Voidaanko yo-tutkinto mitätöidä?
Kävin lukion kolmessa vuodessa vaikka olin ollut jo pidemmän aikaa vakavasti masentunut. Valmistuin muutama vuosi sitten. Minulla on suoraan sanottuna paska päättötodistus ja kirjoitin 4 ainetta joista arvosanoina on EMMC. Olen käyttänyt kaikki koroitusyritykset lukiossa ollessani eli ei ole mahdollista käydä tekemässä kokeita uudestaan.
Olen nyt toipunut psyk.ongelmistani sen verran hyvin, että ajattelin hakea yliopistoon ensi keväänä. Nyt kuitenkin hallitus pudotti tämän pommin pääsykokeiden poistamisesta, mikä toteutuessaan tarkottaisi sitä että kaltaisellani "luuserilla" ei olisi mitään asiaa jatko-opintoihin. Toivon ja rukoilen, että tämä uudistus ei vielä koskisi ensi kevään hakua.
Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn: tietääkö joku voidaanko jo suoritettu yo-tutkinto mitätöidä ja voiko tutkinnon suorittaa uudelleen?
Kommentit (28)
http://www.minedu.fi/OPM/Verkkouutiset/2016/05/yotutkinto.html
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on nimittänyt työryhmän, jonka tehtävänä on laatia toimenpideohjelma ylioppilastutkinnon hyödyntämiseksi korkeakoulujen valintamenettelyissä.
Selvitys on osa hallituksen korkeakoulutuksen kehittämisen kärkihanketta. Korkeakoulut uudistavat valintakoemenettelyjään tavoitteena vähentää tarpeettomia välivuosia ja aikaistaa korkeakouluopintojen aloitusta. Tavoitteena on myös luopua pitkäkestoisesta pääsykokeisiin valmistautumisesta, jolloin tarve osallistua valmennuskursseille vähenee oleellisesti.
--
Työryhmän määräaika on 31.10.2016.
Ei siis koske vielä ensi kevään hakuja (tiedot tulee Opintopolkuun syksyllä), joten ole huoletta!
Mille alalle ja mihin yliopistoon olet hakemassa ap? Kiinnostaa missä otetaan tuolla tavalla arvosanat huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole vielä edes päätetty! Miten siitä voisi tulla lisätietoa, kun tämä oli joku ministeriön ensimmäinen ehdotus ja linjaus. Ei varmasti vaikuta ensi kevään valintoihin vielä, joten ole huoletta.
Jep ja lisäksi on tosi epätodennäköistä, että menee tuollaisenaan ikinä läpi. Seuraavana on vuorossa se vaihe, kun eri intressiryhmät istuvat tiukasti poteroissaan ja kertovat, että heidän tavallaan tehdään tai tehdä ollenkaan. Juha Sipilä käy uhriutumassa A-studiossa, kun asioita ei voikaan viedä läpi niin kuin yritysjohtaja.
Ap ottaa nyt ihan rauhallisesti. Miettii, mille alalle haluaa ja selvittää pääsykoevaatimukset sitten, kun ne julkaistaan. Menee joka tapauksessa ensikertalaiskiintiössä, joten on siinä mielessä hyvässä asemassa verrattuna vaikkapa niihin, jotka ovat tehneet väärän alavalinnan.
Taas joku saatanan heikko vässykkä "mielenterveysongelmien" kera. Vittu että käy hermoille tuollainen mentaalinen heikkous. Ei ollut varaa oikein heikkoon mielentilaan kasarilla Beirutissa, jossa turvasin rauhaa. Täys sotatanner se paikka oli siihen aikaan. Yötä päivää soi AK ja DShK tulitus ja joskus sitä tuli meitäkin päin. Joten lakkaa tuo vatkaaminen ja vähän lisää sitä selkärankaa siihen elämään. Vitun vässykkä.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku saatanan heikko vässykkä "mielenterveysongelmien" kera. Vittu että käy hermoille tuollainen mentaalinen heikkous. Ei ollut varaa oikein heikkoon mielentilaan kasarilla Beirutissa, jossa turvasin rauhaa. Täys sotatanner se paikka oli siihen aikaan. Yötä päivää soi AK ja DShK tulitus ja joskus sitä tuli meitäkin päin. Joten lakkaa tuo vatkaaminen ja vähän lisää sitä selkärankaa siihen elämään. Vitun vässykkä.
Huomattavasti huolestuttavampaa on, että sinunlaisillesi annetaan ase kouraan ihan laillisesti.
ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EMMC rivi ei kyllä ole millään mittapuulla paska. Se on varsin keskiverto ja suurin osa yliopisto-opiskelijoista on ihan tavallisia keskiverto-opiskelijoita. Itsekin opiskelen yliopistossa, vaikka olen "vain" keskiverto taidoiltani.
Minusta se on paska, sillä olisin pystynyt huomattavasti parempaan. Ennen masentumista sain koulussa pelkkiä kymppejä. En saa tuolla rivillä yhtään alkupistettä hakemalleni alalle ja jos pääsykokeet poistuvat niin eiköhän ne, joilla on todistuksessa pelkkiä älliä mene kirkkaasti ohi.
Harmittaa, että olen käyttänyt kaikki mahdollisuudet korottaa tuota riviä :(
Mille ihmeen alalle haet, jos et saa YHTÄÄN alkupistettä? Ei voi pitää paikkaansa.
Provo sanon minä.
En minäkään oikein ymmärrä, mikä nyt on ongelma. Se, että tällainen uudistus on yleensä tulossa vai se, ettei yo-tutkintoa voi mitätöidä? E ja M on hyviä arvosanoja, C ihan ok myös, oletko todella sitä mieltä, että jos tutkintosi mitätöitäisiin ja kävisit ensi keväänä kirjoittamassa aineet uudelleen, saisit paremmat arvosanat?