Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vegaanille ei tyrkytetä liharuokaa mutta raittiille tyrkytetään viinaa?

Vierailija
02.06.2016 |

Niin. Miksi on hyväksyttävää kyseenalaistaa se, että joku ei halua juoda alkoholia, tyyliin "kyllä kai sä nyt voit tervetuliaismaljasta vähän maistaa", mutta kasvissyöjälle ei sanota "kai sä nyt vähän lihaa voit maistaa"?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanien grillibileissä on ihan hauskaa :) Grillattuja kasvis-soijapullavartaita, maissia, vegetuorejuustotäytteisiä herkkusieniä, soijanakkeja, pastasalaattia, uusia perunoita, kaurafraicheen tehty valkosipulikastike ja alkoholia. Että niinkin eksoottista safkaa.

Viimeksi kun vegaanitytär hipinretkumiehensä kanssa kävi loppukesästä meillä mökillä grillailemassa niin grillasin mm. teriyaki-seitan-vartaita ja kasviscajunburgeita. Hyvin kelpasi tällaiselle  vannoutuneelle lihansyöjällekin ja itseasiassa seitanista tuli niin hyvää että sitä on nytkin grillausta vaille valmiina pakkasessa, vaikka tekeminen vähän työlästä onkin. 

Soijanakit on kyllä jotain aivan järkyttävää ja tofustakaan en ole onnistunut vielä koskaan saamaan mitään hyvää aikaiseksi.

Jos olet vaan Poutun kasvisnakkeja syönyt niin otan osaa. ne ovat ihan kauheita. Muilla merkeillä parempia.

Ja tofusta jos ei saa hyvää niin vika on vaan kokissa.

Vierailija
42/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, että kummallekkaan ihmistyypille tyrkytettäisiin lihaa tai alkoholia väkisin. Tosin joskus rajoitteet saattaa tulla vasta juhlassa ilmi, jos henkilö itse ei pidä meteliä asiastaan. Ja havaintoni perusteella vegaanit tuputtavat omaa erinomaisuuttaan enemmän, kuin absolutistit. Jokaisessa juhlassa, jossa olen käynyt, on aina ollut automaattisesti myös alkoholiton alkumalja. Vegaania ruokaa ei välttämättä ole, ellei joku ole toiveestaan etukäteen kertonut. Aika usein kasvisruokakin on juhlissa vegaanille sellainen vaihtoehto, että hän ei ruokaa voi syödä.

Tämä lihavoitu kohta on tullut niin monta kertaa esiin kommenteissa ja muissa saman aiheen keskusteluissa, että pakko ottaa kantaa: olen sekä kasvissyöjä, että raitis, ja lähes pääsääntöisesti sen numeron tekee joku muu kuin minä. Totta kai tällaiset asiat tulevat ennen pitkää ilmi, etenkin, kun tarjolla on ruokaa tai alkoholia, vaikka yrittäisi olla valintojensa kanssa kuinka vähäeleinen tahansa. Hassua sinänsä: minun pitäisi kaikkien stereotypioiden mukaan olla sekä se raivopäinen, eläinten oikeuksista ruokapöydässä paasaava vegaani ja myös juhlien ilonpilaaja, joka tuomitsee muidenkin juomisen. Silti olen joutunut monen monta kertaa tilanteisiin, joissa minut velvoitetaan perustelemaan valintojani ja niiden loogisuutta, ja joskus olen joutunut jopa väittelemään siitä, onko pakko maistaa. No ei ole: päätän täysin itse, mitä suuhuni laitan, tai olen laittamatta, enkä ymmärrä, miksi minun tulisi tästä joustaa edes kohteliaisuussyistä. On kiusallista joutua väkisin juuri siihen tilanteeseen, että joutuu "julistamaan" asiaa, josta ei ole alun alkaenkaan halunnut kenenkään kanssa erikseen keskustella tällaisessa sävyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanien grillibileissä on ihan hauskaa :) Grillattuja kasvis-soijapullavartaita, maissia, vegetuorejuustotäytteisiä herkkusieniä, soijanakkeja, pastasalaattia, uusia perunoita, kaurafraicheen tehty valkosipulikastike ja alkoholia. Että niinkin eksoottista safkaa.

Kaikenlaista keinoruokaa :D:D

Samaa keinoruokaa ne eineslihapullat ja einessoijapullat on, turha ylpistyä ;)

Ei niitä kukaan järkevä syö, jos ruokaa on tarjolla.

Vierailija
44/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lihansyöjä ja mulle yritetään jatkuvasti tuputtaa kasviksia. Ei ole helppoa näinkään päin.

Vierailija
45/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaista keinoruokaa :D:D

Samaa keinoruokaa ne eineslihapullat ja einessoijapullat on, turha ylpistyä ;)

Ei niitä kukaan järkevä syö, jos ruokaa on tarjolla.

Palaahan takaisin ylilaudalle.

Vierailija
46/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, että kummallekkaan ihmistyypille tyrkytettäisiin lihaa tai alkoholia väkisin. Tosin joskus rajoitteet saattaa tulla vasta juhlassa ilmi, jos henkilö itse ei pidä meteliä asiastaan. Ja havaintoni perusteella vegaanit tuputtavat omaa erinomaisuuttaan enemmän, kuin absolutistit. Jokaisessa juhlassa, jossa olen käynyt, on aina ollut automaattisesti myös alkoholiton alkumalja. Vegaania ruokaa ei välttämättä ole, ellei joku ole toiveestaan etukäteen kertonut. Aika usein kasvisruokakin on juhlissa vegaanille sellainen vaihtoehto, että hän ei ruokaa voi syödä.

Tämä lihavoitu kohta on tullut niin monta kertaa esiin kommenteissa ja muissa saman aiheen keskusteluissa, että pakko ottaa kantaa: olen sekä kasvissyöjä, että raitis, ja lähes pääsääntöisesti sen numeron tekee joku muu kuin minä. Totta kai tällaiset asiat tulevat ennen pitkää ilmi, etenkin, kun tarjolla on ruokaa tai alkoholia, vaikka yrittäisi olla valintojensa kanssa kuinka vähäeleinen tahansa. Hassua sinänsä: minun pitäisi kaikkien stereotypioiden mukaan olla sekä se raivopäinen, eläinten oikeuksista ruokapöydässä paasaava vegaani ja myös juhlien ilonpilaaja, joka tuomitsee muidenkin juomisen. Silti olen joutunut monen monta kertaa tilanteisiin, joissa minut velvoitetaan perustelemaan valintojani ja niiden loogisuutta, ja joskus olen joutunut jopa väittelemään siitä, onko pakko maistaa. No ei ole: päätän täysin itse, mitä suuhuni laitan, tai olen laittamatta, enkä ymmärrä, miksi minun tulisi tästä joustaa edes kohteliaisuussyistä. On kiusallista joutua väkisin juuri siihen tilanteeseen, että joutuu "julistamaan" asiaa, josta ei ole alun alkaenkaan halunnut kenenkään kanssa erikseen keskustella tällaisessa sävyssä.

Joo, tuo on hölmöä jos mikä.

Ei lihansyöjiltäkään tivata perusteluja lihansyönnille, siihen riittää pelkkä "musta liha on hyvää."

Entä jos sinäkin vetäisit ihan vaan sen kortin. "Musta liha on pahaa ja kasvisruoka maistuu paremmalle"? Siitä on aika paha vetää mitään kiistaa tai vaatia perusteluja.

Jonkun pikku hiljaa grillioluista humaltuvan tampion kanssa on ihan turha alkaa käydä keskusteluja lihansyönnin eettisyydestä tai ravinnon riittävyydestä maapallon väestölle. Ei ne sitä argumentointia ymmärrä kumminkaan, joten älä tuhlaa paukkuja.

T. Sekaravinnolla elävä, mutta kasvisruokaakin arvostava

Vierailija
47/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun vegaanitytär hipinretkumiehensä kanssa kävi loppukesästä meillä mökillä grillailemassa niin grillasin mm. teriyaki-seitan-vartaita ja kasviscajunburgeita. Hyvin kelpasi tällaiselle  vannoutuneelle lihansyöjällekin ja itseasiassa seitanista tuli niin hyvää että sitä on nytkin grillausta vaille valmiina pakkasessa, vaikka tekeminen vähän työlästä onkin. 

Soijanakit on kyllä jotain aivan järkyttävää ja tofustakaan en ole onnistunut vielä koskaan saamaan mitään hyvää aikaiseksi.

Jos olet vaan Poutun kasvisnakkeja syönyt niin otan osaa. ne ovat ihan kauheita. Muilla merkeillä parempia.

Ja tofusta jos ei saa hyvää niin vika on vaan kokissa.

Itsepetosta kun väittää tofua hyväksi. Siitä ei saa hyvää millään keinolla. Ex sitä jaksoi nysvätä ja kokeili reseptejä. Samaa muovailuvaa se on kuitenkin.

Vierailija
48/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitis ihminen on Suomessa kummajainen. Kerran yksi tuttu kysyi kuinka kestämme juhlapyhät ja viikonloput kun emme juo alkoholia. Vastasin että elämme ihan kuin muinakin vuoden päivinä. Mitään en koe puuttuvan meiltä.

Vierailija
49/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkotit varmaan absolutistille.

Vierailija
50/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juopolta meinataan kieltää alkoholi ja mieheltä makkara.

Vierailija
51/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta liha on kypsennysvirhe.

Vierailija
52/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raitis, en tee asiasta numeroa vaan otan kaikessa hiljaisuudessa alkottoman vaihtoehdon jos sellaista vain on tarjolla. Silti olen huomanut että joillekin ihmisille asia todella on jonkinlainen ongelma. "Etkö sinä nyt voi vähän ottaa? Edes tämän kerran? Seuran vuoksi? Eikö sinulla ole tylsää kun et ota? Etkö nyt kuitenkin ottaisi?

Ei, en ota. En pidä alkoholista. Jos muut pitävät, ihan sama minulle. Mutta minä en pidä enkä siksi ota.

Vierailija
53/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole raitis, en tee asiasta numeroa vaan otan kaikessa hiljaisuudessa.

Vierailija
54/54 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, etten oikein jaksa sellaista, että vegaani ei voi syödä vuokaruokaa vuoasta, joka on voideltu vahingossa voilla. Eihän vegaanit hyväksy lemmikkieläimiä, nahkakenkiä jne. Miten voivat kyläillä ihmisten luona, kun jo eteisessä on kissa vastassa ja kasa nahkakenkiä. Ja muut syövät pöydässä lihaa. Eikö se ole yhtä kestämätön paikka kuin se voikin vuoan reunassa?