Lääkärit: Terveen naisen vuosittainen gynekäynti on turha
Nyt sen on todennut professorit ja ylilääkäritkin. Terveen naisen on aivan turha käydä tarkistuttamassa toosansa gynekologilla vuosittain. Jostain syystä tällä palstalla naiset ovat erityisen innokkaita puolustelemaan näitä vuosihuoltoja. Joko alatte uskoa, että se on turhaa?
Kommentit (40)
Gynekologit itse voivat päättää asiakkaansa. Mitä vi**ua ottavat vastaan yksityisellä, jos ei kerran siellä saisi käydä? Vai jaksaako joku muka joka vuosi jonottaa julkiselle? Jotenkin en usko sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei miehetkään käy katsastuttamassa munaansa vuosittain.
Mun tuntemani mies käy.
Koska panee ympäriinsä eikä käytä mitään suojaa. Sitten ajattelee, että se kerran vuodessa käynti ehkäisee kaiken.
Mut sitten ku käykin panemassa jotain hiviä kantavaa testin jälkeen, niin voi vuoden verran tartuttaa muita.
Jos en olisi käynyt niin olisin kuollut syöpään.Löydettiin siis vuosittaisen tarkastuksen yhteydessä ,ei ollut oireita.
Saan kai käydä vuosittain, jos haluan? Minäkin olisin mahdollisesti kuollut, jos olisin venyttänyt papakäynnit viiteen vuoteen. Se säikäytti niin, että nyt käyn joka vuosi. Maksan itse, niinkuin olen aiemminkin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos en olisi käynyt niin olisin kuollut syöpään.Löydettiin siis vuosittaisen tarkastuksen yhteydessä ,ei ollut oireita.
Oliko kyseessä papakokeessa huomattu kohdunkaulan syöpä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy gynellä, koska ei ole mitään vaivoja, enkä edes yleislääkärillä, koska en käytä hormonaalista ehkäisyä eikä ole kierukkaa. Kaksi kertaa olen käynyt papa-kokeessa kun kutsu on tullut, siinä se. Miksi pitäisi käydä, jos ei ole mitään vaivojakaan?
Varmaan siksi, että esim. kohdunkaulan syöpä ei anna mitään oireita varhaisvaiheessa.
Kohdunkaulan syöpää seulotaan papa-kokeella, eikä siihen gyneä tarvita.
Kohdussa olevaa syöpää ei voi havaita papa-kokeella eikä se anna usein minkäänlaisia ennakkomerkkejä. Se on naisten kuudenneksi yleisin syöpä, ja edellä mainitusta syystä sen "tappavuus" on lähes 80 % sairastuneista viidessä vuodessa. Ultraääni on ainoa mahdollinen keino havaita se ajoissa.
Paljon yleisempiä ovat suolistosyövät, joten eiköhän suolistotähystys pitäisi ensin ottaa vuosittaiseen perushuoltoon. Tai edes parin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy gynellä, koska ei ole mitään vaivoja, enkä edes yleislääkärillä, koska en käytä hormonaalista ehkäisyä eikä ole kierukkaa. Kaksi kertaa olen käynyt papa-kokeessa kun kutsu on tullut, siinä se. Miksi pitäisi käydä, jos ei ole mitään vaivojakaan?
Varmaan siksi, että esim. kohdunkaulan syöpä ei anna mitään oireita varhaisvaiheessa.
Kohdussa olevaa syöpää ei voi havaita papa-kokeella eikä se anna usein minkäänlaisia ennakkomerkkejä. Se on naisten kuudenneksi yleisin syöpä, ja edellä mainitusta syystä sen "tappavuus" on lähes 80 % sairastuneista viidessä vuodessa. Ultraääni on ainoa mahdollinen keino havaita se ajoissa.
Höpö höpö. 90% sairastuneista on elossa 5 vuoden päästä sairauden toteamisesta.
Sekoitat kohdunkaulan syövän, jota seulotaan papa-kokeella ja kohdunrungon syövän. Kohdun sisäinen syöpä on tosiaan 3. yleisin naisten syöpä ja siihen sairastutaan myös nuorella iällä. Käykääpä kurkkimassa sitä sairastavien vertaissivuille, siellä on ihan lukioikäisestä eteenpäin naisia. Kuolleisuus on suuri, koska se harvoin antaa vihjeitä itsestään ennen kuin on jo lähettänyt etäpesäkkeitä.
Minä rakastan tätä palstamiestä, joka ilmeisesti kuvittelee, että naiset käyvät gynellä huvin vuoksi, koska on niin kiva maata alapää paljaana ventovieraan tutkittavana siinä pöydällä ja ehkä vielä irtosolunäyte päälle samalla kertoillen intiimiasioista.
Siis kaikesta sitä voi naisia kadehtia, ihanat gynekäynnit huvin vuoksi kuuluvat ilmeisesti luokkaan "etuoikeutettu elämä naisena".
Prinsessaharhoissani en osaa täältä jalustaltani pitää sisätutkimusta etuoikeutena, jos mies haluaa vastaavankaltaista kokemusta, peräsuolen tutkimus on aika samanlainen (mulla kokemuksia siitäkin). Ehkä aloittaja voi nauttia kuningasharhoista miehenä ja käydä vuosittain peräsuolen tutkimuksessa omaan piikkiin kuten naiset gynekologeilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon yleisempiä ovat suolistosyövät, joten eiköhän suolistotähystys pitäisi ensin ottaa vuosittaiseen perushuoltoon. Tai edes parin vuoden välein.
Nuokin ovat vakavia, mutta kohdun syöpä on myös erittäin vakava ja jos sen saa, niin ei varmasti paljon naurata. Tänäkin vuonna monet nuoret naiset ovat saaneet diagnoosin.
Minä olen 27-vuotias kahden lapsen äiti, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla.
Olen mielestäni ihan terve, mutta joudun käyttämään estrogeenilaastaria/keltarauhashormoonia siksi, että aikoinaan toisen sairauden hoitojen vuoksi munasarjani tuhoutuivat ja sen vuoksi vaihdevuoteni ovat alkanee liian aikaisin.
TK-lääkärit eivät uusi noita reseptejä, vaan tulee aina kehoitus käydä gynekologilla uusituttamassa reseptit.
Ja reseptit kirjoitetaan vuodeksi, eli kerran vuodessa on käytävä gynellä uusimassa reseptit, kun muut eivät niitä uusi.
Toisaalta olen jo nyt joutunut käymään aina yksityisellä. Mutta tiedoksi vain, että jotkut todellakin joutuvat käymään gynellä joka vuosi.
Kuulun riskiryhmään ja käyn papassa 2 vuoden välein joista gyne on joka toinen kerta.
Mä en käy gynellä. En käytä hormonaalista ehkäisyä, mulla on sama mies ollu vuosia, mulla ei oo koskaan ollu tulehduksia/hiivaa tms, ei mitään erityisiä kipuja tai ongelmia, kuukautiset on normaalit, papa-kokeisiin menen ja kaikki aina ok. Pitäisikö käydä varmuuden vuoksi, ja jos niin kuinka usein?
Munasarjasyöpä ei välttämättä oireile ennenkuin on liian myöhäistä. Ystävälläni todettiin munasarjasyöpä vuosittaisen gynekäynnin yhteydessä. Syöpä saatiin pois kun todettiin varhain.
Itsellä ollut kohdunkaulasyövän esiaste kerran..tällöin edellisestä papasta oli aikaa 3 vuotta. Nyt käyn kyllä joka vuosi papassa ja samalla lääkäri ultraa munasarjat yms .... voi olla jonkun mielestä liioittelua mutta 150e/vuosi tähän niin en pidä kuitenkaan liian isona summana
Vierailija kirjoitti:
Mä en käy gynellä. En käytä hormonaalista ehkäisyä, mulla on sama mies ollu vuosia, mulla ei oo koskaan ollu tulehduksia/hiivaa tms, ei mitään erityisiä kipuja tai ongelmia, kuukautiset on normaalit, papa-kokeisiin menen ja kaikki aina ok. Pitäisikö käydä varmuuden vuoksi, ja jos niin kuinka usein?
Nuo hiiva ym. eivät valitettavasti kerro mitään riskistäsi sairastua juurikin esim. kohdunrungon syöpään. Se tulee, jos on tullakseen, useimmiten vasta vanhemmalla iällä. Kuitenkin se on äärimmäisen vakava, käytännössä lähes aina johtaa kuolemaan, jos sitä ei havaita ajoissa, ja naisten 3. yleisin syöpä. Voit ihan itse päättää käytkö kerran vuodessa tarkistuttamassa itsesi vai et.
Ap puhuu asiaa ja olen esim omille ystavilleni joutunut perustelemaan gyne-kaymattomyyttani. Hammaslaakari on ainoa jossa kayn saannolisesti, muissa tarpeen mukaan. Ehdottomasti laakariin jos on missa pain kroppaa hyvansa jotain oireita jotka haluaa tarkastuttaa, mutta ihan turhaa kayda vuosittain. Papa koe tehdaan taalla kolmen vuoden valein (Englanti).
Minä en käy kuin silloin, kun tarvitsen jotain, eli on jotain pulmaa ja aina yksityisellä, kun voin valita naislääkärin. Viimeksi kävin, kun tuli kotona keskenmeno 8 viikolla, ja halusin vain että ultrataan, että kohtu on tyhjä, ettei tule mitään jälkiseurauksia. (Oli jo kolmas kerta. Ekalla kerralla painelin paniikissa sairaalaan, mutta minkäs ne asialle mahtaa) En tiedä, olisiko se voitu tehdä muuallakin terveydenhuollossa.
Mutta sitä ihmettelen, että miksi naisten alapään asiat on julkisella vähäarvoisempia kuin miesten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo hiiva ym. eivät valitettavasti kerro mitään riskistäsi sairastua juurikin esim. kohdunrungon syöpään. Se tulee, jos on tullakseen, useimmiten vasta vanhemmalla iällä. Kuitenkin se on äärimmäisen vakava, käytännössä lähes aina johtaa kuolemaan, jos sitä ei havaita ajoissa, ja naisten 3. yleisin syöpä. Voit ihan itse päättää käytkö kerran vuodessa tarkistuttamassa itsesi vai et.
Voiko tämä kohdunrungon syöpä löytyä siis Kohtua ultraamalla?
Vierailija kirjoitti:
Perus-av-mammalla on toosa sen verran kovalla käytöllä, että on ihan aiheellista tehdä vuosittaiset pimpulitarkastukset?
Nyt Myrkky-Ikis on mustis vieraiden naisten gynekologeillekin. :P
Asiantuntijoiden ja tutkimusten mukaan papaseulontoja ei tarvitse terveille naisille tehdä vuosittain. Siksi joukkotarkastuksetkin järjestetään vain viiden vuoden välein.