Kasvisten syöminen ja inhottava ongelma
Olin aiemmin lihansyöjä, päivittäin söin jotain lihaa, mutta myös jonkinverran kasviksia ja kalaa. Muutama kuukausi sitten tuli yhtäkkinen kyllästyminen lihaan ja ajattelin alkaa syömään terveellisemmin: lisäsin kasvisten määrää ja pikkuhiljaa oon tilanteessa, että en ole syönyt punaista lihaa ollenkaan reiluun kuukauteen.
Mutta nyt on ongelma, nimittäin ihan kamala piereskely. Illat piereskelen ihan kamalan hajuisia pieruja, haisee jopa omaankin nenään ihan kuolemalta. Onneksi oon sinkku, niin saa kuitenkin päästellä ihan vapaasti. Tätä samaa ongelmaa ei todellakaan ollut silloin kun ahdoin kaksin käsin lihamättöjä suuhuni.
Onko tämä siis joku ohimenevä ilmiö, eli elimistöni jotenkin totuttelisi uudenlaiseen ruokaan? Vaikka en edes siirtynyt kasvisvoittoiseen ruokaan yhtäkkiä vaan pikkuhiljaa.
Vai onko tämmöinen kaasujenpäästely ihan normisettiä kasvissyöjillä ja siihen pitäisi vaan sopeutua?
Kommentit (16)
Kyllä kuulostaa tutulta. Syön runsaasti mm. kaaliruokia, papuja ja herneitä. Nämä kaikki aiheuttavat tosi oksettavan hajuista pierua.
Luulisi että maha tottuisi. Itsellä sama juttu kun muuttaa ruokavaliota. Ja ehkä maha vain "puhdistautuu" nyt kun saa vähemmän lihaa ja enemmän kuitua.
Jos ei lopu, niin voi yrittää jättää pois tiettyjä vihanneksia.
En osaa sanoa, kai se on yksilöllistä.
Oon ollut nyt kasvissyöjä useamman vuoden ja mulla ei koskaan ollutkaan tuollaista vaihetta :D Veikkaan että menee jossain vaiheessa ohi, kunhan kroppa tottuu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kaali, herneet ja sipuli pierututtaa
Osta apteekista Cuplaton niin pierut räjähtävät jo mahassasi
En oo syöny kaalta enkä herneitä. Sipulia oon syöny ennenkin lähes päivittäin.
Joudunko syömään sitä Cuplatonia lopun elämää, jos oon tällä kasvislinjalla?
Ei sovi kasvisruokavalio kaikille, varsinkaan jos vaihtaa vanhemmalla iällä. Itse olen ollut kokonaan kasvissyöjä, mutta nykyään olen sekasyöjä, joka syö kasvispainotteisesti.
Vähennä sitä kasvisten syöntiä ja ota liha takaisin. Elimistösi kertoo, että nykyinen ei sovi. Kuuntele omaa kehoa, älä muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vähennä sitä kasvisten syöntiä ja ota liha takaisin. Elimistösi kertoo, että nykyinen ei sovi. Kuuntele omaa kehoa, älä muita ihmisiä.
Syön siis muutakin kuin kasviksia, punainen liha on vaan jäänyt pois, ja sekin vaan ihan huomaamatta. Olo on kyllä paljon virkeämpi, niin en haluaisi väkisin alkaa syömään lihaa. Ärsyttää vaan nämä sivuoireet, tässähän menee kohta koko sosiaalinen elämä, kun pitää kotona nyhjätä kun ei voi päästellä kaasuja milloin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön siis muutakin kuin kasviksia, punainen liha on vaan jäänyt pois, ja sekin vaan ihan huomaamatta. Olo on kyllä paljon virkeämpi, niin en haluaisi väkisin alkaa syömään lihaa. Ärsyttää vaan nämä sivuoireet, tässähän menee kohta koko sosiaalinen elämä, kun pitää kotona nyhjätä kun ei voi päästellä kaasuja milloin huvittaa.
Voitko sitten jotain muuta muuttaa syömisissä? Ei sun kehosi nyt ainakaan voi hyvin, jos on ilmavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että maha tottuisi. Itsellä sama juttu kun muuttaa ruokavaliota. Ja ehkä maha vain "puhdistautuu" nyt kun saa vähemmän lihaa ja enemmän kuitua.
Jos ei lopu, niin voi yrittää jättää pois tiettyjä vihanneksia.
Ei se mitään puhdistu. Palkokasvit pieretyttää koska eivät sula kunnolla mahassa vatsassa. Ei ole ihmisten ravintoa se.
Eivätkö kasvissyöjät aina kehuskele, kuinka he tuoksuvat paljon paremmilta kuin lihaasyövät?
Se on luonnon tapa viestittää että kasvisruoka ei ole ihmisille soveltuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko sitten jotain muuta muuttaa syömisissä? Ei sun kehosi nyt ainakaan voi hyvin, jos on ilmavaivoja
Varmaan pitäisi sitten vähentää kasviksia, kun se on ainoa asia, minkä oon alunalkaenkin muuttanut ruokavaliossa. Ja kun lukee näitä vastauksia, tulee mieleen, ettei muilla oo samoja ongelmia. Eli kai mä sitten oon ihan aito lihansyöjä.
No mitä se sinun kasvisruokasi on? Anna esimerkki normiarkiruuastasi. Mistä saat proteiinit? Soija aiheuttaa monille vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko sitten jotain muuta muuttaa syömisissä? Ei sun kehosi nyt ainakaan voi hyvin, jos on ilmavaivoja
Varmaan pitäisi sitten vähentää kasviksia, kun se on ainoa asia, minkä oon alunalkaenkin muuttanut ruokavaliossa. Ja kun lukee näitä vastauksia, tulee mieleen, ettei muilla oo samoja ongelmia. Eli kai mä sitten oon ihan aito lihansyöjä.
Jokainen syököön siten kuin oma keho tykkää, ei kannata liikaa kuunnella muiden neuvoja hyvästä ravinnosta. Ainoo, ketä kannattaa kuunnella on oma kroppa.
Kaali, herneet ja sipuli pierututtaa
Osta apteekista Cuplaton niin pierut räjähtävät jo mahassasi