Karppaus ja vatsan toiminta?
Mä oon alottanut karppauksen muutama kuukausi sitten, muuten kaikki on sujunut hyvin, mutta välillä meinaa ummetus vaivata.
Aiemmin söin leipää paljon juurikin siksi, että mahani toimi. Nyt en leipää ole syönyt enkä varsinaisesti ole leipää kaivannut, mutta kun pähkinöitä ja manteleita en voi allergian takia syödä niin kuidun lähteiksi jää ymmärtääkseni lähinnä kasvikset ja jotkut siemenet. Kasviksista olen pääsääntöisesti valinnut niitä kuitupitoisimpia, mutta tästä huolimatta vatsa ei toimi koko aikaa normaalisti ja se aiheuttaa ikävää oloa.
Oisko jotain vinkkejä, mitä voisin kokeilla, joilla saisin vatsan toimimaan normaalisti?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Suolisto tarvitsee bakteereja pysyäkseen hyvässä kunnossa. Syö hapankaalia ja raakamaitotuotteita. Esim. Miettilän juustoleipä on tehty käsittelemättömästä lehmänmaidosta. Lidlissä myydään Roquefort-merkkistä juustoa (vihreässä paketissa), joka on valmistettu rakamaidosta. Molemmat ovat edullisia tuotteita. Lisäksi harrasta liikuntaa ja juo paljon vettä.
Hapankaali ei sovi mulle, siitä tulee maha tosi kipeäksi ja turvotusta. Käyn päivittäin 9-12km hölkkä/juoksulenkeillä, lisäksi kolme kertaa viikossa lihaskuntoharjoittelua. Vettä juon yleensä 3litraa, helyeillä enemmänkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa vaan lisää, niin kyllä vatsa toimii.
Paljonko rasvaa pitäisi lisätä? Nyt siis menee 140g vuorokaudessa
ap
Kokeilemalla se selviää.
Mulla auttoi rasvan lisäys ja chia-siemenet
Olen hyväkarppi ja mulla ainakin toimi vatsa ihan hulluna, monta kertaa päivässä välillä. Joka aamu smoothie gefiluspiimästä ja mustikoista pitää vatsan kunnossa! Ja kasviksista saa kuituja myös. En tosiaankaan syö pelkkää lihaa ja rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolisto tarvitsee bakteereja pysyäkseen hyvässä kunnossa. Syö hapankaalia ja raakamaitotuotteita. Esim. Miettilän juustoleipä on tehty käsittelemättömästä lehmänmaidosta. Lidlissä myydään Roquefort-merkkistä juustoa (vihreässä paketissa), joka on valmistettu rakamaidosta. Molemmat ovat edullisia tuotteita. Lisäksi harrasta liikuntaa ja juo paljon vettä.
Hapankaali ei sovi mulle, siitä tulee maha tosi kipeäksi ja turvotusta. Käyn päivittäin 9-12km hölkkä/juoksulenkeillä, lisäksi kolme kertaa viikossa lihaskuntoharjoittelua. Vettä juon yleensä 3litraa, helyeillä enemmänkin.
ap
Aargh. Tämä kaikki vähillä hiilareilla. Sitten kun kirpparisi kosahtaa, älä sano ettei varoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aargh. Tämä kaikki vähillä hiilareilla. Sitten kun kirpparisi kosahtaa, älä sano ettei varoitettu.
Avaisitko vähän.
Rasvaa liian vähän jos suoli ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mulla menee 150-160g rasvaa päivässä. Tasaisesti päivän aikana joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mulla menee 150-160g rasvaa päivässä. Tasaisesti päivän aikana joka aterialla.
Mullakin menee saman verran ja vatsa toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten niin? Ei karppaus estä liikunnan harrastamista. Mä oon todella liikunnallinen eikä oo koskaan ollut ongelmia kilpparin kanssa ja kyllä karppaan.
Näin karppajaat oikeasti toimivat.