En saanut hakemaani virkaa koska olen pienten lasten äiti
Muuten olen virkaan pätevä ja testeissä sain arvosanan 5/5 eli minut koettiin sopivan erittäin hyvin työskentelemään hakemaani virkaan.
Onko kukaan muu kokenut samanlaista kohtelua?
Kommentit (29)
Mistä olet varma että syynä oli pienet lapset? Onhan joku muukin voinut saada 5/5 ja sen lisäksi vielä jotain muuta joka nosti pisteitä.
Oliko siis jotain toista henkilö, joka sai samat pisteet ja sanottiinko sinulle suoraan, että paikka jäi täyttämättä lasten takia? Jos tuo jälkimmäinen osio pitää paikkaansa, niin homma on laiton. Ja varsinkin kun puhutaan virasta, voidaan olettaa homman olevan kaupungin tms. tehtävä, joten hieman epäilen sinun aloituksen sisältöä.
Tuskinpa on edes lapsista kysytty. Toisella oli enemmän kokemusta, sopivammat ominaisuudet tms.
Älä nyt ainakaan valita! Et saa virkaa enää mistään
Saitko siis postia jossa luki että et saa paikkaa kun sinulla on lapsia? Vai puhelimessako he sen ilmoittivat?
No tuossahan on syrjintäsyytteen paikka. Ei muuta kuin rikosilmoitusta väsäämään. Tulet saamaan ainakin vuoden palkan korvauksena.
Luuletko nyt vain vai onko sinulla faktoja esittää?
Mulle sanottiin, että kaikki on täydellistä ja CV:ni paras ja paikan piti olla varma. Viimeisessä haastattelussa minua katsottiin sitten päästä varpaisiin ja sanottiin suoraan, ettei uskoisi, että harrastan urheilua. Mietin myöhemmin, että mahtoivatkohan myös luulla, että olen raskaana.
Kukaan työnantaja ei ole niin typerä että kutsuu itsensä käräjille ilmoittamalla työnhakijalle että et saa työpaikkaa koska sinulla on pieniä lapsia.
0/5
Ap ne faktat ennen kun juristin numeroa linketään.
Vierailija kirjoitti:
Saitko siis postia jossa luki että et saa paikkaa kun sinulla on lapsia? Vai puhelimessako he sen ilmoittivat?
Olin ainoa naishakija.
Vierailija kirjoitti:
No tuossahan on syrjintäsyytteen paikka. Ei muuta kuin rikosilmoitusta väsäämään. Tulet saamaan ainakin vuoden palkan korvauksena.
Jos ei ole todisteita esittää niin tulos voi olla päin vastainen ja vuoden palkka ei riitä oikeuden käyntikuluihin ja työpaikan saanti vaikeutuu ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ainoa naishakija.
Tämäkin vielä. Nyt on juristeilla oikein vuosisadan juttu käsillä. :D Syyte sukupolisyrjinnästä!
Lisään vielä, että miehillähän uralla lapsista ei ole haittaa koska NAINEN hoitaa jos kotona on jotain hässäkkää. Minun mieheni osaa kyllä hoitaa lapsia vähintään yhtä hyvin kuin minäkin.
Ehkä sun persoona ei vaan rekrytoijan mieleen ollut tai koki ettet sopeutuisi yhtä hyvin työyhteisöön kuin toinen hakija.
Jos olit ainoa naishakija niin ilman muuta firma oikeuteen sukupuolisyrjinnästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ainoa naishakija.
Eiku käyttämään kohtua aseena!
Ja mä sain paikan heti vanheimpainvapaan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos olit ainoa naishakija niin ilman muuta firma oikeuteen sukupuolisyrjinnästä!
Firman vika, että ap ainut naishakija? Tähän sitä on menty, jos vain yksi naishakija niin pakko palkata, jos ei käräjille halua vaikka miehen monikertainen pätevyys olisi selkeästi osoitettuna.
Jos hakijat ovat yhtä päteviä, ymmärrän, että tämäkin voi olla yksi päätökseen lopulta vaikuttavista tekijöistä. Tätähän ei ääneen saisi sanoa, mutta kyllä työpaikoilla tulee ongelmia siitä, jos jollain työntekijällä on useita pieniä lapsia. Olen itse (vapaaehtoisesti) lapseton vähän yli 30-vuotias nainen töissä naisvaltaisessa työpaikassa, ja oman kokemukseni mukaan kunkin perhetilanne vaikuttaa työn sujumiseen ja tehtävien jakautumiseen. Lapset sairastavat paljon ja yleensä peräkkäin, ja perheellisille tulee tästä poissaoloja, jolloin meillä työt jäävät muiden harteille, kun työn luonteen vuoksi sijaisten hankkiminen ei onnistu. Todella usein se on äiti, joka jää tilapäiselle hoitovapaalla. Samoin lasten hoito- ja harrastuskuviot vaikuttavat kokouksiin ja projekteihin. Olemme asiantuntijaorganisaatio, ja usein kokoukset venyvät ja projekteja tehdään kelloa katsomatta deadlinen lähestyessä. Ärsyttää vuodesta toiseen olla aina se, joka jää hoitamaan raporttien kirjoittelut, työtilojen järjestelyt ym. loppuun, kun perheellisillä on kiire hakemaan lapsia hoidosta tai kuskaamaan näitä harrastuksiin.
No siellä oli joku muuten yhtä pätevä mutta lisäplussana vanhemmat lapset tai ei lapsia. Elämä on.