Pataruokaan koko pullollinen viiniä - voiko antaa lapsille?
Ihanaa ranskalaista pataruokaa suunnittelen, mutta siihen tulee 7,5dl viiniä. Alkoholin pitäisi haihtua lämmittäessä, mutta epäilyttää. Uskallanko tarjota lapsille?
Kommentit (13)
Riippuu kauanko kypsennät. Jos lorautat valmiiseen ruokaan niin alkoholi ei ehdi haihtua, mutta jos esim haudutat pitkään uunissa niin ehtii.
Ei missään tapauksessa saa antaa lapselle! Mieti nyt vähän itse!!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pitää liköörikarkit ja simatkin laittaa piiloon lapsilta?
Kyllä se alkoholi haihtuu, jos haudutat sitä ruokaa vaikka puolesta tunnista tuntiin viinin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se alkoholi haihtuu, jos haudutat sitä ruokaa vaikka puolesta tunnista tuntiin viinin jälkeen.
No ei varmaan haihdu!
Aika helkkarin paljon tulee viiniä! Mun mielestä pullostaa kuuluu desi-kaksi ruokaan ja loput kokille. :)
Mulla ei ole ikinä edes tullut mieleeni etten voisi samanlaista tarjota lapsille. Ihan normaaleilta ovat aina vaikuttaneet kukko viinissä aterian jälkeen.
Olen mä ainakin sellaista muutaman tunnin uunissa hautunutta punaviinipataa lapsille syöttänyt. Tykkäsivät eivätkä vaikuttaneet humalaisilta aterian jälkeen. :D
Syö ensin itse ja puhalla alkomittariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan haihdu!
Haihtuu. Alkaa haihtua jo 65 asteessa. Ei hetkessä tietenkään, mutta jos hauduttaa esim tunnin niin että kuplii niin taatusti on haihtunut.
"-Esimerkiksi kastikkeita valmistettaessa 15 minuutin haudutuksen jälkeen alkoholia on jäljellä 40 prosenttia, 30 minuutin jälkeen 35 prosenttia, 2 tunnin jälkeen 10 prosenttia ja 2,5 tunnin jälkeen enää viisi prosenttia, Hopia sanoo.
Esimerkiksi punaviinikastikkeessa alkoholipitoisuus on siis lopulta todella pieni tai lähes olematon.
– Koska esimerkiksi punaviinikastikkeen lähtöpitoisuuskin on korkeintaan viisi prosenttia (punaviinin osuus on yleensä alle puolet kastikkeen muista raaka-aineista), ovat valmiin kastikkeen pitoisuudet todella pieniä. Nämä alkavat olla sellaisia alkoholipitoisuuksia, että niitä löytyy jo piimästäkin, Hopia linjaa."
Lähde: http://yle.fi/uutiset/jos_terastetty_glogi_kestaa_kiehauttamisen_onko_p…
Lapset eivät halua eivätkä tarvitse alkoholia, miksi opettaisit ja vaarantaisit? Ihan turhahan sitä olisi laittaakin jos se muka kokonaan haihtuisi!
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät halua eivätkä tarvitse alkoholia, miksi opettaisit ja vaarantaisit? Ihan turhahan sitä olisi laittaakin jos se muka kokonaan haihtuisi!
Ei se alkoholi siinä ole pointti, eikä sitä ALKOHOLIA lapsille tarjotakaan. Vaan AROMIKASTA ruokaa, joka on valmistettu punaviiniin, mutta haihdutettu se itse pirulainen sieltä pois.
Uskallat.