Eikös etiketin mukaan ole ihan ok että ylioppilasta mennään onnittelemaan (kotiin) vaikka ei ole tullut kutsua?
Ainakin perinteisesti tämä on ollut ihan tavallista ja hyväksyttyä.
Kommentit (32)
Tuota minäkin juuri mietin, että voinko viedä ruusun pikkuserkulleni ihan kotiovelle vai tiputanko vain kortin postilaatikkoon.
Kyllä, mutta pitää olla tieto siitä, että juhlat vietetään. Vieläpä siellä kotona.
Itse en ois tykännyt. Lähetettiin kutsut niille jotka haluttiin paikalle eikä ois tullu mieleenkään et joku tulee kutsumatta. Helsingissä se ei ole tapana. Tai ainakaan en tiedä ketään jonka valmistujaisiin ei ois lähetetty erikseen kutsuja.
Ehkä tässä on paikkakuntakohtaisia eroja? Maalla ainakin on ihan yleistä että kaikki halukkaat saa tulla onnittelukäynnille, ovet on avoinna.
Kyllä sitä naapuriin saa mennä kukkapuskan kanssa onnittelemaan, mutta ei pidä olettaa että saa kuohuvaa, kahvia ja purtavaa jos ei ole kutsuttu.
Nykyään saatetaan kokea vähän oudoksi naapurien onnittelut, jos siis ei olla muuten tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ois tykännyt. Lähetettiin kutsut niille jotka haluttiin paikalle eikä ois tullu mieleenkään et joku tulee kutsumatta. Helsingissä se ei ole tapana. Tai ainakaan en tiedä ketään jonka valmistujaisiin ei ois lähetetty erikseen kutsuja.
Etiketin mukaan näihin juhliin ei kutsuta, mutta tapana on laittaa kutsu lähipiirille muistuksena "kutsu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiketin mukaan näihin juhliin ei kutsuta, mutta tapana on laittaa kutsu lähipiirille muistuksena "kutsu"
Käytännössä tuo etiketti on kuitenkin hyvin kuollut joissain paikoissa joten valitettavasti esim. Helsingissä ap:ta todennäköisesti ihmeteltäisiin todella paljon. Ei etiketti ole mikään muuttumaton laki.
Ei! Lokkikäytöstä mennä ilmaisulle kaffeille ilman kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan helsinkiläisiä ollaan ja kolmet juhlat järjestetty viime vuosina. Aina on tullut naapurustoa, kaverin vanhempia jne. ihan "ylimääräisinä".
Ja se on ollut vain mukavaa! Ainoastaan tällasen yllätysvieraan on hyvä tulla sillä mielellä, ettei nyt pöytää rohmua tyhjäksi. Eli kerran yksi äitinsä kanssa tullut teinipoika mätti puolet paakkelseista napaansa ja booliakin naukkaili vähän turhan paljon alaikäiseksi. Yllätysvieras voi mielestäni tulla vain ruusun ja kortin kanssa. Ei tarvitse olla siis lahjaa.
Jos lehdessä on ollut avoin kutsu saa mennä. Muuten en näe kohteliaaksi mennä? Todennäköisesti tässä tapauksessä on lähetetty henkilökohtaiset kutsut tai juhlia ei pidetä.
eikai nyt olla niin ahdasmielisiä tai sisäänpäinlämpiäviä että jos joku (naapuri, tuttu tms) haluaa ylioppilasta tulla onnittelemaan kukkien kera niin ei päästetä sisälle :D
etiketin mukaan tätä saavutusta voi mennä kutsumattakin onnittelemaan. samoin mm 50-vuotisjuhlia, siksi lehdissä on ilmoituksia "en juhli" tai "olen ulkomailla" ettei vieraita pölähdä kotiin.
etiketti ei ole sääntö eikä laki. jos joku ei halua ihmisiä onnittelemaan niin pitää ovensa kiinni vaan.
Kyllä meille ainakin olisi saanut ihan kuka vain tulla onnittelemaan ja oltaisi ihan mielellämme tarjottu kahvit ja kakutkin. Meillä on juhlat pidetty aina aika pieninä tilanpuutteen vuoksi (ja tuntuu hassulta kutsua sukulaisia joita vain harvoin näkee, ihan kuin ruinaisi lahjoja). Mutta aina pari "ylimääräistä" mahtui ja yllätysvieraat ovat ihan mukava juttukin!
Voi tulla mutta älä ihmettele jos ei pyydetä sisään.
Mulla ei ole ystäviä eikä tuttuja, joten ajattelin mennä huomenna pientaloseutua kiertämään. Siellä varmaan jollakin on yo-juhlat. Miten kannattaisi toimia? Esittelen itseni ja toivotan onnea ylioppilaalle vai mites?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tuo etiketti on kuitenkin hyvin kuollut joissain paikoissa joten valitettavasti esim. Helsingissä ap:ta todennäköisesti ihmeteltäisiin todella paljon. Ei etiketti ole mikään muuttumaton laki.
Tähän lisäisin vielä että perheeni asui keskikokoisessa kerrostaloasunnossa omien ja siskoni juhlien aikaan. Avoimet ovet -periaate ei ois mitenkään ollut mahdollinen kun kutsuttujenkin kanssa piti tarkkaan mietti mahtuvatko kaikki.
Kyllä, juuri näin.
Ylioppilasta saa mennä ja mennään onnittelemaan ilman kutsua (toki lähipiiri voidaan erikseen kutsuakin).
Yo-juhliin ei kyllä perinteisesti mitään kutsuja ole lähetetty, vaan se on ollut avoimien ovien juhla. Ehkä tuo kutsujen lähettäminen on joku köyhien masinoima uusi tapa, kun rahat on tiukilla niin pitää tarkalleen tietää montako bebe-leivosta ja halpiskuoharilasillista tarvitaan.
Jos on julkinen kutsu esim lehdessä. Muuten en menis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helsinkiläisiä ollaan ja kolmet juhlat järjestetty viime vuosina. Aina on tullut naapurustoa, kaverin vanhempia jne. ihan "ylimääräisinä".
Ja se on ollut vain mukavaa! Ainoastaan tällasen yllätysvieraan on hyvä tulla sillä mielellä, ettei nyt pöytää rohmua tyhjäksi. Eli kerran yksi äitinsä kanssa tullut teinipoika mätti puolet paakkelseista napaansa ja booliakin naukkaili vähän turhan paljon alaikäiseksi. Yllätysvieras voi mielestäni tulla vain ruusun ja kortin kanssa. Ei tarvitse olla siis lahjaa.
Veikkaan että ette ainakaan asu kerrostalossa? Jossain lähiössä tuo ehkä onkin vielä tavallista. Jos olen väärässä niin olen kieltämättä yllättynyt.
Kyllä, mutta yleensä kutsutaan sitten lehdessä yleisellä kutsulla tai sitten on varma tieto, että talossa todella on juhlat. Kaikki eivät juhli.