Miksi vegaanille ei tyrkytetä liharuokaa mutta raittiille tyrkytetään viinaa?
Niin. Miksi on hyväksyttävää kyseenalaistaa se, että joku ei halua juoda alkoholia, tyyliin "kyllä kai sä nyt voit tervetuliaismaljasta vähän maistaa", mutta kasvissyöjälle ei sanota "kai sä nyt vähän lihaa voit maistaa"?
Kommentit (54)
Mulle kyllä tyrkytetään lihaa/maitotuotteita/munia ja myöskin viinaa. Olen vegaani ja toipuva alkoholisti. Se tuntuu tosi paskalta, kun ei kunnioiteta. Itse en edes vaadi mitään muuta kuin sitä, että saan olla ottamatta alkoholia tai ruokaa, joka sotii etiikkaani vastaan. Muillehan jää enemmän. Luulisi tämän olevan hyvä juttu.
Vegaanit pahoittaa mielensä niin helposti. Jos joku syö lihaa lähistöllä niin ruokahaluhan niiltä menee koko loppupäiväksi.
Syyllisyys. Alkoholisti tuputtaa muille viinaa, ettei kokisi olevansa huonompi kuin nämä. Sama ilmiö on myös huumeidenkäyttäjillä, pitää sitä piriä tuputtaa muille ettei muilla ole varaa kritisoida sitä huumeidenkäyttöä.
Olen vegaani ja saan kuulla kaikilta idiooteilta koko ajan, että "miks pitää olla noin tarkkaa, mikset voi edes vähän syödä" ja raittiille ystävälleni tulee samat kysymykset. "Miksei edes yhtä juomaa?"
En voi tietää miksi joku kokee tarpeelliseksi tyrkyttää muille alkoholia. Itse en sitä tee. Mutta se, että joku käyttäytyy huonosti (=tyrkyttää viinaa) ei kai millään logiikalla voi tarkoittaa, että silloin olisi oikein käyttäytyä huonosti myös toisessa asiassa (=tyrkyttää lihaa)? Vaan eikö silloin pitäisi yrittää muuttaa asenteita niin, ettei sitä alkoholia tyrkytettäisi? Oletko samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit pahoittaa mielensä niin helposti. Jos joku syö lihaa lähistöllä niin ruokahaluhan niiltä menee koko loppupäiväksi.
Väärin. Pahoitan mieleni, jos joku alkaa inttää lihasta ja epäkunnioittaa omia valintojani. Sen sijaan jonkun lautasella oleva pihvi on mulle paskanhailee, kunhan sitä ei yritetä tunkea mun suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kun vegaaneja, joskus 10v sitten vielä kävi meillä, sanoin huumorimiehenä: "Terve, tyrkkäänkö perseeseesi kurkun, porkkanan vai avocadon?". Sen jälkeen niitä vegaaneja ei näkynyt, vaikka kutsuin useasti.
Hah,hah. :D Mitähän ne vegaanit voi enään syödä kun tutkitusti kasveillakin on tunteet? Yhdellä sankarilla oli grillattavana soijanakkeja. Maistoin pienen palan yhdestä. Oli vähällä tulla oksennus. Ihmettelin ääneen miten joku voi syödä tuollaisia?
Vierailija kirjoitti:
Syyllisyys. Alkoholisti tuputtaa muille viinaa, ettei kokisi olevansa huonompi kuin nämä. Sama ilmiö on myös huumeidenkäyttäjillä, pitää sitä piriä tuputtaa muille ettei muilla ole varaa kritisoida sitä huumeidenkäyttöä.
Höpön pöpön. Rappioalkoholisteista tässä nyt tuskin oli puhe, vaan juhlista.
Minä en tuputa kenellekään, aina on alkoholitontakin tarjolla, vaikka itse en todellakaan sylje lasiin. Minusta alkoholinkäyttö on aina ihmisten oma asia.
Mutta voisin kuvitella, että tuollaista "kyllä sä nyt voit tervetuliaismaljaa maistaa" -kommenttia voi tulla, jos emäntä/isäntä ei muista tai tiedä, että alkoholitonta vaihtoehtoa kysyvä ei juo KOSKAAN alkoholia. Moni kun kieltäytyy maljasta, jos on autolla liikkellä, vaikka se pieni kulaus kuohuviiniä ei oikeasti vie kenenkään ajokykyä.
Minä muuten ottaisin sen kuoharilasin mukisematta ja numeroa tekemättä ja nostaisin sitä muiden mukana. Veisin huulille ja olisin juovinani pienen kulauksen ja pitelisin lasia hetken ja laskisin sen sitten pienen ajan kuluttua sivuun. Miksi asiasta pitää nostaa älämölö? Juu, voi kysyä alkoholitonta vaihtoehtoa ja fiksu emäntä on sellaista varannutkin, mutta JOS sitä ei siinä satu olemaan, niin tosiaan: Ei siitä lasista tarvitse juoda eikä se viini siitä kurkkuun väkisin tunge.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vegaaneja, joskus 10v sitten vielä kävi meillä, sanoin huumorimiehenä: "Terve, tyrkkäänkö perseeseesi kurkun, porkkanan vai avocadon?". Sen jälkeen niitä vegaaneja ei näkynyt, vaikka kutsuin useasti.
Hah,hah. :D Mitähän ne vegaanit voi enään syödä kun tutkitusti kasveillakin on tunteet? Yhdellä sankarilla oli grillattavana soijanakkeja. Maistoin pienen palan yhdestä. Oli vähällä tulla oksennus. Ihmettelin ääneen miten joku voi syödä tuollaisia?
No jos kasveilla on tunteet niin säästää aika monta kasvia jos syö ne itse eikä kierrätä lehmän kautta. Daa.
Niin ja tässä taas näkee tämänkin "apua vegaanit on ilkeitä ku haukkuu mun ruuat ja tuputtaa" vingutaan ja samalla itse haukutaan sen vegaanin ruuat paskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Pahoitan mieleni, jos joku alkaa inttää lihasta ja epäkunnioittaa omia valintojani. Sen sijaan jonkun lautasella oleva pihvi on mulle paskanhailee, kunhan sitä ei yritetä tunkea mun suuhun.
Hyvä asenne tuo. Semmoisiakin vegaaneja on kumminkin ikävä kyllä kohdattu, jotka katsoo toisten lihansyöntiä naama norsunveellä ja alkaa suuriäänisesti esitelmöidä, miten kammottavissa oloissa teuraseläimiä kuskataan teuraaksi.
Raittiit ihmiset eivät katso tarpeelliseksi korostaa raittiuttaan jokapaikassa, kaiken aikaa. Siksi heille varmaankin tyrkytetään alkoholia, koska he eivät kerro kaikille, kaiken aikaa, olevansa raittiita.
He eivät myöskään saarnaa omaa elämäntapaansa ainoana oikeana. Raittiit ihmiset hyväksyvät muiden alkoholinkäytön.
Raittiit ihmiset osaavat suhtautua huumorilla alkoholin tyrkyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein ääneen ihmettelit? Ohhoh ja vau, ootpa fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin kasveilla ei ole keskushermostoa, ne eivät tunne, vaan aistivat niin kuin elollinen aistii. Niillä ei ole tietoisuutta, vaan ne ovat tietoisia ympäristöstään.
Toiseksi, nyt tulisikin tutkimus että kasvit oikeasti tuntevat niin kuin mekin, olisin silti kasvissyöjä. Lehmä syö kymmenkertaisen määrän kasviksia eläessään minun määrääni verrattuna, eli paljon järkevämpää ja vähemmän kärsimystä tuottavaa on syödä itse se pienempi määrä kasviksia, kuin ruokkia lehmä ja syödä vielä sekin.
Kolmanneksi, olet todella töykeä ihminen, jos pidät toisten ruoan äänekästä ällöksyntää hyvien tapojen mukaisena.
Vierailija kirjoitti:
Raittiit ihmiset eivät katso tarpeelliseksi korostaa raittiuttaan jokapaikassa, kaiken aikaa. Siksi heille varmaankin tyrkytetään alkoholia, koska he eivät kerro kaikille, kaiken aikaa, olevansa raittiita.
He eivät myöskään saarnaa omaa elämäntapaansa ainoana oikeana. Raittiit ihmiset hyväksyvät muiden alkoholinkäytön.
Raittiit ihmiset osaavat suhtautua huumorilla alkoholin tyrkyttämiseen.
Ihanko tällaisen tulkinnan teit ap:n aloituksesta ja esim. kuutosen kommentista, siis kuutosen, jonka mielestä kaikki juhlissa skumppalasin juovat on narkkareihin verrattavia alkkiksia, jotka yrittää vaan syyllisyyttään jakaa...
Fiksut raittiit on just kuten kuvasit, mutta katos kun raittiissa on (kuten kaikissa ihmisryhmissä) myös vähemmän fiksuja. Osa kokee raittiuden takia olevansa muita parempi, ja haluaa alleviivata sitä erinomaisuuttaan.
Raivoraittiiden ja vegaanien yhteiset grillibileet. Sellaiseen jos joutuisi niin luulisi kuolleensa ja joutuneensa helvettiin. Tai alkaisi toivoa noutajaa?
Vierailija kirjoitti:
Raivoraittiiden ja vegaanien yhteiset grillibileet. Sellaiseen jos joutuisi niin luulisi kuolleensa ja joutuneensa helvettiin. Tai alkaisi toivoa noutajaa?
eipä taitaisi hyvä hävitä.
Mä olen lihansyöjä ja mulle yritetään jatkuvasti tuputtaa kasviksia. Ei ole helppoa näinkään päin.
Ai ei vai sanota kasvisruokalijalle noin? Et ole ilmeisesti itse kasvissyöjä.