Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karppaus ja vatsan toiminta?

Vierailija
04.06.2016 |

Mä oon alottanut karppauksen muutama kuukausi sitten, muuten kaikki on sujunut hyvin, mutta välillä meinaa ummetus vaivata.

Aiemmin söin leipää paljon juurikin siksi, että mahani toimi. Nyt en leipää ole syönyt enkä varsinaisesti ole leipää kaivannut, mutta kun pähkinöitä ja manteleita en voi allergian takia syödä niin kuidun lähteiksi jää ymmärtääkseni lähinnä kasvikset ja jotkut siemenet. Kasviksista olen pääsääntöisesti valinnut niitä kuitupitoisimpia, mutta tästä huolimatta vatsa ei toimi koko aikaa normaalisti ja se aiheuttaa ikävää oloa.

Oisko jotain vinkkejä, mitä voisin kokeilla, joilla saisin vatsan toimimaan normaalisti?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruislese

Vierailija
2/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleinen vaiva niille jotka ovat aloittaneet karppauksen. Itse syön pellavarouhetta sekä juon lasillisen chia-siemeniä aamuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruislese

Kokeilin jossain kohtaa, mutta turvotus tuli takaisin ja poistui, kun jätin ruisleseen käytön

ap

Vierailija
4/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yleinen vaiva niille jotka ovat aloittaneet karppauksen. Itse syön pellavarouhetta sekä juon lasillisen chia-siemeniä aamuisin.

Mihin laitat tuota pellavansiemenrouhetta?

ap

Vierailija
5/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää rasvaa ja varmasti lentää. Mulla karppaus nimenomaan tasoittaa vatsantoimintaa, kerran päivässä on hätä ja tuotoksen määrä ja laatu sopivan kiinteä. Kokeile sekoittaa lämpimään veteen voita 15g ja juo se. Tätä voi juoda parikin kertaa päivässä kunnes ongelma helpottaa. Kookosöljykin käy jos et halua voita käyttää.

Vierailija
6/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää rasvaa ja varmasti lentää. Mulla karppaus nimenomaan tasoittaa vatsantoimintaa, kerran päivässä on hätä ja tuotoksen määrä ja laatu sopivan kiinteä. Kokeile sekoittaa lämpimään veteen voita 15g ja juo se. Tätä voi juoda parikin kertaa päivässä kunnes ongelma helpottaa. Kookosöljykin käy jos et halua voita käyttää.

Voiko tämän sekoittaa kahviin? Ei ap, mutta tätä pohtinut. Kookosöljyä olen kokeillut kahviin, mutta en pidä kookosöljyn mausta yksinään saati kahvin seassa.

Vierailija
7/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin laitat tuota pellavansiemenrouhetta?

ap

Itse teen mukissa korvikkeen leivälle. Ruokalusikallinen voita mukiin ja sulata se mikrossa. Lisää yksi kananmuna ja sekoita. Lisää vähän alle 1dl pellavarouhetta seokseen ja sekoita hyvin. Laita mikroon n. 2 minuutiksi ja anna jäähtyä. Lisäilen myös ruokiin vähän silloin tällöin (riippuu toki ruoasta) sekä joskus intoudun leipomaan pizzapohjaa tai sämpylää pellavarouhetta käyttäen. Reseptejä siis löytyy netistä hirveästi.

Vierailija
8/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämän sekoittaa kahviin? Ei ap, mutta tätä pohtinut. Kookosöljyä olen kokeillut kahviin, mutta en pidä kookosöljyn mausta yksinään saati kahvin seassa.

Tiedän yhden joka juo kahvinsa voisulan kera. 

Vierailija
9/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta sekoita silloin voi suoraan kahviin ja jätä se vesi pois. Mutta pidä vessa lähellä. Mulla ainakin jo pelkkä kahvi laittaa mahan toimimaan aamuisin, siihen voita vielä niin kiirus tulee.

Vierailija
10/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa vaan lisää, niin kyllä vatsa toimii.

Vierailija
11/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta sekoita silloin voi suoraan kahviin ja jätä se vesi pois. Mutta pidä vessa lähellä. Mulla ainakin jo pelkkä kahvi laittaa mahan toimimaan aamuisin, siihen voita vielä niin kiirus tulee.

Joo en ajatellukaan, että kahviin ois vielä erikseen lisättävä vettä :)

6

Vierailija
12/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks sit karppaat?

Vierailija
13/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu rasvaa lisää niin toimii liukkaasti suolisto. 😄

Vierailija
14/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauralese. Jos se nyt on karppaajalle sallittua.

Vierailija
15/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa hiilihydraattia. En tietysti tiedä kuinka paljon ap hiilareita sallii, mutta ainakin alakarpille liikaa.

Vierailija
16/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma (noudatan paleoruokavaliota koska se saa autoimmuunisairauden paremmaksi)  ja en ole täysin päässyt tasapainoon vieläkään. Chia-siemenet aamusmoothiessa kyllä tuntuvat auttavan jonkin verran, samoin psylliumin lisääminen ruokiin. En voi käyttää mitään viljaleseitä.

Vierailija
17/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolisto tarvitsee bakteereja pysyäkseen hyvässä kunnossa. Syö hapankaalia ja raakamaitotuotteita. Esim. Miettilän juustoleipä on tehty käsittelemättömästä lehmänmaidosta. Lidlissä myydään Roquefort-merkkistä juustoa (vihreässä paketissa), joka on valmistettu rakamaidosta. Molemmat ovat edullisia tuotteita. Lisäksi harrasta liikuntaa ja juo paljon vettä.

Vierailija
18/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa vaan lisää, niin kyllä vatsa toimii.

Paljonko rasvaa pitäisi lisätä? Nyt siis menee 140g vuorokaudessa

ap

Vierailija
19/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaisa Jaakkola on kirjoittanut niissä hormonikirjoissaan että suolistoa stimuloivia kuituvalmisteita, kuten pellavansiemeniä, hampunsiemeniä jne, ei tulisi käyttää yhtäjaksoisesti viikkoa kaempaa koska suolisto voi ärsyyntyä. Kannattaa vaihtaa viikon välein aina uuteen tuotteseen, jossain vaiheessa kierros alkaa alusta. Kannattaa myös pitää taukoa niiden käytössä.

Vierailija
20/32 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa hiilihydraattia. En tietysti tiedä kuinka paljon ap hiilareita sallii, mutta ainakin alakarpille liikaa.

Hiilareita vähän vaihtelevasti päivästä riippuen 50-70g välillä. Olen huomannut, että erityisesti kaikki viljat aiheuttaa mulle turvotusta, osin siksi ne on kiellettyjen listalla

ap