Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulisiko entisen koulukiusaajan pyytää aikuisena anteeksi uhreiltaan?

Vierailija
02.06.2016 |

Nykyäänhän Facebookin kautta on helppo löytää kyseiset ihmiset ja pyytää anteeksi heiltä. Jos ihminen ei näin halua toimia, niin hän ei halua tehdä tiliä menneisyytensä kanssa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se huonolta tuntuisi. Terv. koulukiusattu nainen, nyt 40-vuotias ja lukioaikainen kiusaaminen jättänyt jälkensä. 

Vierailija
2/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksipyyntö kuulostaa aika lattealta ja toisaalta ei myöskään millään voi tietää miten se kiusattu on kokenut. Toinen on voinut traumatisoitua iäksi ja anteeksipyytely vain repii haavoja auki ja toinen ei edes muista.

Paras on antaa vain olla ja jos kiusaaja katuu, niin ns. sovittaa tekonsa nykyajassa, puuttuu vaikka koululaisten kiusaamiseen, kun sattuu näkemään, ottaa töissä sen ujoimmankin mukaan tms.

Vierailija
4/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja sen jälkeen suorittaa seppuku.

Vierailija
5/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Oot ehkä itse joskus kiusannut?

Vierailija
6/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että suurin osa kiusaajista ei enää edes muista tehneensä jotain.

Vierailija
7/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksipyyntö kuulostaa aika lattealta ja toisaalta ei myöskään millään voi tietää miten se kiusattu on kokenut. Toinen on voinut traumatisoitua iäksi ja anteeksipyytely vain repii haavoja auki ja toinen ei edes muista.

Paras on antaa vain olla ja jos kiusaaja katuu, niin ns. sovittaa tekonsa nykyajassa, puuttuu vaikka koululaisten kiusaamiseen, kun sattuu näkemään, ottaa töissä sen ujoimmankin mukaan tms.

Se (anteeksipyyntö) on eleenä kuitenkin hieno. 

Vierailija
8/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että ne kusipäähirviöt eivät ole enää ikinä missään yhteydessä.

Vierailija
9/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin raffimpaa kiusaamista harrastanut takuulla muistaa tekosensa. Tai sit on ihan rehellinen kusipää.

Vierailija
10/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi. Mä vedän turpaan jos sattuu kävelemään vastaan.

Vierailija
11/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kilttiä jos vaikka aikuisena tapaa sattumalta jossain. Itsellenikin on tulleet jotkut entiset kiusaajat baarissa juttelemaan ja asia on ihan okei. Riippuu kyllä vähän kiusaamisen asteestakin huvittaako kyseisille tyypeille antaa anteeksi.

M22

Vierailija
12/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eip. Aidosti vain toivon että on parempi ihminen nykyään.

Vierailija
13/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi, mutta se ei kyllä hyödytä enää mitään. Jotain hyötyä siitä oli, kun oli kiusattu. Minulla on nyt nahkaa nenän päällä ja olen hyvin vahva ihminen. Enkä kasvata lapsistani kiusaajia ja voin olla ylpeä, että lapseni ovat aina kiusatun puolella. Ihan turha läärätä anteeksi sanoja aikuisena! En usko, että tietty käyttäytymismalli muuttuu vaikka ihminen kasvaisi.

Vierailija
14/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että ne kusipäähirviöt eivät ole enää ikinä missään yhteydessä.

Totta sekin. Jos joku niistä laittais vaikka Facen kautta anteeksipyynnön, en ehkä edes vastaisi mitään. Hyi hitto.

Vierailija
15/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos. Ei kiinnosta. Elämä jatkuu, en halua muistella. 

Vierailija
16/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähin mitä kuuluisi tehdä. Kiusaajien omaan nilkkaan se vielä jossain vaiheessa käy.

Taivaan Isä pitää huolen ja on tasapuolinen 😉

Vierailija
17/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisi, mutta se ei kyllä hyödytä enää mitään. Jotain hyötyä siitä oli, kun oli kiusattu. Minulla on nyt nahkaa nenän päällä ja olen hyvin vahva ihminen. Enkä kasvata lapsistani kiusaajia ja voin olla ylpeä, että lapseni ovat aina kiusatun puolella. Ihan turha läärätä anteeksi sanoja aikuisena! En usko, että tietty käyttäytymismalli muuttuu vaikka ihminen kasvaisi.

Mulla meni itsetunto. Kiusaamisesta on jo 20 vuotta, mutta vaikuttaa jollain lailla varmaan vieläkin. Asiaa olen prosessoinut ja käsitellyt paljon. Superherkkänä vaan koin sen niin voimakkaasti.

Vierailija
18/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksipyyntö jossain facebookissa olisi kyllä lähinnä nolo. Vähän enemmän yritystä, se kiusattukin on joutunut näkemään paljon vaivaa selvitäkseen kiusaamisesta (jos on edes selvinnyt).

Vierailija
19/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan sitä odottanut vaikka jonkun entisen kiusaajani kanssa olen "ystävystynyt" (vaihdetaan kuulumisia kun nähdää ja/tai olemme fb-kavereita).

Vierailija
20/30 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta myös kiusaajat itsekin ovat olleet keskenkasvuisia tuohon aikaan joten anteeksi pyyntö siinäkin mielessä on omituinen. Paljon parempi että ymmärtävät mistä oma kiusaaminen johtui. Eikä uhrin tarvitse "antaa anteeksi". Kiusaaminen tuntui pahalle eikä sitä mikään muuta. Minulle anteeksi antaminen on aina merkinnyt jonkinlaista hyväksyntää tekoa kohtaan.