Alex Stubbin yo-todistus: lyhyt matikka A, reaali I!
http://is.mediadelivery.io/img/978/8009b24fd6a24fd090389335b5308216.jpg
Huhhuh...! Reputtanut ja hädin tuskin päässyt läpi kaikkein tärkeimmistä logiikkaa ja soveltavaa älyä mittaavista kokeista.
Kommentit (123)
No, vaikka en Stubbista yhtään välitäkään, niin aika naurettavaa ruotia jotain 30 vuotta vanhaa yo-todistusta. Eiköhän tuo ole osoittanut vain teini-Stubbin laiskuutta eikä mitään muuta - siellä on kuitenkin KAKSI LAUDATURIA ja yleisarvosana on magna. Ei nuo ällät ilmaiseksi tule, niissä on kiintiö ja kilpailu on kovaa.
Mä olen aivan helvetin tyhmä matikassa, mutta silti kirjoitin lyhyestä matikasta B:n. Siis oikeasti olen siinä huono, en meinannut millään päästä kursseja läpi ja monta kurssia kävin etenemisesteen takia uusimassa pariinkin kertaan ennen kuin sain edes pakolliset suoritettua. Lukion todistuksessa matikka on mulla vitonen (asteikolla 4-10). Reaalista vedin lukematta M:n. Pitäisköhän hakeutua eduskuntaan, olis mussa ainakin ainesta valtiovarainministeriksi?
Vierailija kirjoitti:
No, vaikka en Stubbista yhtään välitäkään, niin aika naurettavaa ruotia jotain 30 vuotta vanhaa yo-todistusta. Eiköhän tuo ole osoittanut vain teini-Stubbin laiskuutta eikä mitään muuta - siellä on kuitenkin KAKSI LAUDATURIA ja yleisarvosana on magna. Ei nuo ällät ilmaiseksi tule, niissä on kiintiö ja kilpailu on kovaa.
Laudaturit on suomesta (vieraana kielenä) ja englannista, ja ne on saatu aikana, jolloin ei eximiaa ollut arvosanavalikoimassa. Eli kiintiöt eivät olleet samanlaiset kuin nykyään. Suomenkielisessä Espoossa kasvaneelle ensin mainittu on piece of cake, kun kilpailijat ovat pääsääntöisesti olleet rantaruotsalaisia ummikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laudaturit on suomesta (vieraana kielenä) ja englannista, ja ne on saatu aikana, jolloin ei eximiaa ollut arvosanavalikoimassa. Eli kiintiöt eivät olleet samanlaiset kuin nykyään. Suomenkielisessä Espoossa kasvaneelle ensin mainittu on piece of cake, kun kilpailijat ovat pääsääntöisesti olleet rantaruotsalaisia ummikkoja.
Tietysti tiedän, ettei kiintiö ole ollut sama ennen eximiaa. Mutta mistä sait päähäsi rantaruotsalaiset ummikot? Kyllä kiintiö on ollut tuohonkin aikaan kansallinen, ei koulukohtainen.
Laudatur on ihan aina ollut erittäin hyvä suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että edes av-palstalta ei löydy vastaavaan suoritukseen kyennyttä.
Veikkaat täysin väärin. Pitkän matikan kirjoittajat ratkaisevat kymmenienkin vuosien jälkeen lyhyen tehtävät vaikka unissaan. Epäilen, että lisäkseni täällä on pitkän matematiikan suorittaneita varmasti lukuisia.
Niin suuri on näiden aineiden ero, ettei edes pitäisi puhua pitkästä ja lyhyestä. Kyseessä ei ole siis ainoastaan kvantitatiivinen vaan nimenomaan laadullinen ero.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aivan helvetin tyhmä matikassa, mutta silti kirjoitin lyhyestä matikasta B:n. Siis oikeasti olen siinä huono, en meinannut millään päästä kursseja läpi ja monta kurssia kävin etenemisesteen takia uusimassa pariinkin kertaan ennen kuin sain edes pakolliset suoritettua. Lukion todistuksessa matikka on mulla vitonen (asteikolla 4-10). Reaalista vedin lukematta M:n. Pitäisköhän hakeutua eduskuntaan, olis mussa ainakin ainesta valtiovarainministeriksi?
Mä reputin osan lyhyen matikan kursseista ja päättötodistuksen arvosana 6. Silti kirjoitin siitä magnan parin viikon treenillä. Myös reaalista M, vaikka ikinä en minkäänlaista vaivaa nähnyt kurssien eteen. Että kyllähän Stubbelon suoritus on aika käsittämätön...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä saa ehdolle asettua vaikka kokonaan ilman yo-todistustakin. Jos saat tarpeeksi kannatusta, sinut valitaan. On siellä nytkin (esim. persuissa) pelkkiä peruskoulupohjaisia liukuhihnatyöntekijöitä kansanedustajina, en ole varma onko ministereinä, enkä jaksa tarkistaa.
Täysin typerä keskustelu. Siitäkin huolimatta, että Stubb on mielestäni huonoimpia poliitikkojamme, jonkun ikivanhan yo-todistuksen ihmettely on aivan naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tiedän, ettei kiintiö ole ollut sama ennen eximiaa. Mutta mistä sait päähäsi rantaruotsalaiset ummikot? Kyllä kiintiö on ollut tuohonkin aikaan kansallinen, ei koulukohtainen.
80-l lopussa yo-kirjoituksiin osallistuvia maahanmuuttajia oli marginaalinen määrä ja 99% suomen toisena kielenä kirjoittavista oli ruotsinkielisiä. Ruotsinkielisistä taas suurin osa asui ruotsinkielisellä/vahvasti kaksikielisellä alueella, jossa toisen kotimaisen taito ei pääse kehittymään. Ummikkoseuduilla ei (edelleenkään) osata suomea äidinkielen tasoisesti, tai edes välttävästi.
Vaikka en kannatakaan Stubbia, niin minusta tämä ikivanhan yo-todistuksen ruotiminen on naurettavaa. Eiköhän tuossa ole kysymyksessä lähinnä piittaamattomuus koulunkäynnistä ja laiskuus, mikä ei ole lukioikäisillä pojilla harvinaista. Sen jälkeen Stubb on kuitenkin onnistunut hankkimaan tutkinnon kovatasoisesta yliopistosta.
Terv. suunnilleen Stubbin ikäinen kuuden laudaturin ylioppilas
Entä sitten? Omani oli parempi kuin Soinin, joten sopisin ilmeisesti hänen hommaansa? :D Voin minä toki ministerin salkun ottaa, mutta Persuja en ota johtaakseni. Sen paikan voisin antaa Juvoselle, niin ehkä loputkin persut löytää tiensä tälle vuosituhannelle...
Eikö Stubb ole vain hyvä osoitus, että yo-kirjoitusten arvosanoilla voi pyyhkiä hanurin sen jälkeen kun jatko-opiskelupaikka on hankittu - oikeastaan voi pyyhkäistä jo ennen, jos jatko-opinnoissa valinta suoritetaan pääsykokeiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Stubb ole vain hyvä osoitus, että yo-kirjoitusten arvosanoilla voi pyyhkiä hanurin sen jälkeen kun jatko-opiskelupaikka on hankittu - oikeastaan voi pyyhkäistä jo ennen, jos jatko-opinnoissa valinta suoritetaan pääsykokeiden perusteella.
Niin no, Stubbihan ei suomalaiseen yliopistoon tietääkseni ole päässyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-l lopussa yo-kirjoituksiin osallistuvia maahanmuuttajia oli marginaalinen määrä ja 99% suomen toisena kielenä kirjoittavista oli ruotsinkielisiä. Ruotsinkielisistä taas suurin osa asui ruotsinkielisellä/vahvasti kaksikielisellä alueella, jossa toisen kotimaisen taito ei pääse kehittymään. Ummikkoseuduilla ei (edelleenkään) osata suomea äidinkielen tasoisesti, tai edes välttävästi.
Olen itse ruotsinkielinen ja Sipoosta kotoisin, onko se tätä "ummikkoseutua"? Tuohonkin aikaan meiltä moni kirjoitti pitkän suomen, koska pystyi ja kannatti.
Mutta selvä sitten, puhutaan vain siitä toisesta (eli englannin) laudaturista kerran tämä on ilmainen. Niitä kun tosiaan oli KAKSI.
Tanssija Marco B on kirjoittanut paremmin kuin lähes kaikki nykyiset ministerimme.
Ja pressaahan ei koulu tuntunut kiinnostavan, mutta hän on "pärjännyt" paremmin kuin moni 6 L:n yo.Jos nyt presidentin tointa voidaan onnistumiseksi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ruotsinkielinen ja Sipoosta kotoisin, onko se tätä "ummikkoseutua"? Tuohonkin aikaan meiltä moni kirjoitti pitkän suomen, koska pystyi ja kannatti.
Mutta selvä sitten, puhutaan vain siitä toisesta (eli englannin) laudaturista kerran tämä on ilmainen. Niitä kun tosiaan oli KAKSI.
Ummikkoseutu ulottuu Helsingistä Keski-Pohjanmaalle rannikkoa pitkin, mutta kyllä sieltä Sipoostakin niitä vahvasti murtaen, kieliopillisesti virheellistä suomea mongertavia löytyy Stubbin ikäluokasta, kuten hyvin tiedät.
Englannin laudatur on hyvä suoritus, vaikka yleinen vaatimustaso olikin heikompi kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti suomalaisten korkeakoulujen arvostus on sellainen, ettei sillä näytä olleen Stubbin uran alkuvaiheessakaan mitään merkitystä, että suomalainen korkeakoulututkinto puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Tanssija Marco B on kirjoittanut paremmin kuin lähes kaikki nykyiset ministerimme.
Ja pressaahan ei koulu tuntunut kiinnostavan, mutta hän on "pärjännyt" paremmin kuin moni 6 L:n yo.Jos nyt presidentin tointa voidaan onnistumiseksi laskea.
Räsäselläkin meni hyvin, vaikka elääkin viime vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisiä, jotka ovat päässeet huonommalla yo todistuksella, kuin Stubbilla, suomalaiseen yo:n mm. Sauli Niinistö,joka kirjoitti kaksi A:ta ja kaksi C:tä.Osa on valmistunut, osa ei.Ja sitten niitä hyviä kirjoittajia, kuten Pekka Haavisto ja Paavo Arhinmäki,joilla opinnot jäivät kesken ja tuskinpa he enää niitä suorittavat, jollei sitten ihan omaksi iloksi eläkeiässä:))
Tiedän myös naisen, joka lopetti oman maansa yo:ssa ja pärjäsi kuitenkin täällä kk-opinnoissaan vain joitakin vuosia tänne muuttamisen jälkeen.Suomenkielellä.On niitäkin, jotka eivät ole pärjänneet ulkomailla opinnoissaan, hyvistä arvosanoista huolimatta, joten joutuneet palaamaan Suomeen.Ja päässeet opiskelemaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi myös Liina Jukko 10 L:n yo pääsi Lontoon Imperial Collegeen.Vähän joutui jännittämään.Kummallista sikäli, että jotkut enkuthan ovat päässeet sinne pelkästään hyvällä O-level suorituksella (vastaa meidän peruskoulua), mutta tietty ulkkareilta vaaditaan vankempi pohja ja riippunee varmaan myös suuuntautumisesta.
Veikkaan, että edes av-palstalta ei löydy vastaavaan suoritukseen kyennyttä.