Miten eroon jatkuvasta nälän tunteesta?
Miten kauan voi kestää, ettei koko ajan tunnu siltä, että on nälkä? Tiedän, etei varmasti voi olla nälkä, kun olen saattanut just vähän aikaa sitten syödä. Luulen, että kyse on vain siitä ns. tottumuksesta puputtaa koko ajan jotain.
Olen pari kuukautta sitten muuttanut ruokailutottumuksiani niin, että olen jättänyt viljat pois ja lisäksi ruokavalioni on nykyään myös vähähiilihydraattinen, päivässä tulee noin 60-80 g hiilareita.
Nälän tunteen iskiessä olen usein juonut vettä tai sitten ollut ilman mitään. Pari kertaa olen myös sortunut syömään tuohon nälkään, esim. pari palaa tummaa suklaata.
Voiko tämä nälän tunne (vaikka ei ole nälkä) jatkua pitkäänkin? Tai voiko olla, ettei se poistu koskaan?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nälkä ihan koko ajan. Ehkä puoli tuntia syömisestä tuntuu kylläiseltä ja sitten on taas kauhee nälkä. Oon normaalipainoinen, bmi 22, mutta se vaatii todellakin itsekuria. Jos söisin nälän mukaan niin en halua edes tietää miten iso olisin...
Jos tarvitset itsekuria päivittäisessä syömisessä, vika on siinä mitä syöt.
Vierailija kirjoitti:
Onko ruokavaliossasi kuitua? Viljoja et tarvitse kuitutarpeen täyttämiseen. Kasviksista, marjoista ja hedelmistä saa riittävästi, kun suosii kuitupitoisia lajeja. Samoin manteleista, siemenistä ja pähkinöistä.
Juotko riittävästi vettä? Vesi on hyvä juoda aterioiden välillä, ettei ruoansulatus häiriinny. Puoli tuntia ennen ateriaa tai kaksi tuntia aterian jälkeen.
Tsemppiä 😃
Saan kyllä tarpeeksi kuitua, tällä ruokavaliolla todella pitkästä aikaa vatsani on toiminut päivittäin eikä ole enää ollut imhottavaa turvotusta tai ummetusta kuten aikaisemmin.
Vettä juon noin 3litraa päivässä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet ottanut ruokavalioosi hiilihydraattien tilalle?
Hiilarien tilalla on kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Lisäksi kaikki kevyttuotteet olen vaihtanut täysrasvaisiin ja lihastakin valitsen ne rasvaisemmat vaihtoehdot.
ap
Hiilarien tilalle olet ottanut hiilareita :-)
Hyvää ravintoahan nuo, mutta paista vihannekset voissa tai kermakastikkeessa, niin pitävät nälkää.
Näistä olen siis valinnut ne, joissa on vähiten hiilareita. Kasvikset olen paistanut voissa tai vaihtoehtoisesti tehnyt kermakastikkeen tai kiusauksen tmv. Ja kuten sanottu syötyäni olo on kylläinen, mutta tunnin tai parin päästä tekis mieli jotain, vaikka tässäkin kohtaa maha on edelleen täysi.
ap
Viimeinen lause kertoo totuuden: maha yhä täysi mutta tekisi mieli jotain. Kyse ei siis ole nälästä. Mielitekoihin kannattaa yrittää jotain muuta piristävää kuin syötävä.
Mutta hienosti sulla on mennyt, ja tsempit jatkoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälän tunne on aivan luonnollinen tunne. Opettele kestämään se.
Urpo!!
Helkovaara?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarien tilalla on kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Lisäksi kaikki kevyttuotteet olen vaihtanut täysrasvaisiin ja lihastakin valitsen ne rasvaisemmat vaihtoehdot.
ap
Hyvää ravintoahan nuo, mutta paista vihannekset voissa tai kermakastikkeessa, niin pitävät nälkää.
Näistä olen siis valinnut ne, joissa on vähiten hiilareita. Kasvikset olen paistanut voissa tai vaihtoehtoisesti tehnyt kermakastikkeen tai kiusauksen tmv. Ja kuten sanottu syötyäni olo on kylläinen, mutta tunnin tai parin päästä tekis mieli jotain, vaikka tässäkin kohtaa maha on edelleen täysi.
ap
Viimeinen lause kertoo totuuden: maha yhä täysi mutta tekisi mieli jotain. Kyse ei siis ole nälästä. Mielitekoihin kannattaa yrittää jotain muuta piristävää kuin syötävä.
Vittu mikä urpo!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mutta hienosti sulla on mennyt, ja tsempit jatkoonkin.Vittu mikä urpo!!!
Sinä sen sijaan syöt liikaa, pikku urpoilija.
Syötkö tunnetiloihin tai siihen ettei tunnu miltään tai on tylsää? Onko sulla muita mielihyvän lähteitä kuin ruoka? Oletko tyytyväinen elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Itselläni oli vhh:lla samaa vaivaa, mutta se meni viikossa ohi kun rupesi käyttämään kunnolla rasvaa. Kokeile päättää ateria vaikka kermakahvilla ja yhdellä palalla tummaa suklaata, jos juot kahvia. Pakastemarjat ja hieman kermarahkaa/kermaa käynee myös. Voi olla että kaipaat vain sitä vatsan täysinäisyyttä, jonka tärkkelyksellä saa aikaan.
Laskin sulle vähän makroja. Oletetaan kertomasi perusteella, että syöt hiilareita 60g, proteiinia jos syöt vaikka 60g, niin voit huoletta vetää 150g rasvaa ja kalorisaantisi jää silti maltilliseen 1830 g:aan. Nostetaanpa arvot sitten seuraaviin; hh 80g, proteiini 80g ja rasva sama 150, niin kalorit on silloin 1990. Ei mielestäni paha ja voisit tätä kokeilla. Yritä jakaa nuo tasaisesti kaikille päivän aterioille. Karpit monesti leijuvat sillä, että syövät vain kahdesti päivässä, mutta minä ainakin mukavuussyistä jaan ateriat jopa neljään päivässä. Jos haluat nipistää kaloreista, nipistä se hiilareista ja ehkä vähän proteiinista. Rasva pitää nälän paremmin loitolla, hiilari ja liiallinen proteiini lisäävät nälkää.
Itse syön 20-30g hh, 60-70 prot ja vähintään 150g rasvaa päivässä. Nälkä ei vaivaa eikä aterian jälkeen ole mielitekoja. Joskus jopa on pakko laittaa ruoka ja syödä vaikkei nälkä olisikaan ihan vain siksi, että tulee nuo kalorit täyteen. Jos söisin vain nälän mukaan, saattaisi päivän ateriat jäädä siihen kahteen ja silloin kalorit romahtais koomakulutuksen alle rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö tunnetiloihin tai siihen ettei tunnu miltään tai on tylsää? Onko sulla muita mielihyvän lähteitä kuin ruoka? Oletko tyytyväinen elämääsi?
Mä olen aikaisemmin ollut juurikin tuo tunnesyöjä, olen syönyt niin iloon, suruun kuin myös siihen tylsyyteenkin. Tämän olen oppinut jo lapsena, kiitos vanhempien. Elämässäni on aina ollut muutakin kun ruoka, mutta on ollut yllättävän vaikeaa ekaks ymmärtää tuo tunnesyöminen ja sit yrittää opetella siitä pois. Lisäks mulla on ollut myös siinä mielessä voisko sanoa haasteellinen suhde ruokaan, että syömisen jälkeen on välillä tullut erilaisia kipuja tai muita oireita, mut sit taas myöhemmin sama ruoka ei oo aiheuttanut mitään oireita. Nämä oireilut on kuitenkin hävinnyt nyt tämän uuden ruokavalioni myötä.
ap
Sulla on nälkä koska et syö tarpeeksi hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Hiilarit nimenomaan lisää nälkää. Rasvan lisäystä suosittelen minäkin kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit vain lisäävät nälkää.
Voisin kertoa ihan käytännön kokemuksen. Kun syön kolme kananmunaa, mulla on nälkä muutaman tunnin päästä. Kun syön kaksi kananmunaa lusikallisella voita, nälkä on viiden tunnin päästä.