Hoidetaanko fibromyalgiaa mitenkään käytännössä?
Kun itsellä todettiin ne pisteet kipeiksi ja erittäin aristaviksi. Olen sairastanut lapsesta asti reumaa ja aikuisella iällä sairastuin lisää ja leikkauksiakin on ollut paljon ja tulee lisää.
Minulle on diagnosoitu myös neuropatia, jotan en todellakaan tiedä mistä milloinkin kivut tulevat. Lonkkiin tulossa tekonivelet, ehkä se hiukan helpottaa (toivottavasti paljon).
Jos tiedät niin millä ja miten fibroa hoidetaan?
Kommentit (8)
Paljon, paljon kiitoksia vastanneelle! :)
Olen niin ihmetellyt tätä oloani. Minulla on ollut erittäin paljon terveydellisiä huolia ja moninivelreuman lisäksi puhelsi nuoruusiän ykköstyypin diabetes ja, koska se oli pitempään diagnosoimaton kun söin vähän hiilareita ihan luonnostaan ja silloin kun söin niin sain kamalia tykyttelyjä, joita ihmettelin.
Kilpparikin on joditettu kahdesti. No, kivut päätettiin johtuvan nivelrikoista ja lonkkiin kasvaneista luupiikeistä, samoin neuropatiasta. Silti olen tuntenut jo pari vuotta olevani kokonaisvaltaisesti kipeä ja juurikin tuo kun liikkuu niin sitten ollaankin viikko aloillaan kun ei vaan pysty. Lisäksi lonkkiin tulee nestettä ja se nivelpussi painaa johonkin hermoon siellä jolloin kipu tuntuu puuduttavan pään.
Kipulääke on, mutta tähän en koe niiden auttavan mitään ja tuskin vahvempia ottaisin vastaan ellei se olisi sängystä nousemisen edellytys. Nyt vaan sinnin ja väkisin nousen oli mikä oli. Onneksi lapset pakottaa jaksamaan.
Nyt vasta älysin lukea fibron oireet ja kas, ne täyttyy oikeastaan kaikki hengitysoireita myöten (ja epäilin jo , että nytkö iski vielä astmakin).
Mulla nuo yleiset syytkin fibron puhkeamiseen täyttyy: on ollut leikkauksia, trauma, reuma jne.
Olen myös ollut itseeni pettynyt kun en enää kestä näiden lisäksi yhtään stressiä ja vastoinkäymisiä. Eli jotenkin kai stressin sietokyky on alentunut ja välillä tän mahdottoman diagnoosimeren keskellä iskee paniikkikohtauksia. Silloinkin kun tuli tekonivelleikkaukseen aika niin menin aivan pois tolaltani. Ei mua pelota leikkaus vaan se lääkärin mukaan erityisen korkea riski jälkikomplikaatioille.
Saan minä paniikin joskus vähemmästäkin.
Kipukynnyslääkkeitä olen kokeillut ja halusin löytää sopivan, muttei löytynyt. Yksi on, mutta se nostaa sokereitani liikaa eikä tasapainoa voi juuri nyt hakea uudestaan kun tuo iso leikkaus edessä.
Toinen mikä on, että keskittymiskykyni on toisinaan olematon. Ajatukseni katkeaa jos jonkun tärkeän asian aikana minut keskeytetään ja hermostun...itselleni.
Huomaan olevani hidas ajatuksiltani ja tämäkin mua harmittaa kun tajuan liian myöhään mitä olisi kannattanut sanoa tai kysyä.
Eniten ehkä harmittaa nuo henkisemmät seikat kun en hallitsekaan enää kymmeniä asioita yhdellä kerralla, vaikka silti olen varmaan ulkopuolisen mukaan edelleen siinä melko hyvä.
Minä taas vertaan sitä siihen mitä se oli. Ikääkin mulla on vasta reilu 30v.
On tosi lohdullista saada tälle kaikelle jokin selitys eikä vaan ihmetellä mistä moinen on minulle tullut.
Alankin katsomaan lisää tietoa ja kiitän sua neuvoista!
Hei!
Nää saattaa kuulostaa omituisilta neuvoilta, mutta kauheesti ei maksa, vaikka kokeilisitkin:
Fibron sain itse kuriin ilman lääkkeitä, jätin vain viljat ja maitotuotteet pois ruokavaliostani. Vaatii vähän mieleltä jumppaa, alkuun tuntuu siltä, että ei voi syödä mitään, mutta äkkiä siihen sopeutuu. On ihanaa, kun enää ei koske mihinkään!
Mainitsit myös noista keskittymisvaikeuksista ja hitaasta ajattelusta. Onhan sinulta mitattu B12-vitamiinin taso?
t. viljaton
Itse olen saanut vähän apua päivittäisestä magnesium-, karnosiini-, ja ubikinoni-annoksista. Magnesiumia otan monesti 2-4 kertaa suositellun annoksen.
Ystäväni sai pahan fibron myös kuriin jättämällä valkoisen jauhon ja sokerin pois ☺
Just luin jostakin, että MSM auttaisi fibroon? Itsellä on kilppareista johtuvaa nivelsärkyä ja ajattelin kokeilla tuota MSM:ää jos se vaikka auttaisi tähän alkavaan nivelrikkoon.
Jos on mahdollista saada korva-akupunktiohoitoa, mangeettikuulahoitoa, hengitysharjoituksia kannattaa kokeilla ja rentoutumista. Näitä voi kysellä lähimmältä kipu tai psykiatrian polilta ja julkisella puolella ovat ilmaisia.
Tuo fibro-diaknoosi on yleensä sellaisen lääkärin antama, jolla ei enää ole muuta sanomista. Kokemuksestani tiedän että parhaimman avun tälläisiin vaivoihin olen saanut psykofyysiseen psykoterapiaan perehtyneeltä psykoterapeutilta. Lisäravinteista käytän msm-jauhetta ja lääkkeenä panadol comp pore
Onko teistä kellään koskaan selvitetty trikinelloosin mahdollisuutta?
Kyllähän siihen lääkkeitä on useampiakin kenelle ne sitten sopii. Itselle on kokeiltu 8 lääkettä eikä yksikään sovi.
Lisäksi liikuntaa suositellaan vaikka tunnin treenistä toipumiseen menee toisaalta kivuliaasti 5 päivää!! Mutta ainakin liikkuvuus säilyy. Joillekin sopii kylmässä vedessä kastautuminen. Sauna on huono lähes kaikille mutta lämmin ja kuiva ilmasto vie kivut pois (eli Suomessa muutama kivuton päivä vuodessa:( )
Hirveästi ei apukeinoja ole, valitettavasti. Kuntoutuskurssille kannattaa hakeutua kiireesti, ne saatetaan lopettaa ensivuoden alusta. Ainakin saa vertaistukea jos ei muuta.