Mistä syystä harvat kristityt ovat lukeneet Raamatun?
Jos joku kertoisi mnulle, että on olemassa kirja, joka pelastaa sinut helvetiltä ja antaa elämällesi tarkoituksen, juoksisin kirjakauppaan ja ostaisin jokaisen painoksen kyseisestä opuksesta. Onko niin etteivät kristityt itsekään usko Raamattuun tarpeeksi? Muutenkin outoa olla ns tapakristitty jos kerran se usko on maailman tärkein asia. Jos uskoisin Raamatun sanaan, olisin luultavasti universumin suurin hihhuli!
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet asian olevan näin?
Olen jutellut parin älykkään ja lukemista harrastavan hartaan kristityn kanssa ja heistä kumpikaan ei ole lukenut Raamattua aivan kannesta kanteen (lukevat sitä silti). Otanta on pieni, mutta jos lukevat ihmiset eivät ole välttämättä lukeneet Raamattua kokonaan, niin osuus niiden oarissa, jotka eivät hirveästi lue on varmasti melko suuri. Jos itse uskoisin Raamattuun, en varmaan muita kirjoja edes lukisi.
Ap
Varmasti siksi että Raamattu on aika (lievästi sanottu) vaikea lukuinen opus.
Helpompaa on kuunnella ja uskoa muiden valikoituja, muunneltuja ja jopa vääristeltyjä "saarnoja" Raamatun tarinoista ja kohdista.
Lue kaikin mokomin Raamattua mutta älä usko siihen. Se on ihmisten kirjoittama kirja, ei Jumala eikä hänen sanaansa.
Samasta syystä kun suurin osa ihmisistä scrollaa EULAN loppuun ja painaa hyväksyn nappia. Liian pientä ja hankalalukuista pränttiä. Lisäksi on se fakta että jopa kultakalalla on enemmän aivokapasiteettia, kuin uskovaisella.
En näe mitään syytä perehtyä Raamattuun sen tarkemmin, koska omakohtaiset kokemukseni riittävät minulle todisteeksi Jumalan olemassaolosta. Jumala on vastannut rukouksiini, joten tiedän että hän on olemassa.
Harva kristitty on lukenut raamatusta esim. nämä kohdat:
"Ja me keitimme minun poikani ja söimme hänet." Aikamoista kannibalismia.
tai tätä
"Daavidista oli mieluisaa päästä tällä tavalla kuninkaan vävyksi, ja määräaikaa odottelematta hän lähti miehineen liikkeelle ja tappoi kaksisataa filistealaista. Daavid toi mukanaan heidän esinahkansa ja laski ne kaikki kuninkaan eteen päästäkseen kuninkaan vävyksi. Ja Saul antoi hänelle tyttärensä Mikalin vaimoksi. Saul ymmärsi nyt, että Herra oli Daavidin kanssa."
Herra oli Daavidin ja 200 esinahan kanssa?
tai tämä
kohta jossa Jumala kieltää että pappina ei saa toimia vammaiset, sokeat, ontuvat, ihotautiset, silmävikaiset, jalkansa tai kätensä katkaiseet, rupiset, yms...
Ne jotka ovat lukeneet, eivät yleensä voi sanoa itseään enää kristityksi. Monella loppuu usko siihen, kun tajuaa miten uskomatonta tekstiä siitä kirjasta löytyy. Useille tulee yllätyksenä, ettei se vastaakaan omia uskomuksia ja moraalikäsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ovat lukeneet, eivät yleensä voi sanoa itseään enää kristityksi. Monella loppuu usko siihen, kun tajuaa miten uskomatonta tekstiä siitä kirjasta löytyy. Useille tulee yllätyksenä, ettei se vastaakaan omia uskomuksia ja moraalikäsitystä.
Aikansa lapsihan se kirja on. Onneksi tuhansien vuosien aikana on tapahtunut paljon kehitystä.
Olen Raamattua lukiessani pohdiskellut, että ehkäpä Jeesuksen mielessä kajasteli nykyisenlainen eurooppalainen ja pohjoismainen yhteiskunta. Sellainen jossa yhteiskunta ei ole vihollinen vaan suojelija, ja jolle kannattaa maksaa siitä verot, ja uskonnolla ei ole sitä valtaa kuin hänen aikoinaan. Oman uskonnon kirjanoppineethan ja fariseuksethan olivat hänen hampaissaan jatkuvasti, mutta maalliselle esivallalle hän oli kuuliainen vaikka se oli vääräuskoinen ja julma Rooman valtio.
Mistä päättelet asian olevan näin?