Onko teillä varaa ruokaan lapselle kesälomalla ?
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kesa-ajaa-vahavaraiset-perhee…
Ilmaista kouluruokaa ei tule
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä tekee tiukkaa kutovat isoja ja nälkäisiä. Mies vielä tilasi kalliin reissun ja pitäisi pihistellä
No parempihan se nyt on liian kallis reissu tehdä kuin ruokkia jälkikasvua riittävällä ja ravitsevalla ruoalla....
On varaa, mutta kyllä se ruuan menekki ja hinta vähän hirvittävät. Kesällä ruokaa menee enemmän. Joskus tulen vielä syöttäneeksi lapsen kavereitakin.
Jo vain toki. Ei olla vähävaraisia vaan ihan normaalisti töissä ansaitsevia. Vaikka Rädyn mukaan ollaan vähävaraisia, kun ei tienata 2600e kuukaudessa. Silti riittävästi jotta saadaan apetta pöytään. Asutaan kalaisan järven lähellä ja metsästä saa kaikenlaista voikukkaa lisukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on niin ravintoköyhää, että ei lapset huonommalle ruokinnalle kotona jää missään tapauksessa.
Ravintoköyhää ei ole, vaan monet lapset jättää kunnon aterian koulussa syömättä tai ainakin osia siitä tai ottaa vain "lautasen likaus" -annoksen.
Viis huvipuistoista, mutta vähän hiljaseksi pistää, jos vanhemmilla ei ole rahaa ostaa lapsille ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, haloo.....
Minulta ette saa sympatiaa. Nyt AV-mammat peukuttaa ja rajusti, mutta olen täysin sitä mieltä, että pitääkö niitä lapsia tehdä, jos ei edes ruokaa pysty ostamaan ??? Ei mene minun järkeen. Koulun ja päiväkodinko niitä pitää ruokkia?
Nyt menee minulla yli oman ajatusmaailman, mutta niinhän täällä kirjoitellaan, että yhteiskunta elättää... Eihän homma näin mene.
Fatalji
Toivo hartaasti ettet satu koskaan sairastumaan vakavasti ja pitkään. Elämää ei tosiaankaan voi aina suunnitella varsinkaan vuosien päähän.
Toivon kaikille alapeukuttajille omakohtaista kokemusta.
Seiskalle: Vaikka lapsia tehdessä olisi kohtuupalkkainen työ ja kohtuullista palkkaa saava puoliso niin esim. kymmenen vuoden päästä voikin olla niin ettei niin työtä kuin puolisoakaan enää ole. Että vaikka taloudellinen tilanne olisi miten hyvä tahansa sillon ku laittaa ne lapset alulle niin yllättäviä asioita tapahtuu kaikille. Myös sellaisia joihin ei voi itse vaikuttaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Seiskalle: Vaikka lapsia tehdessä olisi kohtuupalkkainen työ ja kohtuullista palkkaa saava puoliso niin esim. kymmenen vuoden päästä voikin olla niin ettei niin työtä kuin puolisoakaan enää ole. Että vaikka taloudellinen tilanne olisi miten hyvä tahansa sillon ku laittaa ne lapset alulle niin yllättäviä asioita tapahtuu kaikille. Myös sellaisia joihin ei voi itse vaikuttaa lainkaan.
En ole seiska mutta vastaan silti..
Olen kolmen lapsen yh-äiti. Nyt pienipalkkaisessa työssä mutta sitä ennen työttömänä lähes koko ajan kun lapset olleet pieniä.
Rahaa on aina ollut riittävästi. On ruokaa kaapissa, lapsilla älypuhelimet, on uusia vaatteita (myös joitain merkkivaatteita), käydään joka kesä huvipuistossa ja joka vuosi vähintään kerran risteilyllä.
En ymmärrä miten jonkun rahat ei riitä muka edes ruokaan jos kerran minunkin riittää ja jää vielä muuhunkin.
Jokainen kolmen lapsen yksinhuoltaja saa minimissään samat rahat kuin minä. Lapsilisät korotuksineen on noin 480€/kk. Työmarkkinatuki muistaakseni lähes 700€/neljän viikon välein ja elarit 450€ minimissään kelasta. Asumistuki myös. Ne jotka saa kotihoidontukea saa myös sossusta ja sossu maksaa kaikki terveydenhuollon kulut ja sähköt.
Että on se kumma jos ei rahat riitä! Elämänhallinta on silloin hukassa ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kesa-ajaa-vahavaraiset-perhee…
Ilmaista kouluruokaa ei tule
Suututtaa jo pelkkä kysymys. lapsen syöminen ei koskaan saa olla kouluruokailun varassa. Ei Suomessa jossa saa kaikenlaisia tukia. ihan varmasti kun näiden perheiden tuloja ja menoja lasketaan niin rahaa jäisi lasten ruokaan kun kaikki ylimääräinen jätetään pois.
Muistelenpa tässä erästä entistä ystävääni jolla oli kolme pientä lasta ja mies joka kävi töissä. Tilille hujahti miehen palkan lisäksi lapsilisät ja kodinhoitotuet. Lapset söivät aamuisin puuroa ja iltaisin makaroonia ketsupin kanssa ( ei siis lihaa tms vain makaroonia ja halvinta ketsuppia. ) pariskunnalla oli aina varaa kuitenkin ostaa viikonloppuisin vähän olutta ja sidukkaa ja käydä ulkona melko usein. Kaverini osti jatkuvasti uusia vaatteita ja kenkiä itselleen.
Erohan siitä tuli kun mies vihdoin havahtui siihen että hänen vaimonsa tuhlasi kaikki rahat lähinnä itseensä. Mies ei TIENNYT että lapset söivät vain kaurapuuroa ja makaroonia koska oli töissä aamuaikaisesta iltamyöhään eikä lapsilla ollut selkäsaunan pelossa tarvetta kertoa asiasta. Päällisin puolin kaikkihan näytti hyvältä, lapsille ostettiin vaatteita ja trendileluja myös. ruokaan vaan ei ollut sitten rahaa.
Paras juttu oli kun ero tuli ja kaverini odotteli ekaa erää elatusmaksuja. Tämä mies kävi lainaamassa isovanhemmiltaan koska palkka tuli vasta myöhemmin. Kaverini valitti ettei lapsilla ole ruokaa, noh, siinä kävi niin että jäi rysän päältä kiinni Sokoksen pukukopissa myöhemmin samana päivänä kun tämä mies sattui käymään siellä äitinsä kanssa joka auttoi poikaansa taloudellisesti yli eron ja aikaisempien rahaongelmien Ex-vaimon oli siellä uusia farkkuja ostamassa...saattaa olla että mainitsin asiasta tälle miehelle aiemmin sinä päivänä että kaverini oli puhunut että ostaa uudet farkut:D (mies on edelleen ystävä uuden vaimonsa kanssa ja juu ne lapset muuttivat seuraavalla viikolla isänsä luokse:D Ei oo penniäkään elatusmaksuja hälle maksanut tämä entinen ystäväni.
Eikä ole ainoa tapaus minun tiedossani joka laiminlyö lapsia omien ostosten takia. Vihaksi pistää. Itse olen neljän lapsen äiti. En pystyisi moiseen toimintaan. Rahaa löytyy aina vuokraan ja ruokaan. Muu on toisarvoista.
Lapsi on kaksi kuukautta pois päiväkodista. Kyllä sillä säästyvällä lähes 600 eurolla lasta jo jonkin aikaa ruokkii, on niin vähäruokainenkin. Tänään sain menemään omenan, banaanin ja näkkileivän sekä kaksi lasia maitoa. Rannalla söi jätskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on niin ravintoköyhää, että ei lapset huonommalle ruokinnalle kotona jää missään tapauksessa.
Ravintoköyhää ei ole, vaan monet lapset jättää kunnon aterian koulussa syömättä tai ainakin osia siitä tai ottaa vain "lautasen likaus" -annoksen.
Eihän siellä koulussa ole kunnon ateriaa.
Meillä kyllä tekee tiukkaa kutovat isoja ja nälkäisiä. Mies vielä tilasi kalliin reissun ja pitäisi pihistellä