Hymypatsas äänestykset? Lapsille tulee watsappissa
Pyyntöjä äänestä mua. Eräs tyttö saanut kerjättyä koko luokan äänet itselleen. Miksi näistä kerrotaan etukäteen? Olisi reilumpaa jos äänestys tulisi yllätyksenä. Voiko opettajat muuttaa äänestystulosta jos huomaavat että patsas menee esim. Kiusaajalle?
Kommentit (15)
Tai sitten se menee sen vanhemman lapselle jonka äiti häärää kaikissa koulun kissanristiäisissä ja yhdistyksissä mukana.. Meinaan niitä on joskus jakanu opettaja ilman äänestyksiäkin..
Vieläkö noita jaetaan jossain? Laittaisin opettajalle viestiä tuosta whatsapp ketjusta, että meneeköhän tämä ihan oikein näin.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten se menee sen vanhemman lapselle jonka äiti häärää kaikissa koulun kissanristiäisissä ja yhdistyksissä mukana.. Meinaan niitä on joskus jakanu opettaja ilman äänestyksiäkin..
No ei menny meillä ainakaan, mihinkään en juurikaan osallistu, ja silti poika sai patsaan viime keväänä. Eikä ole, opettajan mukaan ainakaan, kiusaaja luokallaan. Ja pikkuveli on samassa koulussa ja kuopusten tapaan aikamoinen kantelupukki, eikä hänkään ole tämmöisestä mitään maininnut.
Meidän aikoihin ainakin opettaja valitsi saajan
Olen luokanopettaja, ja kiusaajille en suostu niitä antamaan vaikka voittaisivatkin äänestyksen. Välillä äänestyksissä käy niin, että kiusaaja on se ykkönen ja kiva kaveri kakkonen, jolloin menee sitten kivalle kaverille. Tosin meidän luokalla ainakin se äänestyksen ykkönen on melkeinpä aina kiva ja reilu kaveri muutenkin. Ja äänestyksestä en tietenkään kerro etukäteen.
Joo sama , opet valitsi ennen eikä mitään äänestyksiä. Meni oikeille oppilaille .
Kun itse aikoinaan olin kuudennella luokalla, jolloin siis jaettiin ko. patsas, niin meillä sen saivat ansaitusti me mukavat ja kiltit oppilaat. Eivät tosiaan kiusaajia olleet. Toki tilanne voi nykyään olla ihan toinen.
Meillä jaettiin monesti koulumenestyksen perusteella, mitään väliä ei ollut sillä piditkö puolia kiusaajia vastaan tai otitko ne syrjäytyneimmät mukaan porukkaan, vain sillä että todistuksessa oli 10-rivi.
Omana kouluaikana niitä ei jaettu lainkaan, kun luokat olivat pieniä ja muutenkin opettajan mielestä oli väärin nostaa ketään jalustalle.
Nykyään lasten koulussa jaetaan ja ikävä kyllä siihen näkyy vaikuttavan kummasti vanhempien asema ja status.
Aina se reilu kaveri ei kyllä sitä patsasta saa.
Eikö nuo patsaat ole aika epäreiluja kun ei kaikissa kouluissa edes jaeta niitä?
Entäs stipendit? Kuka ne saa ja millä perusteella?
Mä oon jättänyt antamattakin. Sanonut jo vuoden alussa, että patsas menee vain tyypille joka on tehnyt jotain luokkahengen hyväksi. Ei se riitä että on kiva niille porukkaan kuuluville ja kiusaa loppuja.
En tiedä miten se patsas menee ainakin meidän koulussa aina ns. silmäätekevien lapsille, niinkuin stipenditkin. Äänestys kyllä on, mutta meneekö patsas sitten ihan sen mukaan, en tiedä. Minusta hassuja tuollaiset patsaat. Stipendin ymmärrän, mutta mun mielestä se pitäisi mennä vaikka sellaiselle, joka on onnistunut parantamaan todistustaan reippaasti tai on yritteliäs ja lisäksi auttavainen ja hyvinkäyttäytyvä. Mitä järkeä siinä on, että vuodesta toiseen ne kympin oppilaat aina saa stipendin? Pitäisi olla joku kannustusstipendikin, jonka saisi joku, joka yrittää aina parhaansa tai tosiaan nostaa vaikka keskiarvoa reippaasti.
Meillä se meni aina siten, että vaikka ne pahimmat kiusaajat olivat myös niitä yleisesti suosituimpia, niin hymypatsas meni kuitenkin aina kiltille tyypille. Liekö sitten opettaja ohittanut äänestystuloksen, mutta kertaakaan ei kukaan ainakaan epäillyt mitään vaan tulos hyväksyttiin aina itsestäänselvyytenä.
No eikös nuo hymypatsaat mene perinteisesti jollekin, joka on äänekäs ja haluaa olla keskipisteenä? Ei ne koskaan mene niille, jotka on oikeasti kivoja ja fiksuja. Muistan yhdenkin vuoden, kun pojan luokalla patsaan sai aivan hirveän ärsyttävä poika, joka kiusasi luokan tyttöä, niinkuin lähes kaikki muutkin. Meidän poika ja eräs tyttö olivat ainoat, jotka tuon tytön kanssa olivat ja jopa puolustivat häntä. Mitään hymypatsaita en ole koskaan odottanutkaan, ei ole siitä kyse, mutta patsas meni kyllä aivan väärälle oppilaalle. Oli just semmoinen luokan "kingi" ja osasi kyllä opettajille näytellä "kunnon poikaa", mutta oikeasti oli ilkeä ja teki kaikenlaista pahuutta, mutta oli niin ovela, ettei jäänyt koskaan kiinni.
Hymypatsaat on kyllä niin mennyttä maailmaa.