Imetyksestä..
Päätinpäs nyt että alotan oman pinon tästä aiheesta, kun tuntuu että oon ainoo laatuani. ELI onko ketään muita kenellä imettämisestä tulee fyysisesti huono olo?? Mulla tää alko jo laitoksella ja aina vain jatkuu, joten oon nyt päättänyt ainakin vähentää ja lopettaa imetyksen. Eli mulla tulee yleensä aina, mut harvoja kertoja on jolloin ei, oksettava olo, huippaa ja alkaa ikävästi mahasta nippaan. Ikäänkuin olis lieviä menkkakipuja tai perhosia alavatsassa. Tämän vuoksi imetyksestä on tullut mulle suuri mörkö. Mä suorastaan INHOAN imettämistä just tämän takia, kun tulee niin huono olo. Mieskin on sen huomannut, monesti on jo sanonut että sä näytät niin kalpealta (kun imetän) ja onneksi hän on antanut siunaukseni oikein mielellään imetyksen lopettamiseen. Itseasiassa hän odottaa innolla että pääsee enemmän mukaan hoitamiseen kun saa syöttääkin ja nukuttaa.. :) Tyttö huolii hyvin pullon ja on saanut sillon tällön korviketta kun olen ollut poissa kotoa. Eli ei mitään ongelmia siinä. Tällä hetkellä oon nyt kaksi päivää antanut joka toinen syöttökerta korviketta, aamulla yhteen pulloon 20ml velliä sekaan. Huolettaa vain että kuinka kauan menee että maidon tulo loppuu?? Ja sarjassa ehkä tyhmä kysymys, mut miten se imetys nyt lopetetaan? Eli lakkaanko antamasta vain tissiä, en lypsä enkä mitään?? Vai pitääkö välillä tyhjätä? Vai voinko lopettaa sen tällee hiljakseen että ensin joka toinen kerta jätän imettämättä että maidon tulo vähän vähenis ja siitä sitten yhä vähempi ja vähempi tissiä?? Voiko tulla tiehyetukos sen vuoksi että yllättäen lopetankin imetyksen? Mulla on koko ajan tullut maitoa reilusti, yli tarpeidenkin välistä.
Kiitän vastauksista, jotta pääsen irti tästä hommasta. Syyllisyyskin on kova kun tuntuu että olis " pakko" imettää kun kerran maito piisaa.. :(( Mutta kun ei tunnu hyvältä.
Quarra ja Kiia-neiti melkein 3kk
Kommentit (8)
Sori ap, mutta halusin vastata nopeasti äityliinille, koska omaa kokemusta. Meillä oli pojalla tosi pahat raivarit 1,5 kk:n iässä ja kesti KAKSI VIIKKOA. Meinasin kanssa luovuttaa, mutta jotenkin sinnittelin vaan, vaikka kauheita ne raivarit oli. Sen jälkeen imetys on sujunut hyvin ja poika nyt 5 kk ja vasta alettiin maisteleen kiinteitä. Halusin vaan kertoa, että yleensä raivarit kyllä menee ohitse. Tsemppiä jatkat tai et imetystä=)
joo,mulle tulee kans tosi oksettava olo aina imettäessä,se alkoi kans heti ensimmäisestä imetyksestä ja jatkuu vaan. nyt oon ehkä oppinu sietämään sitä oloo ja ajatellu vaan muita juttuja,etten tuntis sitä. en tiedä kyllä,mistä se johtuu,mutt heti,kun poika on tississä kiinni,niin oksetus alkaa... hieman oloo on helpottanu myös veden juonti imetyksen aikana,mutt sitä sitten kuluukin se puol litraa yrittäessäni torjua huonoa oloa :) ilmeisesti mulla ei kuitenkaan oo niin paha olo kuin sulla ja oonkin ajatellut,et kestän tuota huonoo oloo tän imetyksen ajan,enkä ala korvikkeisiin..
ois kyllä kiva kuulla,mistä toi olo johtuu.. mutta.. tsemppiä sinne =)
myös tietää mistä pahaolo imetyksessä johtuu.Mua kanssa kuvottaa samalla tavalla kuin alkuraskaudessa ja se ei oo yhtään kivaa :(
Kai tätä pitää vaan sietää kun imetys muuten on alkanut sujumaan.
Ymmärrän kyllä jos ei tätä pahaa oloa jaksa.
Mä jo ajattelin että oon ihan seko kun ei kukaan muu tunnusta tunteneensa näin imettäessä. Siis kyllähän tuon huonon olon kestää jos tahtoo ja sinnillä, niinku oon nyt 3kk kohta tehny. Enempi se on se henkinen juttu, kun imetyksestä on tullut niin iso mörkö. Hirvittää aina että voi ei, taas pitää imettää.. :/ No joka tapauksessa nyt tyttö saa joka toinen ruoka kerta nania pullosta, puklailu on lisääntynyt ikävästi. :( Ja mulla oli eilen kauhea morkkis ja huono äiti -olo aiheesta.. :' ( Kun olin kaverilla illan ja mies oli tytön kans. Tyttö oli tosi väsy kun tulin kotiin, eikä ehtinyt imeä oikeastaan yhtään rintaa ennen ku jo simahti. Mulla oli kauheen huono omatunto, että kun ei ehtinyt tissittää.. tulee traumoja suurinpiirtein. Mies piti mua vähän hassuna kun sitä itkeskelin, mut minkäs mä sille voin. On niin älyttömät PAINEET joka suunnasta imettämiselle, neuvolasta ja tuttavilta. Ja sit kun ei tunnu hyvältä, ah tätä syyllisyyttä asiasta.. :(( Mies onneksi on ihanasti ollut tukena ja sanokin että antaa toisten ajatella mitä tykkää. Onhan se niinkin. Mut alko säälittään tyttö... :((
Quarra
Mulla ei imetyksestä tullut huono olo fyysisesti, mutta mä en kertakaikkiaan vaan voi sietää imetystä... Mä lypsin maitoa ja annoin sen pullosta. Aika pian sitten kyllä lakkasi maidon tulo ihan kokonaan. Ja suoraan sanoen, olin ihan tyytyväinen! Samalla kun lopetin imetyksen, meillä alettiin nukkuu yöt läpeensä. Tätä ennen poika olisi nukkunut vain kainalossa tissi suussa. Ite ei tullutkaan silloin paljoa nukuttua..
Älä tunne mitää huonoa omaatuntoa asiasta! Jokainen tekee niinkuin parhaalta tuntuu!
kommentoin vaan rintaraivarijutusta että meillä on oltu 3 viikkoa pullolla eli niin kauan on hylkinyt rintaa,Juholla on myös ollut ainakin 1,5kk yskä joten EHKÄ mä joskus vielä kokeilen tarjota tissiäkin mutta aika varmasti sen nyt lopetin eikä siinä mitään mutta oon kans kuullut että rintaraivarit voi mennä ohi,siksi parikin päivää sitten kokeilin ja poika otti pari hörppyä ja sitten saikin huutokohtauksen.
Quarralle vielä:ei sun vauva siitä mitään traumoja saa,mutta tässä asiassa sitä vaan on välillä aika herkillä,mulla toinen lapsi mutta eka imetys,tippa silmässä olin kun vauva vaan hylkii tissiä kerta toisensa jälkeen!
ja imetyksestä puhutaan joka paikassa ja se onkin hyvä jos se on molemmille miellyttävää ja se onnistuu.
Mullekin tuli aluksi imetyksestä sellainen kuvottava olo. Minulla se liittyi siihen, että samaan aikaan kun heruminen alkoi, tuli aivan älyttömän kova jano. Siis aluksi en tunnistanut tätä janoa heti, ja jos en saanut samaan aikaan juotavaa, tuli paha olo.
Nyt en enää tarvitse vesituopillista imetyksen kyytipojaksi, mutta alussa se piti aina olla. Muuten koin imetyksen tosi ihanaksi, joten se fyysinen paha olokaan ei haitannut hirveesti, kun poistui kuitenkin juomalla.
Jos haluat imettää vielä, koita sitä veden juomista. Siis sitä täytyy juoda tosi paljon.. Tsemppiä joka tapauksessa. T. viilis
..sun ei tarvi tuntea syyllisyyttä,ei kaikki nauti imetyksestä.Mä jouduin sen lopettamaan koska vauva saa nykyisin vain raivareita tissillä,eilen vielä kokeilin mutta ei,uskottava se on ettei huoli enää.
Mutta se miksi vastaan on toi lypsämisjuttu,juuri oon toipunut rintatulehduksesta joka johtui KUN IMETYS LOPPUI JA LYPSIN LIIAN HARVOIN!eli ei voi noin vain lopettaa jos maitoa tulee tai siis lypsää pitää kuten minunkin.On joitakin jotka voi lypsää tosi harvoin mutta mä en,mä lypsin imetyksen lopettamisen jälkeen päivisin n.5-6 tunnin välein,yritin aina vaan harvemmin jos maidontulo ehtyisi mutta se kostaantui rintatulehduksella.Mä viikon antibioottikuurin ajan tulehduksessa lypsin päivisin 2 tunnin välein,öisin kerran ja nyt kun tulehdus parani,lypsän 3-4 tunnin välein,yöllä kerran.
Sitten kun huomaa että maidon tulo ehtyy tai vähenee voi vähitellen vähentää lypsykertoja ja sitten se aikanaan tyrehtyy mutta esikoisen aikana mulla tuli liki 5kk maitoa ja lypsin alusta asti ja viimeisen 1,5kk aina vaan harvemmin.
Mä kuitenkin ymmärrän miltä tuntuu koska esikoiselle lopetin aikanaan maitoni antamisen sitten kun ei enää tullut(lypsin koko ajan) mutta nyt kun imetin ja vauva yhtäkkiä ei huoli rintaa,se tuntuu pahalta vaikka ei mulla ikinä huonoa oloa silloin ollut,inhottavaa tuommoinen.Imetin rintakumilla.
Jaksuja päätöksen kanssa,se on ihan oikea varmaan!
Mä nyt annan omaa maitoani pullosta niin kauan kuin tulee eli saa sekä omaa maitoa että korviketta.
haleja!!
t.äityliini ja poika liki 3kk