanteessa koe voisi mennä paljon paremmin tai huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella ja lukiossa tuntemastani matemaattisesti superosaavasta henkilöstä tuli muuten kahdellakin uralla menestynyt miljonääri.
Ja minusta tuli pitkäaikaistyötön. Pitkä matematiikka L, siihen päälle mm. matematiikkaa ja tietojenkäsittelyä sisältävä maisterintutkinto. En ole juoppo, työhaluton enkä muutenkaan kunnoton.
Missähän se matematiikkaosaajapula oikein luuraa?
Olen elämän varrella nähnyt, ettei kannata takertua mm yo todistukseen. Olen kirjoittanut tästä joskus ennenkin ja sanon jälleen. Mm eräs esimieheni oli lukiossa ollut "huono" oppilas ja todistus rimaa hipoen eli vitosen luokkaa. Mies kertoi, ettei hän panostanut mitään opiskeluun ja " heräsi" kirjoitusten jälkeen huomaamaan että pitää tosiaan alkaa työstää jotta saa ammatin. Hänen haave oli päästä lukemaan kemiaa ja pääsikin. Kaikki tietänevät että pitää olla matikkapäätä, kemia ja fysiikka hallinnassa. Mies väitteli myös tohtoriksi. Joten siinä yksi esimerkki josta voi oppia.
Stubb pääsi sitten tämän jälkeen yliopistoon USA:n golf-stipendillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Ope
Tulevaisuudentutkimus povaa, että tulevaisuudessa formaalilla koulutuksella ei olekaan niin väliä. Osaaminen ratkaisee.Toinen, mistä tulokset kertovat on se, että Sellainen, joka pärjää työelämässä pitkälle, ei ole tunnollinen pänttääjä. Mannerheimkin potkittiin ulos kadettikoulusta kurittomuuden vuoksi.
Matematiikka on nimenomaan muuta kuin pänttäämistä, se vaatii loogisia kykyjä. On likipitäen mahdotonta saada pitkästä matematiikasta hyvä arvosana ilman riittävää älykkyyttä.
Otin kantaa papereihin yleisellä tasolla, en matikkaan.
Mutta Totta, että matikka kehittää loogisuutta. Mutta logiikkaa voi opetella muillakin tavoilla. Matikka ei ole ainut tie. Ei se on virhepäätelmä, että jos ei koulussa ole hyvä matikassa, että ei voisi kehittyä logiikassa.
Vierailija kirjoitti:
No, vaikka en Stubbista yhtään välitäkään, niin aika naurettavaa ruotia jotain 30 vuotta vanhaa yo-todistusta. Eiköhän tuo ole osoittanut vain teini-Stubbin laiskuutta eikä mitään muuta
Ne matematiikan tehtävät oli sellaisia, että normaali annos loogista päättelykykyä olisi riittänyt parempaan arvosanaan jo. Ei siihen mitään sen suurempaa opiskelua olisi vaadittu. Ihan se olisi riittänyt, että viitsii miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aivan helvetin tyhmä matikassa, mutta silti kirjoitin lyhyestä matikasta B:n. Siis oikeasti olen siinä huono, en meinannut millään päästä kursseja läpi ja monta kurssia kävin etenemisesteen takia uusimassa pariinkin kertaan ennen kuin sain edes pakolliset suoritettua. Lukion todistuksessa matikka on mulla vitonen (asteikolla 4-10). Reaalista vedin lukematta M:n. Pitäisköhän hakeutua eduskuntaan, olis mussa ainakin ainesta valtiovarainministeriksi?
Kyllä sitä saa ehdolle asettua vaikka kokonaan ilman yo-todistustakin. Jos saat tarpeeksi kannatusta, sinut valitaan. On siellä nytkin (esim. persuissa) pelkkiä peruskoulupohjaisia liukuhihnatyöntekijöitä kansanedustajina, en ole varma onko ministereinä, enkä jaksa tarkistaa.
Täysin typerä keskustelu. Siitäkin huolimatta, että Stubb on mielestäni huon
Se kertoo vain näistä ihmisistä itsestään. Ovat sitoneet omanarvontuntonsa koulupärjäämiseen. Siksi mittaavat muitakin ihmisiä samalla mittarilla.
Minäkin kirjoitin hyvät paperit. Eikä niillä ole elämässä ollut mitään väliä.
No aina ei voi verrata.Sain itse esim.harjoitus pitkän matkan yo kokeesta (aiemman vuoden) pistettä vajaa L:n,virallisesta C:n....
Vierailija kirjoitti:
Olen elämän varrella nähnyt, ettei kannata takertua mm yo todistukseen. Olen kirjoittanut tästä joskus ennenkin ja sanon jälleen. Mm eräs esimieheni oli lukiossa ollut "huono" oppilas ja todistus rimaa hipoen eli vitosen luokkaa. Mies kertoi, ettei hän panostanut mitään opiskeluun ja " heräsi" kirjoitusten jälkeen huomaamaan että pitää tosiaan alkaa työstää jotta saa ammatin. Hänen haave oli päästä lukemaan kemiaa ja pääsikin. Kaikki tietänevät että pitää olla matikkapäätä, kemia ja fysiikka hallinnassa. Mies väitteli myös tohtoriksi. Joten siinä yksi esimerkki josta voi oppia.
Tän takia oon miettinyt joskus muuttavani pois Suomesta. Inhoan tätä arvosana-ja tittelikeskeisyyttä. Vielä pahempaa se on vanhemmissa ikäluokissa (argh omatkin isovanhemmat tässä asiassa!!), mutta edelleen sitä esiintyy. Eiväthän arvosanat ja tutkinnot ole merkityksettömiä, mutta Suomessa ihmisten määrittely niiden mukaan on ihan sairasta.
niinpä. Muut asiat ratkaisevat.