Eikö ketään muuta ahdista täynnä roinaa ja tavaraa olevat keittiön pöydät ja tasot?
Mua ahdistaa. Aina kaikissa kuvissa, mitä on otettu jonkun kotoa, on keittiön tasot ihan täynnä kaikenlaista purkkia, purnukkaa, kukka-asetelmaa, ruokailuvälineitä jnejne....
Kauhea ahdistus tulee niitä kuvia katsoessa. Yleisilme keittiössä on niin sekasotkuinen.
Itse tykkään pitää keittiön tasot puhtaina ja siisteinä ilman mitään ylimääräistä roinaa. Pöydiltä löytyy vain ne välttämättömimmät hedelmäkori, leipäkori, vedenkeitin ja kahvinkeitin. Muut tarvikkeet ja maustepurkit ym on kaapeissa niille kuuluvilla paikoillaan.
Keittiö on niin siistin näköinen ja pöydät on niin helppo ja nopea pyyhkiä puhtaaksi ja pitää puhtaana.
Kommentit (83)
Joo. Haluaisin sellasen ison kaapin, jonka sisään sais mikrot, keittimet yms. Kaiken piiloon :)
Ahdistaa, muttei kauaa. KonMari meneillään ja tuntuu niinku sais elämänsä takaisin. :)
Todellakin ahdistaisi. Siksi mulla ei olekaan roinaa eikä koriste-esineitä.
Ahdistaa, ja kaikki epämääräinen sekamelska muutenkin. Meillä on suht pieni koti mutta tavarat aina paikoillaan, yleisilme siisti vaikka muutama koirankarva saattaa lattialla pyöriäkin. En ymmärrä miten joitakuita eivät häiritse sekasotkut ympärillä.
Vaikka muu koti olisi kaaoksessa kyllä keittiötasot on yleensä siistit, näin meillä. En kestä sotkuista keittiöö.
Mutta niisä kodeissa joissa on keittiönpöydät roinassa on varmaan joku eri prioriteetti. Siskollani on roinaiset keittiönpöydät, mutta vaatekaapit ja pyykit järjestelty sävyjen mukaan varmaan viivottimella.
Minua ainakin ahdistaa ihan hirveästi, mutta samalla se ahdistus on jotenkin lamauttavaa, että tuntuu kuin en pystyisi tekemään tavarapaljoudelle mitään. En tiedä mistä aloittaisin ja tuntuu, etten ikinä saa mitään valmiiksi.
Ei niin paljon ahdista, että jaksaisin tehdä asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Haluaisin sellasen ison kaapin, jonka sisään sais mikrot, keittimet yms. Kaiken piiloon :)
Minusta tyylikäs mikro on kiva sisustuselementti. Ja kyllä ahdistaa kaikenlainen roina missä tahansa. Minulla on normaalisti tasoilla kahvinkeitin, leipäkori, talouspaperiteline ja radio.
Ahdistaa. Niinpä meillä on aamiaiskaapissa kahvinkeitin, vedenkeitin, leivänpaahdin yms. piilossa eikä tasoilla ole mitään. Helppoa pitää puhtaana! Siisteys on paras sisustus. Ja pisteet Konmarille :)
Ahdistaa vähän, mutta olen todennut, että asialle on kohtuullisin voimavaroin mahdotonta tehdä mitään. Monesti se roina myös liittyy siihen, että tahdon hoitaa jonkun muun asian järkevästi ja "oikein". Esimerkiksi vesilasi - pyrin juomaan vettä ainakin 8 kahden desin lasillista päivässä, enkä tietenkään laita lasia joka käytön jälkeen pesukoneeseen, kun siitä on juotu pelkästään vettä. Sen vuoksi se lasi on joko tiskipöydällä tai keittiön pöydällä, mihinkään kaappiinkaan kun en aio käytettyä lasia tunkea. Sama useiden muiden tiskien kanssa, jos illalla tyhjenee kattila ja olen laittamassa aamulla täyden tiskikoneen päälle, niin sitten se likainen kattila odottaa siihen asti että tiskikone on pessyt lastinsa ja se on tyhjennetty. En ryhdy yhtä kattilaa erikseen tiskaamaan, se olisi kamalaa veden haaskaamista.
Ajattelen siis, että se on sitä elämää mikä saakin näkyä ja jonka torjuminen veisi enemmän aikaa siltä noh, oikealta elämältä.
Ahdistaa. Meillä on leivät ja hedelmätkin kaapissa, pöydillä ei ole kuin kahvinkeitin ja leivänpaahdin, jos nyt suunnittelisin, laittaisin nekin ovien taakse.
Meillä on sen verran roinaa keittiön tasoilla, kuin niillä on käytännöllistä roinaa pitää.
- Kahvin- ja vedenkeitin
- Muutama paistinlasta ja kauha hellan vieressä purkissa ja ruokaöljy, öljy+viinietikka-setti ja suola- ja pippurimyllyt puulaatikossa hellan lähistöllä
- talouspaperirullateline ja veitsiteline
- Käsitiskiaine, nestesaippua ja konetiskitabletit keraamisessa purkissa tiskipöydällä
Tyhjemmistäkin tasoista tykkäisin, mutta monen vuoden kokemuksella ollaan huomattu, että nämä kannattaa olla esillä. Ne nimittäin tuppaavat jäädä meillä esille jokatapauksessa, vaikka säilytyspaikka kaapissa olisikin.
Pitkään esim. tiskiaineiden "oikea" säilytyspaikka oli kaapissa, mutta jotenkin ne vain aina jäivät siihen tiskipöydän kulmalle ja sitten keitiön yleisilme oli ärsyttävän suttuinen, kun tiskipöydällä viereksi fairy-pulloa ja tiskiainetablettilaatikkoa. Sitten hommasin pitkän ja kapean tarjoiluastian, jonka laitoin tiskipöydälle. Hommasin käsitiskiaineelle ja nestesaippualle omat kauniit pumppupullonsa ja konetiskitableteille nätin keramiikkapurnukan ja nämä pistin siihen tarjoiluastian päälle. Nyt on yleisilme aina siisti, vaikka tiskiaineet tiskipöydällä ovatkin.
Voih, kun saisikin pidettyä tasot siisteinä 😔
Vierailija kirjoitti:
Voih, kun saisikin pidettyä tasot siisteinä 😔
Ei kyllä ahdista, harmittaa vain hieman. Varsinkin vieraiden ryykäistessä paikalle, jos asialle ei ehdi tehdä mitään ja on itse vaikka töissä.
minä haaveilen tyylikkäästä hyllyköstä/telineestä, johon kukin perheenjäsen saisi ylösalaisin ripustaa kerran käytetyn juomamukin. Turhaa tiskiä, jos yhden vedenjuonnin jälkeen menisi tiskiin. Nyt siis juomalasi lojuu pöydällä (tai kunkin omassa piilossa vaikka mikron vieressä), mikä tosiaan ei ole ihanne tilanne sekään.
Kait ne hieman ahdistaa, mutten saa mitään aikaiseksi koska ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa vähän, mutta olen todennut, että asialle on kohtuullisin voimavaroin mahdotonta tehdä mitään. Monesti se roina myös liittyy siihen, että tahdon hoitaa jonkun muun asian järkevästi ja "oikein". Esimerkiksi vesilasi - pyrin juomaan vettä ainakin 8 kahden desin lasillista päivässä, enkä tietenkään laita lasia joka käytön jälkeen pesukoneeseen, kun siitä on juotu pelkästään vettä. Sen vuoksi se lasi on joko tiskipöydällä tai keittiön pöydällä, mihinkään kaappiinkaan kun en aio käytettyä lasia tunkea. Sama useiden muiden tiskien kanssa, jos illalla tyhjenee kattila ja olen laittamassa aamulla täyden tiskikoneen päälle, niin sitten se likainen kattila odottaa siihen asti että tiskikone on pessyt lastinsa ja se on tyhjennetty. En ryhdy yhtä kattilaa erikseen tiskaamaan, se olisi kamalaa veden haaskaamista.
Ajattelen siis, että se on sitä elämää mikä saakin näkyä ja jonka torjuminen veisi enemmän aikaa siltä noh, oikealta elämältä.
Suomessa on vettä järvet ja meret täynnä. Melkoinen statementti jättää kattila tiskaamatta veden haaskuun takia. Jos sen kattilan tiskaa heti käytön jälkeen, niin vettä ei edes paljoa mene.
Sinkkumies
Veden säästövinkki. Kun käyt suihkussa, niin laita kattila jalkoihin, niin saat vettä talteen kattilan pesuun ;)
Sinkkumies
Ahistaa, kotonani on aina joskus sellaista, ja usein vielä lisäahdistusta tuo se että olen yksin elävänä ainoa joka voi tehdä asialle jotain. Siistimisessa on se ensimmäinen sekuntti aina vaikein kun tekee päätöksen aloittaa, sitten onkin tyytyväinen kun saa valmiiksi.
M
Toi on kyllä totta. Yhdellä kaverillani on periaatteessa hieno asunto, mutta niin likainen, että kun sinne menee, pitää ihan raivata tilaa pöydältä että saa kahvikupin laskettua johonkin. Miten edes voisi siivota, kun kaikki tasot ja lattiakin on täynnä roinaa?
🇺🇦🇮🇱