Kuntouttavana työtoimintana paskan lapioimista hevostallilla
Tähän on menty. Työpajalta lähetetään porukkaa lapioimaan paskaa. Onneksi olen itse säästynyt tuolta "kuntoutukselta", valitettavasti jotkut sinne joutuvat karenssin uhalla. Mikä pakko se on nöyryyttää työttömiä? Eikö se työttömyys itsessään ole tarpeeksi paha, ilman paskan lapiointia ylimääräisenä rangaistuksena? Kuinka tällainen toiminta kuntouttaa?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset alistuu tuollaiseen? Sen kuin kieltäytyy. Ei ne aseella uhaten pakota (vielä).
Harvalla on varaa kieltäytyä, ensin tukea leikataan -20% ja jos kieltäydyt uudestaan, sitten lähtee -40%
Ap
Tuo on ollut jo kauan arkipäivää täällä Hollannissa. Kaikki tekevät töitä kykyjensä mukaan ja kuntoutussetelillä maatilan töihin pääsy on täällä haluttua. Koskee pitkäaikaistyöttömiä, päihdekuntoutujia, kehitysvammaisia... Minusta hyvä systeemi.
Tuo kertoo tarpeeksi siitä minkä arvoisena työtön nähdään.
Miksi hevosten olosuhteista huolehtiminen on AP:n mielestä jotenkin arvotonta työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset alistuu tuollaiseen? Sen kuin kieltäytyy. Ei ne aseella uhaten pakota (vielä).
Harvalla on varaa kieltäytyä, ensin tukea leikataan -20% ja jos kieltäydyt uudestaan, sitten lähtee -40%
Ap
Ja sitten vasta onkin vaikeaa kieltäytyä kun leikataan sata prosenttia. Eikö ois parempi kaikkien vaan laittaa stoppi tuolle nyt?
Vierailija kirjoitti:
Karenssin uhalla joutuu paskahommiin, nyt ihan kirjaimellisesti. Huoltofirmat käyttää surutta hyödyksi 9 euron orjia. Haravan tai kolan kanssa pitävät halvalla pihat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hevosten olosuhteista huolehtiminen on AP:n mielestä jotenkin arvotonta työtä?
Ei se ole arvotonta jos itse omistaa ne eläimet. Nyt puhutaan siitä että porukkaa pakotetaan tekemään sitä ilmaiseksi. Ei se paskan lapioiminen mitään herkkua ole. -ap
Ei siellä tallilla nyt siihen paskaan kannata pelkästään keskittyä, voihan siellä tutustua heppoihin, rapsutella ja jutella niille, viedä niitä ulos ja sisälle, opetella harjaamaan ja ruokkimaan, hoitamaan varusteita jne. Eläinten kanssa työskentely on yleensä hyvin terapeuttista sinällään ja tuota hommaa tekee monet muutenkin ihan vapaaehtoisesti. Itse kyllä työskentelisin tallilla mieluummin kuin vaikka levittelisin kirpparilla vaatekasoja tai repisin rikkaruohoja jossain liikenteenjakajassa.
Seuraavan kerran työkkäri lähettää Auschwitzin kaasukammioihin karenssin uhalla...
Kumpi edistää työttömän työllistymistä? "Kuntouttava työtoiminta" vai työnhaku? Normaaleilla ihmisillä eli muilla kuin päihde tai mielenterveysongelmaisilla se on kylläkin tuo jälkimmäinen ja lannanluonti on siitä ajallisesti pois.
Tuonkin ajan voi kyllä käyttää hyödyllisesti mp3 - soittimen ja kielikurssin tai luentojen avulla.
Tässä samassa työpajassa on myös kauppakassi niminen toiminta, eli tehdään kaupassa ostokset ja toimitetaan ne vanhuksille ja muille huonokuntoisille. Ei siinä muuten mitään vikaa ole, mutta tuokin työ on pois joltain lähihoitajalta, työtön vain tilalle. Viimeksi tiistaina kuulin kuinka yksi kauppakassissa mukana ollut kertoi että mies oli käskenyt jättää kassin oven ulkopuolelle koska se ei pääse sängystä ylös. Olisikohan ollut hyvä jos kauppakassin tuoja olisi ollut lähihoitaja? Ei se mies kuitenkaan jäänyt ilman hoitoa, sieltä pajalta jälkikäteen soitettiin jollekkin, joka lähettää jonkun katsomaan miestä. -ap
Eiköhän noilla hommilla ole tarkoitus repiä ihmiset ulos neljän seinän sisältä ja saada heidät tekemään edes jotain ja samalla ehkä löytää vaikka kipinä uuteen työuraan. Kotona makaaminen ei ketään kuntouta ja toisaalta kuntouttava työ ei voi olla myöskään liian haastavaa tai vaativaa.
Pitääpä lisätä tietoihin eläinten pelko.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä tallilla nyt siihen paskaan kannata pelkästään keskittyä, voihan siellä tutustua heppoihin, rapsutella ja jutella niille, viedä niitä ulos ja sisälle, opetella harjaamaan ja ruokkimaan, hoitamaan varusteita jne. Eläinten kanssa työskentely on yleensä hyvin terapeuttista sinällään ja tuota hommaa tekee monet muutenkin ihan vapaaehtoisesti. Itse kyllä työskentelisin tallilla mieluummin kuin vaikka levittelisin kirpparilla vaatekasoja tai repisin rikkaruohoja jossain liikenteenjakajassa.
Minä en pidä hevosista, äksyjä hevosia pelkään. En taatusti rapsuta yhtään kaakkia, korkeintaan tönisin jollain kepakolla kauemmaksi, jos tallihommiin joutuisin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut paikan päällä, joten en osaa sanoa antaako tallin omistaja edes koskea arvokkaisiin eläimiin, ainakin paskaa joutuvat lapioimaan. -ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noilla hommilla ole tarkoitus repiä ihmiset ulos neljän seinän sisältä ja saada heidät tekemään edes jotain ja samalla ehkä löytää vaikka kipinä uuteen työuraan. Kotona makaaminen ei ketään kuntouta ja toisaalta kuntouttava työ ei voi olla myöskään liian haastavaa tai vaativaa.
Nyt vedät yhtäläisyysmerkit vaikeasti syrjäytyneiden ja työttömien välille. Miksi kuvittelet että työttömät vain makaavat kotona? Minutkin haluttiin laittaa kuntouttavaan työtöimintaan vaikka olen suorittanut mm. kaksi ylempää yliopistotutkintoa ja olen tavallinen aktiivinen ja harrastava perheenäiti, työuraakin on takana 10 v. Nyt vain on viimeisimmän työpätkän jälkeen työttömyys venähtänyt liian pitkäksi.
Olisihan se mukavampaa jauhaa sekin aika paskaa palstalla, eikä luoda lantaa talleilla. Hikikin tulee.
Etkö ap ennen ole lapioinut paskaa? Aika normaalia hommaa.
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/2669268/Kuka+haluaa+ilmaiseksi+…
"Olen työskennellyt yli 10 vuoden ajan työ- ja elinkeinotoimistossa (ent. työvoimatoimisto) ja työssäni näkee selkeästi sen, kuinka laajamittaisesti palkatonta työvoimaa käytetään hyväksi."
Te-keskuksen virkailijoillakin alkaa tulla mitta täyteen, ts. omatunto herännyt joillain.
Onhan tämä jo sairasta, ei puutu kuin keltaiset tähdet rinnuksista.